;
1402/10/16 - 13:57

آشنایی با قرارداد مشارکت سرمایه گذاری در تولید

در این مقاله قصد داریم به بررسی قرارداد مشارکت سرمایه گذاری در تولید بپردازیم:

بسیاری از افراد برای راه اندازی خط تولید خود، نیازمند سرمایه و تامین منابع مالی می‌باشند؛ از طرفی دیگر تعداد بالایی از صاحبین سرمایه نیز به دنبال ایده جدید و کسب و کار تازه برای سرمایه گذاری و حمایت مالی هستند تا از این طریق برای خود منفعت و سود بیشتر کسب نمایند. این امر سبب شده تا انعقاد قرارداد مشارکت در سرمایه گذاری میان این گروه از اشخاص نیز رو به افزایش رود. به همین دلیل، در این مقاله از وکیل باشی، قصد داریم به بررسی پیرامون قرارداد مشارکت در سرمایه گذاری در تولید و سایر نکات مهم آن بپردازیم.

تعریف مشارکت در سرمایه گذاری و مزایای آن:

برای تشریح قرارداد مشارکت در سرمایه گذاری بهتر است ابتدائاً تعریف و بیانی از توافق مشارکت در سرمایه‌گذاری و انواع مختلف آن را ارائه کنیم. "مشارکت در سرمایه‌گذاری یا جذب سرمایه، هنگامی است که صاحب یک ایده یا کسب و کار عموماً نوپا، برای تأسیس و راه‌اندازی کار خود و یا توسعه و بسط آن، نیازمند جذب سرمایه می‌باشد، در این صورت با فرد دیگری که صاحب و مالک سرمایه است، عقد مشارکت منعقد می‌کنند تا بدین نحو طرفین بتوانند از این معامله و عقد، کسب سود و منفعت کنند." مشارکت در سرمایه گذاری در زمینه های متفاوتی ممکن است منعقد شود؛ از انواع مشارکت در سرمایه گذاری می‌توان به مشارکت در سرمایه گذاری ساخت دستگاه، مشارکت در سرمایه گذاری ساخت خودرو و در نهایت، سرمایه گذاری و مشارکت در ساخت اشاره نمود که حجم بسیاری از پرونده های ساخت و ساز و ملکی را به خود اختصاص داده است. مشارکت سرمایه گذاری در تولید، برای شرکت تولیدی بسیاری از مزایا را به همراه دارد. از جمله:

1. تأمین منابع مالی

2. کاهش ریسک

3. تسهیل در توسعه کسب و کار

4. کاهش هزینه‌های مالی

به طور کلی، قرارداد مشارکت سرمایه گذاری در تولید می‌تواند برای شرکت تولیدی به عنوان یک ابزار مهم برای توسعه کسب و کار و افزایش سودآوری باشد.

قرارداد مشارکت سرمایه گذاری در تولید:

یکی از انواع قراردادهای مشارکت، قرارداد مشارکت سرمایه گذاری در تولید است. قرارداد شراکت در سرمایه گذاری تولید {investment partnership agreement}، از جمله قراردادهای خصوصی بوده و زیر مجموعه ماده 10 قانون مدنی قرار می‌گیرد؛ ماده مذکور بیان می‌دارد: عقود منعقد شده میان مردم چنانچه بر خلاف قانون نباشد، صحیح بوده و از اعتبار برخوردار است.

به موجب قرارداد سرمایه گذاری در تولید، سرمایه گذار اقدام به اعطای سرمایه به طرف مقابل، جهت پیشبرد کسب و کار یا اهداف اقتصادی خود می‌کند؛ در واقع سرمایه گذار، منابع مالی مورد نیاز سرمایه پذیر را فراهم کرده و از این طریق برای خود درآمد کسب می‌نماید. از آنجا که این قرارداد در زمره قراردادهای مشارکت است، پس سرمایه پذیر هیچ تعهدی در خصوص تحصیل سود نداشته و ناچار به تضمین درآمد و منفعت معینی نخواهد بود. قرارداد مشارکت سرمایه گذاری در تولید نیز به انواع متفاوتی تقسیم می‌شود، از انواع این قرارداد می‌توان به قرارداد مشارکت سرمایه گذاری در تولید خودرو، قرارداد مشارکت سرمایه گذاری در تولید ماشین آلات صنعتی و یا تولید پوشاک اشاره نمود.

