;
1402/10/16 - 10:39

قرارداد طراحی تاسیسات برقی شامل چه موارد حقوقی می‌شود

قرارداد طراحی تاسیسات ساختمان از دسته قراردادهای پیمانکاری بوده و زیر مجموعه‌ای از قراردادهای پیمانکاری بدون مصالح می‌باشند.

طراحی تاسیسات برقی، فرآیندی است که در آن تاسیسات برقی مانند سیستم های توزیع برق، سیستم های نورپردازی، سیستم های صوتی و تصویری و سایر تجهیزات برقی در یک ساختمان، ایستگاه، فضای باز و غیره طراحی و نصب می شوند. در طراحی تاسیسات برقی، عوامل مختلفی مانند نیازمندی های برقی ساختمان، نوع کاربری، امنیت، قوانین محلی و ملی، اقتصادی و تکنولوژی به حساب می آید. هدف این فرآیند طراحی، تضمین عملکرد بالا، ایمنی و بهره وری مناسب از تجهیزات برقی است.

طراحی برق ساختمان و تاسیسات برقی از جمله مواردی است که اگر بدون وجود یک قرارداد دقیق و کاربردی تنظیم شود می تواند زمینه ساز بسیاز از مشکلات و مسائل برای شما چه به عنوان کارفرما و چه به عنوان پیمانکار گردد؛ به همین دلیل در این مقاله قصد داریم از قرارداد طراحی تاسیسات برقی ساختمان و نکات مهم آن و همچنین نحوه نگارش قرارداد پیمانکاری برق ساختمان، برای شما سخن بگوییم. با ما تا انتهای این مطلب همراه بمانید.

قرارداد طراحی تاسیسات برقی چیست؟

قرارداد طراحی تاسیسات برقی، یک معامله قانونی بین یک مالک یا سازنده ساختمان و یک شرکت یا فرد طراح تاسیسات برقی است که در آن قوانین و شرایط مربوط به طراحی، نصب و راه اندازی تاسیسات برقی در ساختمان مشخص می شود. این قرارداد شامل اطلاعاتی مانند توضیح نوع و حجم کارهای طراحی تاسیسات برقی، تاریخ شروع و پایان طراحی، مبلغ پرداختی به طراح، شرایط پرداخت، شرایط بیمه، مسئولیت های طرفین و شرایط خاتمه قرارداد می باشد.

در این نوع قرارداد سازندگان ساختمان در مذاکرات ابتدایی که با مهندس طراح دارند، شرایط ساختمان، نوع کاربری آن، انتظارات و توقعاتی که دارند و همچنین موارد مهم دیگر را مطرح می‌کنند تا با توجه به تمام این موارد، تاسیسات برقی ساختمان، توسط مهندس طراحی شود. مهندس طراح موظف است که طراحی تاسیسات برقی ساختمان را هم مطابق با خواست و نظر کارفرما و هم با توجه به اصول فنی و علمی تایید شده، طراحی کند. 

باید اشاره کرد که تنظیم قرارداد اجرای تاسیسات برقی، از جمله امور بسیار حساس بوده و نیازمند دانش و مهارت در این زمینه است. به همین دلیل به شما توصیه می‌کنیم از فرم قرارداد اجرای تاسیسات برقی که توسط وکلای متخصص مجموعه وکیل‌باشی تنظیم شده است، استفاده نمایید.

قرارداد طراحی تاسیسات ساختمان از کدام نوع قراردادها است؟

سوال اینجاست که طراحی تاسیسات برق ساختمان چیست؟ پیمانکاری برق ساختمان چه نکات حقوقی دارد؟ نمونه متن قرارداد طراحی برق ساختمان در واقع یک قرارداد پیمانکاری یا مقاطعه کاری است و زیر مجموعه انواع قرارداد طراحی تاسیسات قرار می‌گیرد. در این قرارداد، مسئولیت طراحی تاسیسات برقی یک ساختمان به یک مهندس طراح واگذار می‌شود و کارفرما نیز متعهد خواهد بود که در ازای انجام شدن موضوع این قرارداد، حق الزحمه مهندس طراح را پرداخت نماید. 

این قرارداد برای مدت مشخصی برقرار خواهد شد و در طول این بازه زمانی، طرفین نسبت به یکدیگر متعهد هستند و ملزم خواهند بود که موضوع قرارداد را انجام دهند که در ادامه این مطلب، وظایف پیمانکار در قرارداد پیمانکاری و همچنین تعهدات کارفرما در این قرارداد را با یکدیگر بررسی خواهیم کرد.

