;
1402/03/17 - 14:21

نکات حقوقی درباره‌ی تفاوت لایحه و دادخواست در چیست

در این مقاله قصد داریم به بررسی تفاوت های لایحه و دادخواست بپردازیم:

اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که در طول زندگی تان دست کم یک بار سر و کارتان به دادگاه و امور مربوط به آن افتاده باشد، می دانید که در دادگاه مدارک و سندهای گوناگونی مورد استفاده قرار می گیرد و هر کدام از آن ها تعریفی برای خود دارد و از طرفی نکات حقوقی مربوط هر یک از آن ها مختص خودشان می باشد؛ نظیر: لایحه و دادخواست. اما نکته ای که باید به آن توجه کرد این است که بسیاری از افراد نمی دانند که هر کدام از این اسناد و مدارک تعریف خاص خود را دارند و کاربایی منحصر به فردی را به خودشان اختصاص داده اند. عموم افراد که از این امور تخصصی بی خبر هستند، به خاطر این که از آگاهی کافی برخوردار نیستند در بسیاری از اوقات ، به وسیله های راه های نادرست آن ها را تنظیم می کنند؛ این امر سبب می شود که در بسیاری از اوقات، مشکلات زیادی برای آن ها به وجود بیاید؛ به همین دلیل قصد داریم در این مقاله به بحث و بررسی پیرامون تفاوت لایحه و دادخواست و نکات مهم دادخواست و لایحه و همچنین ضرورت آگاهی درباره لایحه و دادخواست بپردازیم. با ما تا انتهای این مطلب همراه بمانید.

 تفاوت لایحه و دادخواست چیست؟ لایحه و دادخواست چه فرقی با یکدیگر دارند؟

بهتر است پیش از این که به ذکر تفاوت میان این دو سند مهم حقوقی یعنی لایحه و دادخواست، بپردازیم، در ابتدا به کاربرد آن ها اشاره کنیم. باید بگوییم که لایحه سندی است که برای ارائه ی دفاعیه های لازم از سوی هر یک از طرفین دعوا مطرح می شود و هر دو طرف دعوا می توانند نسبت به نگارش آن اقدام نمایند و آن را تقدیم دادگاه نمایند. اما از طرف دیگر، می توان گفت که دادخواست در نقطه ی مقابل لایحه قرار دارد. زیرا در تعریف لایحه باید گفت که لایحه فرمی است که خواهان، برای دادخواهی و تنظیم شکایت استفاده می کند و به وسیله ی آن ، از شخصی که شاکی است ، چه حقیقی و چه حقوقی ، شکایت به عمل می آورد. توجه به این نکته نیز ضروری است که شما می توانید برای ثبت دادخواست خود ، از فرم های قضایی از پیش آماده ای استفاده کنید که با هزینه ای بسیار مناسب، در مجموعه وکیلباشی در اختیار شما قرار می گیرد و تنها با پر کردن آن فرم می توانید شکایت خود را از شخص مورد نظرتان مطرح نمایید. اما لایحه فرم خاصی ندارد و مفاد آن با توجه به میزان تخصص و دانش کسی که آن را تنظیم می کند، به نگارش در می آید بنابراین بسیار مهم است که لایحه موردنظر شما توسط وکلای با تجربه دراین زمینه سپرده شود؛ مجموعه وکیلباشی این امکان را برای شما فراهم نموده که با ثبت درخواست لایحه سفارشی، تنظیم متن لایحه موردنظر را به متخصص در این زمینه بسپارید.

تفاوت لایحه و دادخواست

ضرورت آگاهی و اطلاع درباره تفاوت لایحه و دادخواست:

همان طور که گفته ایم، عدم آگاهی درباره تفاوت های میان لایحه و دادخواست، سبب می شود که در بسیاری از اوقات، افراد با بی اطلاعی آن ها را تنظیم کنند و در اغلب اوقات دچار شکست های زیادی شوند که می تواند سرنوشت آن ها را تغییر دهد و مشکلات زیادی را برای آن ها به همراه بیاورد ؛ بنابر این نتیجه ای که از این استدلال حاصل می شود این است که باید با دقت در نکات حقوقی درباره ی این موارد ، مشکلاتی را که از این طریق حاصل می شود، از پیش پای خود بردارید. برای این که بتوانید درباره ی این موارد اطلاعات کافی را به دست بیاورید بهتر است که با دقت در نکات حقوقی درباره ی لایحه و دادخواست شروع کنید و در ابتدا با این مورد کاملا آشنا شوید ؛ زیرا این دو مفهوم بسیار مهم هستند و بیشتر اشتباهات حقوقی برای عموم مردم از عدم آگاهی در این زمینه حاصل می شود. از این رو بر آن شده ایم تا در این مقاله این موضوع را مورد بررسی قرار دهیم.

