;
1402/10/16 - 14:21

آشنایی با قرارداد مشارکت در راه اندازی رستوران

در این مقاله قصد داریم به بررسی قرارداد مشارکت در راه اندازی رستوران بپردازیم:

رستوران‌ها، به عنوان محیطی با دکوراسیون‌های زیبا، غذاهایی خوشمزه و طعم‌هایی به یاد ماندنی، همیشه پر رونق هستند. به همین دلیل، راه‌اندازی رستوران همواره یکی از محبوب‌ترین و در عین حال، پرهزینه‌ترین کسب‌و‌کارها به حساب می‌آید. حقیقتاً خرید یک ملک برای تأسیس رستوران، بازسازی آن، طراحی دکوراسیونی منحصر به فرد و اجرای آن، تبلیغات، تهیه مواد اولیه، همه و همه به سرمایۀ زیادی نیاز دارد. همین مسئله باعث شده که افراد تمایل پیدا کنند به صورت مشارکتی اقدام به تآسیس رستوران‌ها کنند. 

از طرفی، چالش‌ها و ریسک‌های شراکت در راه‌اندازی رستوران به قدری است که تنظیم قرارداد مشارکت در راه‌اندازی رستوران را به ضرورت تبدیل کرده است. از این رو، در این مطلب از وکیل‌باشی قصد داریم در رابطه با قرارداد مشارکت در راه‌اندازی رستوران، نکاتی را بیان کنیم که به آغاز همکاری با قراردادی امن‌تر و شراکتی بهتر به شما کمک می‌کند.

قرارداد مشارکت در راه اندازی رستوران، چگونه قراردادی است؟

یکی از انواع قرارداد مشارکت، قرارداد مشارکت در راه‌اندازی رستوران است. زمانی که دو یا چند نفر قصد دارند برای تأسیس یک رستوران با هم شریک شوند و سرمایه‌های خود را با هم به اشتراک بگذارند، باید با هم قرارداد مشارکت در راه اندازی رستوران ببندند. زیرا شرکا با استفاده از این قرارداد می‌توانند در مورد مسائلی مثل مدت شراکت، نوع سرمایه و آورد‌های هر یک از شرکا، سهم هر یک از شرکا در سود و زیان رستوران، مسئولیت پرداخت هزینه‌های جانبی، محرمانگی تجاری و مالی و مواردی مانند این‌ها، تعیین و تکلیف کنند.

بنابراین "قرارداد مشارکت در راه‌اندازی رستوران، توافقی کتبی است که اشخاص با امضاء آن، شراکت خود را برای راه‌اندازی و تأسیس رستوران با یکدیگر آغاز می‌کنند و ضمن قرارداد، درمورد چارچوب‌های شراکت، مثل مدت شراکت، نوع سرمایه‌های هر یک از شرکا، سهم هر یک از شرکا در سود و زیان و مواردی از این دست، تعیین و تکلیف می‌کنند و سرمایه‌های (آورده‌های) نقدی و غیرنقدی خود را با هم ادغام می‌کنند."

 احتمالاً از روی این تعریف، متوجه این مسئله شده‌اید که اگر این قرارداد دقیق و اصولی تنظیم شود، ضمن این که می‌تواند چارچوب‌های شراکت را به خوبی مشخص کند و چالش‌ها و اختلافات را در طول مشارکت به حداقل برساند، حقوق هر یک از اعضا را نیز می‌تواند تضمین کند.

 

درخواست مشاوره حقوقی

نکات مهم قرارداد مشارکت در راه اندازی رستوران، چیست؟

در رابطه با نحوه تنظیم قرارداد مشارکت در راه‌اندازی در رستوران، رعایت اصول زیر می‌تواند به طرز قابل توجهی ابهامات قراردادی شما و در نتیجه اختلافات را کم کند. اگر می‌خواهید قراردادی منعقد کنید که امنیت قراردادی شما را افزایش دهد و شراکت شما را شیرین‌تر کند، حتماً از موارد زیر استفاده کنید:

عنوان قرارداد 

حتماً توجه داشته باشید که عنوان قرارداد شما باید " قرارداد مشارکت در راه اندازی رستوران" باشد. نباید از عناوین مشابه مثل "قرارداد مشارکت در ساخت رستوران" استفاده کنید. چرا که قرارداد مشارکت در ساخت رستوران و مشارکت در ساخت رستوران کاملاً با هم متفاوتند. موضوع قرارداد شما، شروع شراکت برای تأسیس و راه‌اندازی رستوران است اما موضوع مشارکت در ساخت رستوران، توافق بین یک یا چند مالک با یک یا چند سازنده برای ساخت‌وساز رستوران است، نه راه‌اندازی آن. بنابراین حتماً به درستی عنوان قرارداد خود دقت کنید.

