;
1402/10/16 - 13:53

نحوه تنظیم قرارداد پیمانکاری دکوراسیون داخلی

در این مقاله قصد داریم به بررسی قرارداد پیمانکاری دکوراسیون داخلی بپردازیم:

در دنیای امروز، طراحی دکوراسیون داخلی و چیدمان فضا، از جمله مسائل مهم و حیاتی در ساخت و ساز و بهبود زندگی ما است. با توجه به این حقیقت، بسیاری از افراد و شرکت‌ها به دنبال پیمانکاران حرفه‌ای و کارآزموده برای انجام پروژه‌های دکوراسیون داخلی خود هستند. در این بین، قرارداد پیمانکاری دکوراسیون داخلی یکی از ابزارهایی است که باعث تضمین کیفیت، زمانبندی و هزینه‌های پروژه می‌شود.

در واقع یکی از شغل ها و حرفه هایی که با استقبال روزافزون افراد مواجه است، اجرای دکوراسیون داخلی می‌باشد؛ دکوراسیون داخلی، هنر جان بخشیدن به اثاث و لوازم منزل و یا دفتر کار است و نقش مهمی را در افزایش انرژی و روح بخشی به محیط ایفا می‌کند. قرارداد دکوراسیون داخلی اغلب به صورت پیمانکاری منعقد می‌گردد؛ به همین دلیل بر آن شدیم تا در این مقاله به بحث و بررسی پیرامون قرارداد پیمانکاری دکوراسیون داخلی، ارکان و مفاد قرارداد دکوراسیون داخلی و نکات مهم و کلیدی آن بپردازیم. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

پیمانکاری دکوراسیون داخلی به چه معناست و بین چه افرادی منعقد می‌گردد؟

"قرارداد پیمانکاری دکوراسیون داخلی  یا (Interior decoration) در زمره قراردادهای پیمانکاری خدمات به شمار می‌آید؛ قرارداد مزبور میان پیمانکار و کارفرما اعم از شخص حقیقی و یا شخص حقوقی منعقد شده و به موجب آن پیمانکار به اجرای دکوراسیون داخلی، بازسازی ساختمان و نوسازی فضای داخلی خانه یا اتاق و یا دفتر کار، در بازه زمانی مقرر و مطابق میل و نظر کارفرما است؛ در مقابل، کارفرما نیز موظف به پرداخت دستمزد و انجام سایر تعهداتی است که مورد توافق قرار گرفته است. "

به طور خلاصه باید گفت، پیمانکاری دکوراسیون داخلی به معنای انجام کارهای طراحی، چیدمان و دکوراسیون داخلی یک فضای ساختمانی است که توسط یک پیمانکار با مالک یا سازنده ساختمان منعقد می‌گردد. این قرارداد می‌تواند برای یک پروژه جدید باشد، یا برای بازسازی و تغییرات داخلی در یک ساختمان موجود اعمال شود.

در این قرارداد، پیمانکار به عنوان شخص حقوقی یا حقیقی مسئول انجام تمام کارهای دکوراسیون داخلی پروژه است و باید به تمامی قوانین و مقررات مربوط به اجرای پروژه پایبند باشد. مالک یا سازنده ساختمان به عنوان طرف دیگر قرارداد، مسئول پرداخت هزینه‌های لازم برای اجرای پروژه است و باید از کیفیت و زمانبندی کارهای انجام شده نیز اطمینان حاصل کند.

باید اشاره کرد که تنظیم قرارداد پیمانکاری دکوراسیون داخلی، امری حساس بوده و نیازمند تبحر و مهارت در این زمینه است؛ بنابراین به شما پیشنهاد می‌کنیم چنانچه قصد شروع این همکاری را دارید، رابطه کاری خود را بدون داشتن فرم قرارداد دکوراسیون داخلی وکیل‌باشی باقی نگذارید. این قرارداد توسط وکلای متخصص امور قراردادها تنظیم شده و می‌تواند به خوبی از حقوق و منافع شما چه به عنوان کارفرما و چه به عنوان پیمانکار محافظت نماید.

