;
1402/11/16 - 11:56

نحوه نوشتن قرارداد اجاره انبار

در این مقاله قصد داریم به نحوه نوشتن قرارداد اجاره انباری و نکات مهم آن آشنا شویم:

یک انبار ساخته‌اید و می‌خواهید آن را اجاره دهید؟ قصد دارید یک محوطه را اجاره کنید؟ به دنبال راهی برای نحوۀ نوشتن قرارداد اجاره نامه انبار هستید؟ نوشتن قرارداد مذکور امر بسیار چالشی و حساس است؛ اما اگر جواب شما به این سوالات مثبت بود، در ادامۀ این مطلب می‌توانید به خواسته خود برسید. در این مقاله وکیل‌باشی قصد داریم به بیان نکاتی بپردازیم که یاری گر شما در تنظیم متن اجاره انبار کالا خواهد بود. با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

منظور از انبار چیست؟

محلی را تصور کنید که محفظه‌های خاصی در آن تعبیه شده و مواد اولیه و کالاها در آن نگهداری می‌شوند،به این محیط انبار می‌گویند. در واقع به محیطی که سازمان‌بندی و طبقه‌بندی شده تا در آن از مواد اولیه و کالاها محافظت شود، انبار نام دارد. از آنجا که مواد اولیه و محصولات سرمایه‌های یک شخص هستند، بدون شک تا الان متوجه شده‌اید که چرا قرارداد اجاره انباری متقاضیان زیادی دارد. 

قرارداد اجاره انبار چیست؟

اگر بخواهیم با انواع قرارداد اجاره آشنا شویم، یکی از آن‌ها قرارداد اجارۀ انبار است.

"قرارداد اجاره انبار،قرارداد اجاره‌ای است که بین متقاضی اجاره و صاحب انبار رابطۀ موجر و مستأجری برقرار می‌کند. در واقع مستأجر با بستن قرارداد، انبار را اجاره می‌کند و در قبال آن ماهیانه مبلغ مشخصی تحت عنوان اجاره بها به موجر (صاحب انبار) می‌پردازد. در این رابطه متقاضی، مستأجر محسوب می‌شود و صاحب آن که قصد اجاره دادن را دارد، موجر محسوب می‌شود."

قرارداد مذکور معمولاً برای شرکت‌ها و کارخانجاتی که به علت نوسانات بازار، نمی‌توانند کالاهایشان را در فضای خود نگهداری کنند، مناسب است. با امضای این قرارداد مستأجر می‌تواند از فضای انباری، برای نگهداری کالاهای خود استفاده کند و در عوض، مبلغی به عنوان اجاره به موجر پرداخت کند. این قرارداد به مستأجر کمک می‌کند که از نگهداری و نظارت بر کالاهای خود به بهترین شکل استفاده کند و در عین حال، از هزینه‌های نگهداری و سرمایه‌گذاری در ایجاد یک انبار به صرفه‌ترین شکل استفاده کند.

پیشنهاد می‌کنیم پیش از اینکه متن قرارداد اجاره انبار را تنظیم کنید، اگر صاحب انبار هستید، گرفتن مجوزهای قانونی و پایان کار را فراموش نکنید و اگر متقاضی اجاره محوطه انباری هستید، حتما اسناد و مجوزهای قانونی آن را بررسی کنید تا در ادامه مسیر، با اعتماد و آرامش‌خاطر برای قرارداد اجاره توافق کنید.

با نحوه نوشتن قرارداد اجاره انبار آشنا شوید:

یکی از سوالاتی که ممکن است شما را به پای مطالعه این مقاله کشانده باشد، این است که چگونه اجاره نامه انباری بنویسیم؟ احتمالاً بسیار مشتاق هستید در مورد نحوه تنظیم متن این قرارداد اطلاعاتی کسب کنید. پس ادامه مطلب را همراه ما باشید. می‌خواهیم به یادگیری نحوه نوشتن متن قرارداد موردنظر، از عنوان قرارداد تا بندهای تشکیل دهنده آن بپردازیم:

  • عنوان قرارداد دقیق، لازمه‌ی یک قرارداد استاندار

در مرحله اول عنوان قرارداد نوشته می‌شود. قراردادها بسیار متنوع هستند و هر قرارداد عنوان مخصوص به خودش را دارد. اگر می‌خواهید انبار را برای نگهداری کالا استفاده کنید، عنوان قرارداد اجاره انبار کالا مناسب‌ترین عنوان برای قرارداد شما است.