توافق میان کارفرما و مهندس طراح تأسیسات، در واقع یک قرارداد نامعین است و با تبعیت از قانون مدنی تهیه و تنظیم می‌شود. نامعین بودن قرارداد به این دلیل است که قانون مدنی، پیمانکاری را در یک ماده مشخص تعریف نکرده است، هرچند به طور کلی برای تنظیم این قرارداد، باید به اصول قانون مدنی مقید باشیم و از آن قوانین برای نوشتن نمونه قرارداد طراحی تاسیسات برقی تبعیت کنیم. از این رو، به شما توصیه می‌کنیم قبل از انجام هرگونه اقدامی پیرامون تنظیم قرارداد مورد نظر خود، از خدمات مشاوره حقوقی متخصصین این حوزه بهره‌مند شوید.

 

مشاوره حقوقی

نحوه تنظیم قرارداد طراحی تاسیسات برقی: 

نمونه قراردادها باید دارای اصول و مفادی باشند که جامع بودن آن قرارداد را به عمل بیاورند به همین دلیل آگاهی و اطلاع از نحوه نوشتن قرارداد می‌تواند به شما کمک شایانی جهت تنظیم یک قرارداد دقیق کند؛ شما با آموزش تصویری قرارداد نویسی این امکان را دارید که از راز و رمز نوشتن قرارداد و نحوه تنظیم آن آگاهی های لازم را به دست آورید؛ زیرا که یک قرارداد کامل قراردادی است که علاوه بر آنچه پیش فرض هر قرارداد است مواردی را هم داشته باشد که از بروز اختلافات احتمالی در آینده جلوگیری نماید؛ در ادامه برخی از مواد و موارد ضروری و مهم قرارداد طراحی تاسیسات برقی را با یکدیگر بررسی خواهیم نمود.

طرفین در قرارداد طراحی تاسیسات برقی ساختمان

در قرارداد باید ابتدا طرفین را مشخص نمود و اطلاعات و مشخصات مندرج در کارت شناسایی آن‌ها و همچنین اطلاعات و مشخصات ثبتی شرکت‌ها را که در قرارداد به عنوان یکی از طرفین هستند بیان نمود. بیان این اطلاعات مشخص می‌کند که مسئولیت نمونه قرارداد طراحی برق ساختمان با چه اشخاصی خواهد بود. قرارداد مذکور باید به امضای طرفین آن برسد. 

یکی از شرایطی که به قرارداد اعتبار و صحت می‌بخشد این است که طرفین آن باید دارای صلاحیت باشند. قانون مدنی، شرطی را به عنوان صلاحیت قانونی مطرح می‌کند و اینطور توضیح می‌دهد که اشخاص برای حضور در قرارداد و امضای آن، باید صلاحیت قانونی داشته باشند. یعنی باید عاقل و بالغ باشند و با رضایت خود قرارداد را امضا کنند. علاوه بر صلاحیت قانونی، برای قرارداد طراحی تاسیسات برقی ساختمان، باید به صلاحیت حرفه‌ای مهندس طراح نیز توجه داشته باشیم. شخصی که می‌پذیرد به عنوان پیمانکار مسئولیت طراحی تاسیسات برقی ساختمان را به عهده بگیرد، باید در این حوزه متخصص باشد و همچنین پروانه اشتغال نظام مهندسی را دارا باشد. 

موضوع قرارداد طراحی تاسیسات برقی ساختمان

موضوع قرارداد طراحی تاسیسات برقی، طراحی سیستم مرکزی برق رسانی به ساختمان یا به اصطلاح تأسیسات برقی است. طراح تاسیسات برقی، با مطالعه نقشه‌های ساختمان و همچنین با برگزاری جلسات و مذاکراتی با مهندسان و کارفرمای ساختمان، نظرات و درخواست‌های آن‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهد و با توجه به موقعیت ساختمان و کاربری آن، تلاش می‌کند که طراحی تاسیسات برقی ساختمان را به بهترین شیوه ممکن انجام دهد. همچنین می‌توان در ادامه بخش موضوع، درباره دستورالعمل‌ها، اطلاعات فنی و سایر مواردی صحبت کنید که برای کار مهندس لازم است.

اطلاعاتی که از تجهیزات فنی و نقشه ساختمان در اختیار طراح تاسیسات قرار می‌گیرد، به او کمک می‌کند که با توجه به اصول فنی، قانونی و حرفه‌ای تاسیسات برقی، طراحی پروژه مورد نظر را نیز انجام دهد. 

موضوع باید بدون ابهام و با صراحت بیان شود و همچنین باید محل دقیق ساختمان مورد نظر نیز مشخص باشد به همین دلیل لزوم داشتن قرارداد تخصصی در اجرای برق ساختمان از ضروریات است؛ زیرا که سبب روشن شدن موضوع قرارداد شده و به همین سبب اختلافات را کاهش میدهد . 

