;
1402/10/16 - 14:15

نحوه تنظیم قرارداد سرایدار و نظافتچی ساختمان

در این مقاله قصد داریم به بررسی نحوه تنظیم قرارداد نظافتچی ساختمان بپردازیم:

یکی از نیازهای تمام ساختمان‌ها، داشتن یک نظافتچی خوب و سرایداری قابل اعتماد است. شاید ندانید که زمانی که یک سرایدار و نظافتچی خوب پیدا می‌کنید، برای اینکه بتوانید به طور مستمر از خدمات آن‌ها استفاده کنید، بهتر است با آن‌ها قرارداد ببندید. قرارداد سرایدار و نظافتچی یک نوع قرارداد کار به حساب می‌آید.

در ماده 7 قانون کار، قرارداد کار اینگونه تعریف شده است: «قرارداد کار عبارت است از قرارداد کتبی یا شفاهی که به موجب آن، کارگر در قبال دریافت حق السعی، کاری را برای مدت موقت یا مدت غیر موقت برای کارفرما انجام می‌دهد.» بنابراین ما برای استفاده از خدمات نظافتچیان و سرایداران محترم با یک قرارداد تخصصی مواجه هستیم. این در حالی است که بسیاری از افراد از این قرارداد و نحوه نوشتن آن اطلاعی ندارند. از این رو در این نوشتار از وکیل‌باشی قصد داریم نحوه تنظیم این قرارداد پرفایده را با شما در میان بگذاریم.

قرارداد سرایدار و نظافتچی ساختمان چگونه قراردادی است؟

برای تنظیم این قرارداد، در قدم اول لازم است به طور مختصر با قرارداد سرایدار و نظافتچی ساختمان آشنا شوید. 

در تعریف این قرارداد باید گفت: "قرارداد سرایدار و نظافتچی ساختمان، توافقی کتبی است که به واسطه آن اشخاصی به عنوان نظافتچی و سرایدار ساختمان به کار گرفته می‌شوند. سرایدار و نظافتچی اشخاص حقیقی هستند که در ازای پرداخت حق‌الزحمه به انجام کار و ارائه خدمات می‌پردازند. کارفرمای این قرارداد مالک ساختمان، یا نماینده‌ای از جانب مالک و ساکنان ساختمان است. البته این توافق علاوه بر قرارداد کار می‌تواند در قالب قرارداد پیمانکاری نیز تنظیم شود."

برخلاف باور عموم، انعقاد قرارداد با سرایداران و نظافتچیان برای هر دو طرف این توافق پرفایده است. اگر این توافق‌ نامه در قالب تنظیم قرارداد کار تنظیم شود، یکی از انواع قرارداد استخدامی محسوب می‌شود؛ زیرا از یک طرف برای سرایداران و نظافتچیان به نوعی امنیت شغلی ایجاد می‌شود، از سوی دیگر شرایط و تعهدات طرفین با تنظیم این قرارداد کاملاً روشن می‌شود. بنابراین یک راه حل خوب است که به کمک آن می‌توانیم راه کم‌کاری یا سوءاستفاده هر یک از طرفین را سد کنیم و هم‌چنین در صورت بروز هر نوع اختلاف به راحتی بتوانیم به آن استناد کنیم. 

ایجاد اختلافات بر سر مدت قرارداد، مبلغ دستمزد و نحوه پرداخت آن و همچنین محدوده تعهدات طرفین، از جمله مسائلی است که وقوع آن در صورت نبود فرم قرارداد پیمانکاری خدمات نظافتی بدیهی است. اما شما با داشتن قرارداد کامل و دقیق که در بر گیرنده تمام نکات فنی مورد نیاز باشد، می‌توانید همکاری خود را از وقوع اختلاف ایمن ساخته و طرف مقابل خود را به اجرای صحیح تعهداتش ملزم نمایید. ازاین رو به شما توصیه می‌کنیم از متن قرارداد خدمات نظافتی که توسط وکلای متخصص تیم وکیل‌باشی تدوین و تنظیم شده است، بهره مند شوید.

قرارداد خدمات نظافت و سرایداری

 

انواع قرارداد سرایداری و نظافتچی ساختمان

قبل از اقدام به تنظیم قرارداد، باید در مورد سه نکته زیر اطلاع داشته باشید تا نوع قرارداد خود را مشخص کنید.

