;
1402/11/16 - 11:54

نحوه نوشتن قرارداد اجاره تالار

در این مطلب قصد داریم به طور خلاصه درباره قرارداد اجاره تالار برای شما سخن بگوییم:

تالارهای پذیرایی با فراهم کردن مقدمات مجالس، باعث می شوند صاحبان مراسم نگران پخت غذا، تهیه میز و صندلی، تزئین سالن، هماهنگی با فیلمبردار و ده‌ها موضوع پراسترس دیگر نباشند. تعداد بالای مراسم، خواسته‎ های متفاوت هر یک از مشتریان و لزوم انجام تعهدات از سوی مدیر تالار و صاحب مجلس، باعث شده قرارداد اجاره تالار، یکی از شایع‎ترین توافقات موجود باشد.

ازاین‌رو، تالارها بر اساس نوع مراسم (ختم، عروسی، جشن تولد و..) خدمات متفاوتی را به مشتریان خود ارائه می‌دهند. آن‎ها پیش از برگزاری هر نوع تشریفات، اجاره نامه تالار را به مشتریان ارائه می‌کنند تا در قالب اجاره نامه، یک تفاهم قانونی و دارای ضمانت اجرا داشته باشند.

حال این سؤال پیش می‌آید که مگر تالار هم قابل اجاره است؟ اصلا برای استفاده چند ساعته از محیط یک سالن پذیرایی چرا باید قرارداد تنظیم کرد؟ در پاسخ باید گفت: بله! شما برای چند ساعت، منافع تالار پذیرایی را اجاره می‌کنید. پس باید برای آسودگی خاطر نسبت به انجام تعهدات از سوی مدیر تالار، خواسته های خود را مکتوب کنید. شاید این کار در ابتدا دشوار به نظر برسد اما وکیل باشی در این مطلب 0 تا 100 این توافق را برایتان توضیح می دهد؛ پس تا انتها همراه ما باشید.

قرارداد اجاره تالار چیست؟

 ماده 466 ق. م اجاره را به این صورت تعریف کرده است: " اجاره عقدی است که به موجب آن مستأجر مالک منافع عین مستأجره می‌شود. اجاره دهنده را موجر و اجاره کننده را مستأجر و مورد ‌اجاره را عین مستأجره گویند" بر همین اساس اجاره در اشکال و انواع مختلفی قابل اجرا است. یکی از انواع پرکاربرد آن نیز اجاره تالار است.

به طور کلی، "قرارداد اجاره تالار، توافقی کتبی است میان اجاره دهنده (مدیر تالار) و اجاره گیرنده (میزبان مراسم)". در اینجا شما به عنوان میزبان می‌‎توانید در ازای پرداخت بهای اجاره (مبلغی که بابت رزرو پرداخت می‌شود) در روز و ساعات مشخص، از منافع تالار استفاده کنید.

فرض می‌کنیم که قصد دارید در روز سه شنبه، سوم آذر ماه 1401، جشن عروسی خود را در یکی از تالارهای سطح شهر برگزار کنید. پس از انتخاب یک مکان مناسب، اولین و اساسی‌ترین گام این است که با مدیر آنجا توافق نامه‎ای تحت عنوان قرارداد اجاره تالار تنظیم کنید.

در این فرض، شما به عنوان اجاره گیرنده تالار (مستأجر) شناخته می‌شوید. مدیر تالار نیز اجاره دهنده (موجر) به شمار می‌آید. موضوع این توافقنامه، اجاره منافع عین مستأجره (تالار) برای مدتی معین است. در واقع مدت اجاره در مثال بالا به این شکل خواهد بود: ساعت 7 تا 11 شب سه شنبه 3 آذر 1401.

به عبارت دیگر، اجاره دهنده موظف است تمامی تمهیدات لازم را در تاریخ مقرر فراهم کند و هیچ‎گونه عذر یا بهانه برای عدم برگزاری مراسم در روز مقرر، قابل قبول نخواهد بود. به طور کلی هرگونه عدم تعهد به متن قرارداد اجاره تالار، تبعات و آثار حقوقی مختلفی برای طرفین خواهد داشت؛ به همین دلیل بهتر است قرارداد اجاره تالار توسط وکلای متخصص قراردادها نگاشته شود تا کمترین مسئله و چالش را به وجود آورد؛ به همین منظور شما می‌توانید فرم قرارداد اجاره تالار را دانلود کرده و مورد استفاده قرار دهید. این قرارداد توسط وکیل پایه یک دادگستری نگاشته شده و حامی حقوق و منافع شما خواهد بود.

