;
1402/10/16 - 14:21

بررسی قرارداد مشارکت در سالن زیبایی

در این مقاله قصد داریم به بررسی قرارداد مشارکت در تاسیس و راه اندازی سالن زیبایی بپردازیم:

سالن‌های زیبایی همان‌طور که درآمدهای خوبی را نصیب مدیرانشان می‌کنند، هزینه‌های سرسام‌آوری نیز دارند. هزینه‌هایی نظیر اجاره یا خرید فضای مناسب برای سالن، دریافت مجوز، دکور سالن، خرید تجهیزات، پرداخت دستمزد کارکنان و... که به قول معروف با یک حساب سرانگشتی سر به فلک می‌کشند. 

بااین‌حال افرادی که قصد فعالیت در این زمینه را دارند، در صورت نداشتن سرمایه کافی باید از رویای خود دست بکشند؟ مسلم است که همیشه راهی وجود دارد. راه حل وکیل‌باشی برای چنین افرادی تنظیم قرارداد مشارکت در سالن زیبایی است.

می‌پرسید این قرارداد، قرار است چطور به شما و تحقق اهدافتان کمک کند؟ تا انتهای این نوشته با وکیل‌باشی همراه شوید تا پاسخ خود را دریافت کنید. 

ماهیت قانونی قرارداد مشارکت در سالن زیبایی

همان‌طور که می‌دانید تمام قراردادها و عقود باید باتوجه‌به مفاد قانون تنظیم شوند. این در حالی است که نام تعداد زیادی از قراردادهای رایج امروزی، در متن هیچ یک از قوانین نیامده است؛ اما این دسته از توافقات ذیل ماده 10 قانون مدنی که به اصل آزادی قراردادها شهرت دارد؛ تنظیم می‌شوند.

این در حالی است که بعضی از قراردادها مانند قرارداد مشارکت در سالن زیبایی، علاوه بر تبعیت از یک ماده قانونی خاص، تابع اصل آزادی قراردادها نیز هستند. بر همین اساس، قرارداد مشارکت در سالن زیبایی، برگرفته از مواد 571 و 10 قانون مدنی است. در ماده 571 ق.م، قانون‌گذار تعریف عقد شرکت را بیان کرده و می‌گوید: " شرکت عبارت است از اجتماع حقوق مالکین متعدد در شیئی واحد به نحو اشاعه."

در ماده 10 همان قانون نیز می‌خوانیم که: "قراردادهای خصوصی نسبت به کسانی که آن را منعقد نموده‌اند، در صورتی که مخالف صریح قانون نباشند، نافذ است."

"طبق مفاد مواد 571 و 10 قانون مدنی، قرارداد مشارکت در سالن زیبایی، توافقی است میان دو یا چند شخص حقیقی یا حقوقی که سرمایه مالی و غیرمالی خود را با هدف تأسیس و راه‌اندازی سالن زیبایی با هم ادغام می‌کنند. لذا، این اشخاص شریک یکدیگر محسوب شده و در سود و زیان حاصل از ‎فعالیت سالن زیبایی نیز شراکت دارند."

چنانچه قصد مشارکت در سالن زیبایی را دارید، به شما توصیه می‌کنیم با ثبت درخواست سفارشی، تنظیم قرارداد مورد نظر خود را به وکلای متخصص مجموعه وکیل‌باشی بسپارید تا با خاطری آسوده با طرف مقابل خود شراکت کنید.

تنظیم قرارداد سفارشی

قرارداد مشارکت در سالن زیبایی برای چه کسانی سودمند است؟

اگر بخواهیم خیلی ساده و روان در مورد این توافق صحبت کنیم، باید بگوییم که:

قرارداد مشارکت در سالن زیبایی، گزینه‌ بسیار مناسبی برای آرایشگرانی است که علی‌رغم برخورداری از تخصص و مجوزهای این شغل، سرمایه کافی ندارند. از سوی دیگر، این توافق برای سرمایه‌گذارهایی که مجوزهای آرایشگری را نداشته یا فاقد تجربه لازم برای فعالیت در این زمینه هستند نیز کاربردی است.

