;
1402/10/16 - 14:36

همه چیز درباره قرارداد مشارکت در احداث باغ

در این مقاله قصد داریم به بررسی قرارداد مشارکت در ساخت و احداث باغ بپردازیم:

قرارداد مشارکت در احداث باغ، یکی از انواع قراردادهای مشارکت است که این روزها محبوبیت زیادی بین مردم پیدا کرده و عده زیادی می‌خواهند با نحوه تنظیم آن آشنا شوند. شاهد این مدعا، ساخت‌وساز قابل‌توجه زمین‌های اطراف شهرها است که اکثر آن‎ها تبدیل به باغ می‌شوند. بدون تردید، یکی از اولین گزینه‌های همه پس از خرید خانه و ماشین، خرید باغ است؛ اما تورم موجود باعث شده تا از پس هزینه هنگفت آن بر نیاییم.

اگر شما پولی برای خرید زمین، ساخت باغ یا حتی کار در این مکان، تخصص دارید، می‎توانید با انعقاد یک قرارداد مشارکت، به خواسته خود دست یابید. چگونه؟ تا انتهای این مطلب از وکیل‌باشی همراه ما باشید تا در این مورد اطلاعات حقوقی کافی در اختیارتان قرار دهیم.

ماهیت قانونی و تعریف قرارداد مشارکت در احداث باغ

قرارداد مشارکت در احداث باغ یکی از انواع قرارداد مشارکت است که در زیر تعریف آن را ارائه می‌کنیم: 

"قرارداد مشارکت در احداث باغ مطابق تصریح قانون‌گذار در مواد 571 و 10 قانون مدنی، فی‌مابین دو یا چند شخص حقیقی یا حقوقی، جهت ساخت باغ، تولید محصولات باغی و بهره‌برداری از آن، تنظیم می‌شود. هدف از امضای چنین توافقی این است که طرفین، آورده نقدی و غیرنقدی خود را با یکدیگر ادغام کرده و در سود و زیان حاصل از این مشارکت سهیم بشوند."

بر همین اساس، قرارداد احداث باغ می‎تواند در دو حالت منعقد شود: 

اول، به شکل قرارداد مشارکت در ساخت که میان مالک زمین و سازنده بسته می‌شود.

 دوم، قرارداد مشارکت مدنی خصوصی که میان مالک زمین یا باغ و فردی که در مدیریت و نگهداری از باغ تخصص دارد، منعقد خواهد شد. 

شرایط و نکات مهم در قرارداد مشارکت در احداث باغ

برای نوشتن متن قرارداد مشارکت در احداث باغ، باید چند نکته بسیار مهم را مدنظر داشته باشید. این موارد عبارت‌اند از:

  •   قرارداد مشارکت مدنی در احداث باغ، میان مالک باغ و فردی که در امور باغداری تخصص فراوانی دارد، منعقد می‌شود. در اینجا آورده طرف دوم، تخصص و تجربه او است. پس هر دو طرف در سود و زیان حاصل از قرارداد، به نسبت سهم‌الشرکه خود، شریک هستند.

  •  قرارداد مساقات، ممکن است برایتان با قرارداد مشارکت مدنی احداث باغ کاملاً شبیه و یک شکل باشد؛ درحالی‌که این دو، کاملاً با یکدیگر تفاوت دارند. برای شناخت بیشتر قرارداد مساقات، حتماً به مقاله نکات مهم قرارداد مساقات باید بدانید، سر بزنید.

  •   قرارداد مشارکت در احداث باغ، می‌تواند به صورت شراکت در ساخت نیز منعقد شود. یعنی شخصی که زمینی با کاربری باغ دارد، زمینش را به عنوان سرمایه در اختیار یک سازنده قرار می‎دهد. شخص سازنده که می‎تواند پیمانکار هم باشد، فرآیند ساخت‌وساز باغ را برعهده می‌گیرد. در نهایت هر دو طرف در بنای ساخته شده به نسبت سرمایه خود، سهیم می‌شوند.

