;
1402/10/16 - 13:57

نکات طلایی در قرارداد مشارکت سرمایه گذاری در مغازه

در این مقاله قصد داریم به بررسی نکات طلایی در قرارداد مشارکت سرمایه گذاری در مغازه بپردازیم:

احتمالاً شما نیز قصد راه اندازی یک کسب و کار را در قالب مغازه داشته و برای این کار تمایل دارید تا با شخص دیگری نیز مشارکت نمایید، تا بدین وسیله با ادغام سرمایه‌، به مقصود خود یعنی شراکت در سرمایه گذاری برای تأسیس مغازه برسید. قرارداد مشارکت در سرمایه‌گذاری در مغازه، یک قرارداد بسیار مهم و پرکاربرد است که برای تنظیم آن باید مفاد و شرایط آن توجه ویژه‌ای نمود؛ در غیر این صورت منجر به ایجاد ضرر و خسارت و خدشه‌دار شدن رابطه طرفین قرارداد، خواهد شد. به همین دلیل در این مقاله از وکیل باشی، ما در کنار شما هستیم تا نکات مهم و کلیدی و هم چنین ماهیت این قرارداد را برای شما عزیزان شرح دهیم. 

قرارداد مشارکت سرمایه گذاری در مغازه چیست؟ 

شراکت عموماً زمانی رخ می‌دهد که فردی برای تاسیس مغازه یا کسب کار خود، سرمایه کافی نداشته یا سرمایه لازم را داشته اما شغلی که قصد دارد به آن بپردازد تخصص و مهارت خاصی را می‌طلبد؛ بنابراین در این موارد با شخص دیگری در این زمینه قرارداد مشارکت سرمایه گذاری در مغازه را منعقد می‌نماید. 

"در قرارداد مشارکت در سرمایه گذاری در مغازه {Investment Partnership Agreement}، ممکن است هر دو طرف سرمایه گذار بوده و آورده‌های خود را با یکدیگر ادغام نموده تا بدین طریق با تأسیس مغازه، کسب و کاری را تأسیس کرده و بدین نحو سود و منفعت به دست آورند."

همچنین ممکن است یکی از طرفین سرمایه‌گذار و دیگری ایده پرداز یا متخصص در زمینه کسب و کاری موضوع قرارداد مشارکت باشد. نمونه دیگری از انواع قرارداد مشارکت در زمینه کسب و کار قرارداد مشارکت در استارت آپ ها می باشد، که طرفین می‌توانند در تمام زمینه‌ها، اعم از سرمایه‌گذاری و شراکت در مغازه تا اختراع و راه‌اندازی یک فناوری و نرم افزار با یکدیگر مشارکت نمایند.

در کل باید اشاره کنیم که تنظیم چنین قراردادی از حساسیت بالایی برخوردار است به همین دلیل، می‌بایست تنظیم آن باید توسط متخصصین این امر صورت گیرد. از این رو، چنانچه قصد آغاز شراکت در سرمایه گذاری برای تأسیس مغازه را دارید، به شما توصیه می‌کنیم با ثبت درخواست تنظیم قرارداد سفارشی، تدوین و نگارش متن شراکت مورد نظر خود را به وکلای متخصص در این حوزه بسپارید.

تنظیم قرارداد اختصاصی

ماهیت قرارداد مشارکت سرمایه گذاری در مغازه چیست؟ 

این قرارداد نیز مانند هر قراردادی، دارای ماهیت و ویژگی‌هایی می‌باشد که طرفین باید قبل از انعقاد آن، اطلاعات لازم را در این زمینه کسب کنند تا بدین وسیله دچار مشکل نشوند. ماهیت و ویژگی‌های قرارداد مشارکت سرمایه گذاری در مغازه، شامل موارد ذیل است:

  • بر طبق ماده 10 قانون مدنی یک قرارداد نامعین است؛ بدین صورت افراد می‌توانند شرایط و مفاد قرارداد را خود تعیین نمایند، اما پایه و شرایط اساسی صحت معاملات که در ماده 190 قانون مدنی بدان اشاره شده را رعایت نموده تا قرارداد خود را از ضمانت اجرای بطلان یا عدم نفوذ مصون نگه دارند.

