;
1402/10/16 - 14:13

نحوه تنظیم قرارداد طراحی شهری

در این مقاله قصد داریم به بررسی نحوه تنظیم قرارداد طراحی شهری بپردازیم:

طراحی شهری برای مهندسان تخصصی آشنا و کاربردی است. به طوری که امروزه در بهترین پروژه‌های مهندسی می‌توانیم نشانی از حضور اثربخش طراحان شهری را ببینیم. بر همین مبنا، این‌ روزها کارفرمایان برای پیشبرد بهتر ساخت‌ و ساز به فکر همکاری با طراحان شهری می‌افتند. این همکاری نیز مثل دیگر مشاغل با بستن قرارداد شروع می‌شود. قراردادی که عنوان دقیق آن قرارداد طراحی شهری است.

نوشتن قراردادهای تخصصی مقداری پیچیده‌تر است. بنابراین احتمالاً برای تنظیم آن با سوالات و ابهامات زیادی مواجه هستید. یا دغدغه این را دارید که چه نکاتی را در فرم قرارداد بنویسید تا بتواند حقوق هر دو طرف شما را تضمین کند. بخشی از این نگرانی از روی اطلاع نداشتن از نکات حقوقی این قرارداد است. به همین منظور در این مطلب از وکیل باشی قصد داریم نکاتی را بیان کنیم که برای تنظیم دقیق قرارداد طراحی شهری به شما کمک می‌کند. بدون شک، در ادامۀ این مطلب می‌توانید اطلاعات کمک‌کننده‌ای کسب کنید.

قرارداد طراحی شهری چگونه قراردادی است؟

قرارداد طراحی شهری مصداقی از قراردادهای اجرای ساختمان است. زیرا متخصصان این رشته در اجرای پروژه‌ها به کمک کارفرمایان می‌آیند.

 به لحاظ حقوقی باید بدانید که "قرارداد طراحی شهری یک نوع قرارداد پیمانکاری است که میان کارفرما و مهندس طراحی شهری منعقد می‌شود. با انعقاد این قرارداد حدود همکاری طرفین و شرایط و تعهدات متقابل آن‌ها مشخص و تضمین می‌شود ."

قراردادهای پیمانکاری، قراردادهایی هستند که برای انجام یک کار یا فروش یک کالا برای مدت زمان معین و در ازای مبلغ مشخصی منعقد می‌شوند. در توافق بین کارفرما و مهندس طراحی شهری نیز، کارفرما متعهد می‌شود در ازای کاری که مهندس طراحی شهری بر روی پروژه انجام می‌دهد، مبلغ مشخصی را به او پرداخت کند. 

اگر کارفرما هستید و قصد دارید این قرارداد را با یک طراح شهری مستقل امضا کنید، یا اگر طراح شهری هستید و می‌خواهید با شرکتی همکاری کنید که به صورت تخصصی در رابطه با طراحی شهری فعالیت می‌کند، بهتر است در فرم قرارداد به صورت دقیق شرایط این همکاری و مسئولیت‌های هر کدام از طرفین را مشخص کنید. البته یک نکته بسیار مهم در همکاری با شرکت‌هایی که دارای تعداد مشخصی پرسنل هستند، این است که باید در قرارداد ذکر شده باشد که تمام مسئولیت‌های مربوط به حقوق و مزایای پرسنل به عهده شرکت مورد نظر خواهد بود و مسئولیتی بر عهده کارفرما قرار ندارد.

با وجود همه این‌ها ممکن است در قرارداد طراحی شهری بسته به نوع پروژه و نوع همکاری، با سوالات خاصی مواجه شده باشید. در این صورت، می‌توانید با ثبت درخواست مشاوره حقوقی، از وکلای تیم حقوقی وکیل‌باشی به صورت دقیق راهنمایی بگیرید.

 

مشاوره حقوقی تلفنی

نحوه تنظیم نمونه قرارداد طراحی شهری چگونه است؟

نکاتی هست که در قرارداد طراحی شهری حتماً باید درمورد آن‌ها تعیین تکلیف کنید. احتمالاً این دغدغه را دارید که زمان تنظیم این قرارداد بیان چه نکاتی می‌تواند حقوق شما را تضمین کند. برای پاسخ دادن به این سوال به چک لیست موارد زیر توجه کنید.

در متن قرارداد، موضوع پروژه را به صورت دقیق تعیین کنید.

این نکته بسیار مهم است که مشخصات فنی پروژه را به دقت در قرارداد بنویسید. هر چقدر مشخصات فنی پروژه با جزئیات بیشتری بیان شود، به همان نسبت، پروژه نیز با دقت بیشتری انجام خواهد شد. در نتیجه، اختلاف کمتری اتفاق خواهد افتاد. 