  • در قرارداد مشارکت در احداث باغ، درج مشخصات و ویژگی‌های محصولات و درختانی که طرفین قصد کاشت آن‌ها در باغ موضوع قرارداد را دارند، بسیار مهم است. طرفین باید به دقت مشخص کنند که چه نوع محصولات و درختانی در باغ کاشته خواهد شد، میزان آن‌ها چقدر است و چه شرایطی برای کاشت آن‌ها وجود دارد.

علاوه بر این، طرفین باید به رعایت مقررات و استانداردهای مرتبط با عملیات مربوط به باغداری و کاشت محصولات و درختان توجه داشته باشند تا از ایجاد هرگونه مشکل یا خسارتی جلوگیری شود. برای این منظور، می‌توان در قرارداد مشخص کرد که از چه نوع مواد شیمیایی و کودهایی و به چه اندازه‌ای باید استفاده شود. 

  • یکی دیگر از برجسته‎ترین شرایط این‎گونه قراردادها، رعایت حفظ اسرار و اطلاعات است. چرا که ممکن است شما با یک باغدار باتجربه و کاربلد قرارداد مشارکت مدنی منعقد کنید. هدف از این توافق، افزایش محصولات باغ است و کسی جز همان باغدار، به‌خوبی بر فنون و روش‌های زراعی تسلط ندارد. از طرفی، شما از کودهای مخصوصی استفاده می‌کیند که باغداران دیگر از آن خبر ندارند. پس، روش کار باغدار و کودهای مورد استفاده باید برای همیشه مخفی مانده و به دست رقبا نرسند.

  •   نکته بعدی نحوه محاسبه درصد در قرارداد مشارکت در ساخت است که همواره یکی از معضلات همیشگی طرفین این قرارداد می‌باشد. در این مورد حتماً با یک وکیل متخصص در امور قراردادها مشورت کنید.

در نهایت، توصیه می‌کنیم که قبل از تنظیم قرارداد مشارکت در احداث باغ با یک وکیل متخصص مشاوره حقوقی آنلاین در این زمینه انجام دهید تا از وضوح و کیفیت بالای قرارداد خود اطمینان داشته باشید.

 

درخواست مشاوره حقوقی

نحوه تنظیم قرارداد مشارکت در ساخت باغ   

بهتر است اشاره کنیم که نحوه نوشتن قرارداد مشارکت، تابع شرایط کلی قرارداد نویسی است؛ اما درمورد شراکت در احداث باغ، باید توجه فوق‌العاده زیادی به تک تک مواد و بندهای این توافق داشته باشید. در ادامه راجع به این موضوع، به صورت مفصل توضیح می‌دهیم.

مواد یا ارکان قرارداد شراکت در احداث باغ شامل موارد زیر است:

عنوان قرارداد

قرارداد بی‌نام، درست مثل آدم بی‌هویت است. هرچقدر هم که در طول متن توافق، تمام شرایط و نکات را جزء به جزء نوشته باشید اگر نام صحیح قراردادتان را در بالای هر برگه ننویسید، دردسرهای زیادی در انتظارتان خواهد بود. در اینجا نام قرارداد عبارت است از: "قرارداد مشارکت در احداث باغ" 

طرفین قرارداد

منظور از طرفین، همان شرکا هستند که سرمایه‌های خود را با یکدیگر ترکیب نموده تا به هدف موردنظرشان دست پیدا کنند. 

موضوع قرارداد مشارکت در احداث باغ

موضوع قرارداد بر اساس گفته‌های قبلی، می‌تواند مشارکت مدنی در احداث باغ باشد یا مشارکت در ساخت باغ. در اینجا باید علاوه بر نوشتن صحیح عنوان قرارداد، جزئیات مربوط به موضوع نظیر تعداد درختان، مساحت باغ، آدرس و… را نیز ثبت کنید. 

مدت قرارداد

زمان شروع تا پایان قرارداد، مدت آن محسوب شده و عدم درج آن باعث ایجاد مشکلات حقوقی متعددی خواهد شد. 

