;
1402/10/16 - 10:45

نکات مهم در تنظیم قولنامه زمین کشاورزی

در این مقاله قصد داریم به بررسی نکات مهم در تنظیم قولنامه زمین کشاورزی بپردازیم:

یکی از رایج‌ ترین قراردادهای ملکی میان مردم، قرارداد خرید و فروش زمین کشاورزی است. لازم است بدانید، تنظیم قولنامه زمین کشاورزی میان متعاملین بسیار ضروری است زیرا به طرفین کمک می‌کند تا حقوق و وظایف خود را به صورت واضح و روشن تعیین کنند و به مشکلات و اختلافاتی که ممکن است در آینده پیش بیایند، پیش بینی کنند.اما مسئله اینجاست که ممکن است افراد با نحوه تنظیم قولنامه زمین کشاورزی آشنا نباشند و اقدامی انجام دهند که بر ضرر ایشان تمام شود. به همین دلیل بر آن شدیم تا با معنا و مفهوم قولنامه زمین کشاورزی، ارکان متن قرارداد بیع زمین و همچنین نکات کلیدی و ضروری تنظیم متن قولنامه زمین زراعی بپردازیم؛ بنابراین با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

قولنامه زمین کشاورزی با مبایعه‌ نامه:

مبایعه نامه زمین کشاورزی یک قرارداد رسمی است که بین فروشنده و خریدار زمین کشاورزی برای انتقال مالکیت زمین و حقوق مربوط به آن به منظور کشاورزی و دیگر فعالیت‌های مرتبط با آن، امضا می‌شود. این قرارداد شامل شرایط و مقرراتی مانند مبلغ فروش، شرایط پرداخت، شرایط تحویل، شرایط قرارداد و ضوابط و شرایطی است که هر طرف می‌بایست به آن پایبند باشد؛ بنابراین می‌بایست توسط افراد باتجربه در این زمینه نگاشته شود. به همین دلیل به شما توصیه می‌کنیم چنانچه قصد انعقاد چنین توافق دارید، از فرم قرارداد فروش زمین که توسط وکلای متخصص مجموعه وکیل‌باشی تنظیم شده است، بهره ببرید.

قرارداد فروش زمین

درواقع، قولنامه زمین زراعی به معنای قرارداد فروش زمین، نوعی توافق میان طرفین معامله جهت بیع ملک در آینده محسوب می‌شود؛ در بیان تفاوت مبایعه نامه زمین کشاورزی و قولنامه باید گفت که مبایعه نامه زمین زراعتی، قرارداد بین خریدار و فروشنده است و به موجب آن، ملک از بایع به خریدار منتقل می‌گردد.

لازم به ذکر است که قراردادهایی که امروزه در بنگاه‌های معاملات ملکی انجام می‌شود، مبایعه‌نامه است که عرف به اشتباه لفظ قولنامه برای آن به کار می‌برند. در صورتی که مبایعه نامه‌ها در دفاتر اسناد رسمی و یا اداره های ثبت اسناد نوشته شوند و در صورتی که توسط ماموران دولتی یا تنظیم شده توسط رای دادگاه باشند، سند رسمی محسوب می‌شوند.

نکات حقوقی مهم در قولنامه زمین کشاورزی:

تنظیم مبایعه نامه زمین کشاورزی یا همان قرارداد خرید و فروش زمین زراعی، اگر با دقت به نکات حقوقی و جزئیات صورت نگیرد، می‌تواند پیامدهای جبران ناپذیری را برای متعاملین به همراه داشته باشد. در این بخش قصد داریم به برخی از نکات حقوقی مهم در نحوه تنظیم قولنامه دستی زمین پرداخته و آن را بررسی نماییم. 

  1. در تنظیم قولنامه، ابتدا مشخصات فروشنده زمین مورد بررسی قرار گیرد و چنانچه مالک در هنگام تنظیم قرارداد حضور ندارد، فروشنده می‌بایست وکالتنامه رسمی از طرف وی جهت فروش داشته باشد.

  2. قبل از خرید زمین زراعی، از بابت توقیف، مصادره و یا در رهن نبودن زمین اطمینان حاصل شود.

  3. اگر وراث قصد فروش زمین را دارند، باید مدارک مربوط به گواهی انحصار وراثت ارائه شود.

  4. در متن قرارداد بیع زمین کشاورزی، تمام مشخصات و جزئیات ملک نوشته شود.

  5. اگر زمین به شکل مشاع است، تمام شرکا باید هنگام عقد قرارداد حضور داشته باشند؛ در غیر این صورت، فروشنده باید از شرکای غایب وکالت رسمی فروش داشته باشد.