  • مشخصات طرفین:

اولین بند قرارداد اجاره انبار جایی است که مشخصات طرفین قرارداد اجاره انبار نوشته می‌شود. در قسمت موجر، اطلاعات صاحب انبار نوشته می‌شود و در قسمت مستأجر، اطلاعات فردی که می‌خواهد آن را اجاره کند نوشته می‌شود. شما چه موجر و چه مستأجر باشید، لازم است اطلاعات شما به طور دقیق در بند اول نوشته شود. قرارداد شما، سند قانونی توافق شما است؛ در واقع مهم‌ترین چیزی است که می‌توانید به آن استناد کنید و در زمان بروز اختلاف، دادگاه بر اساس مشخصاتی که در آن نوشته‌اید، طرفین دعوا را می‌شناسد. پس از نوشتن دقیق مشخصات غافل نشوید.

  • تعیین دقیق مورد اجاره:

مورد اجاره همان موضوعی است که بخاطر آن می‌خواهید این قرارداد را بنویسید. مورد اجاره در این قرارداد همان انباری است. فرقی نمی‌کند شما به عنوان موجر می‌خواهید قرارداد را بنویسید یا به عنوان مستأجر، در هر صورت مورد اجاره در قرارداد مذکور، انباری است. در ضمن، لازم است در این قسمت از قرارداد، مساحت و آدرس دقیق محوطه و کاربری انباری درج شود.

نحوه نوشتن قرارداد اجاره انباری

  • مدت اجاره در قرارداد اجاره انبار

یکی از بندهای مهم هر قرارداد اجاره، مدت اجاره است. انبار را برای چه مدتی می‌خواهید اجاره کنید یا اجاره دهید؟ توافق شما درمورد این سوال، همان مدتی است که باید در این بند از قرارداد ذکر کنید. نحوه نوشتن مدت قرارداد به این صورت است که باید تاریخ دقیق شروع قرارداد و تاریخ دقیق پایان قرارداد را بنویسید. 

  • اجاره بها در قرارداد اجاره انبار

یکی‌دیگر از بندهای مهم یک قرارداد اجاره انبار،مبلغ است. ابتدا درمورد میزان و نحوه پرداخت اجاره بها به توافق برسید، سپس در بند مبلغ قرارداد، آن را درج کنید. میزان اجاره بها چقدر است؟ نحوه‌ی پرداخت شما به چه صورت خواهد بود؟ چه زمانی اجاره بها را پرداخت می‌کنید؟ درمورد جواب هر یک از این سوال‌ها به توافق برسید و حتماً دقیق آن‌ها را در قرارداد درج کنید.

  • تعهدات طرفین:

با امضاء هر قرارداد برای هر یک از طرفین معامله یک‌سری تعهد و مسئولیت ایجاد می‌شود. در واقع تعهدات، همان وظایف و مسئولیت‌هایی است که بعد از انعقاد یک قرارداد بر عهده موجر و مستأجر قرار می‌گیرد. این تعهدات بسته به نوع و موضوع هر قرارداد متفاوت است.

به عنوان مثال یکی از تعهدات مستأجر در قرارداد اجاره انباری این است که حق ندارد هیچ‌گونه تغییری در ساختار داخلی و خارجی قرارداد ایجاد کند.هم‌چنین مستأجر موظف است انبار را حفظ کند و آسیبی به آن وارد نکند.

