;
1402/10/16 - 13:48

تعریف قراردادهای EPC مهندسی تدارکات و ساخت

در مقاله قصد داریم به بررسی نکات حقوقی قراردادهای EPC بپردازیم:

بی شک یکی از پر اهمیت ترین قراردادهای پیمانکاری را می‌توان قرارداد EPC یا همان مهندسی، تأمین و تدارک و ساخت نام برد. تنظیم قرارداد epc بسیار تخصصی بوده و مستلزم تنظیم به وسیله وکلای متخصص می‌باشد که در این زمینه دانش و تجربه کافی داشته باشند؛ به همین دلیل قصد داریم در این مقاله قصد داریم به بررسی پیرامون معنا و مفهوم قراردادهای epc، ویژگی‌ها و اوصاف این قرارداد و نکات مهم آن بپردازیم. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

قرارداد EPC به چه معناست؟

قرارداد EPC ازسه واژۀ Engineering مهندسی، Procurement تأمین کالا و Construction یعنی ساخت و احداث تشکیل است. در این قرارداد تمام وظایف سه گانۀ مهندسی، تأمین کالا و احداث برعهدۀ پیمانکار است. به زبان دیگر، هم امر طراحی، هم امر احداث پروژه به عهدۀ پیمانکار است. از این قرارداد به عنوان قرارداد TURN KEY یا کلید در دست نیز نام می‌برند که به معنای سپردن بالاترین مسئولیت ها به پیمانکار و اجراکننده است. در واقع شرکت های پیمانکاری به عنوان امری تخصصی، انجام پروژه ها را به شکل epc بر عهده می‌گیرند، در اینگونه قرارداد، مسئولیت کارفرما به حداقل خود رسیده و در انرژی و همچنین سرعت روند تکمیل پروژه نیز تأثیر مثبت خواهد گذاشت؛ زیرا کارفرما در هر تصمیم گیری مجاز به دخالت نخواهد بود. در قرارداد مهندسی، تدارکات و ساخت، به دلیل این که هم طراحی و هم اجرا با پیمانکار است، او با تشخیص خویش می‌تواند حتی قبل از پایان امر طراحی، برخی جوانب احداث را شروع کند که همین مورد به تسریع انجام و تکمیل پروژه کمک بزرگی می کند.

در این قرارداد، فعالیت نظارتی کارفرما و مشاور نیز منحصر به فرایند مناقصه و نظارت خواهد بود. در نهایت باید گفت تنظیم قرارداد مهندسی، تدارک و اجرا امری بسیار حساس و حرفه ای است؛ مجموعه وکیل‌باشی این امکان را برای شما فراهم نموده تا با ثبت درخواست تنظیم قرارداد سفارشی، تدوین و نگارش مورد نظر را به وکلای متخصص در این زمینه بسپارید تا با خیالی آسوده با طرف قابل خود قرارداد منعقد نمایید.

تنظیم قرارداد سفارشی

 

قرارداد EPC یا همان کلید در دست چه ویژگی‌ها و اوصافی دارد؟

قرارداد EPC (مهندسی، تأمین کالا و احداث) خصوصیات و ویژگی‌های فراوانی برخوردار است. به طور مثال:

  • در این نوع قرارداد، ریسک های اجرای پروژه با پیمانکار است؛ بنابراین کارفرما میتواند در موارد تقصیر وی، خسارت مطالبه کند.

  • به دلیل عدم دخالت کارفرما در این نوع پیمانکاری، روند سرعت در انجام و اجرای پروژه افزایش می‌یابد.

  • در قرارداد EPC آزادی عمل بیشتری در اختیار پیمانکار است.

  • بهره بردن از تامین مالی به صورت فاینانس، آسان تر صورت می‌پذیرد.

  • پیمانکار می‌تواند در جنبه‌ها و زمینه‌های مختلف طرح، مدیریت یکپارچه‌ای داشته باشد. به طور مثال، برای تهیه و تأمین کالا و مصالح به صورت انبوه خرید کند. وهمین مورد به لحاظ مالی، به صرفه است.