در این بخش به آن دسته از مسائلی اشاره کنید که پیمانکار موظف است در طول پروژه طراحی شهری انجام دهد. به علاوه اینکه در این قسمت باید توافقات و انتظارات شما از ابعاد فنی پروژه روشن شود. ثبت این موارد در قرارداد، معیاری برای بررسی کیفیت نهایی پروژه است. از طرفی برای این که قرارداد شما معتبر باشد باید موضوع آن دقیقاً مشخص باشد. به طور مثال موضوع توافق شما ممکن است قراردادی برای پروژه طراحی باغ باشد یا پروژه ای برای قرارداد طراحی فضای سبز؛ بنابراین در متن قرارداد خود از نوشتن این جزئیات غافل نشوید.

روش پرداخت هزینه قرارداد به مهندس طراحی شهری را مشخص کنید.

مبلغ قرارداد همکاری با کارشناس شهرسازی معمولا به صورت اقساطی و در چند مرحله پرداخت می‌شود. این نوع پرداخت در حالتی امکان‌پذیر است که استفاده از کارشناس شهرسازی به صورت مستمر باشد؛ یعنی استفاده از متخصص طراح شهری از اول تا آخر پروژه لازم باشد.

منظور از اقساطی بودن این است که کارفرما باید برای استفاده از راهنمایی مهندس طراحی شهری به او مبلغی را تحت عنوان پیش پرداخت بدهند و باقی مانده مبلغ را به صورت اقساط در طول پروژه پرداخت کنند.

مدت توافق و برنامه زمان‌بندی پروژه را بنویسید.

برنامه زمان‌بندی انجام موضوع قرارداد، باید به صورت دقیق در متن قرارداد مشخص شود. اگر پروژۀ شما چند مرحله‌ای است، باید در قرارداد هر یک از مراحل را به صورت دقیق شرح دهید. علاوه بر این لازم است تاریخ دقیقی را برای انجام هر مرحله در نظر بگیرید. یعنی ابتدا یک تاریخ کلی برای قرارداد معین می‌کنید. در ادامه مهندس طراح متعهد خواهد بود که پروژه نهایی را تا آن تاریخ به شما تحویل دهد. یا در حالتی دیگر، ابتدا مراحل پروژه طراحی شهری مشخص می‌کنید و بعد از آن می‌نویسید که هر مرحله باید چه زمانی به اتمام برسد.

هم‌چنین می‌توانید برای توافق خود ضمانت دیرکرد تعیین کنید. در این صورت مهندس طراح در ازای دیرکرد در تحویل پروژه، باید مبلغ مشخصی را به عنوان خسارت پرداخت کند. بنابراین برنامه زمان‌بندی پروژه به درستی اجرا می‌شود.

از مشخص کردن شرایط فسخ قرارداد غافل نشوید!

شما به عنوان کارفرما و مهندس طراحی شهری حق دارید شروطی را برای فسخ قرارداد در نظر بگیرید تا طی همکاری خاطری جمع‌ داشته باشید. فسخ قرارداد به شما این امکان را می‌دهد که اگر مواردی که در قرارداد شرط کرده‌اید اتفاق افتاد، به صورت یکجانبه توافق را به هم بزنید. قطع همکاری در این قرارداد می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. به عنوان مثال نداشتن پروانه و مجوز برای طراحی شهری، عدم مسئولیت پذیری و تاخیر در اجرای موضوع قرارداد و عدم پرداخت به موقع مبلغ قرارداد رایج‌ترین دلایل فسخ این قرارداد به حساب می‌آیند.

نحوه نوشتن قرارداد طراحی شهری 

فورس ماژور، شرطی مهم در قرارداد شما است!

تعیین قاعده فورس ماژور برای قرارداد شما ضروری است. در قانون از فورس ماژور با عنوان قوه قهریه نیز یاد شده است. به این معنا است که حادثه‌ای غیرمنتظره، غیرقابل پیش بینی و غیر قابل پیشگیری اتفاق بیفتد که باعث شود اجرای تعهدات برای طرفین قرارداد غیرممکن شود.

طی قرارداد طراحی شهری ممکن است حوادثی مانند زلزله، جنگ، آتش سوزی، سیل، بهمن و… باعث شود کل پروژه از بین برود. یا کارفرما یا مهندس طراحی شهری نتواند به وظایف خود عمل کند. در این حالت هیچ یک از طرفین قرارداد مسئولیت جبران خسارت ندارد.