در همین راستا، ممکن است شما آرایشگر ماهری باشید؛ اما از پس هزینه‌های سالن برنیایید. در مقابل، دوست شما که چندین میلیون سرمایه راکد دارد، می‌تواند برای راه‌اندازی سالن با شما شریک شود. این شراکت بر مبنای عقد شرکت صورت می‌گیرد و یکی از انواع قراردادهای مشارکت به شمار می‌رود.

در قراردادهای مشارکت مدنی که قرارداد مشارکت در سالن زیبایی زیرمجموعه آن‌ها است، طرفین به عنوان سرمایه‌گذار شناخته می‌شوند. یکی از مهم ترین قواعد این قرارداد این است که سهم‌الشرکه طرفین بر اساس آورده (سرمایه) سرمایه‌گذاران تعیین می‌شود. 

مثلاً ممکن است شما مدیریت و اداره سالن را برعهده داشته باشید و دوستتان 200 میلیون تومان برای اجاره مکان اختصاص داده باشد. در اینجا بر اساس توافقات میان دو طرف، سهم هر یک از طرفین از سود سالن، 50 درصد در نظر گرفته می‌شود؛ البته این یک مثال است که متوجه نحوه تقسیم سهم الشرکه بشوید.

چگونه برای مشارکت در سالن زیبایی قرارداد بنویسیم؟

به طور کلی، نحوه تنظیم قرارداد شراکت به این شکل است که در بالای هر صفحه از فرم قرارداد مشارکت در سالن زیبایی، نام قرارداد نوشته می‌شود. در ادامه متن قرارداد، مواد عمومی و اختصاصی، تبصره‌ها و بندهای که شامل توضیح هر کدام از آن مواد است، درج خواهد شد. بر این اساس، در ادامه به مهم‌ترین مواد این قرارداد اشاره می‌کنیم. 

به یاد داشته باشید که تنظیم متن قراردادهای شراکت به‌هیچ‌وجه کار ساده‌ای نیست. ازاین‌رو، اگر نمی‌توانید قراردادتان را نزد یک وکیل تنظیم کنید، بهتر است پیش از این کار، ضمن دریافت مشاوره حقوقی آنلاین، جزئیات قرارداد را بیاموزید.

 

مشاوره حقوقی آنلاین

مواد مندرج قرارداد مشارکت در سالن زیبایی شامل موارد زیر است:

عنوان قرارداد

همان‌طور که پیش از این گفتیم، درج عنوان قرارداد، یکی از ضروری‌ترین و ابتدایی‌ترین اصول قرارداد نویسی است. در اینجا، عنوان توافق شما عبارت است از: "قرارداد مشارکت در سالن زیبایی"

طرفین قرارداد

مشخصات و اطلاعات هویتی هر یک از شرکا باید به صورت دقیق در متن، نوشته شود. به مثالی که در بالا آوردیم، نگاهی بیندازید. در آن مثال، آورده یا سرمایه شما غیرنقدی است؛ چرا که سرمایه شما تخصص در آرایشگری و اداره سالن است. در مقابل، سرمایه دوستتان، نقدی و مبلغی مشخص است. بنابراین، هر دوی شما به عنوان طرفین قرارداد، شریک همدیگر هستید و سرمایه‌گذار به شمار می‌آیید. 

مدت قرارداد مشارکت در سالن زیبایی 

این مورد بر مبنای توافقات و تراضی شرکا مشخص می‌شود؛ اما به نظر می‌رسد در کارهایی مانند راه‌اندازی سالن زیبایی، به حداقل 3 سال شراکت برای به نتیجه رسیدن، نیاز است. بااین‌حال این شما و طرفین دیگر قرارداد هستید که مدت قراردادتان را تعیین می‌کنید.

آورده طرفین

آورده، همان سرمایه‌ای که است که طی این مطلب، بارها به آن اشاره کردیم. سرمایه الزاماً نقدی نیست. ممکن است سرمایه طرفین ملک، تخصص یا حتی ایده شروع یک کسب‌وکار باشد.

سهم‌الشرکه طرفین

سهم‌الشرکه، همان سهمی است که هر یک از شرکا بر اساس میزان آورده خود، مالک آن می‌شوند که به درصد مشخص می‌شود. اگر در خاطرتان باشد در مثال ذکر شده، گفتیم که ممکن است شما و دوستتان سهم‌الشرکه را 50 50 در نظر بگیرید.

