;
1402/10/16 - 11:11

چالش‌های میان برگ سبز خودرو و سند مالکیت در دفاتر اسناد رسمی

در این مقاله قصد داریم به بررسی این موضوع بپردازیم که آیا برگ سبز خودرو همان سند آن محسوب می‌گردد یا خیر؟

وقتی که پای معاملات در میان باشد همه به دنبال محکم کاری و انجام تمام مراحل قانونی هستیم تا بعدا دچار اختلاف نشویم. از طرفی دعوای بین دفترخانه‌ها و پلیس راهور درباره سند قطعی و برگ سبز خودرو مدتی است که همه را سرگردان کرده است. طبق نظر پلیس راهور، برگ سبزی که تحت عنوان سند مالکیت هنگام معامله خودرو صادر شده؛ سند قطعی خودرو محسوب می‌شود و دیگر نیازی به ثبت سند در دفاتر رسمی و پرداخت هزینه اضافه توسط طرفین برای صدور سند نیست. برای جزئیات بیشتر درباره انتقال سند ماشین در ادامه با این مطلب از وکیل‌باشی همراه شوید.

برگ سبز خودرو چیست؟

برگ سبز خودرو، یک سند تک‌برگ است که صدور آن توسط نیروی انتظامی صورت می‌گیرد و آن را به عنوان «سند مالکیت خودرو» به رسمیت می‌شناسد. این برگه سبز رنگ در اصل سند پلاک خودروی شما محسوب می‌شود. در واقع، برگ سبز خودرو در ایران به عنوان یکی از مدارک ضروری برای تمام خودروها استفاده می‌شود. این مدرک به عنوان یکی از مدارک مالکیت و ثبت خودرو، حاوی اطلاعاتی مانند نام و شماره شناسایی خودرو، نام و شماره شناسایی مالک، تاریخ انقضای بیمه و مشخصات فنی خودرو است. برگ سبز خودرو در صورت وجود در خودرو، برای رانندگان و مالکان خودرو به عنوان یکی از مدارک اثبات هویت و قانونی مورد قبول قرار می‌گیرد.

باید اشاره کرد که الزام به تنظیم سند رسمی خودرو، یکی از مسائل عدیده ای بود که میان خریدار و فروشنده واقع می‌گشت. اما پس از به رسمیت شناختن برگ سبز خودرو، این مسأله کم رنگ تر شد و از این جهت چالش های میان متعاملین اتومبیل به حداقل میزان خود رسید.

استعلام برگ سبز خودرو

سعی کنید در زمان خرید حتما اصل برگ سبز را از فروشنده بخواهید و کد vin که بر روی برگ سبز قید شده است را با کد درج شده بر روی کارت ماشین مطابقت دهید. اگر تفاوتی وجود نداشت برگ سبز، اصل خواهد بود . همچنین شما می توانید از طریق پلیس 10+ یا پلیس راهور استان خود، نسبت به استعلام برگ سبز خودرو اقدام کنید. در کل، نحوه استعلام برگ سبز خودرو به دو روش زیر امکان پذیر است:

استعلام برگ سبز خودرو در ایران می‌تواند به دو روش آنلاین و حضوری انجام شود.

برای استعلام آنلاین برگ سبز خودرو، می‌توانید به سایت سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای به آدرس https://najatracking.post.ir/ مراجعه کرده و با وارد کردن شماره شاسی و شماره پلاک خودرو، اطلاعات مورد نیاز را دریافت کنید. همچنین، این سامانه برای استعلام برگ سبز خودرو از طریق پیامک نیز خدماتی را ارائه می‌کند.

در روش حضوری نیز می‌توانید با مراجعه به شعبات ناجا، با ارائه مدارک شناسایی و مدارک خودرو، استعلام برگ سبز خودرو را انجام دهید.

چالش های میان برگ سبز خودرو و سند مالکیت خودرو

برگ سبز خودرو با سند رسمی چه تفاوتی دارد؟ 

باید توجه داشت که نقل و انتقالات به منظور رسمیت یافتن، باید حتما در دفاتر اسناد رسمی و یا در نزد مامورین رسمی ثبت اسناد به ثبت برسند تا از اعتبار قانونی نزد محاکم برخوردار شوند. بنابراین اداره ثبت اسناد و املاک، اعتبار اسناد را منوط به ثبت شدن رسمی خرید و فروش می داند که از لحاظ قانونی نیز مورد توجه است، اما نیروی انتظامی به عنوان مجری صدور سند برگ سبز، آن را جهت خرید و فروش خودرو کافی می داند. یکی دیگر از تفاوت‌های سند قطعی و برگ سبز در زمینه تعویض پلاک است. با برگ سبز خودرو نمی‌توانید اقدام به تعویض پلاک کنید. برگ سبز برای رهن‌گذاشتن خودرو هم کافی نیست.

برگ سبز المثنی چیست؟ 

برگ سبز خودرو المثنی یا همان برگ سبز خودرو تکمیلی، مدرکی است که برای خودروهایی که در دفترچه رانندگی یا برگه‌های مالکیت آنها، تغییراتی اعمال شده است و نسخه جدیدی از برگ سبز خودرو به دلیل تغییرات لازم است، صادر می‌شود. این مدرک به صورت تکمیلی به برگ سبز خودرو اصلی اضافه می‌شود و اطلاعات جدیدی که در دفترچه رانندگی یا برگه‌های مالکیت اعمال شده است، در آن ثبت می‌شود. به عبارت دیگر، برگ سبز خودرو المثنی، به عنوان بروزرسانی برگ سبز خودرو برای تغییرات اعمال شده در دفترچه رانندگی یا برگه‌های مالکیت خودرو، صادر می‌شود.

