;
1402/10/16 - 10:30

تنظیم قرارداد بازسازی ساختمان به نحو مدیریت پیمان

در این مقاله قصد داریم درباره نحوه بازسازی ساختمان به نحو مدیریت پیمان بپردازیم:

هنگامی که ساخت یک ملک اعم از آپارتمان و خانه برای مالک آن صرفه ندارد یا هزینه آن برای مالک بسیار زیاد باشد، منطقی است که در عوض به فکر بازسازی ملک خود بیفتد.از این رو برای انجام پروژه بازسازی منزل باید پس از انتخاب نیروی متخصص با او قرارداد بازسازی تنظیم کرد تا از بروز اختلافات احتمالی در آینده پیشگیری شود. تنظیم قرارداد بازسازی ساختمان اصولی دارد که باید رعایت گردد که هم مالک، هم کارفرما و پیمانکار این پروژه تکالیف و وظایف خود را بدانند تا از دایره شمول اختیارات خود خارج نشوند. تنظیم یک قرارداد مناسب می تواند از دغدغه های طرفین آن تا حد زیادی بکاهد؛ چرا که وقتی شما در مفاد قرارداد خود تمام اصول را رعایت کنید و تا جای ممکن آنچه را که باید پیش بینی نمایید به طبع آسوده تر خواهید بود.به همین دلیل، در این مقتاله قصد داریم در این مقاله از وکیل‌باشی برای شما از قرارداد بازسازی ساختمان به نحو مدیریت پیمان و نکات مهم آن بپردازیم: 

قرارداد بازسازی کامل ساختمان به نحو مدیریت پیمان چیست؟

این نوع از قرارداد در بازسازی ساختمان‌ها و منازل دارای 2 زیر مجموعه می‌باشد که هر کدام به خودی خود سبک متفاوتی از قرارداد ها می‌باشند. بازسازی ساختمان به صورت مدیریت پیمان درصدی و قرارداد مدیریت پیمان دستمزدی. در ادامه به توضیح هرکدام جداگانه خواهیم پرداخت:

قرارداد مدیریت پیمان درصدی

در این نوع قرارداد، پیمانکار مدیر اصلی پروژه محسوب می‌شود و کارفرما تمام هزینه‌های اجرای پروژه را در اختیار او قرار می‌دهد. پیمانکار با اطلاع قیمت‌ها به کارفرما و با جلب موافقت او، خرید مصالح و پرداخت دستمزد نیروهای کار را انجام می‌دهد. در نوع درصدی قرارداد مدیریت پیمان، دستمزد پیمانکار برای مدیریت پروژه بر اساس درصد مشخصی از کل هزینه اجرای پروژه تعیین می‌شود.

قرارداد مدیریت پیمان دستمزدی

این قرارداد نیز از انواع قرارداد مدیریت پیمان درصدی است. تنها تفاوتش این است که دستمزد پیمانکار برای اجرای پروژه بازسازی و تعمیرات ساختمان به‌صورت درصدی از کل مبلغ هزینه پروژه نیست؛ بلکه این دستمزد به‌صورت یک مبلغ ثابت در زمان عقد قرارداد بین کارفرما و پیمانکار توافق می‌شود.در این نوع قرارداد، درگیری و زمان‌بربودن پروژه برای کارفرما و پیمانکار نیز مانند قرارداد درصدی مدیریت پیمان است.

در کل، وقوع اختلاف نظرهای بسیار بین طرفین و به تبع آن قطع همکاری و ورود خسارات عمده به ایشان از پیامدهای نبود نمونه فرم قرارداد پیمانکاری بازسازی ساختمان و تعمیر آن، مابین کارفرما و اجرا کننده است. قراردادی که به صورت دقیق تنظیم شده باشد و در برگیرنده تمام نکات ریز و فنی باشد، می‌تواند به راحتی از بروز اینگونه موارد پیشگیری کرده و خیالی راحت و همچنین آرامش را برای شما به ارمغان بیاورد.

چگونه فرم قرارداد بازسازی کامل ساختمان به نحو مدیریت پیمان را تنظیم کنیم؟

در ابتدا به یاد داشته باشید که شما پیش از انعقاد قرارداد بازسازی ساختمان باید تعیین نمایید که کدام پیمانکار و یا شرکت بازسازی ساختمان قرار است که این پروژه بازسازی را برعهده بگیرد. در صورت انتخاب پیمانکار حتماً پیش از قرارداد مشخص کنید که مسئول خرید اجناس بازسازی شما هستید و یا پیمانکار.  همچنین به یاد داشته باشید که پس از انجام توافقات لازم و پیش از انعقاد قرارداد بازسازی ساختمان، حتماً از پیمانکار بخواهید که طراحی سه بعدی از بازسازی مورد نظر را در اختیار شما قرار دهند تا شما بتوانید به راحتی تصمیم گیری نمایید.

مشاوره حقوقی

از مهمترین نکات حقوقی قرارداد بازسازی ساختمان عبارت است از اینکه:

  1. در این قرارداد پیمانکار باید تمامی کارکنان مورد نیاز خود را در حالت آماده به کار در ساختمان محل پروژه در طول مدت اجرای کامل قرارداد داشته باشد؛ در غیر اینصورت و به وجود آمدن وقفه یا نقص و عیب در کیفیت کار، شخص پیمانکار مسئول است.

  2. عموماً پیمانکار مسئول تهیه ابزارآلات و ملزومات تخصصی در امر بازسازی ساختمان می‌باشد و اگر می‌خواهید خلاف این امر توافقی نمایید باید که در قرارداد بازسازی ساختمان صراحتاً درج نمایید.

