;
1402/10/16 - 10:38

نحوه تنظیم و تدوین قرارداد بازسازی ساختمان

در این مقاله قصد داریم به بررسی نحوه تنظیم قرارداد بازسازی ساختمان بپردازیم:

نوشتن قرارداد برای بازسازی ساختمان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. در زمانی که شما تصمیم به بازسازی یک ساختمان می‌گیرید، ممکن است هزینه‌های بسیاری به دلیل تغییرات در نقشه، مواد مصرفی، و زمان اجرا، افزایش یابد. بنابراین، نوشتن یک قرارداد دقیق، برای شما و پیمانکار، می‌تواند از خسارات مالی و قانونی برای هر دو طرف جلوگیری کند.از این رو، در این مقاله از وکیل باشی قصد داریم برای شما از قرارداد بازسازی ساختمان و تمام نکات مهم آن سخن بگوییم. پس با ما تا انتهای این مقاله همراه بمانید.

قرارداد بازسازی ساختمان به چه معناست؟

قرارداد بازسازی ساختمان یک قرارداد بین صاحب ساختمان و پیمانکار یا شرکت بازسازی است که به منظور بازسازی، به صورت کلی یا بخشی از یک ساختمان به منظور بهبود و نوسازی آن، منعقد می‌شود.

این قرارداد شامل شرایط و مقرراتی است که شرکت بازسازی برای انجام کار باید رعایت کند. این شرایط می‌تواند شامل مواردی مانند تعهدات و مسئولیت‌ها، زمانبندی، هزینه‌ها، کیفیت، ایمنی و سایر موارد مرتبط با بازسازی ساختمان باشد. در این قرارداد، اطلاعاتی مانند نقشه‌های ساختمان قبل و بعد از بازسازی، مشخصات مصالح و تجهیزاتی که استفاده خواهند شد و شرایط پرداخت نیز باید مشخص شوند. با امضای قرارداد بازسازی ساختمان، شرکت متعهد می‌شود که بازسازی ساختمان را به دقت و با رعایت استانداردهای ایمنی و ساختمانی انجام دهد. این قرارداد همچنین به صاحب ساختمان امکان می‌دهد تا بهبودی بیشتری در ساختمان خود داشته باشد و ارزش ساختمان را افزایش دهد.

قرارداد بازسازی ساختمان می‌تواند بر اساس نوع کار و شرایط قرارداد به دسته‌های مختلفی تقسیم شود، از جمله:

  1. قرارداد بازسازی ساختمان به صورت مستقیم: در این نوع قرارداد، صاحبان ساختمان یک قرارداد مستقیم با پیمانکار می‌بندند و او را برای انجام کار بازسازی ساختمان استخدام می‌کنند.
  2. قرارداد بازسازی ساختمان به صورت غیرمستقیم: در این نوع قرارداد، صاحبان ساختمان یک قرارداد با یک مدیر پروژه می‌بندند و او مسئول برقراری تعاملات بین صاحبان ساختمان و پیمانکاران است.
  3. قرارداد مدیریت پیمان: در این نوع قرارداد، مدیر پروژه یک قرارداد با پیمانکار می‌بندد و مسئولیت نظارت بر اجرای کار را به او واگذار می‌کند. در این نوع قرارداد، مدیر پروژه به عنوان مدیر پیمان مسئولیت‌های مختلفی دارد، از جمله برنامه‌ریزی پروژه، نظارت بر کنترل هزینه‌ها و کیفیت کار و تعیین محل و نوع استفاده از مواد و تجهیزات است.
  4. قرارداد تکمیل ساختمان: در این نوع قرارداد، پیمانکار بازسازی به عنوان مجری پروژه انتخاب می‌شود و مسئولیت تکمیل کار و تحویل ساختمان به صاحبان آن را بر عهده دارد.

