;
1402/10/16 - 11:09

مراحل انتقال سند خانه به همسر و فرزندان

از دیدگاه حقوقی، همه افراد در صورت دارا بودن شرایط لازم می‌توانند اموال و دارایی های خود را به دیگران انتقال داده و اصطلاحا اموال خود را به نام دیگری بزنند.

واگذاری ملک به همسر و فرزندان، با پرداخت بها یا به صورت بلاعوض امکان پذیر است. از جمله روش ها و شرایط واگذاری ملک به همسر و فرزندان، می‌توان به عقودی مانند بیع (خرید و فروش)، صلح عمری و یا هبه اشاره نمود و البته انتقال ملک به همسر و فرزندان، از طریق وصیت تا ثلث مال نیز امکان پذیر است. در ادامه با در نظر گرفتن حالات مختلف نکاتی را برای شما ارائه خواهیم نمود که دانستن آن خالی از لطف نخواهد بود.

نکات و شرایط واگذاری اموال به همسر و فرزندان

اصل آزادی عقود و قراردادها، ایجاب می‌کند که هر فرد بتواند هر زمان که بخواهد اقدام به واگذاری ملک خود به دیگری از جمله همسر و فرزندان خود نماید. اما واگذاری ملک به همسر یا سایرین نیازمند آن است که شرایط ذکر شده در قانون مدنی، در ارتباط با شرایط صحت معاملات اعم از قصد و رضایت طرفین، مشروعیت قرارداد و … ، لحاظ شود و علاوه بر آن شرایط اختصاصی مربوط به هر کدام از انواع متن های قراردادهای انتقال ملک به همسر مورد لحاظ قرار گیرد.

عقد بیع، یکی از رایج ترین قالب‌های حقوقی برای انتقال ملک به همسر است و به این معنا است که یکی از زوجین، ملک خود را به دیگری بفروشد و دیگری ، آن ملک را خریداری نموده و بهای آن را بپردازد. در چنین شرایطی، پس از واگذاری ملک در قالب عقد بیع، همسر مالک آن می‌شود و می‌تواند هر نوع تصرفی که بخواهد در آن مال انجام دهد.

واگذاری ملک به همسر از طریق صلح عمری نیز امکان پذیر است. صلح عمری به این معنا است که مالکیت عین مال از مصالح (صلح کننده) به متصالح (صلح شونده) منتقل می‌شود اما پس از انعقاد عقد صلح، مالک مال تا زمانی که زنده است می تواند از ملک و منافع آن استفاده نماید و صرفا پس از فوت وی، همسر می‌تواند مالکیت آن را به دست آورد.

یا ممکن است که یکی از زوجین، بخواهد ملک خود را به همسر و فرزندان خود هدیه کند که در این شرایط، می‌تواند از عقد هبه استفاده کند. هبه یا هدیه کردن به این معنا است که شخص می‌تواند ملک خود را به صورت رایگان و یا بعضا با دریافت عوض مشخصی، آن را به دیگری واگذار کند اما معمولا عقد هبه، تبرعی و رایگان است.

علاوه بر اینکه واگذاری ملک به همسر می‌تواند به موجب وصیت کردن ملک باشد. در چنین شرایطی به علاوه اینکه در صورت فوت همسر، دیگری می‌تواند از وی ارث ببرد، مالک مالی می‌شود که به موجب وصیت کردن، به وی منتقل گردیده است. 

البته به لحاظ حقوقی، هر فرد تنها تا میزان یک سوم از اموال خود را می‌تواند وصیت کند و وصیت مازاد بر ثلث، غیر نافذ است اما با قبول همه ورثه بیشتر از ثلث نیز صحیح و نافذ است.

لازم به ذکر است که در بسیاری از موارد و شرایط، واگذاری ملک به همسر برای پرداخت مهریه زن می‌باشد. به این معنا که گاهی، حین عقد ازدواج مهریه ای که برای زن تعیین شده است، شامل چند دانگ از یک ملک یا تمامی ملک می‌باشد که در این صورت‌، به محض اینکه همسر مهریه خود را مطالبه نماید، باید این واگذاری یا انتقال مالکیت انجام گیرد.

گاهی هم مهریه به صورت وجه نقد است و چون دارایی شوهر شامل ملک است، در صورت مطالبه مهر می‌توان به صورت قانونی، این انتقال مالکیت را در ازای پرداخت مهریه به همسر انجام داد. البته بهتر است به جهت احتیاط، برای اینکه زوجه مجددا مهریه خود را مطالبه نکند از وی رسیدی بابت دریافت مهریه اخذ گردد.

واگذاری ملک به همسر یا سایر افراد  و به طور کلی مراحل سند زدن در دفتر خانه، می‌تواند به موجب عقود و ایقاعات مختلفی انجام گیرد که از جمله مهمترین آن‌ها می‌توان به عقد بیع، صلح عمری، هبه و حتی وصیت کردن ملک برای همسر و فرزندان اشاره نمود؛ به همین دلیل بسیار مهم است، قبل از هر اقدامی از خدمات مشاوره حقوقی آنلاین وکلای متخصص وکیل‌باشی بهره ببرید تا با اطمینان خاطر بهترین راه را برای خود انتخاب کنید.

