;
1402/10/16 - 14:22

بررسی قرارداد مشارکت در ساخت گلخانه

در این مقاله قصد داریم به بررسی قرارداد مشارکت در ساخت گلخانه بپردازیم:

به‌واسطه درآمد خوبی که گلخانه‌ها برای صاحبانشان ایجاد کرده‌اند، قرارداد مشارکت در ساخت گلخانه این روزها رواج زیادی یافته است. روی آوردن به ساخت گلخانه و افزایش چشمگیر احداث این مکان در داخل و اطراف شهرها دلایل بسیاری دارد. در این میان برجسته‌ترین مزیت احداث گلخانه نسبت به کشاورزی در فضای باز، کاهش مصرف آب و افزایش میزان تولید محصولات است.

در واقع گلخانه فضایی است که قابلیت کنترل عوامل محیطی برای رشد گیاه مانند آب، نور و.. را دارد. درحالی‌که در زمین‎های زراعی، کشاورزان چنین امکانی را ندارند. علاوه بر این، با احداث گلخانه می‌توان محصولات زراعی خارج از فصل تولید کرد. به همین علت است که مثلاً در زمستان هم گوجه‌فرنگی در بازار فراوان است یا در تابستان میوه‌ای مثل پرتقال به راحتی در دسترس همه ما است. 

با این تفاسیر اگر در حوزه کشاورزی و باغداری سررشته دارید، احداث گلخانه گزینه بسیار مناسبی برای شما محسوب می‌شود. ممکن است بگویید زمین و پول کافی برای خرید تجهیزات را ندارم؛ پس باید بی‌خیال این ماجرا بشوم. تنظیم توافق مشارکت در ساخت گلخانه، راه چاره شما است. کافی است تا انتهای این مطلب از وکیل‌باشی همراه باشید و جزئیات حقوقی این قرارداد را به طور کامل بخوانید.

قرارداد مشارکت در ساخت گلخانه برای چه افرادی مفید است؟

اگر به مطلب بررسی انواع قرارداد مشارکت مراجعه کنید، متوجه می‌شوید که در بسیاری از حوزه‌های تولیدی و تجاری، قرارداد شراکت در ساخت به افراد کمک کرده تا به اهداف خود دست یابند. در واقع بیشتر افراد برای انجام یک کار تولیدی، همیشه کمبودهایی دارند که این کاستی‌ها توسط مشارکت در ساخت مرتفع می‌شوند.

برای مشارکت در ساخت گلخانه، چند حالت زیر وجود دارد:

حالت اول) شما زمین مناسبی برای احداث دارید اما سرمایه‌ای برای خرید بذر، سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی، ژنراتور، سیستم آبیاری تحت فشار و سایر تجهیزات ندارید.

حالت دوم) شما سرمایه خرید تجهیزات را دارید اما پولی برای خرید زمین مناسب گلخانه ندارید.

حالت سوم) شما سال‌ها در گلخانه کار کرده‌اید یا رشته‎های باغداری و کشاورزی را خوانده‌اید. در واقع تخصص و مهارت کافی برای راه‌اندازی و چرخاندن گلخانه را دارید اما از داشتن سرمایه و زمین خبری نیست.

در هر یک از سه حالت بالا، قرارداد مشارکت در ساخت گلخانه به شما کمک می‌کند تا به خواسته خود دست پیدا کنید. چگونه؟ ساده است! با یافتن سرمایه‌گذار، مالک زمین یا فردی که تخصص کافی در این حوزه داشته باشد.

ماهیت قانونی قرارداد مشارکت در ساخت گلخانه

"قرارداد مشارکت در ساخت گلخانه، زیرمجموعه عقد شرکت است که مستند قانونی آن ماده 571 قانون مدنی می‎باشد. در اینجا، قرارداد شراکت میان اشخاصی منعقد می‌شود که سرمایه نقدی و غیرنقدی خود را با هم ادغام نموده و هدف طرفین قرارداد این است که ضمن شراکت جهت ساخت گلخانه، در سود و زیان حاصل از آن نیز با یکدیگر شریک شوند."

باتوجه‌به تعریف گفته شده، این قرارداد می‌تواند میان اشخاص حقوقی (شرکت‌ها) و اشخاص حقیقی منعقد شود. از سوی دیگر، هر یک از طرفین باید سرمایه یا آورده‌ای داشته باشند. مثلاً شما سرمایه نقدی برای خرید تجهیزات را دارید و حالا به یک زمین مناسب و فرد متخصص برای اداره امور گلخانه نیازی دارید. یکی از دوستانتان زمینش را و خواهرتان که دانش و تجربه کافی در امور زراعی دارد، تخصصش را با شما شریک می‌شود. در کل، به شما توصیه می‌کنیم قبل از انجام هرگونه اقدامی، از خدمات مشاوره حقوقی آنلاین بهره‌مند شوید.