مجموعه وکیل‌باشی برای راحتی شما عزیزان، فرم قرارداد بازسازی ساختمان، که توسط وکلای پایه یک دادگستری متخصص امور قراردادها نگاشته شده است را فراهم نموده است؛ شما می‌توانید به راحتی با دانلود قرارداد مورد نظر، فرم را مورد استفاده قرار دهید.

چگونه قرارداد تعمیرات و بازسازی ساختمان را تدوین کنیم؟

 قرارداد بازسازی ساختمان از جمله قراردادهای پیمانکاری است. در نحوه تنظیم قراردادهای پیمانکاری ساختمان نکاتی وجود دارد که می‌بایست رعایت گردد. برای آن که یک قرارداد نوسازی و تعمیرات ساختمان استاندارد باشد، بهتر است مفاد آن را بدین نحو تنظیم نمود:

ماده ۱) طرفین قرارداد

ماده ۲) موضوع قرارداد

ماده ۳) مدت قرارداد

ماده ۴) مبلغ قرارداد

ماده ۵) نحوه پرداخت مبلغ قرارداد

ماده ۶) وظایف و تعهدات پیمانکار

ماده ۷) تعهدات کارفرما

ماده ۸) مالیات پروژه

ماده ۹) نظارت

ماده ۱۰) دستگاه نظارت

ماده ۱۱) ضمانت حسن اجرای تعهدات از سوی پیمانکار

ماده ۱۲) حل اختلاف

ماده ۱۳) موارد متفرقه

ماده ۱۴) نسخ قرارداد.

موارد گفته شده از مهمترین ارکان قرارداد بازسازی ساختمان است. این قرارداد دارای جزئیات و نکات حقوقی فراوانی است که عدم توجه به هرکدام از این نکات، منجر به ورود خسارات غیر قابل جبرانی خواهد شد. از این رو به شما توصیه می‌کنیم قبل از انجام هرگونه اقدامی پیرامون تنظیم قرارداد خود، از خدمات مشاوره حقوقی بهره مند شوید.

 

مشاوره حقوقی

معرفی کامل طرفین قرارداد

ابتدا باید معرفی جامع و کامل از طرفین قرارداد داشته باشیم. در مواقعی حتی بهترین کار می‌تواند ضمیمه کردن اسناد مثبت سمت طرفین قرارداد به فرم باشد.

موضوع قرارداد

در موضوع قرارداد حتماً باید به‌گونه‌ای به شرح این مورد بپردازید که هدف اصلی از انعقاد مشخص باشد. به‌عنوان‌ مثال در این مورد که هدف اصلی از تعامل و همکاری مالک و پیمانکار، بازسازی ساختمان است، باید به این مورد صراحتاً اشاره شود. در کل، موضوع قرارداد باید در همان ابتدای آن ذکر شود.

مدت قرارداد

طبیعتاً طرفین انتظار دارند که تعهدات ناشی از قرارداد در مدت مشخصی به سرانجام برسد. در قراردادهایی نظیر این قرارداد باید مدت‌زمان بازسازی به‌صورت مرحله‌ای مشخص گردد. زمان‌بندی قرارداد می‌تواند در ماده مربوط به مبلغ هم تأثیرات بسزایی داشته باشد.

مبلغ قرارداد

یکی از مهم‌ترین قسمت‌های هر قرارداد قسمت مربوط به مبلغ و نحوه پرداخت خواهد بود. در قرارداد پیمانکاری بازسازی ساختمان بهترین پیشنهاد این است که پس از مشخص کردن مبلغ کلی قرارداد، شرایط و نحوه پرداخت را موکول به زمان‌بندی‌های انجام‌شده در ماده مدت قرارداد کنند.