در قرارداد طراحی شهری، تعهدات مهندس طراح و کارفرما شامل چه مواردی است؟

قرارداد طراحی شهری، به عنوان یکی از مهمترین عناصر در فرایند طراحی و ساخت شهر، باید شرایط و تعهدات مشخصی را برای طراح و کارفرما در بر داشته باشد. در ادامه به برخی از تعهدات مهمی که طراح و کارفرما در قرارداد طراحی شهری باید به آنها پایبند باشند، اشاره خواهیم کرد:

 تعهدات طراح در قرارداد طراحی شهری:

- ارائه طرح معماری و شهرسازی با رعایت قوانین و مقررات مربوطه و به دقت در تعیین فضاها و ابعاد آنها؛
- رعایت شرایط اقتصادی و محیطی شهر در طراحی؛
- تحلیل و بررسی شرایط عبور و مرور در خیابان‌ها و فضاهای عمومی و معرفی راهکارهای بهبود آنها؛
- ارائه مستندات مربوط به طراحی شامل نقشه‌های اجرایی و نمونه‌های جزئیات ساختمانی؛
- رعایت استفاده بهینه از منابع طبیعی و انرژی‌های تجدیدپذیر.

تعهدات کارفرما در قرارداد طراحی شهری:

- پرداخت هزینه‌های لازم برای طراحی و ساخت شهر؛
- تضمین اجرای طرح‌های معماری و شهرسازی به دقت و با رعایت اصول معماری و شهرسازی؛
- تهیه مستندات و مدارک مربوط به طراحی و ساخت شهر به منظور تأیید و اجرای طرح‌های معماری و شهرسازی؛
- رعایت شرایط محیطی و اجتماعی شهر در فرایند ساخت و ساز؛
- ارائه اطلاعات و مدارک لازم به منظور اخذ مجوزهای لازم از مراجع ذی‌صلاح؛
- رعایت اصول شفافیت و شرایط عدم تعارض منافع در فرایند طراحی و ساخت شهر.

در کل، قرارداد طراحی شهری باید شرایط و تعهدات دقیقی را برای طراح و کارفرما مشخص کند تا در فرآیند طراحی و ساخت شهر، به دقت و با رعایت استانداردهای معماری و شهرسازی پیش برود، در غیر این صورت می‌تواند زمینه‌ساز بسیاری از اختلافات و مسائل حقوقی باشد.

و اما سخن آخر

هر یک از قراردادهای طراحی شهری براساس نوع پروژه و رابطه پیمانکاری جزئیات مخصوص به خودشان را دارند. برای همین پیشنهاد ما استفاده از تخصص وکلایی است که از جزئیات حقوقی قراردادهای پیمانکاری اطلاعات کامل دارند و می‌توانند بر اساس شرایط شما و قوانین، قراردادی تضمین‌کننده تنظیم کنند.

در مسیر تنظیم قرارداد طراحی شهری، مجموعه وکیل‌باشی می‌تواند نیازهای شما را برطرف کند. در این راستا می‌توانید در سایت درخواست تنظیم قرارداد سفارشی ثبت کنید و تنظیم 0 تا 100 قرارداد خود را به تیم ما بسپارید، تا در نهایت با قراردادی مخصوص به خودتان این همکاری را آغاز کنید.

 

منا خسروجردی_ کارشناس حقوقی وکیل‌باشی

title-bg

نظرات

پیام های کاربران را بخوانید

افزودن نظر

FAQ

پرسش های متداول

قرارداد طراحی شهری چگونه قراردادی است؟

 به لحاظ حقوقی باید بدانید که "قرارداد طراحی شهری یک نوع قرارداد پیمانکاری است که میان کارفرما و مهندس طراحی شهری منعقد می‌شود. با انعقاد این قرارداد حدود همکاری طرفین و شرایط و تعهدات متقابل آن‌ها مشخص و تضمین می‌شود ."

در قرارداد طراحی شهری چه تعهداتی بر عهده مهندس طراح است؟

از تعهدات و وظایف مهندس طراح در این قرارداد، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

- ارائه طرح معماری و شهرسازی با رعایت قوانین و مقررات مربوطه و به دقت در تعیین فضاها و ابعاد آنها؛
- رعایت شرایط اقتصادی و محیطی شهر در طراحی؛
- تحلیل و بررسی شرایط عبور و مرور در خیابان‌ها و فضاهای عمومی و معرفی راهکارهای بهبود آنها؛
- ارائه مستندات مربوط به طراحی شامل نقشه‌های اجرایی و نمونه‌های جزئیات ساختمانی؛
- رعایت استفاده بهینه از منابع طبیعی و انرژی‌های تجدیدپذیر.

در قرارداد طراحی شهری کارفرما چه تعهداتی دارد؟

از تعهدات کارفرما در قرارداد شهرسازی، می‌توان موارد زیر را نام برد:

- پرداخت هزینه‌های لازم برای طراحی و ساخت شهر؛
- تضمین اجرای طرح‌های معماری و شهرسازی به دقت و با رعایت اصول معماری و شهرسازی؛
- تهیه مستندات و مدارک مربوط به طراحی و ساخت شهر به منظور تأیید و اجرای طرح‌های معماری و شهرسازی؛
- رعایت شرایط محیطی و اجتماعی شهر در فرایند ساخت و ساز؛