;
1402/10/16 - 10:11

ضروری ترین نکته ها برای تنظیم یک قرارداد فریلنسری یا دورکاری

در این مقاله قصد داریم به بررسی نکات مهم تنظیم قرارداد فریلنسری یا دورکاری بپردازیم:

یکی از پدیده های دنیای مدرن که این روزها به شدت به چشم می خورد، این است که تعداد فریلنسرها روز به روز در حال گسترش است. در واقع می توان گفت که آزادکاری یکی از ضرورت های دنیای امروز است و نمی توان از اهمیت و جایگاه آن غافل ماند. استفاده از قرارداد فریلنسری نیز بالتبع رو به افزایش است و کارفرما و فریلنسرهای زیادی به تنظیم قرارداد فریلنسری رو می‍‌‌آورند؛ بنابراین آگاهی و اطلاع از نحوه نوشتن قرارداد دورکاری یا فریلنسری بسیار ضروری است. از این رو در این مقاله وکیل‌باشی قصد داریم درباره قرارداد فریلنسری سخن گفته و چند نکته کلیدی که به شما در نحوه تنظیم قرارداد مزبور کمک می‌کند را بیان داریم. با ما تا انتهای این مقاله همراه بمانید.

فریلنسر کیست؟ فریلنسر یعنی چه؟

فریلنسر، شخصی است که به صورت آزاد و مستقل به فعالیت تخصصی خود برای شرکت ها و کارفرمایان متعدد میپردازد. افرادی که به صورت فریلنسینگ فعالیت میکنند، اغلب به صورت پاره وقت یا کوتاه مدت استخدام میگردند و پروژه مورد نیاز کارفرما را در زمان تعیین شده به سر انجام میرسانند. دور کارها اصولاً فعالیت خود را به شکل دورکاری و پروژه ای و بعضاً پاره وقت پیش میبرند که همین موضوع سبب محبوبیت رو به افزایش این فعالیت میان کارجویان و کارفرمایان گشته است. از نمونه مشاغل آزادکاری میتوان به برنامه نویسی، عکاسی و یا تولید محتوا و همچنین هر کار و حرفه ای که بتوان به صورت مستقل آن را پیش برد، اشاره کرد

قرارداد آزادکاری چگونه است؟

اگر بخواهیم بدانیم که یک قرارداد فریلنسری چگونه است و چه قواعدی را باید در آن رعایت کرد تا دچار مشکلات حقوقی نشویم، اولین توضیحی که باید در این باره به آن بپردازیم، این است که بگوییم که تمامی قراردادهایی که برای دورکاری وجود دارد ، پیرو یک سری قواعد خاص هستند. 

"قرارداد فریلنسری یا "قرارداد خدمات مستقل" (Independent Contractor Agreement)، یک نوع قرارداد حقوقی است که بین فریلنسر (مستقل) و کارفرما (شرکت یا فردی که خدمات فریلنسر را به دست می‌آورد) برقرار می‌شود. این قرارداد شرایط، نحوه پرداخت و دیگر جزئیات مربوط به ارائه خدمات توسط فریلنسر را تعیین می‌کند."

با توجه به ویژگی هایی که قراردادهای فریلنسینگ دارند می توانیم بگوییم که این قراردادها، در زمره ی قراردادهای پیمانکاری به شمار میروند که نکته های حقوقی منحصر به فردی را به خود اختصاص داده اند. البته به عقیده عده ای ، این نام را می توان عنوانی جدید برای انواع قراردادهای پیمانکاری در نظر گرفت با این تفاوت که در قراردادهای پیمانکاری، اجراکننده یا پیمانکار نیاز به حضور فیزیکی در محل انجام موضوع خواهد داشت؛ اما در قراردادهای فریلنسری یا دورکاری، فریلنسر نیاز به حضور فیزیکی نخواهد برای شروع یک رابطه کاری امن میان کارفرما و فریلنسر، داشتن قرارداد بسیار حیاتی است. قراردادی که توسط متخصص تنظیم شده و تضمین کننده حقوق طرفین باشد. از این رو مجموعه وکیل‌باشی برای شما انواع قراردادهای فریلنسری را مهیا نموده است که شما می‌توانید فرم مورد مورد نظر را دانلود کرده و مورد استفاده قرار دهید.  

انواع قرارداد فریلنسری

نکات مهم قرارداد فریلنسری یا دورکاری:

اگر در پی این امر هستید که یک قرارداد پروژه ای را تنظیم کنید و آن را برای کاری مهم در نظر گرفته اید، باید حتماً چند نکته ی مهم حقوقی را در این باره بدانید. نکته هایی که اگر از آن ها غافل بمانید احتمال این که در کار پیش روی خود با شکست مواجه شوید، بسیار زیاد است. حالا این نکته ها چیست؟ اگر در پی اخذ نمونه قرارداد های آماده از گروه های حقوقی مختلف هستید، بهتر است به این نکته ها توجه کامل داشته باشید تا با مشکل مواجه نشوید.