در واقع، قرارداد مشارکت سرمایه گذاری در تولید، یک نوع از قرارداد های سرمایه گذاری است که در آن یک یا چند نفر سرمایه گذار به شرکت تولیدی کمک می کنند تا هزینه های تولید و توسعه محصول را پرداخت کنند. در این نوع از قراردادها، سرمایه گذاران درصدی از سود حاصل از فروش محصول را دریافت می کنند. همچنین، در برخی موارد، سرمایه گذاران ممکن است به عنوان شریک در مدیریت شرکت تولیدی نیز دخیل شوند.

به طور کلی، قرارداد مشارکت در سرمایه گذاری به عنوان یک ابزار سرمایه گذاری برای کسب درآمد از تولید محصولات استفاده می شود و برای شرکت هایی که به دنبال تأمین منابع مالی برای توسعه کسب و کار خود هستند، گزینه مناسبی محسوب می شود. اما در نظر داشته باشید که تنظیم این قرارداد از حساسیت بالایی برخوردار است و باید به نحوی دقیق و با در نظر گرفتن جزئیات و موارد حقوقی انجام گیرد. از این رو، به شما توصیه می‌کنیم با ثبت درخواست تنظیم قرارداد سفارشی، تدوین و نگارش قرارداد مشارکت سرمایه گذاری مورد نظر را به وکلای متخصص تیم وکیل‌باشی بسپارید.

تنظیم قرارداد اختصاصی

 

ماهیت قرارداد مشارکت سرمایه گذاری در تولید:

ممکن است این سوال برای شما پیش آید که ماهیت قرارداد مشارکت سرمایه گذاری در تولید چیست؟ در پاسخ می‌توان گفت که در درجه اول، این توافق، عقدی لازم است؛ به این معنا که طرفین قرارداد اعم از سرمایه گذار و سرمایه پذیر، نمی‌توانند عقد قرارداد خود را بدون وجهه قانونی (انواع خیارات) برهم زنند. از طرف دیگر، قرارداد مذکور، از عقود نامعین محاسبه می‌شود؛ بدین معنی که در قانون برای آن عنوان و احکام مشخصی بیان نشده است؛ به همین دلیل احکام آن حسب مورد، تابع عقد شرکت و وکالت خواهد بود.

شرایط و نکات قرارداد مشارکت سرمایه گذاری در تولید:

بهتر است بدانید که در نحوه نوشتن قرارداد مشارکت، نکات و شرایط ویژه و خاصی باید مد نظر قرار گیرد، قرارداد شراکت در سرمایه گذاری برای تولید نیز از این قاعده مستثنی نخواهد بود. از شرایط این قرارداد سرمایه گذاری:

  • قرارداد مذکور قابل انتقال به غیر نیست؛ به این معنا که طرفین نمی‌توانند قرارداد خود را به فرد دیگری انتقال دهند.
  • در قرارداد مشارکت در سرمایه گذاری، سرمایه پذیر متعهد به مراجعه به مراجع قضایی و اداری است.

  • اطلاعات و اسرار این قرارداد مابین طرفین محرمانه بوده و هیچ یک نمی‌توانند این اطلاعات را در اختیار غیر قرار دهند. در مقاله ضرورت قرارداد حفظ محرمانگی اطلاعات، به تفصیل در این باره توضیح داده ایم.

  • عموماً، سرمایه پذیر مختار است که با سرمایه ای که در دست دارد، هر اقدامی که لازم می‌داند را انجام دهد؛ مگر در قرارداد به نحو دیگری توافق شده باشد.

البته لازم به ذکر است که بنا بر اصل حاکمیت اراده، طرفین می‌توانند هر شرط دیگری نیز که خلاف قانون و موازین شرعی نباشد را در متن قرارداد سرمایه گذاری در تولید، قید نمایند و به آن متعهد و ملزم شوند.

