;
1402/10/16 - 14:12

تنظیم قرارداد مشارکت در ساخت پمپ بنزین

در این مقاله قصد داریم به بررسی نحوه تنظیم قرارداد مشارکت در ساخت پمپ بنزین بپردازیم:

پمپ‌ بنزین‌ها و جایگاه‌های اختصاصی سوخت، بخشی از مهم‌ترین و پرکاربردترین فضاهای شهری و جاده‌ای را به خود اختصاص داده‌اند. مطمئناً بارها و بارها تجربه استفاده از چنین محیط‌هایی را داشته‌اید و به‌خوبی می‌دانید که در زمان طراحی و احداث جایگاه‌های سوخت، باید دقت و حساسیت بسیار بالایی وجود داشته باشد.

رعایت استانداردهای لازم در این زمینه، آن‌قدر ضرورت دارد که شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران نیز، شرایط و مقررات احداث جایگاه عرضه فرآورده‌های نفتی مانند پمپ‌های بنزین را بررسی و تصویب نموده است؛ بنابراین اگر قصد تنظیم قرارداد مشارکت در ساخت پمپ بنزین را دارید، تا پایان این مطلب، همراه وکیل باشی بمانید.

ما در ادامه به‌صورت کاملاً ساده و البته تخصصی، آثار، قواعد حقوقی، نحوه نوشتن قرارداد مشارکت در ساخت جایگاه سوخت و همچنین شرایط اختصاصی و عمومی اخذ مجوز احداث پمپ بنزین را توضیح می‌دهیم.

برای ساخت پمپ بنزین، چه قراردادی تنظیم کنیم؟ 

اگر جزء آن دسته از افرادی هستید که سرمایه مالی قابل‌توجهی در دست دارید یا مالک قطعه‌ای زمین با موقعیت مکانی مناسب هستید، چرا به مشارکت در ساخت پمپ بنزین فکر نمی‌کنید؟ جدای از سودآوری و درآمد بالایی که از این فعالیت اقتصادی نصیبتان می‌شود، کشور نیز به توسعه زیرساخت‌ها و افزایش جایگاه‌های سوخت احتیاج فراوانی دارد.

حال ممکن است بگویید من فقط زمین مناسبی برای احداث دارم و سرمایه‌ای ندارم. جالب است که صاحبان سرمایه نیز به دنبال مالکان زمین هستند تا بتوانند با مشارکت یکدیگر، یک جایگاه سوخت را احداث و راه‌اندازی کنند.

از سوی دیگر، اخذ مجوز ساخت یک پمپ بنزین، دردسرها و دوندگی‌های طولانی دارد. ازاین‌رو، در بیشتر موارد، افراد سعی می‌کنند با جذب یک یا چند شریک مطمئن، این مسیر را آغاز کنند. حال اگر قصد جدی برای انجام چنین کاری دارید، باید از قرارداد مشارکت در ساخت پمپ بنزین استفاده کنید. در ادامه خواهیم گفت که چگونه مجوز ساخت این فضا را دریافت کرده و قرارداد فی‌مابین بنویسید.

بهتر است بدانید که مشارکت در ساخت منحصر به پمپ بنزین نبوده و تعداد زیادی از این نوع توافق در میان افراد جامعه وجود دارد. برای آشنایی با همه آن‌ها کافی است مقاله انواع قراردادهای مشارکت در ساخت را مطالعه کنید.

ماهیت قانونی قرارداد مشارکت در ساخت پمپ بنزین

همان‌طور که در پاراگراف‌های قبلی توضیح دادیم، احداث یک جایگاه سوخت، علی‌رغم آنکه کار دشواری است نیازمند سرمایه بسیار زیاد است. ازاین‌رو، دو یا چند نفر از اشخاص حقیقی یا حقوقی، ضمن شراکت با یکدیگر، اقدام به انجام این کار می‌کنند. به‌عبارت‌دیگر، "انعقاد قرارداد مشارکت در ساخت پمپ بنزین، مطابق ماده 571 قانون مدنی (عقد شرکت)، ماده 10 همان قانون (اصل آزادی قراردادها) و در انتها، باتوجه‌به مقررات مصوب شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران صورت می‌گیرد." برای آشنایی بیشتر با هر یک از این موارد، آن‌ها را به تفکیک مورد بررسی قرار می‌دهیم.

ماده 571 ق.م {عقد شرکت}

می‌گوید: "شرکت عبارت است از اجتماع حقوق مالکین متعدد در شئ‌ای واحد به نحو اشاعه"

در اینجا، اشخاص حقیقی و حقوقی، دارایی‌های نقدی و غیرنقدی خود را با همدیگر ادغام می‌کنند تا بتوانند سرمایه‌گذاری مطمئنی را آغاز نموده و در سود و زیان آن نیز شریک باشند. عقد شراکت در 3 دسته شراکت در کار، شراکت در ساخت و مشارکت مدنی با بانک جای می‌گیرد.

