;
1402/10/16 - 11:16

نحوه الزام به تنظیم سند رسمی خودرو

در این مقاله قصد داریم به بررسی نحوه الزام به تنظیم سند خودرو بپردازیم:

موضوع "الزام به تنظیم سند رسمی" در خرید و فروش خودروها یک مساله حقوقی مهم است که ممکن است بین خریداران و فروشندگان خودروها به وجود آید. در بسیاری از کشورها، تنظیم سند رسمی خودرو و انتقال مالکیت آن به صورت قانونی و بر اساس مقررات و قوانین مربوطه الزامی است. اما گاهی اوقات اختلافات و دعاوی میان طرفین ممکن است باعث شود که خریداران از فروشندگان الزام به تنظیم سند رسمی خودرو و انتقال مالکیت آن درخواست کنند.

در این مقاله از وکیلباشی، به بررسی مفهوم الزام به تنظیم سند رسمی خودرو و همچنین به بررسی قوانین و مقررات مربوطه در این زمینه خواهیم پرداخت؛ بنابراین تا انتهای این مطلب همراه ما بمانید.

مراحل انتقال سند خودرو:

سند زدن ماشین مهم ترین بخش در معامله خرید خودرو دست دوم است. چنانچه که در این باره اطلاعی نداشته باشید، ضرر زیادی محتمل می شوید. پس ما در ادامه این مطلب مراحل انتقال مالکیت خودرو را به طور واضح برای شما شرح دادیم.

1-  تنظیم قرارداد

اولین گامی که برای معامله خودرو باید صورت بگیرد تنظیم قرارداد است. این قرارداد اگر رسمی باشد که چه بهتر؛ ولی اگر غیر رسمی بود باید حتما دو شاهد آن را امضا کند.

قرارداد خرید و فروش خودرو معمولاً شامل شرایطی است که طرفین در زمان امضاء قرارداد توافق کرده‌اند. این شرایط ممکن است شامل قیمت خرید، تاریخ تحویل خودرو، شرایط پرداخت (مانند پرداخت نقدی یا اقساط)، گارانتی، شرایط بازگشت کالا و سایر اصول و قواعد قراردادی باشد. بهتر است بدانید که در صورت آغاز همکاری افراد بدون وجود قرارداد کتبی، ایجاد مسائل و مشکلات فراوان به دلیل اختلاف نظر بسیار بدیهی به نظر می‌رسد؛ خرید و فروش خودرو نیز از این قاعده مستثنی نخواهد بود، بنابراین به شما توصیه می‌کنیم اعم از اینکه خریدار باشید یا فروشنده، رابطه کاری خود را بدون وجود فرم قرارداد خرید و فروش خودرو شروع نکنید.

2-  مراجعه به تعویض پلاک

خریدار به همراه فروشنده و یا داشتن وکالتنامه رسمی از او به تعویض پلاک مراجعه کرده و پس از انجام اقدامات لازم، پلاک قبلی برداشته و پلاک جدید نصب می شود و برگ سبز جدید به نام خریدار صادر می شود. توجه داشته باشید که هزینه وکالت‌نامه انتقال خودرو به‌عهده فروشنده است.

3- ثبت سند در دفترخانه اسناد رسمی

مطابق قانون جدید کارت سبز خودرو برای نقل و انتقال کافی است و نیاز به مراجعه به دفترخانه نیست. ولی اگر قصد داشتید آن را به ثبت برسانید، باید همراه با فروشنده یا وکالتنامه‌ای از او به دفترخانه رسمی مراجعه کنید.

قرارداد خرید و فروش خودرو

مدارک لازم برای انتقال سند خودرو:

سوال مهمی که اکثر افراد از وکلای متخصص ما می‌پرسند این است که قبل از مراجعه به دفتر خانه برای انتقال سند خودرو چه مدارکی لازم است؟

  • اصل شناسنامه و کارت ملی برای فروشنده و خریدار
  • برگ سبز جدید و تاییدیه نقل و انتقال خودرو
  • بیمه‌نامه شخص ثالث
  • کارت سوخت
  • برگه استعلام خلافی خودرو
  • بنچاق ( در صورت وجود)
  • برگه مفاصا حساب( برگه رسید ) حساب پرداختی عوارض سالانه شهرداری
  • کارت معاینه فنی معتبر

توصیه ما به شما این است که سعی کنید در زمان مراجعه به دفترخانه تمامی مدارک لازم جهت سند زدن خودرو را به همراه‌ داشته باشید تا مراحل کار با سرعت بیشتری انجام شود.

الزام به تنظیم سند رسمی خودرو به چه معناست؟

یکی از دعاوی رایج در دادگاه، دعوای الزام به سند رسمی خودرو می‌باشد. به صورتی که شخصی با تنظیم مبایعه نامه، خودرو خود را به شخص دیگری منتقل و عهده‌دار می‌شود تا در تاریخ معین برای تنظیم سند رسمی در دفتر اسناد حاضر شود.