قرارداد دکوراسیون داخلی

نحوه تنظیم قرارداد دکوراسیون داخلی چگونه است؟

 در فرم قرارداد اجرای دکوراسیون داخلی منعقد شده میان کارفرما و پیمانکار، مفاد و ارکانی وجود دارد که می‌بایست تصریح گردد؛ به طور مثال:

  • مشخصات طرفین:

مشخصات طرفین شامل اطلاعات شناسایی طرفین قرارداد است که شامل: نام و نام خانوادگی/ نام شرکت، کد ملی/ شناسه ثبت، شماره تلفن ثابت، شماره تلفن همراه و آدرس و محل اقامت طرفین است.

  • مدت قرارداد:

در قراردادهای پیمانکاری، ذکر مدت قرارداد سبب می‌شود تا زمان تحویل پروژه کاملاً مشخص باشد و به سبب اختلافی میان طرفین رخ ندهد و در عین حال به برآورد هزینه‌ها نیز کمک ویژه خواهد کرد.

  • مبلغ قرارداد و نحوه پرداخت آن:

به جرات می‌توان گفت یکی از مهمترین موارد اختلاف بین کارفرما و پیمانکار، بحث بر سر مبلغ قرارداد است؛ به همین دلیل تعیین دقیق مبلغ قرارداد و سایر هزینه‌ها نظیر رفت و آمد و محل اقامت پیمانکار و نحوه پرداخت دستمزد نقش مهمی در پیشگیری از وقوع اختلاف میان طرفین دارد.

  • موضوع قرارداد دکوراسیون داخلی:

موضوع قرارداد اجرای دکوراسیون داخلی می‌بایست در متن توافقنامه به صورت کامل و دقیق مشخص شود. موضوع دکوراسیون داخلی می‌تواند اجرای دکوراسیون داخلی منزل، دکوراسیون داخلی دفتر کار یا دکوراسیون داخلی اتاق و یا آموزشگاه باشد. به طور کلی به شما توصیه می‌کنیم چه به عنوان کارفرما و چه به عنوان پیمانکار، قبل از انجام هرگونه اقدامی، از خدمات مشاوره حقوقی وکلای متخصص مجموعه استفاده نمایید تا باخاطری آسوده بتوانید جهت استحکام رابطه کاری خود گام بردارید.

 

مشاوره حقوقی

  • تعهدات پیمانکار:

در هر قراردادی طرفین تعهداتی را با امضای قرارداد می‌پذیرند، پیمانکار نیز با امضای قرارداد، ملزم به انجام تعهدات مورد توافق خواهد شد. به طور مثال از مسئولیت پیمانکار می‌توان گفت که وی موظف است در بازه زمانی مشخص شده پروژه را تحویل دهد و همچنین نمی‌تواند موضوع قرارداد را به غیر منتقل کند و موظف است از مصالح و متریال با کیفیت در بازسازی و دکوراسیون داخلی استفاده کند.

  • تعهدات کارفرما:

کارفرما نیز از این قاعده مستثنی نیست و به عنوان طرف قرارداد، موظف به انجام تعهدات و وظایفی در قبال پیمانکار است. از تعهدات کارفرما می‌توان اشاره گفت که او می‌بایست پرداخت‌های توافق شده را به موقع پرداخت نماید و همچنین وسایل و لوازم و امکانات ضروری و مورد نیاز پیمانکار نظیر آب و برق و … را فراهم کند.

  • حق فسخ:

قرارداد پیمانکاری دکوراسیون داخلی، قراردادی لازم است؛ به این معنا که هیچ یک از طرفین قرارداد جز در موارد مصرح قانونی (انواع خیارات) نمی‌تواند آن را فسخ کند؛ به همین دلیل طرفین قرارداد شروطی را ضمن عقد می‌آورند تا از این طریق برای خود حق و اختیار فسخ قرارداد پیمانکاری دکوراسیون داخلی را ایجاد نمایند.

