;
1402/10/16 - 10:08

نحوه محاسبه پورسانت سیستم همکاری در فروش به چه صورت است

همکاری در فروش به چه معناست؟ نحوه محاسبه پورسانت در فروش چگونه انجام می‌شود؟ مزایای کسب درآمد از طریق پورسانت چیست؟

اگر شما هم در بازار کار سر رشته ای داشته باشید حتماً می دانید که همکاری در فروش ، یکی از شغل هایی است که می توان گفت سود سرشاری را عاید افراد کرده است. این افراد معمولاً به صورت درصدی فعالیت می کنند و از طریق محاسبه پورسانت درآمدزایی میکنند. یکی از مهم ترین مزایایی که در این رابطه وجود دارد این است که این نوع از کارها توسط قانون کار مورد حمایت قرار می گیرد؛ این امر سبب می شود که افراد بتوانند همه ی شاخه ها را برای این نوع از فعالیت ها مورد نظر خود قرار دهند و با خیال راحت در این زمینه فعالیت کنند. با توجه به اهمیت این موضوع، قصد داریم در این مقاله به بحث و بررسی پیرامون قرارداد همکاری در فروش و شیوه محاسبه کمیسیون  و انواع پورسانت بپردازیم. با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

قرارداد مربوط به پورسانت سیستم همکاری در فروش:

نکته ای که در زمینه همکاری در فروش و دریافت پورسانت (percentage) ، وجود دارد این است که در این حیطه کاری نیز مانند همه ی کارها و شغل هایی که به صورت پورسانتی است، درصد مشخصی از سودی که حاصل می شود، به شخص کارپذیر متعلق خواهد بود. در قراردادهای مربوط به این کارها، وکیل قرارداد به قراردادی که در زمینه همکاری در فروش حاصل می شود، نظارت می کند و در آن ذکر خواهد شد که هر چقدر سودی که از فروش به دست می آید، بیشتر شود، هر دو طرف این موضوع، مانند ویزیتور و کارفرما، سود بیشتری را به دست می آورند. نکته بسیار مهمی که باید در این زمینه به آن توجه کرد این است که هر دو طرف قرارداد ، تعهد ها و وظیفه هایی را به گردن دارند و در زمانی که کار آغاز می شود و حتی پیش از آن، باید تمامی مسایل مربوط به این موضوع را مد نظر قرار داد. این امر سبب می شود که وکیل قرارداد که در این زمینه فعالیت می کند، باید توجه خود را متمرکز نماید و به این موضوع به صورت اختصاصی توجه کند. در این قرارداد که توسط وکیل قرارداد نظارت می شود، باید تمامی مطالب مانند میزان حقوق، دستمزد دو طرف قرارداد، و نحوه ی حساب و کتاب کردن امور مربوط به تقسیم سود ناشی از کار مد نظر، ذکر شود و تمامی موارد مورد توجه قرار بگیرد و دو طرف قرارداد، اطلاع کاملی در باره ی آن داشته باشند؛ از این رو مجموعه وکیل‌باشی این امکان را برای شما فراهم نموده که بتوانید با ثبت درخواست تنظیم قرارداد سفارشی، تنظیم فرم قرارداد مورد نیاز خود را به وکلای متخصص بسپارید، تا با خیالی راحت با طرف مقابل خود قرارداد منعقد نمایید.

برای محاسبه پورسانت باید به چه مواردی دقت کنیم؟

اگر بخواهیم برخی از مشکلاتی را که در این زمینه وجود دارد، نام ببریم، باید به این موضوع اشاره کنیم که در بسیاری از اوقات مشکلاتی در رابطه با محاسبه دقیق مبلغ دریافتی کارپذیران و بازاریابان وجود دارد. مبلغ دریافتی آن ها معمولاً بر اساس فعالیت های آن ها در زمینه ی کاری خودشان است. همان طور که می دانید، هر فعالیتی شرایط مخصوص به خود را دارد و کسی که باید این شرایط را تحت نظر وکیل قرارداد مربوط به قرارداد همکاری در فروش مد نظر قرار دهد، مدیر سیستم است. او باید در قرارداد مد نظر، یک درصد مشخص را برای محاسبه ی کمیسیون تعیین نماید و آن را صریحاً در قرارداد، قید نماید.