بیشتر بخوانید: قرارداد پیمانکاری ساختمان و وظایف یک پیمانکار

نحوه تنظیم قرارداد epc

فازهای قرارداد مهندسی، تدارک و اجرا:

  • فاز مهندسی یا طراحی (Engineering): 

از جمله فعالیتهایی که در این مرحله انجام می گیرد عبارتند از:

  1. تهیه مدارک، اسناد و نقشه های مورد نیاز جهت طراحی و ساخت اقلام و تجهیزات

  2. تعیین و تایید متریال اقلام

  3. تهیه دیتا شیت محصول و کالا

  4. تهیه دستورالعمل فعالیت های مختلف

  5. تهیه درخواست ها و اسناد خرید تجهیزات، کالا و مواد

  6. تهیه مدارک و نقشه های فنی مربوط به نصب تجهیزات

  7. تهیه مدارک و نقشه های فنی مربوط به اجرای فعالیت ها

  • فاز خرید، تامین و تدارکات (Procurement):

در این مرحله اقلام، تجهیزات و مواد مورد نیاز جهت اجرای پروژه خریداری، تهیه و ساخته شده و و در نهایت از پیمانکاران جزء یا فروشندگان تحویل گرفته می شود.

  • فاز ساخت، نصب یا اجرا (Construction): 

در این مرحله از پروژه، کار نصب اقلام و تجهیزات و ساخت نهایی انجام می‌گیرد.

نکته مهم:

گاهی در کنار EPC عبارت F یا F+ نیزاستفاده می‌شود، به این معنا که در قراردادهای معمول EPC اصولاً تامین سرمایه جهت اجرای قرارداد بر عهده کارفرما است؛ اما گاهی این امر بنابر دلایلی از جمله نبود سرمایه کافی بر عهده پیمانکار قرار می‌گیرد. در اینصورت دو حالت صورت می‌گیرد:

الف) تأمین مالی قرارداد فاینانس و سرمایه انجام قرارداد بر عهده پیمانکار

ب)معرفی سرمایه گذار بر عهده پیمانکار است. در صورت الف، پیمانکار خود پرداخت هزینه‌ها را متقبل می‌شود و پس از انجام عمل مورد قرارداد هزینه‌های خود را همراه با نرخ ناشی از سرمایه گذاری خود اخذ می‌کند که به این مدل قراردادی EPCF گفته می‌شود؛ یعنی پیمانکار هم کارمزد انجام قرارداد را دریافت می دارد و هم سود مربوط به تامین سرمایه انجام قرارداد. در صورت دوم، یک قرارداد بین سرمایه گذار و کشور میزبان و یک قرارداد بین پیمانکارِ EPC و کشور میزبان که به این نوع قراردادها EPC+F گفته می‌شود.

 

مشاوره حقوقی تلفنی

سخن نهایی:

در این مقاله با قرارداد epc، ارکان و مفاد آن و نکات مهم قرارداد مزبور سخن گفتیم. در پایان باید اشاره کرد که تنظیم قرارداد EPC (مدیریت پیمان مهندسی، تدارکات و اجرا)، درنهایت باید اشاره کرد که چه به عنوان کارفرما چه به عنوان اجرا کننده بهتر است قبل از انعقاد هرگونه قراردادی تحت عنوان مهندسی، تدارکات و ساخت، از خدمات مشاوره حقوقی متخصصین تیم وکیل‌باشی بهره مند شوید تا با اطمینان خاطر برای پروژه خود قدم بردارید.

 

بهناز صفاری_ کارشناس حقوقی وکیل‌باشی

title-bg

نظرات

پیام های کاربران را بخوانید

افزودن نظر

FAQ

پرسش های متداول

مزایای استفاده از EPC چیست؟

از مزایای این قرارداد میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

 بهبود مدیریت ریسک برای کارفرما

• ارتقای قابلیت ساخت داخل کشور و نوآوری

• استفاده از تأمین مالی به صورت فاینانس در این روش با سهولت بیشتری صورت می‌گیرد.

• پیمانکار دارای آزادی عمل بیشتری در زمینه انتخاب تجهیزات و تکنیک های اجرایی بوده و همچنین وابستگی خاصی به فعالیت های دیگران و پیروی از برنامه زمانبندی آنها ندارد.

معایب استفاده از نمونه قرارداد EPC چیست؟

از معایب اینگونه قرارداد می‌توان اشاره کرد:

  • اختیارات و کنترل کارفرما در این سیستم بسیار محدود است.
  • کاهش ریسک‌های پروژه در این سیستم به پیمانکار توانمند تری نیاز دارد.
تماس
گفتگو

پشتیبانی و مشاوره وکیل باشی

ما در کوتاه‌ترین زمان پاسخگوی شما هستیم

صبور باشید ...

افزودن فایل