 

مشاوره حقوقی تلفنی

چگونه متن قرارداد مشارکت در ساخت گلخانه را تنظیم کنیم؟

توجه داشته باشید که نوشتن متن قرارداد شراکت در ساخت گلخانه، یک امر حقوقی و فنی به شمار می‌آید و باید توسط وکلا و مشاوران حقوقی انجام شود. بااین‌حال در ادامه مهم‎ترین مواد اختصاصی و عمومی این توافق را بیان می‌کنیم تا در این زمینه اشتباهات کمتری را مرتکب شوید. 

مواد و مفاد قرارداد مشارکت در ساخت گلخانه شامل موارد زیر است:

عنوان یا نام قرارداد

اگر توافق کتبی شما عنوان نداشته باشد، تبعات حقوقی متعددی برایتان خواهد داشت. عنوان، در ابتدای هر صفحه از قرارداد و در قسمت بالایی نوشته می‌شود. در اینجا، عنوان قرارداد، مشارکت در ساخت گلخانه است.

طرفین قرارداد

باتوجه‌به تعداد شرکایی که قرارداد را منعقد می‌کنند و نوع آورده آن‌ها، اسامی طرفین متفاوت است. مثلاً فردی که مکان احداث گلخانه را تأمین می‌کند و صاحب زمین است، مالک نامیده می‌شود. شخصی که ساخت گلخانه را برعهده دارد، سازنده نام دارد. فردی که خرید تجهیزات به عهده او است یا فردی که تخصص خود را جهت راه‌اندازی و اداره گلخانه به کار می‌گیرد، سرمایه‌گذار محسوب می‌شوند.

در این قسمت، کلیه اطلاعات هویتی هر یک از شرکا باید نوشته شود.

موضوع قرارداد

موضوع این قرارداد، مشارکت در ساخت گلخانه است. پس باید تمامی مشخصات همه موارد زیر را بنویسید:

·  مشخصات زمین مانند مساحت و...

· ادوات و تجهیزات مورد نیاز

· نوع بذرها یا محصولاتی که قرار است در گلخانه کاشته شوند

یکی از ریزه‌کاری‎های نحوه نوشتن قرارداد شراکت همین ذکر مشخصات موضوع قرارداد است که متاسفانه در غالب اوقات نادیده گرفته می‌شود.

آورده شرکا در قرارداد مشارکت در ساخت

یکی از مهم‎ترین بندهای قرارداد شراکت در ساخت گلخانه همین درج آورده یا سرمایه شرکا است؛ بنابراین، ضروری است که آورده نقدی یا غیرنقدی هر یک از شرکا به طور دقیق در متن توافق نوشته شود.

سهم‌الشرکه شرکا

"سهم‌الشرکه یعنی درصد مالکیت هر کدام از شرکا در کل گلخانه احداث شده." به‌عبارت‌دیگر، هر یک از طرفین قرارداد بر مبنای میزان آورده خویش، مالک درصدی از گلخانه خواهند شد. مثلاً اگر ارزش زمین 50 میلیون تومان باشد و آورده سازنده نیز 50 میلیون تومان باشد، سهم‌الشرکه سازنده و مالک 50 درصد خواهد بود.

میزان مشارکت در سود و زیان

در این بند، شرکا پس از توافق و تراضی با یکدیگر، میزان سود و زیان ناشی از قرارداد را برای هر یک از طرفین مشخص کرده و در متن توافق درج می‌کنند.

محرمانگی و عدم افشا اطلاعات

وجود رقابت میان کسب‌و کارها، امری عادی است. در این میان در برخی از مشاغل اهمیت محرمانه ماندن اطلاعات چندین برابر است. ساخت گلخانه نیز از این دست کسب و کارها بوده و در زمان انعقاد قرارداد مشارکت در ساخت این مکان، باید بند محرمانگی لحاظ شود. چرا که ممکن است نحوه کاشت و نگهداری محصولات یک گلخانه با گلخانه دیگر تفاوت داشته باشد. همین موضوع سبب تمایز در درآمد، میزان مشتریان و مقدار سوددهی گلخانه می‌شود.

ازاین‌رو، بهتر است این مورد را پیش‌بینی کنید که در صورت پایان یافتن همکاری یکی از شرکا، آن شخص همچنان نسبت به حفظ اطلاعات و عدم افشا آن‎ها تعهد دارد. تعیین ضمانت اجرای مناسب مانند وجه التزام، مدت زمانی که فرد چنین محدودیتی دارد و سایر جزئیات، بسیار مهم است.