  1.  قرارداد سرایدار و نظافتچی ساختمان ممکن است برای یک ساختمان مسکونی یا ساختمان اداری و تجاری باشد. به دلیل همین تفاوت کاربری‌ و نیاز متفاوت هر یک از انواع ساختمان‌ها، شرح وظایف در هر یک از این دو قرارداد متفاوت است. به همین دلیل در تنظیم متن هر یک از آن‌ها مفاد متفاوتی خواهیم داشت.

  2. از طرفی بر اساس نوع نیاز شما، قرارداد سرایدار و نظافتچی ساختمان ممکن است به صورت دائم، موقت، ساعتی، پاره وقت یا با موضوع معین باشد.

  3. از سوی دیگر، شما می‌توانید این قرارداد را در قالب قرارداد کار یا قرارداد پیمانکاری منعقد کنید. اما باید بدانید که هر یک از این‌ها آثار متفاوتی دارند. اگر برای تنظیم قرارداد سرایدار و نظافتچی ساختمان از قرارداد کار استفاده کنید، نمی‌توانید خلاف قواعد و اصول قانون کار توافق کنید؛ بنابراین هیچ گونه توافقی بر خلاف مواد قانون کار معتبر نخواهد بود. یعنی اگر نمونه قرارداد سرایدار و نظافتچی ساختمان بر اساس قانون کار تنظیم شده باشد و طرفین با هم توافق کنند که حقوق دریافتی کارگر کمتر از میزان حقوق قانون کار باشد، کارگر می‌تواند به اداره کار محل مراجعه کند. در این حالت اداره کار آن توافق را باطل می‌داند و حکم به محکومیت کارفرما می‌دهد.

بنابراین قبل از اینکه برای تنظیم این قرارداد اقدام کنید، درمورد این مسئله تصمیم‌گیری کنید که چه نوعی از این قراردادها منطبق با نیازهای شما است. این تصمیم شما، چارچوب کلی قرارداد شما را تعیین می‌کند. برای اینکار می توانید با ثبت درخواست مشاوره حقوقی، از راهنمایی و مشاوره وکلای متخصص در این زمینه بهره مند شوید.

 

مشاوره حقوقی تلفنی

نحوه تنظیم قرارداد کار سرایدار و نظافتچی ساختمان و مهم‌ترین موارد آن

احتمالاً یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های شما برای تنظیم این قرارداد این است که چه مواردی را باید در قرارداد خود درج کنید یا درمورد چه مسائلی باید توافق کنید. اگر قصد دارید قرارداد سرایدار و نظافتچی ساختمان را در قالب قرارداد کار تنظیم کنید، حتماً موارد زیر را در نظر داشته باشید:

ساعات کاری: 

درمورد قالب قرارداد نظافتچی ساختمان بهتر است بدانید که بر اساس قانون کار، میزان فعالیت روزانه‌ کارگر برای انجام تعهدات ناشی از قرارداد نظافت آپارتمان ، 7 ساعت و 20 دقیقه است. در مجموع، کارگر در طی هفته نباید بیشتر از ۱۴۴ ساعت فعالیت داشته باشد. انجام کار بیشتر از مدت زمان تعیین شده، اضافه کاری محسوب می‌شود و حق الزحمه آن جدا از حقوق اصلی محاسبه و پرداخت خواهد شد.

مرخصی: 

قانون کار درباره مرخصی نیز توضیح داده است. براساس این قانون، کارگر در صورت ازدواج دائم یا در زمان فوت یکی از اعضای خانواده‌، می‌تواند از سه روز مرخصی با حقوق استفاده کند.

میزان حقوق دریافتی: 

نرخ پایه حقوق اداره کار، هر ساله توسط هیئت دولت تعیین می‌شود؛ بنابراین می‌بایست میزان حقوق سرایدار و نظافتچی را در زمان تنظیم قرارداد با توجه به قانون همان زمان تعیین کنید.

اضافه کاری: 

در رابطه با نحوه تنظیم قرارداد کار دانستن این مسئله بسیار اهمیت دارد که طبق این قانون، کارفرما با رعایت دو شرط می‌تواند به کارگر، کار اضافی محول کند؛ اول کسب رضایت او و دوم پرداخت ۴۰ درصد مازاد بر حقوقی که در آن ساعت دریافت می‌کرده است. البته اضافه کار می‌تواند پیرو قانون کار یا توافق طرفین باشد.

