;
1402/11/16 - 11:53

نحوه نوشتن قرارداد اجاره به شرط تملیک

در این مقاله قصد داریم به بررسی قرارداد اجاره به شرط تملیک و نکات آن بپردازیم:

اگر می‌خواهید صاحب چیزی شوید که توان مالی پرداخت آن را ندارید، قرارداد اجاره به شرط تملیک که نوعی اجاره نامه می‌باشد، یکی از بهترین راه‌ها برای شما است. با انعقاد قرارداد اجاره به شرط تملیک، می‌توان یک مال را اجاره کرد و با پرداخت اجاره بهای آن، بعد از یک مدت معین صاحب آن مال شد. نوشتن قرارداد اجاره به شرط تملیک، حساسیت‌های ویژه‌ای دارد و اگر اصولی نوشته نشود، می‌تواند خسارات‌های جبران نشدنی برای موجر و مستاجر به همراه داشته باشد. به همین دلیل، این مقاله از وکیل باشی را به بحث و صحبت درباره نحوه نوشتن قرارداد اجاره به شرط تملیک و نکات مهم آن اختصاص داده و قصد داریم شما را با نحوه تنظیم اصولی قرارداد اجاره به شرط تملیک آشنا کنیم. با ما تا انتهای این مقاله همراه بمانید.

قرارداد اجاره به شرط تملیک چیست؟

قبل از آموزش نحوه تنظیم قرارداد اجاره به شرط تملیک، ابتدا لازم است بدانیم اصلاً قرارداد اجاره به شرط تملیک چیست؟ "قرارداد اجاره به شرط تملیک، نوعی قرارداد اجاره است که طرفین در آن این شرط را نوشته‌اند که مستاجر بعد از پرداخت آخرین قسط از اجاره بها مالک مال شود. در واقع با بستن قرارداد اجاره به شرط تملیک می‌توان زمین، آپارتمان، خودرو یا هر دارایی دیگری را اجاره کرد و بعد از پایان مدت قرارداد صاحب آن مال شد."

به بیان دیگر، قرارداد اجاره به شرط تملیک یک نوع توافق حقوقی است که در آن طرفین، یعنی مالک (اجاره‌دهنده) و استفاده‌کننده (اجاره‌برنده)، به توافق می‌رسند که اجاره‌برنده در ابتدا ملک را به اجاره‌دهنده اجاره داده و در پایان مدت زمان معین، اجاره‌برنده حق تملیک ملک را به عنوان خریدار اصلی به دست می‌آورد. به عبارت دیگر، قرارداد اجاره به شرط تملیک در واقع یک ترکیب از دو قرارداد، یعنی قرارداد اجاره و قرارداد خرید و فروش (تملیک) است.

مثلا شرایطی را در نظر بگیرید که فردی می‌خواهد صاحب یک خانه شود؛ اما برای خریدن آن سرمایه کافی ندارد. در این شرایط ، شخص می‌تواند با صاحبخانه توافق کند با هم قرارداد اجاره به قصد تملیک ببندند تا مبلغ خانه را به صورت اجاره و به مرور پرداخت کند و بعد از پرداخت کل هزینه، مالک یک خانه شود.

دو نوع قرارداد اجاره به شرط تملیک وجود دارد:

  1. قرارداد اجاره به شرط تملیک در اموال منقول

  2. قرارداد اجاره به شرط تملیک در اموال غیرمنقول

به طور مثال، اجاره به شرط تملیک در اموال منقول نظیر خودرو و یا ماشین‌آلات کشاورزی و صنعتی به این صورت است که مستأجر پس از اتمام اقساط، مالک موضوع قرارداد می‌گردد.

درمورد چه اموالی می‌توان قرارداد اجاره به شرط تملیک بست؟

قرارداد اجاره به شرط تملیک درمورد اموال زیر منعقد می‌شود:

  • خانه

  • آپارتمان

  • ویلا

  • زمین

  • خودرو

  • ملک

اگر قصد خرید هر یک از این اموال را دارید اما شرایط خرید آن را ندارید، با تنظیم یک قرارداد اجاره به شرط تملیک اصولی می‌توانید به هدف خود برسید. مجموعه وکیل‌باشی برای شما فرم قرارداد اجاره به شرط تملیک را آماده نموده تا شما بتوانید به راحتی این قرارداد را که توسط وکلای پایه یک دادگستری تنظیم شده است، تهیه کرده و به کار ببرید. با استفاده از این فرم که توسط وکلای متخصص امور قراردادها تهیه و تدوین شده است، می‌توانید به بهترین شکل از حقوق و منافع خود دفاع کرده و همچنین از وقوع اختلاف در آینده جلوگیری نمایید.

نحوه تنظیم قرارداد اجاره به شرط تملیک چگونه است؟

هر قرارداد از بندهای متفاوتی تشکیل شده است. برای یادگیری طریقۀ تنظیم قرارداد اجاره به شرط تملیک، قبل از هر چیز می‌آموزیم این قرارداد دارای چه بندهایی است و در هر بند، چه اطلاعاتی را درج کنیم.