 

مشاوره حقوقی آنلاین

مراحل انتقال سند به همسر و فرزندان

در انتقال سند رسمی به شخصی دیگر و یا طرف مقابل مراحل و اصولی وجود دارد که باید رعایت شود. در این قسمت اشاره مختصری به آنها خواهیم نمود:

مرحله اول، توافقات مکتوب میان طرفین عقد بیع می‌باشد

مهمترین موضوعات قید شده در مبایعه نامه، عبارت است از:

  • مشخصات هویتی مربوط به خریدار و فروشنده مانند نام، نام خانوادگی، نشانی محل اقامت، شماره تلفن همراه و ثابت؛

  • تعیین کردن ویژگی‌های مربوط به مورد معامله مانند مشخصات ثبتی، جغرافیایی و دیگر اطلاعات مربوط به زمین مورد معامله؛

  • مبلغ مورد معامله، تعیین مبلغ نهایی زمین مورد معامله، تاریخ و شرایط پرداخت آن؛

  • تعیین تاریخ و شرایط تحویل زمین مورد معامله به خریدار؛

  • تعیین شرایط فسخ؛

  • مشخص کردن موضوعات اصلی و فرعی مورد معامله؛

  • تعیین نحوه پرداخت هزینه‌های مربوط به نقل و انتقال مالکیت مال مورد نظر؛

  • تعیین تاریخ مراجعه به دفتر اسناد رسمی برای انتقال سند مالکیت زمین مورد معامله.

توجه داشته باشید مبایعه نامه در صورتی معتبر و قابل استناد است که توسط طرفین قرارداد یا نمایندگان قانونی آن‌ها امضا شده باشد. امضای یک یا چند شاهد نیز می‌تواند باعث افزایش اعتبار مبایعه نامه شود.

مرحله دوم، دریافت کد رهگیری از سامانه ثبت معاملات و املاک می‌باشد

طرفین معامله در دومین مرحله از مراحل انتقال سند ملک، پس از تنظیم و امضای مبایعه نامه باید نسبت به دریافت کد رهگیری اقدام کنند.

مرحله سوم، مراحل انتقال سند در دفتر اسناد رسمی می‌باشد

مدارک مورد نیاز برای انتقال سند زمین عبارتند از:

  • اصل و تصویر سند مالکیت

  • تصویر (کپی) شناسنامه و کارت ملی خریدار و فروشنده زمین

  • اصل و تصویر وکالت نامه (در صورتی که فروشنده، وکیل مالک زمین مورد معامله باشد)

  • اصل و تصویر گواهی انحصار وراثت (در صورتی که زمین مورد معامله موروثی باشد)

  • اصل و تصویر گواهی انحصار وراثت ( در صورت موروثی بودن زمین مورد معامله)

آخرین مرحله، حضور طرفین در دفتر اسناد رسمی می‌باشد

آخرین مرحله از مراحل انتقال سند زمین مسکونی ، مراجعه خریدار و فروشنده به دفتر اسناد رسمی برای انتقال سند مالکیت زمین است.

سخن پایانی

شما می‌توانید به عنوان هریک از طرفین اسناد اعم از سند عادی یا سند رسمی از طریق مجموعه وکیل‌باشی و وکلای پایه یک دادگستری مجرب حاضر در این مجموعه، به آنچه نیاز دارید برسید. مجموعه وکیل‌باشی با ارائه خدماتی نظیر تدوین فرم‌های قضایی، تدوین قرارداد و ارائه فایل های آموزشی مختلف در زمینه‌های حقوقی کنار شما است. شما میتوانید هر فرم قضایی یا قراردادی را که میخواهید به صورت سفارشی همراه با مشاوره رایگان دریافت نمایید.

title-bg

نظرات

پیام های کاربران را بخوانید

افزودن نظر

FAQ

پرسش های متداول

واژه اسقاط کافه خیارات در اسناد به چه معنا است؟

خیارات به معنای ایجاد حق و اختیار فسخ میباشد و منظور از این واژه در اسناد این است که حق فسخ پس از امضای سند مربوطه از بین میرود. (البته در بعضی موارد میشود یا با رضایت طرفین (اقاله) یا از طریق محاکم صالح تقاضای فسخ سند را بخواهید به شرط آنکه دلیل شما برای قاضی موجه باشد.)

هزینه ثبت سند در دفاتر اسناد رسمی چقدر است؟

مطابق بخشنامه ای که هر سال از سوی قوه قضاییه به دفاتر اسناد رسمی ابلاغ می گردد، تعرفه حق التحریر دفاتر اسناد رسمی تعیین میگردد.

صرف اینکه سند در دفاتر اسناد رسمی تنظیم شود میتوان آن را سند رسمی دانست؟

از ارکان سند رسمی این است که توسط مامور رسمی و مقررات قانونی تنظیم گردد.

تماس
گفتگو

پشتیبانی و مشاوره وکیل باشی

ما در کوتاه‌ترین زمان پاسخگوی شما هستیم

صبور باشید ...

افزودن فایل