;
1402/03/29 - 17:16

نحوه محاسبه هزینه تنظیم قرارداد

در این مقاله قصد داریم به بررسی نحوه محاسبه هزینه تنظیم قرارداد و نکات آن بپردازیم:

امروزه افراد برای انعقاد هر معامله  بخصوص معامله های مهم، مثل بیع اقدام به تنظیم قرارداد می‌کنند. انعقاد هر معامله، هزینه‌هایی را نیز دربردارد. بهتر است برای این موضوع اطلاعات کافی را بدست بیاوریم تا در هنگام نگارش قرارداد، بتوانیم محاسبات دقیق‌تری را اعمال نماییم. باید بدانید که میزان هزینه ای که برای تنظیم هر نوع از قرارداد در نظر گرفته می‌شود و همین طور این مساله که دریافت هر نوع از خدمات حقوقی، نیازمند پرداخت چه میزان هزینه‌ای است، موضوعی است که به صورت سالیانه و با در نظر گرفتن مصوبه هایی که صورت می‌گیرد، در حال تغییر است. اهمیت این موضوع سبب شده است که به صورت اختصاصی به این مطلب بپردازیم. بنابراین اگر می‌خواهید اطلاعات دقیق و اختصاصی درباره‌ی انواع این هزینه‌ها کسب کنید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که تا پایان این مقاله با ما همراه باشید و اطلاعات کافی را در این زمینه به دست بیاورید.

اهمیت رعایت نکات حقوقی در تنظیم قرارداد چیست؟

در ابتدا پیش از پرداختن به موضوع هزینه های مد نظر برای تنظیم قرارداد، بهتر است به موضوع قرارداد شرایط و ماهیت آن  پرداخته شود. در تنظیم هر قرارداد، اقدامات قبل از عقد قرارداد که در این مقاله برای شما تعبیه شده است. قرارداد به معنای توافق دو یا چند شخص برای ایجاد یا اسقاط یک اثر حقوقی می‌باشد. معامله‌هایی که به نوعی برای تبادل پول و ثروت انجام می‌شود، نیازمند تنظیم قرارداد هستند. اگر در تنظیم قرارداد رعایت تمامی نکات حقوقی مد نظر قرار بگیرد، می‌تواند برای ضمانت حق و حقوق هر کدام از دو طرف قرارداد، شرایط لازم را مهیا نماید.

یکی از مهم ترین نکته هایی که باید در هنگام تنظیم هر معامله ای مد نظر قرار بگیرد، این است که بعد از تنظیم قرارداد و امضای آن، امکان تغییر مفاد قرارداد امکان پذیر نبوده است؛ از این رو بهتر است، به تمامی اصول و مطالب قرارداد نویسی، مسلط باشید همه‌ی نکات حقوقی مربوط به آن را رعایت کنید و از مشاوره حقوقی نیز غافل نشوید.

 

مشاوره حقوقی

شرایط صحت قرارداد چیست؟

بر طبق ماده 183 قانون مدنی، یک عقد باید واجد شرایطی داشته باشد تا از نظر قانونی معتبر باشد که این موارد شامل:

  • قصد و رضای طرفین: 

به این معنا که هردوطرف باید اراده و قصد برای ایجاد یک قرارداد را داشته باشند در غیر این صورت عقد باطل است. علاوه بر قصد و اراده باید رضایت نیز وجود داشته باشد و اگر یکی از طرفین از روی اکراه عقدی را منعقد نموده باشد آن عقد غیر نافذ است. برای تنفیذ معامله باید مراحلی را طی نمود که می توانید به آموزش تصویری دعوای تنفیذ قرارداد در سایت وکیل باشی مراجعه کنید.

  • اهلیت طرفین: 

به این معنا که طرفین هر عقدی  باید عاقل، بالغ و رشید باشند و اگر صغیر، مجنون و یا سفیه قراردادی را منعقد نمایند این قرارداد بسته به موضوع آن غیر نافذ یا باطل می‌شود.

  • معین بودن موضوع معامله: 

موضوع معامله نباید مبهم و مردد بین چند چیز باشد؛ لذا اگر موضوع مورد معامله شما مردد یا مبهم باشد، عقد واقع شده باطل است.

  • مشروعیت جهت معامله: 

زمانی جهت قرارداد یا معامله تصریح میشود باید مشروع باشد به این معنا که طرفین نمی‌توانند معامله نامشروعی را منعقد نمایند در این صورت معامله منعقده باطل محسوب می‌شود. موارد و شرایط صحت اعتبار قرارداد، تنها شامل موارد بالا نمی‌شود ولی این موارد لازمه صحت و اعتبار هر عقدی است.

آثار و عواقب قرارداد، موضوع است که باید درباره‌ی آن اطلاعات لازم را کسب نمایید، زیرا انعقاد هر عقدی ، اثرات  وعواقبی  دارد که باید قبل از انعقاد آن در مورد آنها اطلاعات کسب کنید.