تعیین زمان شروع و تحویل در فرم قرارداد تاسیسات برقی ساختمان

برای تنظیم قرارداد طراحی تاسیسات برقی ساختمان نیاز است که بازه زمانی قرارداد را مشخص نمایید. بازه زمانی قرارداد، تاریخی است که برای شروع و پایان قرارداد در نظر می‌گیرند. تعیین بازه زمانی قرارداد به موارد متعددی بستگی دارد، برای مثال، حجم پروژه، نوع ساختمان، توقعات و خواسته‌های کارفرما و موارد مهم دیگر، از جمله مسائلی هستند که در تعیین بازه زمانی قرارداد تاثیر خواهند داشت. به همین دلیل اغلب بازه زمانی قرارداد با در نظر گرفتن تمام این موارد و با توافق نهایی کارفرما و پیمانکار معین می‌شود. لازم است که تاریخ دقیق شروع و پایان پروژه را به صورت مکتوب در قرارداد بنویسید.

تعهدات طرفین قرارداد طراحی تاسیسات برقی ساختمان چیست؟

تعهدات طرفین قرارداد طراحی تاسیسات برقی ساختمان ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  1. تعهدات طرف قرارداد مربوط به کارفرما:
  • پرداخت هزینه های مربوط به طراحی تاسیسات برقی ساختمان به صورت به موقع و در تعیین شده.
  • ارائه اطلاعات و مستندات مورد نیاز برای انجام طراحی به صورت به موقع و کامل.
  • پرداخت هزینه های اضافی در صورتی که پروژه نیاز به تغییرات و اصلاحات داشته باشد.
  • تضمین اجرای طراحی به صورت کامل و درست.
  1. تعهدات طرف قرارداد مربوط به طراح:
  • ارائه طرح های لازم و کامل برای تاسیسات برقی ساختمان.
  • تأمین مواد و تجهیزات مورد نیاز برای اجرای طرح.
  • اجرای طرح به صورت دقیق و مطابق با استانداردهای مربوطه.
  • ارائه خدمات پس از فروش در صورت بروز هر گونه مشکل در طراحی و اجرای تأسیسات برقی.

در کل، تعهدات طرفین قرارداد طراحی تاسیسات برقی ساختمان به منظور اطمینان از اجرای کامل و دقیق طراحی به موقع و با کیفیت لازم است؛ بنابراین لازم است جهت جلوگیری از وقوع اختلاف، تعهدات پیمانکار و همچنین وظایف کارفرما روشن و دقیق باشد.

سخن پایانی

همانگونه که ملاحظه نمودید، در این مطلب تلاش کردیم شما را با قرارداد طراحی تاسیسات برقی ساختمان و همچنین نکات مهم در تنظیم این توافق آشنا کنیم. در نهایت به شما توصیه می‌کنیم که چنانچه قصد انعقاد قرارداد مذکور را دارید، با ثبت درخواست مشاوره حقوقی، از راهنمایی وکلای متخصص مجموعه وکیل‌باشی بهره مند شوید تا با خاطری آسوده با طرف مقابل خود چه به عنوان کارفرما و چه به عنوان پیمانکار، قرارداد ببندید.

 

بهناز صفاری_ کارشناس حقوقی وکیل‌‍باشی

title-bg

نظرات

پیام های کاربران را بخوانید

افزودن نظر

FAQ

پرسش های متداول

در شرایطی که انجام تعهد از سوی هر یک از طرفین مقدور نبود چه عواقبی در انتظار طرفین می‌باشد؟

اگر توانایی انجام تعهد برای هر یک از طرفین از بین برود و در آن هیچ تعدی و تفریطی وجود نداشته باشد، همچنین حادثهای خارج از اراده طرفین باعث این مسئله شود (قوه قاهره)، مسئولیتی به عهده طرفین قرارداد نمیباشد چرا که این موضوع در قرارداد تحت عنوان فورس ماژور یا قوای قاهره پیشبینی شده است.

برای آنکه در قرارداد طراحی تاسیسات برقی، هنگام بروز اختلاف زود تر به نتیجه برسیم چه راهکاری وجود دارد؟

سعی کنید در قراردادها مرجع حل اختلافات خود را داور مرضیالطرفین معرفی نمایید. چراکه هم در هزینه و هم در وقت شما صرفه جویی خواهد شد. حکم داور مانند حکم قضات لازم الاتباع است.

به طور کلی قرارداد طراحی تاسیسات برق ساختمان به چه معناست؟

قرارداد طراحی تاسیسات برقی، یک معامله قانونی بین یک مالک یا سازنده ساختمان و یک شرکت یا فرد طراح تاسیسات برقی است که در آن قوانین و شرایط مربوط به طراحی، نصب و راه اندازی تاسیسات برقی در ساختمان مشخص می شود. این قرارداد شامل اطلاعاتی مانند توضیح نوع و حجم کارهای طراحی تاسیسات برقی، تاریخ شروع و پایان طراحی، مبلغ پرداختی به طراح، شرایط پرداخت، شرایط بیمه، مسئولیت های طرفین و شرایط خاتمه قرارداد می باشد.

تماس
گفتگو

پشتیبانی و مشاوره وکیل باشی

ما در کوتاه‌ترین زمان پاسخگوی شما هستیم

صبور باشید ...

افزودن فایل