آورده طرفین

بر اساس نوع قرارداد، آورده هر یک از طرفین نیز متفاوت است. اگر مشارکت در ساخت باغ باشد، آورده یک طرف، زمین است و آورده طرف دیگر هزینه و فرآیند احداث. اگر مشارکت مدنی در احداث باغ باشد، سرمایه یک طرف، تخصص در باغداری است و سرمایه طرف دیگر، برخورداری از باغ. 

سهم ‎الشرکه طرفین

باتوجه‌به میزان آورده هر یک از شرکا، سود و زیان حاصل از قرارداد میان آنان تقسیم می‌شود و هر یک از آن‌ها در قسمتی از موضوع قرارداد سهیم خواهند شد. 

تعهدات طرفین

اینکه درمورد وظایف هر یک از شرکا چه چیزهایی بنویسید، بستگی به توافقات و مذاکرات خودتان دارد. 

نحوه فسخ قرارداد 

 برهم زدن یا فسخ قراردادهای پیمانکاری، موضوع ساده و پیش پا افتاده‌ای نیست. هر شرطی که در قرارداد می‌نویسید و برای ضمانت اجرای آن حق فسخ را پیش‌بینی می‎کنید، حاوی جزئیات حقوقی فراوانی است. لذا در این زمینه باید از وکلای خبره مشورت بگیرید. 

حل و فصل اختلافات طرفین

تعیین داور و شرط داوری در قرارداد، یکی از بهترین راهکارها برای پایان دادن به اختلافات طرفین است. ما در مجله حقوقی وکیل‌باشی، در این رابطه چندین مطلب آماده کرده‌ایم که با مطالعه آن‌ها اطلاعات خوبی به دست می‌آورید. 

تنظیم قرارداد سفارشی

و اما جمع‌بندی مطلب 

دراین نوشته تلاش کردیم تا یکی دیگر از انواع قراردادهای مشارکت را به تفصیل، توضیح دهیم. قرارداد مشارکت در احداث باغ، موضوعی است که این مطلب را به آن اختصاص داده و شرایط تنظیم آن را بازگو کردیم. 

اگر قصد انعقاد این قرارداد را دارید، حتماً پس از مشورت با مشاوران حقوقی تیم وکیل‌باشی از فرصت تنظیم قرارداد سفارشی توسط وکلای پایه یک دادگستری بهره‌مند شوید. قراردادهای سفارشی در وکیل‌باشی، از سوی حقوق‌دانان باتجربه در امور قراردادی و مطابق با خواسته‌های شما تنظیم خواهند شد. برای استفاده از این امکان، کافی است درخواست خود را ثبت نمایید.

 

راضیه حبیبی_ کارشناس حقوقی وکیل‌باشی

title-bg

نظرات

پیام های کاربران را بخوانید

افزودن نظر

FAQ

پرسش های متداول

به طور کلی قرارداد شراکت در احداث باغ به چه معناست؟

"قرارداد مشارکت در احداث باغ مطابق تصریح قانون‌گذار در مواد 571 و 10 قانون مدنی، فی‌مابین دو یا چند شخص حقیقی یا حقوقی، جهت ساخت باغ، تولید محصولات باغی و بهره‌برداری از آن، تنظیم می‌شود. هدف از امضای چنین توافقی این است که طرفین، آورده نقدی و غیرنقدی خود را با یکدیگر ادغام کرده و در سود و زیان حاصل از این مشارکت سهیم بشوند."

ارکان قرارداد مشارکت در احداث باغ شامل چه مواردی است؟

از ارکان این قرارداد، می توان موارد زیر را نام برد:

  • عنوان قرارداد
  • طرفین قرارداد
  • موضوع قرارداد
  • مدت قرارداد
  • آورده طرفین
  • سهم‎ الشرکه طرفین
  • تعهدات طرفین
  • نحوه فسخ قرارداد 
  • حل و فصل اختلافات طرفین