مهم‌ترین مواد قرارداد اجاره به شرط تملیک، عبارتند از:

  • مشخصات طرفین قرارداد: 

در ماده یک هر قرارداد، مشخصات طرفین قرارداد نوشته می شود. طرف قرارداد ممکن است یک یا چند انسان (شخص حقیقی) و یا شرکتها و موسسات دولتی و غیر دولتی (شخص حقوقی) باشد.

اگر طرف قرارداد شخص حقیقی باشد، اطلاعات زیر مورد نیاز است:

▪ نام و نام خانوادگی

▪ سمت

▪ نام پدر

▪ شماره شناسنامه

▪ محل صدور شناسنامه

▪ شماره ملی

▪ نشانی

▪ تلفن

اما اگر طرف قرارداد شخص حقوقی باشد اطلاعات زیر مورد نیاز است:

▪ نام شرکت

▪ شماره ثبت

▪ کد اقتصادی

▪ نشانی

▪ تلفن

▪ نام و نام خانوادگی نماینده شرکت

▪ سمت نماینده شرکت

در این قسمت باید نام و نام خانوادگی موجر و مستاجر با مشخصات آن‌ها درج شود. 

  • موضوع قرارداد اجاره به شرط تملیک:

چه چیزی را می‌خواهید معامله کنید؟ پاسخ شما به این سوال، موضوع این بند را تشکیل می‌دهد. در این بند تمام مشخصات مالی که مورد معامله قرار گرفته است ، با ذکر جزئیات آن باید درج شود که می‌تواند شامل خانه، آپارتمان و یا وسیله نقلیه باشد.

  • مدت اجاره:

اجاره چه زمانی شروع می‌شود و چه زمانی به پایان می‌رسد؟ جوابی که برای این سوال می‌دهید،دقیقاَ همان چیزی است که باید در این بند بنویسید. مدت اجاره از مهم‌ترین بندهای قرارداد اجاره به شرط تملیک است؛ بنابراین حتماً توجه کنید که اشتباهی در نوشتن اعداد رخ نداده باشد تا باعث بروز اختلاف یا ضرر و زیان شما نشود.

  • اجاره بها و نحوه پرداخت:

بخش دیگری که زمان نوشتن قرارداد اجاره به شرط تملیک درج ‌می‌شود، میزان اجاره و نحوه‌ی پرداخت آن است. مبلغ قرارداد را هم به صورت عددی و هم به صورت حروفی بنویسید و حتماً توجه کنید اشتباه یا مغایر با هم نوشته نشده باشند.

  1. هزینه‌ها و مبلغ قرارداد ممکن است کاملا نقدی به صورت کارت به کارت پرداخت شود.
  2. یا از طریق واریز به شماره حساب موجر (اجاره دهنده) انجام شود.
  3. یا به صورت نقدی و حضوری انجام شود.
  • شرایط و آثار قرارداد اجاره به شرط تملیک:

همانطور که می‌دانید آثار و عواقب قرارداد، یکی از مهمترین بندهای هر توافق است. تمام وظایف و تعهدات کوچک و بزرگ طرفین معامله در این بخش از قرارداد نوشته شده. در واقع این بند انجام تعهدات از سوی طرفین معامله را تضمین می‌کند. هم‌چنین باعث می‌شود هر دو طرف معامله از حقوق و تکالیفشان بعد از امضای قرارداد، باخبر شوند. همین مسئله باعث میشود حقوق هیچ یک از طرفین ضایع نشود.

 دو نمونه از مهم‌ترین مفاد این بند در قرارداد اجاره به شرط تملیک این است که طرفین متعهد می‌شوند بعد از پرداخت آخرین قسط از قرارداد، در دفتر اسناد رسمی و تاریخی که طرفین قرارداد توافق کرده‌اند، عین مستاجره به مالکیت مستاجر در بیاید. هم‌چنین به موجب مفاد این بند، اگر در یک یا چند ماه، مستاجر اجاره بها را پرداخت نکند، موجر (صاحب مال مورد اجاره) حق فسخ آن قرارداد را خواهد داشت. 

بعد از تنظیم قرارداد اجاره به شرط تملیک و امضای آن،مسئولیت نگهداری و تعمیرات مال مورد اجاره به عهدۀ مستاجر است و اگر خسارتی به مال مورد اجاره وارد شود، کلیه هزینه‌های تعمیر آن با مستاجر خواهد بود. مستاجر باید مبلغ اجاره بها را به طور منظم پرداخت کند؛هم‌چنین نباید از مال استفاده‌ای غیر از آنچه در قرارداد تعیین شده بکند؛ یا نباید در استفاده از مال مورد اجاره تفریط کند. ین‌ها از جمله آثار قرارداد اجاره به شرط تملیک هستند. 

  • نحوه فسخ قرارداد اجاره به شرط تملیک:

در مورد نحوه فسخ قرارداد اجاره به شرط تملیک در اموال منقول می‌توان گفت به دلیل لازم بودن عقد اجاره به شرط تملیک، طرفین قرارداد نمی‌توانند جز در موارد مصرحه در قانون (انواع خیارات) اجاره به شرط تملیک را برهم زنند، به همین دلیل ضروری است که موجر و مستاجر در متن قرارداد اجاره به شرط تملیک، شرایطی را جهت داشتن حق فسخ قرارداد برای خود تصریح نمایند تا در صورت نیاز اختیار فسخ اجاره را داشته باشند.

