;
1402/10/16 - 14:28

مزایای قرارداد مشارکت در ساخت

در این مقاله قصد داریم به بررسی مزایای قرارداد مشارکت در ساخت بپردازیم:

هدف همه ما از بستن یا همان انعقاد قرارداد، کسب سود و منفعت است. در واقع، هیچ‌یک از افراد نمی‌خواهند عمر و پول خود را صرف قراردادی کنند که دست آخر چیزی عایدشان نکند. قرارداد مشارکت درساخت نیز شامل همین موضوع می‌شود. به‌عبارت‌دیگر، هیچ مالک و سازنده‌ای بدون در نظرگرفتن مزایای مشارکت در ساخت، حاضر به تنظیم چنین توافقی نیستند.

ازاین‌رو، در این نوشته از وکیل‌باشی قصد داریم مزیت‌های قرارداد مشارکت در ساخت را به شما معرفی کنیم تا بتوانید در این مورد راحت‌تر تصمیم بگیرید. چنانچه برای انجام مشارکت در ساخت زمین یا خانه، دچار تردید هستید، تا انتها همراه ما باشید.

مهم‌ترین مزایای قرارداد مشارکت در ساخت

همان‌طور که در مقدمه نیز اشاره کردیم، خیلی از افراد پیش از شروع تخریب خانه کلنگی یا ساخت مشارکتی زمین‌شان، نسبت به سودآوری و ضرر نکردن در این قرارداد نگران هستند. این اشخاص پس از بارها بررسی قرارداد مشارکت در ساخت، با این پرسش روبه‌رو می‌شوند که: "مشارکت در ساخت چه مزیت‌هایی دارد؟" و این در حالی است که خیلی از افراد جوابی قانع‌کننده برای این سؤال پیدا نمی‌کنند.

در همین راستا، در ادامه راجع به 5 مزیت بزرگ مشارکت در ساخت صحبت می‌کنیم. این مزایا عبارت‌اند از:

1.   کاهش هزینه‌های ساخت

با انجام قرارداد مشارکت در ساخت، هزینه‌های ساخت نه تنها برای سازنده؛ بلکه برای مالک نیز کاهش پیدا می‌کند. در واقع، با استفاده از منابع و سرمایه‌های هر دو طرف قرارداد، هزینه‌های مربوط به احداث ساختمان در طول فرآیند ساخت‌وساز به طرز چشمگیری کاهش می‌یابد. برای چند لحظه تصور کنید که شما به عنوان سازنده فقط 2 میلیارد تومان پول دارید و با این اوضاع قیمت زمین، اصلاً نمی‌توانید زمین یا یک خانه قدیمی هم بخرید تا آن را بکوبید و از نو بسازید.این مورد فقط یکی از مزایای مشارکت در ساخت است، پس هنوز هم همراه ما باشید.

اگر هنوز هم به درستی با وظایف سازنده آشنا نیستید، توصیه می‌کنیم به مطلب تعهدات سازنده در قرارداد مشارکت در ساخت مراجعه کنید.

2.   تضمین کیفیت ساخت

با انجام قرارداد مشارکت در ساخت، سازنده یا پیمانکار طرف قرارداد به‌عنوان یک شخص یا شرکت با تجربه و دانش فنی در زمینه ساختمانی، نظارت بر کیفیت ساخت و نصب تجهیزات را بر عهده می‌گیرد. بنابراین، تضمین کیفیت ساخت و بهره‌وری بالاتر به‌عنوان یک مزیت اصلی قرارداد مشارکت در ساخت محسوب می‌شود.

اگر شما مالک هستید و در طول اجرای قرارداد متوجه شدید سازنده یا پیمانکار به تعهداتش عمل نمی‌کند، بهتر است به‌سرعت درخواست تامین دلیل در قرارداد مشارکت در ساخت را از مرجع صالح رسیدگی‌کننده، تقاضا کنید.

3.   کاهش ریسک‌های مربوط به ساخت

با انجام قرارداد مشارکت در ساخت، سازنده مسئولیت‌های مربوط به ساختمانی که در حال ساخت است را بر عهده خواهد داشت. در واقع، این قرارداد به طرفین کمک می‌کند تا از نظر حقوقی و قانونی در برابر هرگونه ریسک و مسئولیتی که در طول فرآیند ساختمانی ممکن است پیش آید، محافظت کند.

آنچه هر کدام از طرفین قرارداد یعنی سازنده و مالک، قصد اعطای وکالت به دیگری را داشته باشند، باید نسبت با این موضوع آشنا باشند. به این منظور، ما مطلب اعطای وکالت در قرارداد مشارکت در ساخت را برای شما آماده کرده‌ایم.

مزایای قرارداد مشارکت در ساخت

4.   کاهش زمان ساخت

به چهارمین مزیت از مزایای مشارکت در ساخت رسیدیم. در اینجا باید بگوییم که با انجام قرارداد مشارکت در ساخت، فرآیند ساخت سریع‌تر و کارآمدتر خواهد بود، زیرا همزمان با انجام قرارداد مشارکت در ساخت، تمام گروه ساخت (شامل مجریان، پیمانکاران، مهندسان و معماران) در ابتدای فرآیند ساخت به صورت همزمان درگیر می‌شوند و تلاش می‌کنند تا با همکاری و هماهنگی بهتر، سریع‌تر و کارآمدتر از پروژه خارج شوند. این روش به دلیل داشتن برنامه ریزی بهتر و هماهنگی بین اعضای گروه ساخت، می‌تواند زمان ساخت را کاهش دهد.