ارکان ضروری قرارداد شراکت در تامین مالی برای تولید:

هر قرارداد، برای اینکه از صحت و اعتبار برخوردار باشد و طرفین بتوانند در مراجع قضایی به آن استناد کنند، باید از چند بند و ماده مهم تشکیل شده باشد؛ قرارداد سرمایه گذاری در تولید نیز شامل ارکان زیر است:

  1. مشخصات سرمایه گذار و سرمایه پذیر

  2. موضوع قرارداد مشارکت در سرمایه گذاری در تولید

  3. مدت قرارداد

  4. شرایط قرارداد 

  5. توافقات طرفین

  6. حسابرسی و تقسیم سود شراکت در تامین سرمایه برای تولید

  7. حق فسخ قرارداد 

  8. فورس ماژور

  9. مرجع حل اختلاف 

  10. نحوه انحلال و خاتمه قرارداد

  11. نسخ قرارداد

  12. امضاء

ارکان گفته شده، ساختار اصلی قرارداد مشارکت در سرمایه‌گذاری در تولید را تشکیل می‌دهد. تمامی مواد فوق باید در نهایت دقت نگاشته و تدوین شود؛ در غیر این صورت می‌تواند سبب ورود خسارات هنگفتی به طرفین گردد.

 

درخواست مشاوره حقوقی

سخن پایانی:

در این مقاله تلاش کردیم شما را با شراکت در سرمایه گذاری و همچنین قرارداد مشارکت سرمایه گذاری در تولید و نحوه انعقاد آن آشنا کنیم. در نهایت باید اشاره کرد که نگارش و تنظیم قرارداد مشارکت در سرمایه گذاری برای تولید، امری حساس بوده و نیازمند دانش و تجربه بالا در این زمینه است. به همین دلیل، توصیه ما به شما این است که چه به عنوان سرمایه گذار و چه به عنوان سرمایه پذیر، قبل از انعقاد قرارداد خود، با ثبت درخواست مشاوره حقوقی آنلاین، از راهنمایی های وکلای متخصص در این زمینه بهره مند شوید.

 

بهناز صفاری_کارشناس حقوقی وکیل‌باشی

title-bg

نظرات

پیام های کاربران را بخوانید

افزودن نظر

FAQ

پرسش های متداول

در قرارداد سرمایه گذاری شراکتی در تولید میزان سهم الشرکه چگونه تعیین می شود؟

در مورد نحوه روشن کردن میزان مشارکت در سرمایه گذاری در تولید، ابتدائاً سرمایه هریک از طرفین ارزش گذاری شده و در قرارداد درج می‌گردد و بعد از این، میزان سود و زیان طرفین که مورد توافق قرار گرفته است، تعیین می‌شود.

ضرورت شرط محرمانگی در قرارداد سرمایه گذاری در تولید چیست؟

در مورد ضرورت و اهمیت شرط محرمانگی در نمونه قرارداد مشارکت سرمایه گذاری در تولید باید گفت، این موضوع به قدری در حفظ اسرار تجاری و محافظت از دانش و اطلاعات کسب و کار مهم است که حتی برخی از سرمایه‌گذاران در این خصوص قرارداد حفظ محرمانگی اطلاعات  را به صورت مجزا و مستقل منعقد می‌نمایند.

ارکان قرارداد مشارکت در سرمایه گذاری در تولید شامل چه مواردی است؟

هر قرارداد، برای اینکه از صحت و اعتبار برخوردار باشد و طرفین بتوانند در مراجع قضایی به آن استناد کنند، باید از چند بند و ماده مهم تشکیل شده باشد؛ قرارداد سرمایه گذاری در تولید نیز شامل ارکان زیر است:

  1. مشخصات سرمایه گذار و سرمایه پذیر

  2. موضوع قرارداد مشارکت در سرمایه گذاری در تولید

  3. مدت قرارداد

  4. شرایط قرارداد 

  5. توافقات طرفین

  6. حسابرسی و تقسیم سود شراکت در تامین سرمایه برای تولید

  7. حق فسخ قرارداد 

  8. فورس ماژور

  9. مرجع حل اختلاف 

  10. نحوه انحلال و خاتمه قرارداد

  11. نسخ قرارداد

  12. امضاء

ارکان گفته شده، ساختار اصلی قرارداد مشارکت در سرمایه‌گذاری در تولید را تشکیل می‌دهد. تمامی مواد فوق باید در نهایت دقت نگاشته و تدوین شود؛ در غیر این صورت می‌تواند سبب ورود خسارات هنگفتی به طرفین گردد.