دانلود قرارداد اجاره تالار

مهم‎ترین بندهای قرارداد اجاره تالار

همانطور که گفتیم، اجاره نامه تالار، یکی از انواع عقد اجاره به شمار می‌آید. بنابراین اگر قصد برگزاری مجلس در چنین مکانی را دارید یا مدیر سالن تشریفات هستید؛ ضروری است که با تنظیم این اجاره نامه آشنایی کافی داشته باشید.

مهم‎ترین مواد و بندهای این قرارداد عبارت ‎اند از:

مشخصات طرفین قرارداد

ابتدای هر تفاهم نامه کتبی، مشخصات طرفین معامله نوشته می‌شود. در اینجا نیز اطلاعات طرفین اجاره، یعنی مدیر تالار (به عنوان موجر) و میزبان تشریفات (به عنوان مستأجر) باید به طور کامل درج شود.

موضوع قرارداد اجاره تالار

موضوع این قرارداد، اجاره تالار پذیرایی جهت برگزاری مراسم است. در اینجا نیاز است که به نوع مراسم نیز تصریح شود. چرا که ملزومات و تجهیزات لازم برای جشن عروسی و مراسم ترحیم کاملاً متفاوت هستند. پس بهتر است هر آنچه از مدیر تالار انتظار دارید را در این قسمت ذکر کنید.

به عنوان مثال ممکن است شما به یک تیم تشریفات احتیاج داشته باشید و برای استفاده از این خدمات، هزینه بیشتری پرداخت کنید؛ بنابراین ضروری است که به امکانات درخواستی نیز در متن قرارداد اشاره کنید.

مدت قرارداد اجاره تالار پذیرایی

مدت اجاره به توافق طرفین بستگی دارد. امکان دارد برای یک شخص، برگزاری جشن عروسی در 3 ساعت مقدور باشد و شخص دیگری به 6 ساعت زمان نیاز داشته باشد. درهرصورت، علاوه بر ذکر تاریخ دقیق مراسم، درج ساعت آغاز و پایان آن نیز ضروری است. چه بسا کوتاهی در نوشتن این موارد، باعث ایجاد اختلاف میان طرفین قرارداد شود.

اجاره بها (مبلغ اجاره) در عقد اجاره تالار

اجاره بها، همان مبلغی است که مستأجر در ازای استفاده از تالار عروسی و خدمات آن، باید به موجر بپردازد. این مبلغ، با تراضی طرفین مشخص می شود و عواملی مانند موقعیت مکانی، امکانات و متراژ تالار، تعداد مهمان‎ها و حتی روز مراسم نیز در میزان اجاره بها مؤثرند. (معمولاً روزهای پایانی هفته و مناسبت‎های مختلف مذهبی موجب افزایش قیمت می‎شوند)

توصیه می‌‎کنیم حتما نحوه پرداخت مبلغ اجاره نیز در متن اجاره نامه ذکر شود. اینکه بیعانه برای رزرو نیاز است یا نه، پرداخت طی چند مرحله صورت می‌گیرد یا به صورت یک جا و یا هر شیوه دیگری که برای تسویه اجاره بها در نظر دارید را باید در اجاره نامه قید کنید.

شرایط و آثار قرارداد اجاره تالار

تمام شروط مورد نظر موجر و مستأجر در این بند درج می‌شود. مثلا تالار سیستم صوت مناسبی ندارد. شما طی توافق با مدیر، شرط می‌کنید که سیستم مناسبی را تهیه کرده و صرفاً برای استفاده طی مدت اجاره، در آنجا قرار دهید.

در جایی دیگر، موجر استفاده از تالار را به عدم استفاده از موسیقی غیرمجاز از سوی مستأجر، مشروط می‌‎کند. در هر صورت، شروطی که مخالف صریح قانون نبوده و با عقد اجاره نیزدر تضاد نباشند، قابلیت درج در متن اجاره نامه تالار را دارند. 

فسخ قرارداد

خاتمه دادن به قرارداد یا فسخ، یکی از پرچالش‎ترین مفاد توافقات کتبی است. از این‎رو، هر دو طرف باید نسبت به مواردی همچون فسخ پیش از موعد قرارداد اجاره دقت کافی داشته باشند. چه بسا به دلیل عدم توجه به این بند، طرفین اجاره نامه متضرر شوند.