تعهدات شرکا

در این قسمت، به صورت شفاف توضیح می‌دهید که هر یک از طرفین، چه مسئولیت‌هایی دارند. در اینجا می‌توانید از ماده 10 ق.م استفاده کرده و در صورت عدم تعهد به وظایف شریکتان، حق فسخ قرارداد را برای خود در نظر بگیرید.

نحوه فسخ قرارداد شراکت و درج این موضوع در قرارداد، اهمیت بسزایی دارد. تا حدی که قادر است از ورود آسیب‌ها و ضررهای احتمالی در آینده جلوگیری کند. ازاین‌رو، از کنار شرایط و نحوه فسخ قراردادتان به‌راحتی عبور نکنید.

سایر مواد عمومی قرارداد مشارکت در سالن زیبایی

فورس ماژور (قوه قاهره)، مرجع حل اختلاف، ارجاع اختلافات شرکا به داوری، نحوه انحلال یا خاتمه قرارداد، نسخ قرارداد (تعداد نسخه‌ها) از دیگر مواردی هستند که به شفافیت بیشتر قرارداد کمک فراوانی می‌کنند.

خاطر نشان می‌کنیم که هر کدام از مواد گفته شده، جزئیات حقوقی متعددی دارند. در واقع، نوشتن یا ننوشتن هر یک از آن‌ها، آثار و احکام حقوقی مختلفی را برای قرارداد ایجاد می‌کنند. اینجا است که اهمیت بالای تنظیم قرارداد به وسیله وکیل پایه یک دادگستری، نمایان می‌شود.

و اما جمع‌بندی مطلب

همزمان با گسترش کسب‌وکارهای گوناگون، ایده‌ها و طرح‌های جدیدی در مورد همکاری و شراکت میان افراد ظهور می‌‌کند. قرارداد مشارکت در سالن زیبایی نیز، یکی از قراردادهایی است که می‌تواند صاحبان ایده و تخصص در آرایشگری را به صاحبان سرمایه متصل کرده و موجب سودآوری برای طرفین شود. برای آشنایی بیشتر با عقد شرکت، توصیه می‌کنیم مقاله بررسی قرارداد مشارکت مدنی را مطالعه کنید.

 

راضیه حبیبی_ کارشناس حقوقی وکیل‌باشی

title-bg

نظرات

پیام های کاربران را بخوانید

افزودن نظر

FAQ

پرسش های متداول

به طور کلی قرارداد مشارکت در راه اندازی سالن زیبایی به چه معناست؟

طبق مفاد مواد 571 و 10 قانون مدنی، قرارداد مشارکت در سالن زیبایی، توافقی است میان دو یا چند شخص حقیقی یا حقوقی که سرمایه مالی و غیرمالی خود را با هدف تأسیس و راه‌اندازی سالن زیبایی با هم ادغام می‌کنند. لذا، این اشخاص شریک یکدیگر محسوب شده و در سود و زیان حاصل از ‎فعالیت سالن زیبایی نیز شراکت دارند.

ارکان قرارداد مشارکت در تاسیس سالن زیبایی شامل چه مواردی است؟

این قرارداد از بخش های زیر تشکیل شده است:

عنوان قرارداد

طرفین قرارداد

مدت قرارداد مشارکت در سالن زیبایی 

آورده طرفین

سهم‌الشرکه طرفین

تعهدات شرکا

سایر مواد عمومی قرارداد مشارکت در سالن زیبایی: فورس ماژور (قوه قاهره)، مرجع حل اختلاف، ارجاع اختلافات شرکا به داوری، نحوه انحلال یا خاتمه قرارداد، نسخ قرارداد (تعداد نسخه‌ها) از دیگر مواردی هستند که به شفافیت بیشتر قرارداد کمک فراوانی می‌کنند.

نحوه تعیین مرجع حل اختلاف در این قرارداد چگونه است؟

حل و فصل کلیه اختلافات و دعاوی ناشی از این قرارداد و یا مرتبط به آن از جمله مذاکرات مقدماتی، انعقاد، اعتبار، فسخ قرارداد و تفسیر آن به عهده مقام صالح قضایی است. البته در صورت تمایل شما میتوانید در این بند به جای دادگاه صالح، رسیدگی و حل و فصل اختلافات احتمالی خود را به داور مرضی الطرفین ارجاع دهید.