موضوع قرارداد شراکت رستوران

هنگام تنظیم قرارداد حتماً سعی کنید در قسمت موضوع قرارداد خود، تمام جزئیات رستوران و خدماتی که قرار است ارائه دهید را مشخص کنید. مثلاً ممکن است شما بخواهید رستوران غذاهای دریایی راه اندازی کنید؛ در این بخش از قرارداد، به این مسئله اشاره کنید.

مشخصات طرفین قرارداد (شرکا)

هر یک شرکا باید مشخصات خود را به صورت دقیق و مطابق با اسناد هویتی خود در قرارداد ذکر کند. یک نکته مهم که باید در این قسمت در نظر داشته باشید این است که در صورتی که وکیل یکی از شرکا، به وکالت از او، قرارداد را تنظیم کرد، باید وکالت‌نامۀ او را به قرارداد ضمیمه کنید.

تعیین مدت قرارداد شراکت رستوران

قراردادهای شراکت دارای مدت زمان هستند و بعد از تمام شدن مدت قرارداد، اعتبار خودشان را از دست می‌دهند مگر این که مدت آن را تمدید کنید. به همین خاطر در قرارداد مشارکت در راه اندازی رستوران لازم است بازه زمانی شراکت خود را به صورت درج تاریخ شروع و تاریخ پایان قرارداد ذکر کنید.

سهم‌الشرکه 

به سرمایه‌هایی که شرکا در قرارداد مشارکت در راه‌اندازی رستوران با هم به ادغام می‌کنند، "آورده" می‌گویند.منظور از سهم‌الشرکه در قرارداد، آورده‌های شرکا است. ممکن است آوردۀ یکی از شرکا برای راه‌اندازی رستوران، سرمایه نقدی برای تأمین مخارج و مواد اولیه رستوران باشد و طرف دیگر قرارداد، آشپز ماهری باشد که بخاطر تخصصش در پخت غذاهای رستورانی شریک شده است. این تخصص آشپزی نیز نوعی سرمایه غیرنقدی محسوب می‌شود. بنابراین چه آورده شرکا نقدی باشد، چه غیرنقدی، حتماً باید آن را در قرارداد ذکر کنید. در این رابطه ضروری است بدانید که باید سهم هر یک از شرکا بر اساس آوردۀ آن‌ها در قرارداد مشخص شود.

علاوه بر این، دربارۀ نحوه پرداخت زیان‌ها در طول شراکت نیز در متن شراکت نامه رستوران تصمیم گیری کنید. چرا که بعید نیست که هر کسب و کاری در دوره‌ای مجبور باشد مقداری زیان دهد.

تعهدات شرکا

همان‌طور که می‌دانید، با امضاء هر قرارداد، وظایف و تعهداتی بر طرفین قرارداد بار می‌شود. برای جلوگیری از بروز اختلاف و بی‌تعهدی، بسیار اهمیت دارد که در قرارداد تعهدات شرکا را به صورت دقیق و موردی و طوری ذکر کنید که حقوق تمام شرکا به به صورت یکسان تضمین کند. در قسمت تعهدات لازم است مسئولیت هریک از طرفین نسبت به هزینه‌های جاری مشخص شود؛ هم‌چنین در مورد میزان مسئولیت هر یک از شرکا در مورد پرداخت حق بیمۀ کارکنان و مالیات رستوران نیز، درصد سهیم بودن مشخص شود.

محرمانگی اطلاعات رستوران

اگر چه شرکا غالباً به شرط محرمانگی اطلاعات تجاری و مالی رستوران اهمیتی نمی‌دهند، اما باید بدانید که در رابطه با تآسیس رستوران، شرط محرمانگی اطلاعات، یکی از مهم‌ترین بندهای قرارداد شما است. چرا که هر رستوران با برنامه‌ها و استراتژی‌های مخصوص به خودش از سایر رستوران‌ها ممتاز می‌شود و شما با استفاده از این بند، تمام شرکا را ملزم می‌کنید که اطلاعات تجاری و مالی را حفظ کنند و آن را هیچ‌جا افشا نکنند.

نحوه فسخ قرارداد شراکت رستوران

منظور از فسخ قرارداد، پایان دادن به قرارداد و بر هم زدن توافق به صورت یک‌جانبه است. مشخص کردن موارد فسخ قرارداد می‌تواند در طول شراکت بسیار به شما کمک می‌کند. یکی از موارد فسخ قرارداد شراکت، شرایطی است که هر یک از شرکا به تعهدات خود عمل نکنند؛ در این حالت برای شما حق فسخ قرارداد ایجاد می‌شود. 