  • شناخت کامل طرفین قرارداد:

اولین نکته ای که ضرورت دانستن مسایل مربوط به آن بسیار پر رنگ است و غافل بودن از قواعد آن سبب شکست شما می شود ، نکته های مربوط به طرفین قرارداد است. برای این منظور کسی که متقاضی دریافت خدمات از شخص دورکار متخصص است، باید نسبت به قواعد و قوانین شخص دورکار یا همان ارائه دهنده ی خدمت، درک و فهم شفافی داشته باشد. این موضوع سبب این می شود که نتیجه ای که در نهایت به دست آن ها می رسد برایشان رضایت بخش تر و مطلوب تر باشد. از این رو یکی از پیشنهادات ضروری در این باره این است که پیش از آن که کار خودتان را به شخصی بسپارید، در باره سابقه ی کاری و رزومه ی شخص فریلنسر، حتما اطلاعات کامل را به دست بیاورید. بعد از آن باید حتماً معرفی کامل و صحیحی نسبت به دو طرف قرارداد طی متن قرارداد صورت بگیرد.

  • موضوع قرارداد فریلنسری:

برای این که بدانید در زمینه ی موضوع قرارداد آزادکاری باید چه عنوانی را در نظر بگیرید، باید بدانید که محتوای این قرارداد یا همان هدف از پروژه مد نظر چه چیزی می باشد. باید بدانید که این قسمت از کار به عنوان یکی از مهم ترین قسمت های یک قرارداد پروژه ای دورکاری در نظر گرفته می شود که حساسیت بسیار زیادی هم دارد. بنابراین باید نکته های ضروری را در باره ی آن بدانید. باید دقت داشته باشید که اگر قرار است جزییات خاصی را به موضوع قرارداد خود اضافه کنید ، حتماً می‌بایست با تهیه پیشنویس و بازنگری در قرارداد،  خیال خود را بابت دقت در تنظیم فرم، راحت کنید.

  • مبلغ قرارداد پروژه ای:

موضوع مربوط به مبلغ قرارداد پروژه ای و پیمانکاری، یکی دیگر از مطالب مهمی است که در نگارش یک قرارداد حرفه ای پروژه ای باید آن را مد نظر قرار دهید. در ابتدا باید بدانید که نحوه محاسبه تنظیم قرارداد چگونه است؟ بعد از این، می توانید یک قسمت از آن مبلغ کلی یعنی درصدی از آن مبلغ را به پیش پرداخت اختصاص دهید و آن را به فریلنسر بپردازید. شما با پرداخت پیش قسط به فریلنسر یا دورکار و کسب امضای او در قرارداد می توانید او را به عنوان شخصی که ملزم است کار شما را انجام دهد ، در نظر بگیرید و به صورت حقوقی این مسئولیت را به او بدهید. بعد از پرداخت پیش پرداخت، می توانید در هر مرحله از پیشرفت قرارداد و کار خود، یک قسمت دیگر از مبلغ را پرداخت نمایید. بنابر این باید در ابتدا شاخص هایی را برای هر قسمت از کار در نظر بگیرید و به تناسب آن ، درصد های پرداخت را معین نمایید.

نحوه تنظیم قرارداد فریلنسری

  •  تشریح کامل تعهدات طرفین قرارداد آزادکاری، به همراه ضمانتی مناسب برای اجرای آن:

معمولا یکی از مهم ترین عواملی که سبب می شود اختلافاتی و چالشهایی در میان طرفین قرارداد ایجاد شود با تعهدات طرفین قرارداد مرتبط است. زیرا گاهی اوقات دیده شده که طرفین نمی‌دانند با امضای توافق، آثار و عواقب قرارداد را نیز میپذیرند. برای این که در این باره به درد سر خاصی نیفتید بهتر است که پیش از این که اقدام به نوشتن قرارداد مد نظر خود بنمایید، درباره ی تعهداتی که قرار است به گردن بگیرید و یا تعهداتی که قرار است از طرف مقابل آن ها را بخواهید، حسابی فکر کنید و آن ها را کاملاً شفاف و ریز به ریز و نکته به نکته بر روی کاغذ مکتوب کنید. در این صورت می توان گفت که اختلافات و درگیری های به وجود آمده ناشی از این مورد به حداقل خواهد رسید و شما را از مشکلات دور تر خواهد کرد. البته توجه به این نکته نیز بسیار ضروری به نظر می رسد که برای ایفای تعهدات هم از سوی خودتان و هم از سوی طرف مقابل قراردادتان، ضمانت اجرای مناسبی را در نظر بگیرید تا خیالتان بابت این که این تعهدات حتماً به اجرا می رسند، کاملا راحت باشد. تعیین ضمانت اجرا سبب می شود که اگر یکی از طرفین قرارداد پروژه ای ، در انجام تعهدات خودش کوتاهی کرد و کار را با اختلال همراه کرد ، طرف دیگر برای احقاق حق خود، به درد سر نیفتد و بتواند به راحتی تکلیف خود را معین کند.