بنا بر آنچه گفتیم، قرارداد مشارکت در ساخت پمپ بنزین، نوعی شراکت در ساخت محسوب می‌شود؛ درست مثل قرارداد مشارکت در ساخت خانه. در اینجا یک نفر مالک زمین است و شخص دیگر سرمایه کافی در اختیار دارد؛ پس هر دوی آن‌ها طی تنظیم قرارداد مشارکت در ساخت پمپ بنزین، متعهد می‌شوند که علاوه بر انجام فعالیت موردنظر، مطابق با ماده 575 ق.م متناسب با سهم خود، در سود و زیان شریک شوند.

 مشارکت در ساخت آن‌قدر گسترده است که برای پروژه‌های مختلف می‌توانید از آن بهره بگیرید. پیشنهاد می‌کنیم مقاله آشنایی با قرارداد مشارکت در ساخت را مطالعه کنید تا با جنبه‌های کمتر شناخته‌شده این عقد آشنا شوید.

ماده 10 ق. م {اصل حاکمیت اراده‌ها}

این ماده که به اصل آزادی قراردادها یا اصل صحت قراردادهای خصوصی مشهور است، بیان می‌کند که: "قراردادهای خصوصی نسبت به کسانی که آن را منعقد نموده‌اند، درصورتی‌که مخالف صریح قانون نباشند، نافذ است"

در واقع، توافقی که میان دو یا چند نفر برای ساخت پمپ بنزین منعقد می‌شود، یک قرارداد شراکت مدنی است. این در حالی است که قانون‌گذار بخش عمده‌ای از قواعد و احکام حقوقی این عقد را به طور صریح بیان نکرده است. بر همین اساس، طرفین قرارداد مشارکت در ساخت پمپ بنزین باید شرایط و مفاد قرارداد خود را ذیل ماده 10 ق.م قرار داده و با استفاده از هر دو ماده، توافق‌نامه کتبی خود را بنویسند. به شما توصیه می‌کنیم با استفاده از خدمات مشاوره حقوقی با وکلای متخصص، از نکات و ریزه‌کاری این قرارداد اطلاع و آگاهی پیدا کنید.

 

مشاوره حقوقی

مجموعه مقررات مصوب شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران جهت احداث جایگاه عرضه فرآورده‌های نفتی

شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، برای سامان‌بخشیدن به مجوزهای احداث پمپ بنزین و سایر جایگاه‌های سوخت، راهنماي احداث مجاری عرضه (بنزین، نفت، گاز، جایگاه‌های تک منظوره و دو‌منظوره CNG) را منتشر کرده است.

ضروری است که پیش از هرگونه اقدام، شرایط عمومی و اختصاصی مجوز پمپ بنزین، مدارک موردنیاز، مراحل صدور و همچنین شرایط و موقعیت مکانی زمین موردنظر در این راهنما را مورد مطالعه قرارد دهید که بتوانید بهترین اقدامات، پیرامون موضوع مشارکت خود که احداث یک پمپ بنزین است را اتخاذ کنید.

نحوه تنظیم قرارداد مشارکت در ساخت پمپ بنزین و ارکان آن

ضروری است بدانید که به دلیل پیچیدگی‌های حقوقی قراردادهای مشارکت در ساخت، هیچ‌گاه نمی‌توان متن یک قرارداد را به‌عنوان شاخص در نظر گرفت. زیرا ساختار هر یک از این توافقات با دیگری تفاوت فراوانی دارد. مثلاً یک توافق‌نامه مشارکت در ساخت پمپ بنزین، میان دو شخص حقوقی منعقد می‌شود؛ در حالیکه در توافقی دیگر مالک شخص حقیقی است و سرمایه‌گذار شخص حقوقی.

ازاین‌رو، به‌طورقطع نمی‌توان گفت که برای قرارداد مشارکت در ساخت پمپ بنزین میان شما و طرف مقابلتان، حتماً ذکر 10 یا 13 ماده کفایت می‌کند. بااین‌وجود، در ادامه چند ماده مهم و اساسی قرارداد مذکور را بیان می‌کنیم تا کلیات مواد آن را بشناسید.