  • فورس ماژور یا قوه قاهره:

فورس ماژور یا قوه قاهره، به معنای وقوع شرایطی خارج از اراده و اختیار طرفین قرارداد است که مانع اجرا و ایفای تعهد به وسیله ایشان خواهد شد؛ نظیر سیل و زلزله و…

  • مرجع حل اختلاف:

در این بند طرفین قرارداد، مرجع حل اختلافات میان خود را تعیین می‌کنند. ممکن است کارفرما و پیمانکار با تعیین داوری در قرارداد، رسیدگی به چالش‌های میان خود را به داور مرضی الطرفین بسپارند. گاهی نیز مراجعه به دادگاه ها و مراجع قضایی، اتخاب طرفین خواهد بود. در نهایت تعداد نسخه های قرارداد قید می‌گردد و به امضا و تصدیق طرفین می‌رسد. 

سخن پایانی:

همانگونه که ملاحظه نمودید در این مطلب با قرارداد پیمانکاری دکوراسیون داخلی، نحوه تنظیم قرارداد دکوراسیون داخلی و همچنین ارکان مهم آن آشنا شدیم. در نهایت باید گفت تنظیم قرارداد مذکور امری حساس بوده و نیازمند دانش و تجربه بالا در این زمینه است؛ به همین دلیل مجموعه وکیل‌باشی این امکان را برای شما به وجود آورده که با ثبت درخواست تنظیم قرارداد سفارشی، تدوین و نگارش متن قرارداد اجرای دکوراسیون داخلی مورد نظر خود را به وکلای متخصص بسپارید و با خیالی آسوده با طرف مقابل قرارداد منعقد نمایید.

 

 

بهناز صفاری_ کارشناس حقوقی وکیل‌باشی

title-bg

نظرات

پیام های کاربران را بخوانید

افزودن نظر

FAQ

پرسش های متداول

پیمانکاری دکوراسیون داخلی به چه معناست و بین چه افرادی منعقد می‌گردد؟

قرارداد پیمانکاری دکوراسیون داخلی یا (Interior decoration) در زمره قراردادهای پیمانکاری خدمات به شمار می‌آید؛ قرارداد مزبور میان پیمانکار و کارفرما اعم از شخص حقیقی و یا شخص حقوقی منعقد شده و به موجب آن پیمانکار به اجرای دکوراسیون داخلی، بازسازی ساختمان و نوسازی فضای داخلی خانه یا اتاق و یا دفتر کار، در بازه زمانی مقرر و مطابق میل و نظر کارفرما است؛ در مقابل، کارفرما نیز موظف به پرداخت دستمزد و انجام سایر تعهداتی است که مورد توافق قرار گرفته است. 

به طور خلاصه باید گفت، پیمانکاری دکوراسیون داخلی به معنای انجام کارهای طراحی، چیدمان و دکوراسیون داخلی یک فضای ساختمانی است که توسط یک پیمانکار با مالک یا سازنده ساختمان منعقد می‌گردد. این قرارداد می‌تواند برای یک پروژه جدید باشد، یا برای بازسازی و تغییرات داخلی در یک ساختمان موجود اعمال شود.

در این قرارداد، پیمانکار به عنوان شخص حقوقی یا حقیقی مسئول انجام تمام کارهای دکوراسیون داخلی پروژه است و باید به تمامی قوانین و مقررات مربوط به اجرای پروژه پایبند باشد. مالک یا سازنده ساختمان به عنوان طرف دیگر قرارداد، مسئول پرداخت هزینه‌های لازم برای اجرای پروژه است و باید از کیفیت و زمانبندی کارهای انجام شده نیز اطمینان حاصل کند.

آیا در صورت عدم پرداخت دستمزد پیمانکار، می‌توان قرارداد را فسخ نمود؟

بله در صورتی که حق فسخ در صورت عدم پرداخت دستمزد در متن قرارداد نوشته شده باشد، می‌توان قرارداد را به استناد این مورد فسخ نمود.

تماس
گفتگو

پشتیبانی و مشاوره وکیل باشی

ما در کوتاه‌ترین زمان پاسخگوی شما هستیم

صبور باشید ...

افزودن فایل