البته در نظر داشته باشید که شما فقط می‌توانید تعهداتی را در قرارداد ذکر کنید که قانونی و مورد حمایت قانونگذار باشد. اگر در مورد جنبه‌های حقوقی قرارداد یا شروط و تعهداتی که قانونی و قابل ذکر هستند ابهامی داشتید، با ثبت درخواست مشاوره حقوقی، می‌توانید سوالاتتان را به مشاوران حقوقی تیم وکیل باشی بسپارید و با گرفتن راهنمایی تخصصی، بهترین جواب را پیدا کنید.

  • تضمین قرارداد اجاره انبار:

اگر موجر و صاحب انبار هستید، می‌توانید برای اجاره و تخلیه آن بعد از تمام شدن مدت قرارداد، از مستأجر تضمین بخواهید. مثلاً یک چک یا سفته از سوی مستأجر تضمین است.

  • موارد فسخ قرارداد اجاره انباری:

موارد فسخ قرارداد، یکی از بندهای مهم قرارداد است. جنبه های قانونی فسخ قرارداد اجاره مواردی مشخص هستند که اگر اتفاق بیفتد، برای طرف مقابل حق فسخ قرارداد را ایجاد می‌کنند و باعث فسخ پیش از موعد قرارداد اجاره می‌شوند. موارد فسخ قرارداد اجارۀ انبار را در نظر داشته باشید و حتماً آن‌ها را دقیق بنویسید.

نکات مهم در زمان تنظیم قرارداد اجاره انباری:

تفاوتی نمی‌کند که کاربری انباری عمومی است یا خصوصی؛ بهتر است زمان نوشتن این قرارداد، موارد و نکات ذیل را مورد توجه قرار داده و در متن قرارداد بنویسید:

  • مستأجر نمی‌تواند از مورد اجاره بر خلاف منظور قرارداد استفاده کند؛
  • حق واگذاری و انتقال منافع مورد اجاره از سوی مستأجر به هر شخص حقیقی یا حقوقی دیگر ساقط است؛
  • پرداخت هزینه‌های مصرفی آب، برق و به طور کلی جمیع هزینه‌های مرتبط با فعالیت مستأجر در طی مدت قرارداد به عهده ایشان است؛
  • مستأجر متعهد است در زمان تخلیه مورد اجاره به همان وضعی که از هر حیث صحیح و سالم تحویل گرفته بطور صحیح و سالم تحویل موجر داده و رسید دریافت نماید، در غیر این صورت مسئول خسارات وارده می‌باشد؛
  • در صورتی که موجر نسبت به پرداخت هزینه‌هایی که موجب انتفاع مستأجر از ملک می باشد. اقدام نکند و به مستأجر اجازه انجام تعمیرات لازم ندهد، مستأجر می تواند شخصاً نسبت به انجام تعمیرات مربوطه اقدام و هزینه‌های مربوطه را با موجر محاسبه کند؛
  •  موجر ملزم است در زمان تخلیه نهایی و با تسویه حساب بدهی‌های زمان اجاره، نسبت به استرداد قرض‌الحسنه دریافتی از مستأجر، با اخذ رسید اقدام نماید؛
  •  در نهایت نیز باید گفت، مالیات مستغلات و مالیات بر اجاره به عهده موجر است.

سخن پایانی

هر قرارداد یکسری قواعد و شیوه‌نامۀ مخصوص به خودش را دارد. نوشتن قرارداد اجاره انبار بدون داشتن اطلاعات همه جانبۀ حقوقی در مورد آن، برای موجر و مستأجر خطرآفرین است و چه بسا زمینۀ اختلافات و چالش‌های زیادی شود. برای پیشگیری از اختلافات و چالش‌های حقوقی،می‌توانید با ثبت درخواست تنظیم قرارداد سفارشی، متن قرارداد اجاره انبار اختصاصی خود را در دست بگیرید که حاوی بندهایی مخصوص به خواسته‌های شما باشد.