  • تعیین تکلیف مالکیت فکری، درباره قراردادهای پروژهای برای فریلنسرها:

اصلا بعید نیست که در هر کاری که به صورت دورکاری انجام می شود، دستاوردهای پیش بینی نشده ای حاصل شود که اصلا توقع آن را هم نداشته ایم؛ ولی پیشبرد صحیح و مطلوب کار سبب شده است تا به آن برسیم. همیشه باید در این باره پیش بینی های لازم را انجام دهیم و تدابیر مخصوص را برای تعیین تکلیف در باره ی آن اتخاذ نماییم. باید در هنگام انعقاد قرارداد پروژه ای دورکاری، درباره ی این امر تصمیم بگیریم که در این صورت ، کدام یکی از طرفین قرارداد پروژه ای ، به صورت قانونی ، صاحب مالکیت فکری این دستاوردها خواهد بود. پس حتماً نکته های لازم و ضروری را در این باره مد نظر داشته باشید و تصمیم های درستی بگیرید در این باره شما می‌‍توانید با استفاده از آموزش تصویری قراردادنویسی اطلاعات و دانش خود را در زمینه نحوه نوشتن قرارداد و نکات مهم آن افزایش داده و به راحتی قراردادهای مورد نظرتان را تدوین و تنظیم نمایید.

تنظیم قرارداد دورکاری اختصاصی

می توان به جرأت گفت که بیشتر افرادی که در حرفه ای خاص مشغول کار هستند و یا خدماتی را به صورت آزادکاری دریافت می کنند، تصور شفاف و کاملا درستی نسبت به تنظیم انواع قرارداد ندارند؛ بسیاری از افراد از زیر و بم حقوقی این گونه مسائل خبر ندارند؛ بنابراین به آن ها پیشنهاد می‌کنیم که در این زمینه، از مشاوره حقوقی استفاده کنید تا بتوانید خودتان را از عواقب پیش بینی نشده‌ی  نبود قراردادی فنی، رهایی ببخشید. 

مشاوره حقوقی

سخن نهایی:

 همانگونه که ملاحظه نمودید، در این مقاله با معنا و مفهوم نمونه قرارداد آزادکاری، ضرورت وجود قرارداد دورکاری یا پروژه ای و بندهای مهم قرارداد کار فریلنسر آشنا شدید؛ حالا نوبت شماست. اگر شما هم کارتان به نحوی است که باید آن را به صورت پروژه ای و در حالت فریلنسرینگ انجام دهید، یا می خواهید برای انجام شدن کار مد نظرتان، با یک متخصص دورکار همراه شوید؛ به شما توصیه میکنیم جهت جلوگیری از هرگونه اختلاف احتمالی آینده جهت تنظیم قرارداد آزادکاری یا پروژه ای خود، از مشاوره حقوقی آنلاین و راهنمایی وکلای متخصص در این زمینه استفاده نمایید.

title-bg

نظرات

پیام های کاربران را بخوانید

افزودن نظر
avatar

hajebi_m

اگر در متن قرارداد فریلنسری مدت ننوشته باشیم قرارداد کی تموم شده محسوب میشه

 

پاسخ وکیل باشی: با سلام. در صورتی که در متن قرارداد دورکاری مدت درج نشده باشد. قرارداد شما با انجام موضوع قرارداد به اتمام خواهد رسید.

avatar

ماری امینی

آیا میشه برای قرارداد فریلنسری هم ساعت کاری مشخص کرد؟

 

پاسخ وکیل باشی: با سلام. قراردادها تابع توافقات هر دو طرف هستند؛ بنابراین اگر شما در این مورد با طرف مقابل قرارداد توافق داشته باشید، مشکلی ندارد.

right-arrow left-arrow

FAQ

پرسش های متداول

مفاد و ارکان قرارداد فریلنسری شامل چه مواردی است؟

ارکان ضروری در متن قرارداد فریلنسری شامل موارد زیر خواهد بود:

  • مشخصات طرفین
  • موضوع قرارداد
  • مدت قرارداد دورکاری
  • هزینه قرارداد و شرایط پرداخت آن
  • تعهدات فریلنسر
  • تعهدات کارفرما در قرارداد آزاد کاری یا فریلنسری
  • موارد فسخ 
  • فورس ماژور
  • مرجع حل اختلاف

مزیت فریلنسری (دورکاری) در چیست؟

فریلنسری دارای مزایای زیادی است که به شرح زیر است:

  • ساعت کاری منعطف
  • قدرت انتخاب مشتری
  • انعطاف در انتخاب محل کار
  • استقلال در شغل و نداشتن رییس و مافوق

از معایب فریلنسری به چه مواردی می‌توان اشاره کرد؟

از معایب و ایرادات قراردادهای دورکاری یا فریلنسری می توان موارد زیر را نام برد:

  • حجم کاری متغیر
  • اختلاط وقت کار و اوقات فراغت
  • امنیت شغلی پایینتر
  • عدم بهره مندی از عیدی و سنوات و پاداش