تعهدات طرفین

تعهدات مالک و پیمانکار در یک قرارداد بازسازی، مشخص است. اما برای جلوگیری از هرگونه ابهام لازم است این موارد مستند شوند، مثلاً تعهدات مالک در قرارداد پیمانکاری، مبنی بر انجام به‌موقع پرداخت‌های قراردادی و تحویل به‌ موقع ملک جهت احداث کارگاه ساختمانی و تعهدات پیمانکار مبنی بر اجرای بی‌نقص موضوع قرارداد و تحویل به‌موقع پروژه می‌تواند نمونه‌ای از این موارد باشد. از وظایف پیمانکار در قرارداد نوسازی آپارتمان نیز می‌توان به تکمیل پروژه در زمان مقرر، استفاده از متریال و مصالح با کیفیت و ... اشاره نمود.

تهیه مصالح

در قراردادهای مربوط به ساخت‌وساز که بازسازی هم یکی از آن‌ها به شمار می‌رود، تهیه مصالح ساختمانی به هزینه مالک و توسط پیمانکار صورت می‌گیرد. مهم‌ترین نکته در این قسمت تهیه مصالح متعارف بنا به نظر و صلاحدید مالک است. معمولاً برای جلوگیری از هرگونه مشکل در این قراردادها، لیست کاملی از انواع مصالح ساختمانی با ذکر جزئی کیفیت و برند هریک از آن‌ها تهیه می‌شود تا در مواقع مشکل به آن لیست مراجعه شود.

بیشتر بخوانید: صفر تا صد قرارداد بازسازی ساختمان 

واگذاری موضوع قرارداد به دیگران

معمولاً در قراردادهای اجرایی مجری یا پیمانکار نمی‌تواند موضوع قرارداد را به غیر واگذار کند. اما می‌تواند در راستای اجرای موضوع قرارداد از کمک افراد دیگری تحت عنوان کارگر یا پیمانکار فرعی استفاده کند. رابطه‌ای که پیمانکار اصلی با این افراد خواهد داشت طبیعتاً روی قرارداد بازسازی تأثیر می‌گذارد. به‌عنوان‌مثال روابطی که پیمانکار با کارگران خود دارد در مباحث بیمه‌ای روی قرارداد اصلی تأثیر می‌گذارد. در چنین قراردادهای پیمانکاری، کارفرما موظف است 5 درصد از مبلغ اصلی قرارداد را زمانی با پیمانکار تسویه کند که مفاصا حساب بیمه کارگران را رویت کند. البته مسئولیت اعمال -این افراد صرفاً با پیمانکار خواهد بود.

فسخ قرارداد

در این بخش از قرارداد، مواردی نام‌برده می‌شود که در صورت بروز آن‌ها، امکان فسخ قرارداد پیمانکاری وجود دارد. هیچ‌کدام از طرفین نمی‌توانند بدون دلیل خاص و مهم و صرفاً از روی تمایل شخصی، یک‌طرفه قرارداد را فسخ کنند. شخصی که قرارداد را بی‌دلیل فسخ کرده است مجبور می‌شود که خسارت بپردازد. البته تعهد به انجام وظایف، همچنان پابرجا است. مواردی مانند موارد زیر موجب فسخ قرارداد می‌شود:بیشتر شدن زمان انجام پروژه از زمان توافق شده توسط طرفین، اگر پیمانکار پروژه را بدون اطلاع کارفرما و بدون دلیل موجه تعطیل یا متوقف کند. یا اگر پیمانکار بدون اطلاع کارفرما پروژه را به شخص دیگری بسپارد.

قوه‌ ی قاهره

همه ما ممکن است در شرایطی که به‌ اصطلاح فورس ماژور محسوب می‌شود نتوانیم تعهدات قراردادی خود را اجرا کنیم. به همین منظور لازم است در تمام قراردادها شرطی به این مورد اختصاص داده شود تا در خصوص بروز قوای قاهره و نحوه عملکرد بعد از آن تصمیم‌گیری شود.

حل‌ و فصل اختلافات

بروز اختلاف در هر تعاملی امری اجتناب‌ناپذیر است؛ به همین دلیل، در هر قرارداد لازم است شرایط و نحوه حل‌وفصل تعارضات و اختلافات پیش‌بینی شود. عموماً طرفین با تعیین داوری در قرارداد، رسیدگی به اختلافات میان خود را به فرد مرضی الطرفین می‌سپارند تا خیال خود را از بابت صرف هزینه و زمان در مراجع قضایی راحت کنند.