وقتی که مشغول تنظیم قرارداد مربوط به پورسانت همکاری در فروش هستید، باید شخصی به عنوان مدیر سیستم، نکته هایی از قبیل، میزان قیمت کالا، مدت مورد نیاز برای فروش کالا، شیوه ی فروش کالا (با توضیحات لازم درباره این موضوع که فروش به صورت نقدی صورت می‌گیرد یا از طریق چک)، هزینه های فروش (مواردی مانند هزینه های رفت و آمد، تلفن و اینترنت و ... را تماماً در متن قرارداد تصریح نماید. ذکر جزییات مطالب نیز در باره ی بازاریاب، مانند این که او در کدام یک از شهرها مشغول فعالیت است و یا این که فروش را به شیوه حضوری انجام می دهد یا به صورت غیر حضوری، باید در قرارداد ذکر شود. نکتههای دیگری که باید حتماً در قرارداد لحاظ شود این است که باید ذکر شود که میزان تجربه و تخصص ویزیتور چقدر است و توانایی های خاص او چیست و میزان حقوقی که باید به صورت حقوق ثابت به او پرداخت شود چقدر است و همچنین میزان درصدی که باید به ازای هر کار خود دریافت نماید ، به چه نحوی است.

قرارداد همکاری در فروش و محاسبه پورسانت

شیوه محاسبه پورسانت کار درصدی چیست؟

نکته هایی که یک وکیل قرارداد برای شیوه ی محاسبه ی پورسانت کار درصدی باید در نظر بگیرد و بر اساس آن، قرارداد را منعقد نماید، بسیار قابل توجه است. اگر بخواهیم از شیوه ی رایج درباره ی نحوه ی محاسبه پورسانت کار درصدی بگوییم، باید بگوییم که غالباً در شرکت ها و سیستم های گوناگون، نحوه محاسبه تنظیم قرارداد، از سوی مدیران آن سازمان تعیین می شود. در این گونه موارد ، مدیر باید الگوریتمی را تعیین کند که برای محاسبه میزان کمیسیون اشخاص حقوق بگیر، طراحی منحصر به فرد خود را داشته باشد. این امر سبب می شود که این شیوه نه فقط برای زمان کوتاه موثر باشد، بلکه در بلند مدت هم انگیزه ی کارمند را افزایش دهد و راندمان کاری او را ارتقا دهد.

فرمول محاسبه پورسانت در همکاری در فروش چگونه است؟

نخستین مساله ای که وکیل قرارداد باید پیش از تنظیم قرارداد کار درصدی باید به آن توجه کند این است که : کارپذیر باید در ابتدای فعالیت کاری و قرداد بداند و تفهیم شود که پورسانت او بر چه اساسی و بر چه مبنایی مورد محاسبه قرار می گیرد. کارپذیر باید به این موضوع واقف باشد که دریافتی او، از سود خالص کالا حساب می شود یا بر مبنای هزینه هایی که برای تولید محصول انجام می شود، مورد محاسبه قرار می گیرد؟ باید در ابتدای همکاری و پیش از انعقاد قرارداد همکاری پورسانتی برای بازاریاب، معین شود که چند درصد از سود کار ، به او تعلق می گیرد؟ یکی از شیوه های رایجی که بعضی از مدیرها برای پرداخت پورسانت استفاده می کنند این است که از طرح های پلکانی استفاده می کنند. پرداخت پورسانت با این روش این گونه است که به ازای افزایش مبلغ مشخصی در فروش ، درصد سودی که عاید ویزیتور می‌شود نیز به میزان مشخصی بیشتر می شود و بالعکس.