در مورد نحوه انقضای این قرارداد نیز باید گفت در پایان مدت اجاره و بعد از پرداخت کامل مبلغ اجاره بها، مورد اجاره به مالکیت مستاجر در خواهد آمد و قرارداد منقضی می‌گردد؛ اما چنانچه مستاجر، اجاره بها را پرداخت نکند و یا شروط مستاجر را رعایت ننماید، موجر می‌تواند مورد اجاره را باز پس گیرد و آن را مسترد کند.

این بندها ازمهم‌ترین ارکان قرارداد اجاره شرط تملیک هستند؛ البته این قرارداد مواد دیگری هم دارد تا طرفین قرارداد بهترین رابطه را با یکدیگر ایجاد کنند. برای اینکه حق و حقوق اشخاص به طور همه جانبه در نظر گرفته شود، دانش و تجربه حقوقی نیاز است.

سخن پایانی:

از آن‌جایی که معمولا ارزش مادی اموال مورد معامله در قرارداد اجاره به شرط تملیک زیاد است؛ در صورت بروز اختلاف، ضرر و زیان هنگفتی متوجه شخص می‌شود. برای پیشگیری از مواجه شدن با چالش‌های حقوقی بهتر است از طریق ثبت درخواست مشاوره حقوقی، از راهنمایی‌های وکلای متخصص در این زمینه بهره‌مند شده و برای خود اطمینان‌خاطر ایجاد کنید.

 

منا خسروجردی- کارشناس حقوقی وکیل‌باشی

title-bg

نظرات

پیام های کاربران را بخوانید

افزودن نظر

FAQ

پرسش های متداول

قرارداد اجاره به شرط تملیک چه اوصافی دارد؟

عقد در اصطلاح حقوقی در ماده 183 قانون مدنی به این نحو توصیف شده است:عقد عبارت است از اینکه یک یا چند نفر در مقابل یک یا چند نفر دیگر تعهد بر امری نمایند و مورد قبول آنها باشد. بنابراین اجاره به شرط تملیک از عقود به شمار آمده و دارای ویژگی‌ها و اوصافی است. یکی از خصوصیات قرارداد اجاره به شرط تملیک، لازم بودن آن است به این معنا که طرفین قرارداد جز در موارد مصرح قانونی نمی‌توانند قرارداد را برهم بزنند. از طرف دیگر، قرارداد مزبور، معوض و تملیکی است. تملیکی بودن اجاره به شرط تملیک به معنای این است که در نهایت، موضوع قرارداد به مالکیت مستاجر در خواهد آمد و معوض بودن نیز به منظور این است که انتقال مالکیت در مقابل دریافت وجه است.

نحوه فسخ قرارداد اجاره به شرط تملیک چگونه است؟

در مورد نحوه فسخ قرارداد اجاره به شرط تملیک در اموال منقول می‌توان گفت به دلیل لازم بودن عقد اجاره به شرط تملیک، طرفین قرارداد نمی‌توانند جز در موارد مصرحه در قانون (خیارات) اجاره به شرط تملیک را برهم زنند، به همین دلیل ضروری است که موجر و مستاجر در متن قرارداد اجاره به شرط تملیک خودرو یا دستگاه و ابزارآلات، شرایطی را جهت داشتن حق فسخ قرارداد برای خود تصریح نمایند تا در صورت نیاز اختیار فسخ اجاره را داشته باشند. در مورد نحوه انقضای اجاره به شرط تملیک نیز باید گفت در پایان مدت اجاره و بعد از پرداخت کامل مبلغ اجاره بها، مورد اجاره به مالکیت مستاجر در خواهد آمد و قرارداد منقضی می‌گردد؛ اما چنانچه مستاجر، اجاره بها را پرداخت نکند و یا شروط مستاجر را رعایت ننماید، موجر می‌تواند مورد اجاره را باز پس گیرد و آن را مسترد کند.

حقق و تکالیف طرفین در متن قرارداد اجاره به شرط تملیک شامل چه مواردی است؟

قرارداد اجاره به شرط تملیک برای طرفین قرارداد اعم از موجر و مستاجر حقوق و تکالیفی را ایجاد می‌کند:

  • در صورتی که مستاجر اقساط خود را پرداخت نکرد، مالک میتواند اجاره را فسخ نماید.

  • مستاجر می‌تواند در صورتی که عیب و نقصی در مورد اجاره باشد، عقد را فسخ کند.

  • مالک نمی‌تواند در مدت اجاره به شرط تملیک، در ملک تصرف انجام دهد یا آن را به دیگری منتقل نماید.

تماس
گفتگو

پشتیبانی و مشاوره وکیل باشی

ما در کوتاه‌ترین زمان پاسخگوی شما هستیم

صبور باشید ...

افزودن فایل