با این روش، سازنده و پیمانکاران می‌توانند در طول فرآیند ساخت، از تخصص و دانش متخصصان مهندسی و معماری بهره ببرند و به عنوان یک تیم، مشکلات را با هم حل کنند. همچنین، با انجام همزمان بسیاری از فعالیت‌های ساخت، می‌توان زمان تأخیر در پروژه را به حداقل رساند و در نتیجه، هزینه‌های اضافی ناشی از به تعویق افتادن ساخت‌وساز را کاهش داد.

مشارکت در ساخت یک ملک، می‌تواند به مالک و سازنده این فرصت را بدهد تا به مرور زمان پیشرفت و تغییرات را در فرآیند ساخت مشاهده کنند. "از جمله برجسته‎ترین مزایای مشارکت در ساخت که مبتنی بر عقد شرکت و ماده 571 قانون مدنی تنظیم می‌شود، این است که مالک و سازنده قادرند در طول فرآیند احداث بنا با یکدیگر ارتباط داشته و در صورت نیاز، تغییراتی را در نقشه ساختمان اعمال کنند. از طرفی، با این کار مالک می‌تواند از نزدیک شاهد کیفیت کار و جزئیات ساخت باشد و از این طریق اطمینان حاصل کند که ساخت ملک به درستی انجام می‌شود."

 از دیگر مزایای مشارکت در ساخت این است که باعث می‌شود مالک از پرداخت هزینه‌های اضافی و بیهوده دور بماند و حتی هزینه‌های نامعقولی را کاهش دهد. به طور کلی، مشارکت در ساخت یک ملک می‌تواند باعث شود که مالک به عنوان شخصی که سرمایه خود را در ساخت یک ملک قرار می‌دهد، از نزدیک شاهد فرآیند ساخت باشد و باعث شود که نهایتاً ملکی با کیفیت بالا و هزینه‌ی مناسب در اختیار داشته باشد.

5.   افزایش ارزش ملک مالک از برجسته‌‎ترین مزایای مشارکت در ساخت

این روزها هزیه‌‎های خرید مصالح ساختمانی و ساخت ساختمان آن‌قدر سرسام‌آور شده که مالکان زمین‌ها و خانه‌های کلنگی از پس آن برنمی‌آیند. بنابراین، هنگامی که با یک یا چند سازنده شریک شده و مراحل بازسازی و نوسازی بنا را پشت سر می‌گذارید، ارزش ملکتان نیز چندین برابر افزایش می‌یابد. خب، این افزایش ارزش ملک، باعث بیشتر شدن سرمایه شما نیز خواهد شد.

در انتها باید خاطرنشان کنیم که زمانی این قرارداد برای شرکا سودآور خواهد بود که آن‌ها یک توافقشان را اصولی و یا کمک یک وکیل تنظیم کرده باشند. چه بسا نوشتن قرارداد بدون بهره‌بردن از مشاوره حقوقی آنلاین، کار چند دقیقه باشد؛ اما تا آخر عمر هزینه‌ها و خسارات زیانباری را بر هر یک از طرفین متحمل کند.

 

مشاوره حقوقی تلفنی

و اما جمع‌‎بندی مطلب

همان‌طور که در طول این نوشته  توضیح دادیم، قراردادها باید برای طرفین آن منفعت داشته باشند والا هیچ توافقی در هیچ کجای جهان شکل نخواهد گرفت. دانستن مزایای مشارکت در ساخت نیز، شامل این قاعده است. چرا که اگر مالکان و سازندگان نسبت به سود خوب این قرارداد اطمینان خاطر داشته باشند، در تنظیم قرارداد مشارکت در ساخت، لحظه‎ای درنگ نخواهند کرد.

 این قرارداد به طور کلی می‌تواند با هدف بهبود کیفیت ساخت، کاهش هزینه‌ها و کاهش زمان ساخت پروژه مورد استفاده قرار گیرد. بر همین مبنا، وکلای تیم وکیل‌‎باشی با تخصص و تجربه فراوان، برای نگارش این قرارداد و سایر توافقات کتبی، همراه و پاسخگوی شما هستند. برای دریافت هر یک از خدمات حقوقی مجموعه، کافی است با مشاوران وکیل‎باشی در تماس باشید.  

 

راضیه حبیبی_ کارشناس حقوقی وکیل‌باشی

title-bg

نظرات

پیام های کاربران را بخوانید

افزودن نظر

FAQ

پرسش های متداول

به طور کلی قرارداد مشارکت در ساخت به چه معناست؟

در قرارداد مشارکت در ساخت، مالک ملکی که عمدتاً قدیمی و کلنگی است را در اختیار سازنده می‌گذارد؛ طرف دوم به عنوان سازنده در این قرارداد، به ایفای نقش می‌پردازد و تعهد می‌کند که احداث پروژه و ساخت سازه را بر عهده گیرد. سازنده نیز در پروژه ساخت و ساز، آورده ای دارد، آن هم شامل هزینه هایی می شود که او باید برای ساخت سازه ساختمان، پرداخت نماید.

مهمترین مزیت های مشارکت در ساخت و احداث بنا چیست؟

ا زمهمترین مزایای مشارکت در ساخت میتوان موارد زیر را نام برد:

1.   کاهش هزینه‌های ساخت

2.   تضمین کیفیت ساخت

3.   کاهش ریسک‌های مربوط به ساخت

4.   کاهش زمان ساخت

5.   افزایش ارزش ملک مالک از برجسته‎ترین مزایای مشارکت در ساخت

تماس
گفتگو

پشتیبانی و مشاوره وکیل باشی

ما در کوتاه‌ترین زمان پاسخگوی شما هستیم

صبور باشید ...

افزودن فایل