تعیین دوره و محاسبه پورسانت پایه ی قرارداد کار درصدی:

کارپذیر در این مرحله از کار خودش، دوره ی فعالیت خودش را مورد انتخاب قرار می دهد. دوره ای که مورد انتخاب قرار می گیرد یا هفتگی است یا ماهانه، هر کدام از این دو می تواند مد نظر کار پذیر قرار بگیرد. بعد از این مرحله، بازار یاب می‌تواند مبلغ پایه ی دوره ی خودش را تعیین نماید. او بعد از تعیین مبلغ پایه ی دوره ی خود، باید آن را در میزان درصدی که از سوی کارفرما تعیین شده است، ضرب نماید. اگر بخواهیم این موضوع را طی یک مثال بیشتر توضیح دهیم باید آن را این گونه مطرح کنیم: فرض کنید اگر دوره ی کارپذیر ، 15 روزه باشد و در هر دوره 3 میلیون فروش داشته باشد، و درصد سود او 5 باشد، بنا به فرمولی که ارائه شد، در هر دوره ، 150 هزار تومان و در هر یک ماه 300 هزار تومان دریافت می کند.

چند نکته ضروری درباره محاسبه کمیسیون کار درصدی که باید مورد توجه باشد:

وقتی که مدیران دارند میزان دریافتی خود را مورد حساب و کتاب قرار می دهند ، این امکان را هم دارند که برای فروش خودشان یک میزانی را به عنوان سقف و میزانی را نیز به عنوان فروش خود تعیین کنند. آن ها می توانند با این تعیین میزان سقف و کف برای میزان فروش خودشان، محک و میزانی را برای تشویق و یا تنبیه کارمندان خودشان تعیین کنند و آن ها را نیز در جریان کار قرار دهند.

نکته ی دیگری که می توان به آن توجه کرد این است که مدیر یا کارفرما می تواند برای آن دسته از فروش هایی که کارپذیر آن را به صورت نقدی انجام داده است، میزان سود بیشتری را در نظر بگیرد. همچنین می تواند در برخی از موارد، پرداخت پورسانت را به بازاریاب، مشروط به این کند که مبلغ کامل پول، پرداخت شده باشد. این امر می تواند انگیزه کارمندان ارتقا پیدا کند و راندمان کاری هم در پی آن افزایش پیدا کند. همچنین از طرف دیگر این امر می تواند برای ایجاد مشکل برای شرکت نیز ممانعت به عمل بیاورد.

در برخی از موارد نیز، کارفرما می تواند برای هر فروشنده ای که برای انجام کار خود به شهرستان ها یا جاهای دورتر سفر می کنند، مبلغی را به عنوان حق ماموریت تعیین کنند. یک ایده ی جالب دیگر هم برای افزایش راندمان کاری کارپردازان این است که کارفرما می تواند برای هر بخش فروش خود تعیین سطح نماید و افرادی را به عنوان کارشناس، کارشناس ارشد و یا سوپروایزر تعیین کند و با توجه و متناسب با درجه ای که این افراد دارند، پورسانت مخصوص به آن ها را تعیین و آن را پرداخت نمایند. باید دانست که این کار نیز می تواند برای افزایش انگیزه این افراد بسیار کاربردی و مفید باشد. در حال حاضر در بسیاری از شرکت های دنیا این شیوه انجام می شود و بسیار هم مورد توجه قرار میگیرد و راندمان کاری را نیز از این طریق به میزان قابل توجهی ارتقا داده اند. این موارد نیز می تواند مورد توجه وکیل قرارداد باشد و آن ها را در قراردادی که در پیش رو دارند، ذکر نمایند.