  6. بهتر است از اداره منابع طبیعی جهت دولتی نبودن زمین، مرتفع نبودن و … استعلام اخذ شود.

  7. طرفین می‌توانند با توافق یکدیگر مبلغی را به عنوان وجه التزام جهت خسارت عدم انجام تعهد، تعیین نمایند.

با رعایت این موارد می‌توانید از ایجاد چالش‌های مختلف حقوقی در آینده پرهیز کرده و دیگر ناچار نباشید برای گرفتن حقوق خود، هفته‌ها و یا ماه‌ها در دادگستری زمان بگذرانید و هزینه های گزاف پرداخت کنید. چنانچه به اطلاعات بیشتری در این زمینه نیاز دارید، می‌توانید با ثبت درخواست مشاوره حقوقی، از راهنمایی وکلای متخصص مجموعه ما بهره مند شوید.

 

مشاوره حقوقی آنلاین

ارکان قولنامه زمین کشاورزی:

متن قرارداد خرید و فروش زمین کشاورزی یا زمین زراعی، برخوردار از ارکانی و نکات مهم در تنظیم سند عادی زمین که در ادامه به آن خواهیم پرداخت:

  • اطلاعات طرفین:

مشخصات شناسایی و اطلاعات خریدار و فروشنده، شامل: نام و نام خانوادگی، شماره ملی، آدرس محل سکونت و تلفن ثابت و همراه

  • مبلغ قرارداد بیع زمین کشاورزی:

در این بند، می‌بایست مبلغ توافق شده میان طرفین معامله و همچنین نحوه پرداخت آن تعیین گردد.

  • مشخصات زمین کشاورزی:

مشخصات زمین کشاورزی نظیر: موقعیت و مختصات مکانی، اطلاعات ثبتی، امکانات آن است.

  • تعیین شرایط انتقال سند:

در این بند باید نحوه انتقال سند زمین کشاورزی از فروشنده به خریدار و تاریخ سند زدن کامل قید گردد.

  • تعیین شرایط تحویل زمین زراعی:

همانگونه که از نامش پیداست، معین کردن شرایط و نحوه تحویل و دریافت زمین توسط خریدار قید گردد.

  • موارد فسخ قولنامه زمین: 

از آنجا که اصل بر لازم بودن عقود و قراردادها است، جهت ایجاد امکان و اختیار فسخ برای هریک از طرفین، بهتر است موارد فسخ قرارداد خرید و فروش زمین واضح و روشن قید گردد.

  • امضای طرفین، دهیار و شورای روستا:

مهمترین بند هر قرارداد و قولنامه، امضا می‌باشد؛ زیرا هیچ قراردادی بدون داشتن امضا یا اثر انگشت، اثر قانونی نداشته و از اعتبار ساقط است. موارد ذکر شده، پایه و اساس هر قرارداد است و یک قولنامه زمین کشاورزی، می‌بایست شامل موارد فوق باشد تا صحیح تلقی شده و بتواند در مراجع اداری و قضایی مورد استناد قرار گیرد.

سخن پایانی:

همانگونه که مطالعه کردید در این نوشتار با تعریف قولنامه زمین، ارکان مهم قرارداد و نکات حقوقی مورد نیاز قولنامه زمین آشنا شدیم. به طور کلی باید گفت تنظیم قولنامه زمین کشاورزی امری حساس بوده و نیازمند دانش و تجربه بسیار بالایی است به همین دلیل توصیه می‌کنیم از فرم قراردادی استفاده نمایید که به بهترین نحو از حقوق و تعهدات شما دفاع کند. به این منظور میتوانید با ثبت درخواست تنظیم قرارداد سفارشی، نگارش متن توافق مورد نظر را به وکلای متخصص مجموعه وکیل‌باشی بسپارید تا با خیالی آسوده با طرف مقابل خود قرارداد نمایید.

 

بهناز صفاری_ کارشناس حقوقی وکیل‌باشی

title-bg

نظرات

پیام های کاربران را بخوانید

افزودن نظر

FAQ

پرسش های متداول

قولنامه دستی زمین کشاورزی چه اعتباری دارد؟

قولنامه دستی خرید زمین زراعی یا کشاورزی نیز دارای اعتبار است. بهتر است جهت اعتبار بیشتر قولنامه، حداقل دو شاهد عادل زیر قولنامه را امضا کنند.  

اگر قولنامه زمین مفقود شود چه اقدامی باید انجام شود؟

اگر قولنامه در مشاور املاک یا دفترخانه اسناد رسمی ثبت شده باشد، دارای کد رهگیری است که بتوان توسط آن نسخه دیگری از قولنامه دریافت کرد.