شرایط فسخ قرارداد مشارکت در ساخت

در مطلب نحوه فسخ قرارداد مشارکت، تمام نکات حقوقی این موضوع خطیر را توضیح داده‌ایم. بااین‌حال، مجدداً تأکید می‌کنیم که برهم زدن یا فسخ قرارداد مشارکت در ساخت گلخانه، کار ساده‌ای نیست. برای فسخ این توافق باید شروطی را در قرارداد درج کنید. چنانچه یکی از طرفین از انجام تعهدات و شروط قید شده، ممانعت کند، سایر شرکا حق فسخ قرارداد را خواهند داشت.

برای تسلط بیشتر بر موارد فسخ، توصیه می‌کنیم مقاله انواع خیارات را حتماً بخوانید.

نحوه حل و فصل اختلافات شرکا

به طور کلی، نحوه رفع منازعات ایجاد شده میان شرکا بسیار حائز اهمیت است. در این بند، شرکا می‌توانند ضمن درج شرط داوری یا ایجاد یک قرارداد داوری جداگانه، حل اختلافات را به داوری ارجاع دهند. داوری در قرارداد برخلاف ارجاع دعوا به مراجع دادگستری، نیاز به تصریح در قرارداد دارد.

برای جلوگیری از اختلافات بعدی راجع به تعیین شخص داور، لازم است که حین تنظیم قرارداد، تمام شرکا بر سر انتخاب شخص داور به توافق برسند.

تنظیم قرارداد سفارشی

و اما جمع‌بندی مطلب

مشارکت در ساخت گلخانه و قراردادی که به تبع آن تنظیم می‌شود، درصورتی برای شما سودآور است که جزئیات فنی و حقوقی آن را به‌درستی بشناسید. هرچند که ساخت و اداره گلخانه درآمد فراوانی دارد؛ اما شما قادرید با نوشتن چند ماده و بند اشتباه در متن توافق، آن را به یک قرارداد سراسر زیان تبدیل کنید.

بنابراین، استفاده از قرارد سفارشی مشارکت در ساخت گلخانه به شما این امکان را می‌دهد که نگران کسب وکار و سرمایه‌تان نباشید. در وکیل‌باشی، انواع قراردادهای سفارشی و آماده توسط وکلای پایه یک دادگستری و متبحر در امور قراردادها تنظیم می‌شود. 

 

راضیه حبیبی_ کارشناس حقوقی وکیل‌باشی

title-bg

نظرات

پیام های کاربران را بخوانید

افزودن نظر

FAQ

پرسش های متداول

به طور کلی قرارداد مشارکت در ساخت گلخانه به چه معناست؟

قرارداد مشارکت در ساخت گلخانه، زیرمجموعه عقد شرکت است که مستند قانونی آن ماده 571 قانون مدنی می‎باشد. در اینجا، قرارداد شراکت میان اشخاصی منعقد می‌شود که سرمایه نقدی و غیرنقدی خود را با هم ادغام نموده و هدف طرفین قرارداد این است که ضمن شراکت جهت ساخت گلخانه، در سود و زیان حاصل از آن نیز با یکدیگر شریک شوند.

ارکان قرارداد مشارکت در ساخت شامل چه مواردی است؟

قرارداد مشارکت در ساخت گلخانه شامل ارکان زیر است:

  • عنوان یا نام قرارداد
  • طرفین قرارداد
  • موضوع قرارداد
  • آورده شرکا در قرارداد مشارکت در ساخت
  • سهم‌الشرکه شرکا
  • میزان مشارکت در سود و زیان
  • محرمانگی و عدم افشا اطلاعات
  • شرایط فسخ قرارداد مشارکت در ساخت
  • نحوه حل و فصل اختلافات شرکا

نحوه تعیین مرجع حل اختلاف در قرارداد مشارکت درساخت گلخانه چگونه است؟

حل و فصل کلیه اختلافات و دعاوی ناشی از این قرارداد و یا مرتبط به آن از جمله مذاکرات مقدماتی، انعقاد، اعتبار، فسخ قرارداد و تفسیر آن به عهده مقام صالح قضایی است. البته در صورت تمایل شما میتوانید در این بند به جای دادگاه صالح، رسیدگی و حل و فصل اختلافات احتمالی خود را به داور مرضی الطرفین ارجاع دهید.

تماس
گفتگو

پشتیبانی و مشاوره وکیل باشی

ما در کوتاه‌ترین زمان پاسخگوی شما هستیم

صبور باشید ...

افزودن فایل