در بعضی از مواقع فروشنده برخلاف تعهدی که داده عمل کرده و به بهانه‌هایی چون افزایش قیمت، در دفتر اسناد حضور پیدا نمی‌کند. در چنین شرایطی خریدار به مراجع قضایی مراجعه نموده و از طریق دادخواست الزام به حضور در دفترخانه و تنظیم سند رسمی فروشنده را بر تنظیم سند اجبار می‌نماید.

در واقع، الزام به تنظیم سند رسمی خودرو به معنای ثبت و تسجیل قانونی خودرو در مراجع مربوطه است. سند رسمی خودرو یک سند قانونی است که هویت و مالکیت خودرو را تأیید می‌کند و معمولاً شامل اطلاعاتی مانند شماره شاسی، شماره پلاک، نام و آدرس مالک و سایر اطلاعات مربوط به خودرو است. تنظیم سند رسمی خودرو به معنای ثبت اطلاعات خودرو در سامانه‌ها و سازمان‌های مربوطه مانند سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، اداره‌های راهنمایی و رانندگی و سایر سازمان‌های مربوطه است. این امر به عنوان یک الزام قانونی در بسیاری از کشورها و جوامع لازمه‌ای برای قانونی بودن و ثبت مالکیت یک خودرو به شمار می‌رود و عدم رعایت آن ممکن است عواقب قانونی و مالی جدی داشته باشد.

نکته مهم:

اگر تصمیم دارید که پلاک خودرو را به نام فرزند خود کنید، فرزند شما می‌بایست بالغ و عاقل باشد. بالغ بودن برای پسران در 15 سالگی و برای دختران در 9 ساگی در نظر گرفته شده است. برای انجام معاملات نیز باید فرزند به 18 سال رسیده باشد در غیر این صورت باید از طرف پدر یا قیم قانونی خود اجازه بگیرند؛ بنابراین، تعویض پلاک به نام فرزند در صورتی قابل انجام است که قبل از آن مالکیت خودرو را به فرزندتان انتقال داده باشید.

نحوه الزام به تنظیم سند رسمی خودرو چگونه است؟

در صورت امتناع فروشنده جهت تنظیم سند خودرو بعد از انعقاد قرارداد خرید و فروش اتومبیل، خریدار می‌تواند ابتدائاً از طریق دفتر خدمات قضایی، اظهارنامه الزام به تنظیم سند رسمی خودرو را به فروشنده ابلاغ نماید و مدتی را برای اقدام به تنظیم سند رسمی خودرو مشخص کند، اگر فروشنده در طی بازه زمانی تعیین شده انجام نداد، خریدار می‌تواند با تقدیم دادخواست الزام به تنظیم سند رسمی خودرو، از دادگاه حقوقی صالح تقاضای ایفای تعهد کند.

البته لازم به ذکر است که ارسال اظهارنامه اجباری نیست و بسته به خواسته خریدار دارد اما گاهی فروشنده بعد از ابلاغ اظهارنامه اقدام به فک پلاک و تنظیم سند رسمی خودرو می‌کند و دیگر نیاز به تقدیم دادخواست و پرداخت هزینه دادرسی جهت اقامه دعوی نمی‌باشد.

چه دادگاهی صلاحیت رسیدگی به دعوای الزام به تنظیم سند رسمی اتومبیل را دارد؟

اگر مبلغ خودرو زیر بیست میلیون تومان باشد، رسیدگی به دعوی در صلاحیت شورای حل اختلاف و چنانچه مبلغ ماشین بالای بیست میلیون تومان باشد، در صلاحیت دادگاه حقوقی محل اقامت خوانده (فروشنده) و یا محل انعقاد قرارداد و یا محل اجرای قرارداد است. تصور کنید الف به عنوان فروشنده که ساکن در شیراز است و ب (خریدار) در مشهد با یکدیگر قرارداد خرید و فروش خودرو منعقد می‌کنند و توافق میکنند تنظیم سند رسمی مالکیت اتومبیل در تهران صورت گیرد، در این حالت چنانچه الف به تعهد خود مبنی بر انتقال سند رسمی عمل نکند، (ب) می‌تواند در دادگاه حقوقی مشهد، شیراز یا تهران اقامه دعوی کند.

بهتر است پیش از هرگونه اقدام برای اقامه دعوای الزام به تنظیم سند خودرو، حتماً از یک وکیل متبحر مشاوره حقوقی آنلاین دریافت کنید. چرا که این موضوع پیچیدگی‌های حقوقی فراوانی دارد و نباید به‌راحتی در این گونه موارد ریسک کنید.