  • یک عقد لازم است؛ بنا به اصل لزوم قراردادها، تمام عقود لازم است مگر به جایز بودن آن در قانون تصریح شود. قرارداد مشارکت سرمایه‌گذاری در مغازه، به دلیل اصل لزوم نیز تنها در موارد قانونی {انواع خیارات} وهمچنین توافق طرفین که اقاله نام دارد، قابل انحلال است.

  • قرارداد مذکور با فوت و محجوریت یکی از طرفین از بین نمی‌رود؛ بنابراین اگر یکی از طرفین فوت نماید، طرف قرارداد ورثه و اگر محجور شود که اعم از جنون یا سفاهت است، طرف قرارداد از آن به بعد قیم خواهد بود.

  • قرارداد مشارکت سرمایه گذاری در مغازه، یک قرارداد رضایی محسوب شده و طرفین برای انعقاد آن نیاز به تشریفات خاصی از جمله مراجعه به دفاتر اسناد رسمی ندارند.

ویژگی‌ها و شرایط قرارداد شراکت در سرمایه گذاری در تولید تنها شامل موارد بالا نشده و در قانون شرایط دیگری نیز در نظر گرفته شده است که به دلیل تفصیل، در این مبحث نمی‌گنجد.

مطالعه بیشتر: آشنایی با قرارداد سرمایه گذاری در تولید

شرایط اساسی صحت در قرارداد مشارکت سرمایه گذاری در مغازه، شامل چه مواردی است؟ 

برای اینکه قرارداد شما معتبر باشد و از نظر قانونی، خدشه ای به آن وارد نشود باید این شرایط را که ماده 190 قانون مدنی مطرح شده را دارا باشد: 

  1. قصد و رضایت طرفین در قرارداد مشارکت سرمایه گذاری در مغازه:

برای انعقاد تمام عقود و قراردادها باید دو طرف، قصد و رضایت کامل داشته باشند؛ در غیر این صورت قرارداد واقع شده معتبر نخواهد بود. اگر طرفین قرارداد، قصد واقعی برای انعقاد آن را نداشته باشند و قرارداد خود را به صورت صوری منعقد نموده باشند، قرارداد واقع شده باطل است. اگر بدون رضایت و تحت اکراه و تهدید آن را امضاء نموده باشند، قرارداد واقع شده غیر نافذ خواهد بود و برای صحت آن نیاز به تنفیذ دارد.

  1.  اهلیت لازم طرفین: 

برای انعقاد عقود و انجام معاملات، طرفین باید اهلیت لازم را داشته باشند تا به خود و طرف مقابل ضرر و خسارتی وارد نکنند. عاقل، بالغ و رشید بودن، موارد لازم برای اهلیت کامل در انعقاد قراردادها می‌باشد. در صورتی که یکی از طرفین قرارداد، به جنون یا سفاهت مبتلا شود باید برای وی قیم تعیین شود و تعهدات شخص محجور در قرارداد مشارکت سرمایه گذاری در مغازه، توسط قیم انجام می‌شود یا با توافق طرف مقابل، قرارداد مذکور منحل می‌شود. 

  1. معین بودن موضوع معامله در قرارداد مشارکت سرمایه گذاری در مغازه:

موضوع سرمایه گذاری در مغازه باید به طور دقیق، در قرارداد ذکر شود و نباید مبهم و مردد بین چند چیز باشد در این صورت قرارداد واقع شده باطل می‌شود و طرفین باید مجدداً عقد مشارکت سرمایه گذاری در مغازه را منعقد نمایند.