نحوه حل‌ و فصل اختلافات

دادگاه و داوری از جمله راه‌های حل اختلاف قرارداد مشارکت در راه‌اندازی رستوران است که شرکا می‌توانند، روی یکی از این راه ها توافق کنند. اما این روزها حل اختلافات قراردادی از طریق داوری در قراردادها، یکی از بهترین، دقیق‌ترین و سریع‌ترین راه‌حل‌ها است. البته ضروری است بدانید که اگر می‌خواهید داوری را به عنوان روش حل و فصل اختلافات خود پیش‌بینی کنید، به هیچ وجه تعیین داور را به بعد موکول نکنید و حتماً حین تنظیم قرارداد، نام و مشخصات داور مرضی الطرفینی که مورد توافق شما است را درج کنید.

در پایان لازم است تمام شرکا قرارداد را امضا کنند و اثر انگشت بزنند. در نظر داشته باشید که تمام شرکا باید یک نسخه از قرارداد را داشته باشند.در نهایت، پیشنهاد می‌کنیم علاوه بر این مطلب، مقالۀ نحوه تنظیم قرارداد شراکت را نیز مطالعه کنید تا دید بازتری نسبت به اصول تنظیم قراردادهای شراکت پیدا کنید.

تنظیم قرارداد مشارکت در راه اندازی رستوران

 

سخن پایانی

در این مطلب از وکیل‌باشی تلاش کردیم نکات مهمی که بر انعقاد دقیق‌تر قرارداد مشارکت در راه اندازی رستوران موثر است را با شما در میان بگذاریم. در نهایت باید بدانید که برای این که قرارداد مشارکت بتواند حق‌و‌حقوق تمام شرکا را به طور یکسان پوشش دهد و برای شما سندی تضمین‌کننده باشد، باید توسط فردی تنظیم شود که به اصول قرارداد نویسی و قوانین احاطه دارد. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم برای آغاز شراکت خود، حتماً از قراردادی استفاده کنید که توسط وکلا تنظیم شده است.

اگر شما هم برای راه اندازی رستوران خود نیاز به قراردادی دارید که کاملاً متناسب با خواسته‌های شما تنظیم شود، می‌توانید با ثبت درخواست قرارداد سفارشی در سایت، تنظیم قرارداد خود را با بیان تمام خواسته‌ها و شرایط مورد نظرتان، به وکلای مجموعه وکیل‌باشی بسپارید و قراردادی کاملاً استاندارد و اختصاصی دریافت کنید.

 

منا خسروجردی_ کارشناس حقوقی وکیل‌باشی

title-bg

نظرات

پیام های کاربران را بخوانید

افزودن نظر

FAQ

پرسش های متداول

به طور کلی قرارداد شراکت در راه اندازی رستوران به چه معناست؟

قرارداد مشارکت در راه‌اندازی رستوران، توافقی کتبی است که اشخاص با امضاء آن، شراکت خود را برای راه‌اندازی و تأسیس رستوران با یکدیگر آغاز می‌کنند و ضمن قرارداد، درمورد چارچوب‌های شراکت، مثل مدت شراکت، نوع سرمایه‌های هر یک از شرکا، سهم هر یک از شرکا در سود و زیان و مواردی از این دست، تعیین و تکلیف می‌کنند و سرمایه‌های (آورده‌های) نقدی و غیرنقدی خود را با هم ادغام می‌کنند.

ارکان قرارداد مشارکت در راه اندازی رستوران شامل چه مواردی است؟

این قرارداد حاوی ارکان زیر است:

  • عنوان قرارداد 
  • موضوع قرارداد شراکت رستوران
  • مشخصات طرفین قرارداد (شرکا)
  • تعیین مدت قرارداد شراکت رستوران
  • سهم‌الشرکه 
  • تعهدات شرکا
  • محرمانگی اطلاعات رستوران
  • نحوه فسخ قرارداد شراکت رستوران
  • نحوه حل‌ و فصل اختلافات

شرط محرمانگی در قرارداد شراکت در تاسیس رستوران به چه معناست؟

اگر چه شرکا غالباً به شرط محرمانگی اطلاعات تجاری و مالی رستوران اهمیتی نمی‌دهند، اما باید بدانید که در رابطه با تآسیس رستوران، شرط محرمانگی اطلاعات، یکی از مهم‌ترین بندهای قرارداد شما است. چرا که هر رستوران با برنامه‌ها و استراتژی‌های مخصوص به خودش از سایر رستوران‌ها ممتاز می‌شود و شما با استفاده از این بند، تمام شرکا را ملزم می‌کنید که اطلاعات تجاری و مالی را حفظ کنند و آن را هیچ‌جا افشا نکنند.