 اگر برگ سبزتان مفقود شد باید بلافاصله پس از مفقود شدن در روزنامه کثیرالانتشار آگهی دهید تا از عواقب احتمالی مانند سوء استفاده احتمالی جلوگیری کنید. همان طور که اشاره شد برگ سبز در خرید و فروش بسیار مهم است و به همین دلیل شما باید در یافتن برگ سبز بسیار حساس باشید و درخواست المثنی کنید. چرا که با اعلام مفقودی برگ سبز نمی توانید خودروی خود را به فروش برسانید و باید منتظر برگ سبز المثنی باشید. در کل، به شما توصیه می‌کنیم از طریق دریافت مشاوره حقوقی تلفنی، بهترین اقدامات را در پی مفقود شدن برگ سبز وسیله نقلیه خود انجام دهید.

 

مشاوره حقوقی آنلاین

مراحل دریافت برگ سبز خودرو:

سوالی که ممکن است برایتان مطرح شده باشد این است که مراحل دریافت برگ سبز خورد شامل چه مواردی است؟ در پاسخ باید گفت، مراحلی که باید برای تعویض پلاک طی شود از این قرار است:

  • دریافت قبض ورودی پارکینگ (زمان ورود به مراکز تعویض پلاک).

  • دریافت نوبت و مشخص شدن شماره باجه خدمات دولت الکترونیک

  • مراجعه به باجه تعیین شده و ارائه مدارک لازم به کارشناس حقوقی

  • اخذ فرم بازدید فنی خودرو از دفتر تعیین شده

  • بازدید فنی خودرو توسط کارشناسان مرکز و تایید اصالت خودرو

  • ارائه گواهی عدم خلافی در صورت تخلف

  • پرداخت وجه پلاک برابر تعرفه و واریز به حساب خزانه نزد بانک ملی

  • مراجعه به دفتر مربوط جهت دریافت تاییدیه نقل و انتقال و سند مالکیت خودرو

  • مراجعه به محل مربوطه جهت فک پلاک خودرو

  • مراجعه به انبار پلاک و تحویل پلاک قدیم و اخذ پلاک جدید

  • مراجعه به محل نصب جهت نصب پلاک جدید

  • مراجعه به در خروج با ارائه قبض ورود به پارکینگ و خروج از مرکز تعویض پلاک.

با طی کردن مراحل فوق، می‌توان درخواست صدور برگ سبز خودرو را از نیروی انتظامی داشت.

سخن پایانی

همانگونه که مطالعه نمودید، در این مقاله با برگ سبز خودرو، نحوه استعلام آن و همچنین با مراحل دریافت برگ سبز آشنا شدیم. در نهایت باید گفت که چنانچه ابهام و یا سوالی در این‌باره دارید، می‌توانید با ثبت درخواست مشاوره حقوقی، از راهنمایی و مشاوره‌های وکلای متخصص مجموعه وکیل‌باشی بهره مند شوید.

title-bg

نظرات

پیام های کاربران را بخوانید

افزودن نظر

FAQ

پرسش های متداول

به طور کلی برگ سبز خودرو چیست؟

برگ سبز خودرو، یک سند تک‌برگ است که صدور آن توسط نیروی انتظامی صورت می‌گیرد و آن را به عنوان «سند مالکیت خودرو» به رسمیت می‌شناسد. این برگه سبز رنگ در اصل سند پلاک خودروی شما محسوب می‌شود. در واقع، برگ سبز خودرو در ایران به عنوان یکی از مدارک ضروری برای تمام خودروها (به داخلی و خارجی) استفاده می‌شود. این مدرک به عنوان یکی از مدارک مالکیت و ثبت خودرو، حاوی اطلاعاتی مانند نام و شماره شناسایی خودرو، نام و شماره شناسایی مالک، تاریخ انقضای بیمه و مشخصات فنی خودرو است. برگ سبز خودرو در صورت وجود در خودرو، برای رانندگان و مالکان خودرو به عنوان یکی از مدارک اثبات هویت و قانونی مورد قبول قرار می‌گیرد.

برگ سبز خودرو با سند رسمی چه تفاوتی دارد؟ 

باید توجه داشت که نقل و انتقالات به منظور رسمیت یافتن، باید حتما در دفاتر اسناد رسمی و یا در نزد مامورین رسمی ثبت اسناد به ثبت برسند تا از اعتبار قانونی نزد محاکم برخوردار شوند. بنابراین اداره ثبت اسناد و املاک، اعتبار اسناد را منوط به ثبت شدن رسمی خرید و فروش می داند که از لحاظ قانونی نیز مورد توجه است، اما نیروی انتظامی به عنوان مجری صدور سند برگ سبز، آن را جهت خرید و فروش خودرو کافی می داند. یکی دیگر از تفاوت‌های سند قطعی و برگ سبز در زمینه تعویض پلاک است. با برگ سبز خودرو نمی‌توانید اقدام به تعویض پلاک کنید. برگ سبز برای رهن‌گذاشتن خودرو هم کافی نیست.