  1. مشروع بودن جهت معامله در قرارداد: 

جهت معامله در هر قراردادی متفاوت و بسته به اراده طرفین دارد. برای صحت یک معامله، نیازی نیست که حتما جهت قرارداد تصریح شود اما در صورت تصریح، باید مشروع و مطابق با اخلاق حسنه باشد والا قرارداد واقع شده باطل است. اگر در راستای این موضوع مرتکب جرمی نیز شده باشند، بر طبق قانون مجازات، مجرم شناخته شده و مجازات خواهند شد.

 به شما توصیه می‌کنیم قراردادهای خود بخصوص قراردادهای مشارکتی، که پای سرمایه مادی و معنوی شما درمیان است را نزد یک وکیل متخصص و مجرب تنظیم نمایید تا خسارت و ضرری هنگفتی را متحمل نشده و با خیال آسوده کار خود را آغاز نمایید. 

نحوه تنظیم قرارداد مشارکت در سرمایه گذاری در مغازه

ارکان و مفاد قرارداد مشارکت سرمایه گذاری در مغازه چه مواردی است؟ 

برای تنظیم یک قرارداد باید ارکان، مفاد و بندهای آن به طور دقیق ذکر شود تا برای طرفین ابهامی نداشته و نیز در آینده ادعایی مبنی بر عدم توافق در مفاد قرارداد را نداشته باشند. این ارکان و مفاد شامل موارد ذیل است: 

  1. عنوان قرارداد

  2. مشخصات کامل طرفین قرارداد

  3. موضوع قرارداد به طور دقیق و کامل 

  4. میزان سرمایه و سهم طرفین در قرارداد 

  5. نحوه تقسیم سود و زیان در قرارداد

  6. شرایط اختصاصی قرارداد 

  7.  توافقات فی مابین طرفین قرارداد 

  8. موارد فورس ماژور

  9.  موارد فسخ و نحوه فسخ قاردراد 

  10. تعیین جریمه و خسارت به صورت وجه التزام در صورت عدم انجام تعهد

  11. تعیین مرجع حل اختلاف

  12. تعداد نسخ قرارداد مشارکت در سرمایه گذاری در مغازه

  13. امضاء طرفین و در صورت لزوم اثر انگشت 

ارکان و بدنه‌ی اصلی قراردادها شامل موارد فوق است که در صورت توافق و تمایل طرفین می‌توان به ارکان و مفد توافق اضافه نمود و آن را گسترش داد. به طور مثال ممکن است شرکا با تعیین داوری در قرارداد، حل و فصل و رسیدگی به اختلافات میان خود را به داور مرضی‌الطرفین بسپارند.

تعهدات طرفین در قرارداد مشارکت در سرمایه گذاری شامل چه مواردی است؟

یکی از آثار و عواقب قرارداد، تعهداتی است که طرفین با امضای قرارداد، ایفای آن را می‌پذیرند. در توافق شراکت در سرمایه گذاری، شرکا به صورت کلی به تعهدات زیر می‌پردازند:

1. تعهد به مشارکت در سرمایه گذاری: هر یک از شرکا متعهد هستند که به تناسب سهامداری خود، سرمایه لازم جهت راه‌اندازی مغازه را تأمین نمایند.

2. بهره‌مندی از سودهای حاصل از سرمایه گذاری: طرفین متعهد می‌شوند که به تناسب سهامداری خود، از سودهای حاصل از سرمایه گذاری در مغازه بهره‌مند شوند.

3. تعهد به ارائه اطلاعات: شرکا می‌بایست در مورد عملکرد مغازه و سرمایه گذاری اطلاعات کافی و دقیق را در اختیار یکدیگر قرار دهند.

4. تعهد به همکاری و مشارکت در مدیریت مغازه: طرفین ملزم‌اند که در مدیریت مغازه با یکدیگر همکاری کنند و به توافقات مشترک رسیدگی کنند.

تعهدات دیگری همچون تعهد به پرداخت بدهی‌ها و تعهد به حفظ محرمانگی اطلاعات نیز ممکن است در قرارداد مشارکت در سرمایه گذاری وجود داشته باشد.