برای پیشگیری از اختلافات آتی، مدیران تالارها برای میزبان مراسم حق کنسلی تالار را در نظر می‌گیرند. مثلا صاحب مراسم حق دارد نهایتا یک ماه قبل از برگزاری مجلس، نسبت به کنسل شدن آن اطلاع دهد. چنانچه به موعد مذکور توجهی نشود؛ قرارداد قابل فسخ نبوده و موجر تمام اجاره بها را دریافت خواهد کرد.

احتمالا تا این قسمت از مقاله به خوبی متوجه شده ‎اید که فسخ اجاره نامه تالار نیز مانند فسخ قرارداد اجاره ملک، تابع شرایط خاصی است. به همین خاطر، تنظیم اینگونه قراردادها از سوی وکلای پایه یک دادگستری، موجب عدم بروز تعارض میان طرفین معامله خواهد شد.

نکات مهم قرارداد تالار عروسی:

باید اشاره کنیم که یکی دیگر از انواع اجاره تالار، اجاره سالن برای برگذاری مراسم عروسی است. چنانچه قصد دارید تالار پذیرایی مورد نظر را جهت مراسم ازدواج اجاره کنید، حتماً نکات زیر را مورد توجه قرار دهید:

·        در متن قرارداد اجاره تالار عروسی موضوع قرارداد، مبلغ اجاره و نحوه پرداخت را حتماً به صورت کامل و دقیق درج کنید.

·        بهتر است شرایط استفاده از سالن عروسی، مانند محدودیت‌های مربوط به نوع موسیقی و تعداد مهمانان، در قرارداد مشخص شود چرا که قوانین تالار عروسی در بعضی از سالن‌ها کمی سختگیرانه است.

·        شرایط و موارد دیگری نظیر تجهیزات لازم نظیر سیستم صوتی و تصویری، سیستم تهویه هوا و وسایل گرمایشی و سرمایشی، نحوه پرداخت وجه پیش‌پرداخت و مبلغ بازگشتی در صورت کنسلی قرارداد عروسی را نیز از یاد نبرید.

در کل، قرارداد اجاره تالار عروس باید به صورت دقیق و بدون ابهام تنظیم شود تا احتمال بروز اختلافات در آینده کاهش یابد و هر دو طرف بتوانند با اطمینان به اجرای قرارداد پرداخته و مراسم عروسی خود را به خوبی برگزار کنند.

 

درخواست مشاوره حقوقی

و اما جمع بندی مطلب 

اجاره تالار و یا اصطلاحاً قرارداد بستن با تالار، یکی از رایج‎ترین انواع عقد اجاره است که در این نوشته از وکیل‌باشی به آن پرداختیم. در همین ‎راستا، تلاش کردیم ضمن تعریف این توافق، راجع به بندهای مختلف آن نیز توضیح دهیم. در نهایت باید اشاره کرد که تنظیم قرارداد اجاره تالار بهتر است به وسیله وکیل متخصص نگاشته شود تا بتواند از وقوع مشکلات و اختلافات آتی پیشگیری کند، توصیه می‌کنیم علاوه بر مطالعه این مطلب و پیش از انعقاد هرگونه قرارداد کتبی، از وکلای باتجربه دادگستری، راهنمایی و مشاوره حقوقی آنلاین لازم را دریافت کنید.

 

راضیه حبیبی_ کارشناس حقوقی وکیل‌باشی

title-bg

نظرات

پیام های کاربران را بخوانید

افزودن نظر

FAQ

پرسش های متداول

تعهدات طرفین در اجاره تالار شامل چه مواردی است؟

همچنان که موجر متعهد می ‎شود سالن، ابزار و تجهیزات مورد نیاز مستأجر را در طول مدت اجاره، در اختیار او قرار دهد؛ مستأجر نیز موظف به پرداخت به موقع اجاره بها است. پس، ضروری است که کلیه تعهدات و وظایفی که طرفین اجاره نسبت به یکدیگر دارند، در متن توافق درج شودتا بتواند از بروز اختلافاتی که در آینده ممکن است پیش آید، جلوگیری کند.

مرجع حل اختلاف در اجاره نامه تالار چگونه معین می شود؟

حل و فصل کلیه اختلافات و دعاوی ناشی از این قرارداد و یا مرتبط به آن از جمله مذاکرات مقدماتی، انعقاد، اعتبار، فسخ قرارداد و تفسیر آن به عهده مقام صالح قضایی است. البته در صورت تمایل شما میتوانید در این بند به جای دادگاه صالح، رسیدگی و حل و فصل اختلافات احتمالی خود را به داور مرضی الطرفین ارجاع دهید.