بیمه: 

بر اساس قانون کار، یکی از حقوق سرایدار و نظافتچی این است که از سوی کارفرما بیمه شود. این مورد مطابق با قانون تامین اجتماعی تنظیم می‌شود.

محل اقامت سرایدار:

یکی از مهم‌ترین مسائل برای سرایداری ساختمان، محل اقامت سرایدار است. معمولاً محل اقامت سرایدارانی که به صورت تمام وقت در ساختمان هستند، به این صورت است که با دریافت مکانی برای اقامت، وظایف نگهبانی ساختمان را نیز به عهده ‌می‌گیرند. با توجه به این که نگهبانی و سرایداری در بعضی مواقع وظایف مشترکی دارند، عرف به این صورت است که در ساختمان‌های مسکونی با واحد و جمعیت کمتر، سرایدار حکم نگهبان را هم دارد.

در این بند از قرارداد باید تعیین و تکلیف کنید که آیا به سرایدار محلی برای اقامت می‌دهید؟ به علاوه این که اگر واحد سرایداری به او تعلق بگیرد، آیا مسئولیت‌ نگهبانی نیز به عهده سرایدار خواهد بود؟

 

سخن پایانی

همانطور که ملاحظه نمودید، برای تنظیم قرارداد سرایدار و نظافتچی ساختمان یک قالب قراردادی واحد وجود ندارد. زیرا نوع قرارداد بسته نوع ساختمان و نیازهای شما متفاوت خواهد بود. چنانچه بعد از مطالعه این مطلب بر اساس شرایط ساختمان و نوع قرارداد مورد نظر خود با سوالی مواجه هستید، می توانید با ثبت درخواست قرارداد سفارشی، تنظیم فرم قرارداد مورد نظر خود را به متخصصین مجموعه ما بسپارید و با خاطری آسوده با طرف مقابل خود، همکاری جدید آغاز نمایید.

 

منا خسروجردی_ کارشناس حقوقی وکیل‌باشی

title-bg

نظرات

پیام های کاربران را بخوانید

افزودن نظر

FAQ

پرسش های متداول

قرارداد نظافتچی بر اساس چه قانونی تنظیم می‌گردد و در قالب چه قراردادی منعقد می شود؟

این قرارداد از دسته عقود نامعین محسوب می‌گردد و مطابق ماده 10 قانون مدنی دارای اعتبار است. قرارداد نظافتچی ممکن است در قالب قرارداد کار منعقد شود، یا در قالب قرارداد پیمانکاری و پروژه ای. چنانچه قرارداد نظافتچی در قالب قرارداد کار و استخدام بسته شود، شرایط و تعهدات طرفین قرارداد، در مقایسه با زمانی که در قالب قرارداد پیمانکاری منعقد شده است، متفاوت است.

شرایط پرداخت در قرارداد نظافت ساختمان چگونه معین می‌گردد؟

شرایط و میزان پرداخت اصولاً در قرارداد تعیین می‌گردد، بهتر است پرداخت ها بصورت واریزی انجام شود، تا مستندی در دست کارفرما باشد. اگر پرداخت به صورت نقدی است، می‌بایست از کارمند یا پیمانکار رسید دریافت شود و یا اینکه در حضور حداقل دو شاهد، پرداخت مبلغ صورت گیرد.

در قرارداد سرایداری ساختمان مرجع حل اختلاف چگونه تعیین میگردد؟

حل و فصل کلیه اختلافات و دعاوی ناشی از این قرارداد و یا مرتبط به آن از جمله مذاکرات مقدماتی، انعقاد، اعتبار، فسخ قرارداد و تفسیر آن به عهده مقام صالح قضایی است. البته در صورت تمایل شما میتوانید در این بند به جای دادگاه صالح، رسیدگی و حل و فصل اختلافات احتمالی خود را به داور مرضی الطرفین ارجاع دهید.

تماس
گفتگو

پشتیبانی و مشاوره وکیل باشی

ما در کوتاه‌ترین زمان پاسخگوی شما هستیم

صبور باشید ...

افزودن فایل