برای این که بدانید این موضوع از چه اهمیتی برخوردار است، لازم است که مهم ترین نکات حقوقی را در باره ی مزایای آن به شما گوشزد کنیم: در ابتدا شما می توانید به صورت جداگانه با مفهوم اصطلاحی و حقوقی هر یک از این عبارت ها آشنا شوید. این امر می تواند به شما این امکان را بدهد که آن ها را به صورت جداگانه بررسی نمایید. شما می توانید بعد از روشن شدن این موضوع، به این نتیجه برسید که می توانید با چه شرایطی ، تنظیم آن ها را از افراد با تجربه و متخصص بخواهید. این امر سبب می شود که شما شناخت کافی را نسبت به این دو موضوع به دست بیاورید و دیگر آن ها را با یک دیگر اشتباه نگیرید. اشتباهاتی که غالباً در میان مردم رایج است و همان طور که گفتیم می تواند منجر به ایجاد مشکلات عدیده ای بشود. این امر به شما کمک می کند که بتوانید در پرونده های حقوقی خود با چشم و گوش باز تری اقدام نمایید و نتیجه ی مطلوب تری نیز از کار خود دریافت نمایید و سرانجام مطلوب تری را برای پرونده های خود در نظر بگیرید.

بیشتر بخوانید همه چیز درباره لایحه حقوقی و روش تنظیم آن

دادخواست چیست؟ دادخواست یعنی چه؟

خب تا این جا فهمیدیم که افراد می توانند در قالب لایحه دفاعیه های خود را مطرح کنند؛ یعنی به عبارت دیگر، لایحه نوشته ای است که می تواند بی گناهی کسی را به اثبات برساند. در نقطه ی مقابل، دادخواست وجود دارد. با این توضیح که می توان از طریق آن، بر علیه هر فرد یا افرادی ، فرقی نمی‌کند که حقیقی باشند یا حقوقی، اقامه ی دعوا نمایید و دعوایی را بر علیه آن ها مطرح کنید. دادخواست را می توان به تمامی مراجع قضایی ارائه نمود و می توان گفت که برای تمامی این گونه مراجع از اعتبار بسیار زیادی برخوردار است و می تواند به عنوان شروع یک دعوای کیفری یا حقوقی به شمار بیاید. پس هر گاه قصد داشتید نسبت به کسی یا کسانی اقامه ی دعوا نمایید، می توانید با پر کردن فرمی که مخصوص دادخواست است، دعوای خود را در مراجع قانونی آغاز نمایید.

لایحه به چه معناست؟ لایحه چیست؟

لایحه یکی از مهم ترین سندهای حقوقی است که دو طرف یک دعوا، برای تنظیم دفاعیه خودشان از آن کمک می گیرند. اگر بخواهیم توضیحات دقیق تری در باره ی این موضوع ارائه کنیم می توانیم بگوییم که اگر چه در دادگاه، منشی دادگاه همه ی نکته ها و اظهارات دو طرف دعوا را ثبت و ضبط می نماید، هر یک از طرفین هم می توانند دفاعیه ها و بیانیه های خود را تنظیم کنند و آن را در قالب یک لایحه تقدیم دادگاه نمایند. لایحه از ارزش و اهمیت بسیار زیادی برخوردار است ؛ زیرا هر یک از طرفین می توانند با لایحه ای که به دادگاه تقدیم می کنند، قاضی را مجاب کنند که رای مناسب با خواسته ی آن ها را صادر کند و پرونده را به نفع آن ها به پیش ببرد و از این رو، سرانجام مطلوبی را برای خود به ارمغان بیاورند. البته توجه به این نکته نیز بسیار ضروری است که گاهی ممکن است مطالب به درستی به سمع قاضی پرونده در دادگاه نرسیده باشد و یا این امکان هم وجود دارد که برخی از نکته های مهم از قلم افتاده باشد و در این گونه مواقع، تنها راه نجات برای افراد و طرفین دعوا این است که لایحه ی مناسبی را تهیه کنند و اطلاعات کامل و ضروری را در قالب دفاعیه تقدیم به دادگاه نمایند.

نکته بسیار مهم در تنظیم لایحه و دادخواست:

پیش از این که به این موضوع بپردازیم باید بگوییم که اگر قصد تهیه و تنظیم لایحه یا دادخواستی را دارید، باید به چند نکته ی مهم و ضروری توجه کنید:
مهم ترین نکته این است که تمامی سندها می توانند تاثیری کاملا مستقیم در پرونده ی شما داشته باشند و سرنوشت پرونده ی شما را تعیین کنند. به بیان دیگر می توان گفت که رأی قاضی می تواند کاملا متاثر از برخی سندها باشد. از این رو بسیار مهم است که شما برای تنظیم اسناد حقوقی خود که قرار است آن ها را به دادگاه ارائه بدهید، حتما از شخصی حرفه ای کمک بگیرید به گونه ای که بتوانید از حقوق خود دفاع کنید. باید بدانید که هر کسی قادر نیست که یک سند حقوقی به درد بخور و موثر که تضمین کننده ی نتیجه ای مناسب برای پرونده شما باشد، تنظیم کند. بنابر این احتیاط و آگاهی لازم را در این زمینه حتما کسب کنید. باید بدانید که علاوه بر این که کسی که قرار است سند شما را تنظیم کند، باید متخصص باشد و تحصیلات او در این زمینه کاملا مرتبط باشد، تجربه ی کافی هم بسیار ضروری است و نمی توان ادعا کرد که یک فرد تحصیل کرده با سواد می تواند یک سند حقوقی معتبر مانند لایحه و یا دادخواست مناسب را تهیه و تنظیم نماید.

سخن پایانی:

همانطور که گفته شد، در این مقاله با معنا و مفهوم لایحه و دادخواست و تفاوت هایشان آشنا شدیم. قطعاً تا اینجا به این موضوع پی برده اید که برای تنظیم و تهیه این گونه اسناد، یعنی دادخواست یا لایحه باید دقت بسیار زیادی را به خرج بدهید. بهتر است به جای این که خودتان بدون آگاهی اقدام به تهیه و تنظیم این گونه اسناد مهم بکنید، آن را به دست یک فرد متخصص بسپارید و دانش و تخصص او بهره بگیرید و با خیال راحت آن را روانه ی دادگاه نمایید؛ به این منظور شما میتوانید از خدمات مشاوره حقوقی آنلاین متخصصین وکیلباشی نیز بهره برده و بتوانید با راهنمایی ایشان، گامی صحیح در انتخاب نوع دادخواست و نحوه نوشتن لایحه مورد نظر خویش بردارید.

title-bg

نظرات

پیام های کاربران را بخوانید

افزودن نظر
avatar

م. سنایی

متن دادخواست رو میشه خودمون بنویسم یا حتماً وکیل بگیرم؟

 

پاسخ وکیل باشی: با سلام. تنظیم متن دادخواست توسط وکیل الزامی نیست و خود شماهم می توانید فرم دادخواست را تکمیل کنید؛ اما به شما پیشنهاد می کنیم برای احقاق حقوق خود، حتماً از مشاوره حقوقی وکلای متخصص استفاده نمایید.

avatar

سلطانی فرد

سلام علیکم. بخواهم وکیل برایم تنظیم لایحه انجام دهد با چه شماره ای تماس بگیرم

 

پاسخ وکیل باشی: با سلام. شما می‌توانید با ثبت درخواست تنظیم لایحه سفارشی، تنظیم لایحه خود را به وکلای متخصص بسپارید.

avatar

ایمان_عسکری

سلام من برای نگارش دادخواستم نیاز به راهنمایی دارم ممنون میشم کمک کنید

 

پاسخ وکیل باشی: با سلام شما می‌توانید با ثبت درخواست در لینک تنظیم لایحه سفارشی، نگارش دادخواست مورد نظر خود را به وکلای متخصص بسپارید.

right-arrow left-arrow

FAQ

پرسش های متداول

آیا در هر موضوع شکایتی باید دادخواست تقدیم نمود؟

خیر، ابتدا باید گفت که فرم دادخواست متعلق به مراجع حقوقی است و در مراجع کیفری فرم شکواییه را باید تقدیم کرد. سپس آنکه بهتر است در اینطور مسائل همیشه با یک وکیل مجرب مشورت نمایید چراکه برخی خواسته ها ممکن است از راه ساده تری به نتیجه برسند و نیازی به طی روند پر چالش دادگاهی نباشد.

آیا می‌توان در حین روند پرونده در دادخواست، خواسته را کاهش یا افزایش داد؟

برای پاسخ به این سوال که آیا می‌توان در حین رسیدگی به پرونده  میزان خواسته را کاهش داد یا خیر؟ باید گفت: مطابق با قانون آیین دادرسی مدنی افزایش خواسته فقط در جلسه اول رسیدگی مقدور است، اما کاهش خواسته در هر مرحله از رسیدگی ممکن است.

اگر در فرم دادخواست نقص یا ایرادی وجود داشت چه اتفاقی می‌افتد؟

اخطار رفع نقص صادر می‌شود، دادگاه به فرد برای رفع نقص اخطار می دهد و اگر در مهلتی ۱۰ روزه فرد اقدام به رفع نقص نکرد دادخواست وی رد می شود یعنی دیگر دعوای وی شروع به تعیین وقت و رسیدگی نمی‌شود زیرا در همان آغاز، دادخواست وی مردود شده است.

تماس
گفتگو

پشتیبانی و مشاوره وکیل باشی

ما در کوتاه‌ترین زمان پاسخگوی شما هستیم

صبور باشید ...

افزودن فایل