  3. در صورت بروز هرگونه تغییر در اندازه و مشخصات فنی که از پیش تعیین شده، پیمانکار مکلف است مراتب را بلافاصله به اطلاع کارفرما برساند.

  4. مطابق با توافق فی مابین کارفرما و پیمانکار، اجرای قرارداد قائم به شخص ایشان می‌باشد، و حق انتقال موضوع قرارداد را به غیر ندارد.

  5. پیمانکار موظف به رعایت موارد حفاظتی و ایمنی کار و به طور کلی رعایت مقررات ملّی ساختمانی ایران در کارگاه می‌باشد و نسبت به اجباری بودن استفاده از وسایل ایمنی آگاه است. 

  6. هر گونه عملی خلاف مقتضای عبارت مقرر شده، در وهله نخست پیمانکار مسئول و در صورت قصور از جانب پرسنل ایشان، پیمانکار به همراه کارکنانش مسئول می‌باشد و کلیه عواقب مالی، حقوقی و جزایی به عهده پیمانکار می‌باشد و کارفرما هیچگونه مسئولیتی در این رابطه نخواهد داشت. وسایل ایمنی، شامل کلاه چانه دار، کفش ایمنی، کمربند ایمنی، لباس ضخیم کار، دستکش مناسب، ماسک و عینک و …. می‌باشد.

  7. کارفرما نیز موظف است کلیه مشخصات و دستورات لازم جهت اجرای عملیات این قرارداد را به موقع در اختیار پیمانکار قرار دهد.

  8. کارفرما موظف است مطابق با قرارداد کلیه پرداخت‌های لازم را به صورت مرحله‌ای برای کاشی کار، لوله کشی، نقاشی و …. با پیمانکار تسویه نماید.

  9. هزینه و تهیه آب، برق و گاز مورد نیاز مصرفی پیمانکار جهت اجرای عملیات در محل کارگاه بر عهده کارفرما می‌باشد.

در نهایت باید گفت که تعهدات و اختیارات طرفین قرارداد، اعم از کارفرما و پیمانکار، بنا بر اصل آزادی اراده ها می‌تواند افزایش و یا کاهش یابد. در واقع نحوه تنظیم قرارداد پیمانکاری ساختمان، تا حدود زیادی روشن کننده این الزامات و وظایف خواهد بود.

سخن پایانی

همانگونه که ملاحظه نمودید، در این مقاله سعی کردیم شما را با قرارداد بازسازی ساختمان به نحو مدیریت پیمان و نکات مهم آن آشنا کنیم. در نهایت باید گفت که با داشتن قراردادی استاندارد و دقیق، می توان از وقوع بسیاری از اختلافات میان طرفین جلوگیری کرد. اما باید بدانید که تدوین قرارداد بازسازی ساختمان، امری تخصصی بوده و نیازمند دانش و مهارت در این زمینه است. از این رو شما می توانید با ثبت درخواست تنظیم قرارداد سفارشی، تنظیم قرارداد مورد نظر خود را به وکلای متخصص مجموعه وکیل‌باشی بسپارید تا با خاطری آسوده با طرف مقابل خود همکاری جدیدی را آغاز نمایید.

title-bg

نظرات

پیام های کاربران را بخوانید

افزودن نظر

FAQ

پرسش های متداول

یک قرارداد بازسازی ساختمان استاندارد چه ویژگی هایی دارد؟

قرارداد ها باید توسط یک فرد متخصص و با تجربه تنظیم گردند، نمی‌توان گفت قراردادی که طویل باشد بی‌نقص تر یا کامل تر است. یک قرارداد عالی و استاندارد بسته به نیاز طرفین آن کامل می‌شود.

تعهدات طرفین قرارداد بازسازی ساختمان چه تضمینی دارد؟

هر قراردادی چه مطابق قانون، معین باشد یا نا معین، در صورتی که خلاف شرع و قانون نباشد معتبر است. در نتیجه هر قرارداد معتبری که در آن تعهدی بر عهده طرفین باشد باید ایفای تعهد گردد.

در غیر این صورت هم حق فسخ و هم حق مطالبه خسارت ناشی از عدم انجام تعهد ایجاد می‌گردد. (سعی کنید قبل از اقدام به مطالبه این حقوق در محاکم ابتدا توسط اظهارنامه الزام به تعهد از طرف مقابل خود بخواهید.)

مسئولیت بیمه در قرارداد پیمانکاری بازسازی ساختمان بر عهده چه کسی است؟

ماده ۳۸ قانون تامین اجتماعی نیز بیان می دارد: مواردى که انجام کار به طور مقاطعه به اشخاص حقیقى یا حقوقى واگذار میشود کار فرما باید در قراردادى که منعقد مى کند مقاطعه کار را متقاعد نماید که کارکنان خود و همچنین کارکنان مقاطعه کاران فرعى را نزد سازمان بیمه نماید و کل حق بیمه را به ترتیب مقرر در ماده ۲۸ این قانون بپردازد. پرداخت پنج درصد بهاى کل کار مقاطعه کار از طرف کارفرما موکول به ارایه مفاصا حساب ازطرف سازمان خواهد بود. در مورد مقاطعه کارانى که صورت مزد و حق بیمه کارکنان خود در موعد مقرر به سازمان تسلیم و  پرداخت مى کنند. معادل حق بیمه پرداختی بنا به درخواست سازمان از مبلغ مذکور آزاد خواهد شد.

تماس
گفتگو

پشتیبانی و مشاوره وکیل باشی

ما در کوتاه‌ترین زمان پاسخگوی شما هستیم

صبور باشید ...

افزودن فایل