سخن پایانی:

در این مطلب تلاش کردیم شما را با قرارداد بازسازی ساختمان و نحوه تنظیم این قرارداد آشنا کنیم. در نهایت باید اشاره کرد، شما می‌توانید به عنوان کارفرما، مالک یا پیمانکار در پروژه‌های عمرانی و ساختمانی از طریق مجموعه وکیل‌باشی و وکلای پایه یک دادگستری مجرب حاضر در این مجموعه فرم قرارداد عمرانی و ساختمانی مدنظر را تهیه نمایید یا از طریق درخواست تنظیم قرارداد، نگارش و تدوین توافق مورد نظرتان را به وکلای متخصص تیم ما بسپارید.

title-bg

نظرات

پیام های کاربران را بخوانید

افزودن نظر

FAQ

پرسش های متداول

به طور کلی قرارداد بازسازی ساختمان به چه معناست؟

قرارداد بازسازی ساختمان یک قرارداد بین صاحب ساختمان و پیمانکار یا شرکت بازسازی است که به منظور بازسازی، بازسازی کلی یا بخشی از یک ساختمان به منظور بهبود و نوسازی آن، منعقد می‌شود.

این قرارداد شامل شرایط و مقرراتی است که شرکت بازسازی برای انجام کار باید رعایت کند. این شرایط می‌تواند شامل مواردی مانند تعهدات و مسئولیت‌ها، زمانبندی، هزینه‌ها، کیفیت، ایمنی و سایر موارد مرتبط با بازسازی ساختمان باشد.

در این قرارداد، اطلاعاتی مانند نقشه‌های ساختمان قبل و بعد از بازسازی، مشخصات مصالح و تجهیزاتی که استفاده خواهند شد و شرایط پرداخت نیز باید مشخص شوند.

با امضای قرارداد بازسازی ساختمان، شرکت بازسازی متعهد می‌شود که بازسازی ساختمان را به دقت و با رعایت استانداردهای ایمنی و ساختمانی انجام دهد. این قرارداد همچنین به صاحب ساختمان امکان می‌دهد تا بهبودی بیشتری در ساختمان خود داشته باشد و ارزش ساختمان را افزایش دهد.

ارکان قرارداد نوسازی آپارتمان شامل چه مواردی است؟

ماده ۱) طرفین قرارداد

ماده ۲) موضوع قرارداد

ماده ۳) مدت قرارداد

ماده ۴) مبلغ قرارداد

ماده ۵) نحوه پرداخت مبلغ قرارداد

ماده ۶) وظایف و تعهدات پیمانکار

ماده ۷) تعهدات کارفرما

ماده ۸) مالیات پروژه

ماده ۹) نظارت

ماده ۱۰) دستگاه نظارت

ماده ۱۱) ضمانت حسن اجرای تعهدات از سوی پیمانکار

ماده ۱۲) حل اختلاف

ماده ۱۳) موارد متفرقه

ماده ۱۴) نسخ قرارداد.

نحوه تعیین مرجع حل اختلاف در قرارداد بازسازی آپارتمان چگونه تعیین می‌گردد؟

حل و فصل کلیه اختلافات و دعاوی ناشی از این قرارداد و یا مرتبط به آن از جمله مذاکرات مقدماتی، انعقاد، اعتبار، فسخ قرارداد و تفسیر آن به عهده مقام صالح قضایی است. البته در صورت تمایل شما میتوانید در این بند به جای دادگاه صالح، رسیدگی و حل و فصل اختلافات احتمالی خود را به داور مرضی الطرفین ارجاع دهید.

تماس
گفتگو

پشتیبانی و مشاوره وکیل باشی

ما در کوتاه‌ترین زمان پاسخگوی شما هستیم

صبور باشید ...

افزودن فایل