 

مشاوره حقوقی

سخن پایانی: 

امیدواریم این مطلب برای شما عزیزان مفید بوده باشد و از نکات مهم و کلیدی در تنظیم قرارداد مشارکت سرمایه گذاری در مغازه، اطلاعات لازم را کسب نموده باشید. توصیه ما به شما این است که برای تنظیم قراردادها بخصوص قراردادهای مشارکتی که پای سرمایه معنوی و مادی شما درمیان است، حتما به وکیل و متخصصین حقوقی مراجعه نموده و در این زمینه اطلاعات لازم را کسب نمایید. برای این منظور می‌توانید با ثبت درخواست مشاوره حقوقی، از راهنمایی و مشاوره‌های وکلای متخصص امور قراردادها بهره‌مند شده و گامی مستحکم جهت آغاز شراکت خود بردارید.

 

الناز زارع_ کارآموز وکالت

title-bg

نظرات

پیام های کاربران را بخوانید

افزودن نظر
avatar

هدیه علاقه بندی

سلام وقت بخیر نحوه تقسیم سود در شراکت مغازه چگونه است ؟

 

پاسخ وکیل باشی: با سلام، تقسیم سود در اصل شراکت براساس توافقات طرفین شکل می‌گیرد و لازم است که درباره تمامی شرایط و آورده طرفین در قرارداد نکات لازم ذکر شده‌باشد. از آنجایی که قرارداد مشارکت در مغازه نیز یکی از انواع مشارکت مدنی خصوصی است، این موضوع با توافقات طرفین انجام گرفته و مالک درنهایت بر اساس مدت‌زمان توافقی سود حاصل را بین خود و دیگر شرکا تقسیم می‌نماید.

right-arrow left-arrow

FAQ

پرسش های متداول

آیا با فوت طرفین در قرارداد مشارکت سرمایه گذاری در مغازه، قرارداد منحل می‌شود؟

خیر، به دلیل اینکه عقد مشارکت سرمایه گذاری در مغازه، یک قرارداد لازم است، فوت و حجر طرفین آن را ازبین نمی‌برد و ورثه قائم مقام متوفی شده و به تعهدات وی در این عقد عمل می‌کنند.

شرایط صحت اعتبار قرارداد مشارکت در سرمایه گذاری در مغازه چیست؟

برای صحت و اعتبارهر قراردادی لازم است، شرایط ماده 190 قانون مدنی رعایت شود در غیر این صورت معامله واقع شده باطل خواهد بود.

ارکان و مفاد قرارداد مشارکت سرمایه گذاری در مغازه چه مواردی است؟ 

برای تنظیم یک قرارداد باید ارکان، مفاد و بندهای آن به طور دقیق ذکر شود تا برای طرفین ابهامی نداشته و نیز در آینده ادعایی مبنی بر عدم توافق در مفاد قرارداد را نداشته باشند. این ارکان و مفاد شامل موارد ذیل است: 

  1. عنوان قرارداد

  2. مشخصات کامل طرفین قرارداد

  3. موضوع قرارداد به طور دقیق و کامل 

  4. میزان سرمایه و سهم طرفین در قرارداد 

  5. نحوه تقسیم سود و زیان در قرارداد

  6. شرایط اختصاصی قرارداد 

  7.  توافقات فی مابین طرفین قرارداد 

  8. موارد فورس ماژور

  9.  موارد فسخ و نحوه فسخ قاردراد 

  10. تعیین جریمه و خسارت به صورت وجه التزام در صورت عدم انجام تعهد

  11. تعیین مرجع حل اختلاف

  12. تعداد نسخ قرارداد مشارکت در سرمایه گذاری در مغازه

  13. امضاء طرفین و در صورت لزوم اثر انگشت 

ارکان و بدنه‌ی اصلی قراردادها شامل موارد فوق است که در صورت توافق و تمایل طرفین می‌توان به ارکان و مفد توافق اضافه نمود و آن را گسترش داد