 

منا خسروجردی_ کارشناس حقوقی وکیل‌باشی

title-bg

نظرات

پیام های کاربران را بخوانید

افزودن نظر

FAQ

پرسش های متداول

به طور کلی قرارداد اجاره انبار چیست؟

"قرارداد اجاره انبار،قرارداد اجاره‌ای است که بین متقاضی اجاره و صاحب انبار رابطۀ موجر و مستأجری برقرار می‌کند. در واقع مستأجر با بستن قرارداد، انبار را اجاره می‌کند و در قبال آن ماهیانه مبلغ مشخصی تحت عنوان اجاره بها به موجر (صاحب انبار) می‌پردازد. در این رابطه متقاضی، مستأجر محسوب می‌شود و صاحب آن که قصد اجاره دادن را دارد، موجر محسوب می‌شود." قرارداد مذکور معمولاً برای شرکت‌ها و کارخانجاتی که به علت نوسانات بازار، نمی‌توانند کالاهایشان را در فضای خود نگهداری کنند، مناسب است. با امضای این قرارداد مستأجر می‌تواند از فضای انباری، برای نگهداری کالاهای خود استفاده کند و در عوض، مبلغی به عنوان اجاره به موجر پرداخت کند. این قرارداد به مستأجر کمک می‌کند که از نگهداری و نظارت بر کالاهای خود به بهترین شکل استفاده کند و در عین حال، از هزینه‌های نگهداری و سرمایه‌گذاری در ایجاد یک انبار به صرفه‌ترین شکل استفاده کند.

نکات مهم در زمان تنظیم قرارداد اجاره انباری شامل چه مواردی است؟

بهتر است زمان نوشتن این قرارداد، موارد و نکات ذیل را مورد توجه قرار داده و در متن قرارداد بنویسید:

  • مستأجر نمی‌تواند از مورد اجاره بر خلاف منظور قرارداد استفاده کند؛
  • حق واگذاری و انتقال منافع مورد اجاره از سوی مستأجر به هر شخص حقیقی یا حقوقی دیگر ساقط است؛
  • پرداخت هزینه‌های مصرفی آب، برق و به طور کلی جمیع هزینه‌های مرتبط با فعالیت مستأجر در طی مدت قرارداد به عهده ایشان است؛
  • مستأجر متعهد است در زمان تخلیه مورد اجاره به همان وضعی که از هر حیث صحیح و سالم تحویل گرفته بطور صحیح و سالم تحویل موجر داده و رسید دریافت نماید، در غیر این صورت مسئول خسارات وارده می‌باشد؛
  • در صورتی که موجر نسبت به پرداخت هزینه‌هایی که موجب انتفاع مستأجر از ملک می باشد. اقدام نکند و به مستأجر اجازه انجام تعمیرات لازم ندهد، مستأجر می تواند شخصاً نسبت به انجام تعمیرات مربوطه اقدام و هزینه‌های مربوطه را با موجر محاسبه کند؛
  •  موجر ملزم است در زمان تخلیه نهایی و با تسویه حساب بدهی‌های زمان اجاره، نسبت به استرداد قرض‌الحسنه دریافتی از مستأجر، با اخذ رسید اقدام نماید؛
  •  در نهایت نیز باید گفت، مالیات مستغلات و مالیات بر اجاره به عهده موجر است.

در قرارداد اجاره انباری چه تعهداتی وجود دارد؟

با امضاء هر قرارداد برای هر یک از طرفین معامله یک‌سری تعهد و مسئولیت ایجاد می‌شود. در واقع تعهدات، همان وظایف و مسئولیت‌هایی است که بعد از انعقاد یک قرارداد بر عهده موجر و مستأجر قرار می‌گیرد. این تعهدات بسته به نوع و موضوع هر قرارداد متفاوت است. به عنوان مثال یکی از تعهدات مستأجر در قرارداد اجاره انباری این است که حق ندارد هیچ‌گونه تغییری در ساختار داخلی و خارجی قرارداد ایجاد کند.هم‌چنین مستأجر موظف است انبار را حفظ کند و آسیبی به آن وارد نکند.