 ماده اول: طرفین قرارداد (ذکر دقیق مشخصات طرف اول و طرف دوم)

ماده دوم: موضوع قرارداد (پروژه مشارکت در احداث پمپ بنزین)

ماده سوم: آورده هر یک از طرفین

ماده چهارم: مدت زمان قرارداد

ماده پنجم: تعهدات طرف اول

ماده ششم: تعهدات طرف دوم

ماده هفتم: شرایط ضمن عقد مشارکت در ساخت پمپ بنزین

ماده هشتم: فسخ قرارداد

ماده نهم: اسناد و مدارک موردنیاز برای انعقاد قرارداد

ماده دهم: فورس ماژور

ماده یازدهم: حل اختلاف

واقعیت این است که نگارش هر قرارداد، کاری شبیه به نقشه‌کشی ساختمان است. درست است که این کار اصول خاص خود را دارد، اما خواسته‌ها و شرایط هر یک از افراد نیز با هم متفاوت است. فردی برای طراحی خانه‌ای صدمتری، یک اتاق خواب در نظر دارند و فرد دیگر 3 اتاق خواب!

از طرفی دیگر، فسخ قرارداد مشارکت در ساخت، تعیین داور یا عدم وجود آن و چندین مورد دیگر، برای ثبت در یک قرارداد از سوی طرفین ضروری شمرده می‌شوند؛ اما در قراردادی دیگر خیر. اینجا است که باید کار را به کاردان سپرده و مراقب سرمایه خود باشید.

و اما جمع‌بندی مطلب

 تنظیم قرارداد مشارکت در ساخت پمپ بنزین موضوعی است که در این مطلب از وکیل باشی به آن پرداختیم. در این نوشته تلاش کردیم تا به‌خوبی با ماهیت قانونی و جزئیات حقوقی این قرارداد آشنا شوید.

همان‌طور که توضیح دادیم اخذ مجوز جایگاه سوخت، احداث و سایر پیگیری‌های آن، نیازمند این است که توسط عقد مشارکت با یک یا چند شخص دیگر، قرارداد ببندید. وکلای تیم وکیل باشی ضمن برخورداری از تخصص و دانش بالا در زمینه قراردادها، مصلحت و خواسته‌های طرفین را در نظر گرفته، سپس نسبت به تنظیم قرارداد سفارشی اقدام می‌کنند. جهت دریافت هرگونه مشاوره حقوقی و استفاده از خدمات مجموعه وکیل باشی، کافی است با ما در تماس باشید. مشاوران حقوقی تیم، همراه و همگام شما هستند.

 

راضیه حبیبی_ کارشناس حقوقی وکیل‌باشی

title-bg

نظرات

پیام های کاربران را بخوانید

افزودن نظر

FAQ

پرسش های متداول

به طور کلی قرارداد مشارکت در ساخت پمپ بنزین به چه معناست؟

انعقاد قرارداد مشارکت در ساخت پمپ بنزین، مطابق ماده 571 قانون مدنی (عقد شرکت)، ماده 10 همان قانون (اصل آزادی قراردادها) و در انتها، باتوجه‌به مقررات مصوب شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران صورت می‌گیرد.

مراحل فسخ قرارداد مشارکت در احداث پمپ بنزین شامل چه مواردی است؟

چنانچه سازنده یا مالک ملک تصمیم به فسخ قرارداد مشارکت در ساخت ملک بگیرند، برای این کار باید مراحلی را طی کنند تا فسخ قرارداد میان ایشان، جنبه قانونی پیدا کند. در صورتی که در تنظیم قراردادهای مشارکتی در ساخت‌ساز حق فسخ برای مالک یا سازنده تعیین شده باشد، فسخ قرارداد را به یکدیگر اعلام می‌نمایند. اعلام فسخ قرارداد از طرف هر یک از طریق ارسال اظهارنامه رسمی است. بعد از ارسال اظهارنامه رسمی، می توان از طریق ارائه دادخواست به دادگاه صالح، تقاضای تنفیذ فسخ قرارداد مشارکت در ساخت را درخواست کرد. 

ارکان قرارداد مشارکت در ساخت و احداث پمپ بنزین شامل چه مواردی است؟

این قرارداد از ارکان زیر تشکیل شده است:

 ماده اول: طرفین قرارداد (ذکر دقیق مشخصات طرف اول و طرف دوم)

ماده دوم: موضوع قرارداد (پروژه مشارکت در احداث پمپ بنزین)

ماده سوم: آورده هر یک از طرفین

ماده چهارم: مدت زمان قرارداد

ماده پنجم: تعهدات طرف اول

ماده ششم: تعهدات طرف دوم

ماده هفتم: شرایط ضمن عقد مشارکت در ساخت پمپ بنزین

ماده هشتم: فسخ قرارداد

ماده نهم: اسناد و مدارک موردنیاز برای انعقاد قرارداد

ماده دهم: فورس ماژور

ماده یازدهم: حل اختلاف