نکته مهم پیش از تنظیم قرارداد همکاری در فروش:

با در نظر گرفتن مطالبی که پیش تر در بالا به ان ها اشاره شد، با توجه به الگورتیم مخصوصی که مدیر فروش سیستم برای پرداخت پورسانت به کارپرداز در نظر قرار می دهد، باید یک روش پرداختی را مد نظر قرار داد مثلا پرداخت ثابت و را مد نظر قرار دهد و آن را مورد استفاده قرار دهد. باید بدانید که، تنها استفاده از دو روش پرداخت ثابت یا فعال، نمی تواند کاملا مفید باشد و معمولا در روش های برتر دنیا، توصیه شده است که مدیران باید این دو را به صورت ترکیبی مورد استفاده قرار دهند تا بتوانند به میزان بیشتری از موفقیت دست پیدا کنند و راندمان کاری کارمندان خودشان را افزایش دهند و انگیزه ی بیشتری را در آن ها ایجاد کنند. باید بدانید که همه ی نکته هایی که ذکر شده است، به عنوان نکته های ضروری و عمومی قرارداد فروش مد نظر قرار می گیرد که هر دو طرف قرارداد باید به هنگام تنظیم قرارداد خود آن ها را مد نظر خود قرار دهند. قراردادهایی وجود دارد که هر یک با دیگری متفاوت است مانند قرارداد فروش شبکه ای و یا قرارداد فروش اینترنتی و هر یک قوانین خاص مربوط به خود را دارد که باید شرایط آن ها را با توجه به نوعشان در نظر گرفت. همچنین ممکن است که هر کدام از قراردادها شرایط و نکته های مخصوص به خود را داشته باشند که پیش از تنظیم قرارداد باید حتما به آن ها توجه کرد.

سخن پایانی:

با توجه به مطالب ذکر شده حتما به این موضوع اشراف پیدا کرده اید که تنظیم قرارداد همکاری در فروش، ریزه کاری های بسیار زیادی دارد و همچنین نکته های فراوانی دارد که پیش از تنظیم قرارداد مربوطه باید نسبت به آن ها آگاهی کامل کسب کنید و آن ها را به خوبی بشناسید. از این رو پیشنهاد میکنیم که برای انعقاد قرارداد در زمینه همکاری در فروش، حتماً از فکر افراد متخصص و با تجربه مانند وکلای پایه یک دادگستری که از دانش کافی در این ز مینه برخوردار هستند، استفاده کنید و مشاوره حقوقی آنلاین از آن ها مشاوره دریافت کنید تا دچار مشکلات احتمالی بعد از قرارداد نشوید و با خیالی آسوده قراردادی جامع و کامل را منعقد نمایید.

title-bg

نظرات

پیام های کاربران را بخوانید

افزودن نظر
avatar

محمد رسولی

ممنون از مطلبتون.فرمول ثابتی برای شیوه محاسبه پورسانت وجود داره؟

 

پاسخ وکیل باشی: باسلام. ممنون از همراهی شما. نحوه محاسبه کمیسیون، برمیگردد به متن قرارداد همکاری در فروش یا قرارداد بازاریابی و در آنجا دقیق مشخص میشود.

right-arrow left-arrow

FAQ

پرسش های متداول

پورسانت فروش به چه معناست؟

پورسانت فروش یا کمیسیون فروش، مبلغی از سود یا مبلغ فروش است که به شخص مشارکت‌کننده پرداخت می‌شود. به بیان ساده‌تر وقتی تیم فروش شما یک دستگاه به ارزش 200 میلیون تومان می‌فروشد، به ‌تناسب توافق قبلی بین شما و تیم فروش، مبلغی از این فروش (مثلا 20 میلیون تومان) به تیم فروش تعلق می‌گیرد. به این مبلغ پورسانت فروش می‌گوییم.

مزیت حقوق پورسانتی در چیست؟

اشتغال به شغل‌های پورسانتی مزایای خاص خود را دارد. شاید برخی افراد ترجیح بدهند در جایگاهی فعالیت کنند که بدانند حقوق ثابتی در سر هر ماه برای آن‌ها واریز می‌شود و ریسک پایین‌تری دارد. مهمترین مزیت حقوق متغیر و به صورت پورسانتی، افزایش میزان آن در موازات با افزایش تلاش و کوشش است.

تماس
گفتگو

پشتیبانی و مشاوره وکیل باشی

ما در کوتاه‌ترین زمان پاسخگوی شما هستیم

صبور باشید ...

افزودن فایل