 

مشاوره حقوقی آنلاین

مدارک لازم جهت تقدیم دادخواست الزام به تنظیم سند رسمی اتومبیل چیست؟

اگر بر حسب مورد، قصد اقامه دعوا و تقدیم دادخواست جهت تنظیم سند مالکیت خودرو داشته باشید، جهت ارائه دادخواست مزبور به مدارک زیر نیاز دارید:

  • تنظیم متن دادخواست الزام به تنظیم سند رسمی خودرو

  • پرداخت هزینه دادرسی

  • وکالتنامه وکیل دادگستری (در صورت وجود وکیل)

  • مدارک شناسایی نظیر کارت ملی

  • مبایعه نامه خودرو و استشهادیه گواهان مبنی بر وقوع عقد بیع اتومبیل

با ارائه مدارک فوق، می‌توانید به دفتر خدمات قضایی مراجعه کرده و دادخواست خود را ثبت نمایید متن دادخواست مزبور شامل نام و نام خانوادگی خواهان و خوانده، وکیل یا نماینده قانونی، خواسته یا موضوع و بهای آن، دلایل و منضمات و در نهایت شرح دادخواست است. دادگاه بعد از تشکیل جلسه دادرسی، با استماع اظهارات طرفین و شهود و بررسی مدارک و مستندات، رای مقتضی را صادر می‌کند. چنانچه رای به الزام به تنظیم سند خودرو صادر شود، بعد از قطعیت رای (بیست روز بعد از ابلاغ)، می‌توانید تقاضای صدور اجرائیه کنید، در این صورت ده روز به فروشنده مهلت داده می‌شود تا با حضور در دفترخانه نسبت به انتقال سند رسمی خودرو اقدام کند، در غیر این صورت، دفترخانه به جای وی سند مالکیت خودرو را به شما انتقال خواهد داد.

بیشتر بدانید: مراحل اخذ سند موتور سیکلت 

هزینه تنظیم سند خودرو:

تنظیم سند خودرو در دفاتر رسمی شامل هزینه‌هایی است که باید پرداخت شود. به صورت کلی، هزینه تنظیم سند خودرو با توجه به نوع، مدل و سال ساخت آن متغیر است، ولی در تمامی خودروها هزینه تعویض پلاک 375000 تومان بوده و هزینه صدور الکترونیکی سند رسمی نیز15000 تومان است. در واقع، هزینه تنظیم سند خودرو بر اساس فرمول نحوه محاسبه و با کسر نیم درصد از ارزش خودرو است که این هزینه‌ها شامل: حق ثبت، حق تحریر، مالیات نقل و انتقال خواهد بود. مسئول پرداخت هزینه‌های تنظیم سند خودرو به طور معمول برعهده فروشنده است؛ اما طرفین معامله نیز می‌توانند این موضوع را بین یکدیگر توافق کنند .

سخن پایانی:

همانگونه که مطالعه نمودید، در این مقاله با تعریف مبایعه نامه خودرو، نحوه الزام به تنظیم سند خودرو، مدارک مورد نیاز جهت تقدیم دادخواست الزام به تنظیم سند رسمی خودرو آشنا شدیم. به طور کلی باید اشاره کرد که تنظیم متن دادخواست الزام به تنظیم سند رسمی اتومبیل، امری حساس و نیازمند دانش و مهارت بالا در این زمینه است؛ به همین منظور مجموعه وکیل باشی این امکان را برای شما به وجود آورده است که با ثبت درخواست تنظیم لایحه سفارشی تنظیم دادخواست موردنظر را به وکلای متخصص بسپارید تا با خیالی آسوده بتوانید با طرف مقابل خود قرارداد منعقد نمایید.

 

بهناز صفاری_ کارشناس حقوقی وکیل‌باشی

title-bg

نظرات

پیام های کاربران را بخوانید

افزودن نظر

FAQ

پرسش های متداول

مدت رسیدگی به پونده الزام به تنظیم سند رسمی خودرو چقدر است؟

امکان اینکه طول زمان یک دادرسی حقوقی مشخص شود وجود ندارد؛ اعم از اینکه دعوای الزام به تنظیم خودرو باشد یا هر دعاوی حقوقی دیگر اما معمولا یک چنین دعوای چیزی در حدود 4 تا 5 ماه برای رسیدگی بدوی زمان خواهد برد. 
 

دادخواست الزام به تنظیم خودرو در قرارداد شفاهی نیز ممکن است؟

برای اینکار شما باید به دادگاه حقوقی مراجعه نموده و دادخواست الزام به تنظیم سند رسمی خودرو و اثبات مالکیت بدهید.اینکه وجه را کامل پرداخت نموده اید و خودرو در تصرف شما بوده و شهود احتمالی و اوضاع و احوال حاکم موید وقوع معامله و خواسته شما است.
 

در صورتی که هریک از طرفین در دفاتر اسناد رسمی حاضر نشدند چه راهکاری پیشرو است؟

ابتدا سعی کنید از طریق اظهارنامه مربوط طرف مقابل را الزام به حضور و تنظیم نمایید. اگر افاقه نکرد از طریق مراجع صالح به رسیدگی دادخواستی را در این راستا تقدیم نمایید.