تعیین هزینه تنظیم قرارداد به چه صورت است؟

بعد از انعقاد یک قرارداد، ممکن است این سوال در ذهن شما ایجاد شود که هزینه های این توافق به چه میزان است؟ همان طور که گفتیم افراد باید پیش از اقدام به تنظیم قرارداد، با تهیه پیش نویس و بازنگری در قرارداد، تمامی اطلاعات لازم را درباره‌ی هزینه های احتمالی آن به دست بیاورند و آمادگی لازم را برای این کار کسب کنند. باید بدانید که وقتی به وکیل مراجعه کنید و مساله‌ی قرارداد خود را با او در میان بگذارید، می‌توانید با توجه به نوع و موضوع قراردادی که در پیش روی خود دارید، اطلاعات را لازم را در باره‌ی آن کسب کنید. یکی از مواردی که می‌تواند تعیین کننده‌ی میزان هزینه ای باشد که قرارداد شما بر روی دوش شما قرار می‌دهد، این است که شما کیفیت مدنظر شما در قرارداد خود را با چه کیفیتی می‌خواهید و تنظیم چند قرارداد را مد نظر خود دارید؟ این موارد می‌تواند هزینه های قرارداد شما را تعیین کند.

نحوه محاسبه هزینه تنظیم قرارداد

در ادامه به ذکر چهار مرحله می‌پردازیم که وکیل شما در طی آن ها، درباره‌ی خدماتی که قرار است از او دریافت نمایید، هزینه‌ی لازم را برای شما برآورد می‌نماید. وکیل شما می‌تواند در این چهار مرحله، نظر خود را در باره‌ی هزینه ای که کار شما می‌تواند در بر داشته باشد، اعلام نماید.

  •  مرحله‌ی اول: 

اولین مرحله آن است که شما می‌توانید به صورت تلفنی و یا حضوری درباره‌ی نحوه‌ی همکاری خود و ارتباطی که قرار است شکل بدهید، توضیح مختصری ارائه نمایید. در این توضیحات می‌توانید اطلاعات قرارداد خود را به صورت مختصر به وکیل خود توضیح دهید. در واقع این مرحله را می‌توان مرحله‌ی طرح کلی قرارداد نام‌گذاری کرد. مراحل بعد را می‌توان به تنظیم و نگارش قرارداد اختصاص داد.

  • مرحله‌ی دوم:

بعد از ارائه اطلاعات لازم و اولیه معامله مدنظر به وکیل که می‌توانید به صورت حضوری یا غیرحضوری آن را انجام دهید، نوبت به ارائه مدارک و اسناد لازم برای انعقاد قرارداد خود به وکیل می‌رسد.    

  • مرحله‌ی سوم:

 در این مرحله، وکیل اسناد وصول شده و اطلاعات لازم را بررسی می‌کند و در واقع اینجا مرحله ای است که وکیل شما بعد از این که مدارک و اسناد مربوطه را بررسی نمود، به شما اطلاع می دهند که مدارک ارائه شده برای تنظیم قرارداد مورد نظر کفایت میکند یا مورد دیگری نیز باید به آن اضافه شود.

  • مرحله‌ی چهارم:

این مرحله، آخرین مرحله از کار وکیل است. در این قسمت از کار، بعد از این که وکیل شما، مدارک را بررسی کرد می‌تواند نوع قرارداد را تعیین کند و بر اساس آن، کار را آغاز نماید. در این مرحله است که وکیل می‌تواند به برخی از پیش فرض های لازم درباره‌ی کاری که در پیش روی خود دارد دست پیدا کند و بنابراین می‌توان گفت که این امکان را دارد که به خوبی درباره‌ی هزینه ای که آن کار بر روی دوش شما قرار می‌دهد اظهار نظر نماید. او همچنین می‌تواند مشاوره های لازم را درباره‌ی جزئیات معامله ای که قرار است آن را منعقد نمایید، به شما ارائه نماید و تمامی نکات حقوقی را در این باره به شما یادآوری نماید.

سخن پایانی:

باید بدانید که اگر تنظیم قرارداد شما به وسیله ی افراد غیر حرفه ای صورت بگیرد، که اطلاعات لازم را درباره‌ی قواعد و اصول آن نداشته باشند و مسلط به مسائل حقوقی نباشند، می‌توان انتظار داشت که زمینه‌ی مساعدی را برای کلاهبرداری و سودجویی ایجاد می‌شود. از این رو اگر قصد دارید که یک قرارداد صحیح و واجد تمامی نکات حقوقی منعقد نمایید، باید به وکیل و متخصص در این زمینه مراجعه کنید. تیم وکیل باشی با داشتن وکلای مجرب و متخصص و مشاورین حقوقی برای تنظیم قرارداد سفارشی شما در خدمت شما عزیزان است.

title-bg

نظرات

پیام های کاربران را بخوانید

افزودن نظر

FAQ

پرسش های متداول

هزینه تنظیم قرارداد توسط وکیل چگونه تعیین می‌گردد؟

هزینه تنظیم قرارداد توسط وکیل، با توجه به نوع قرارداد و با توجه به اینکه طرف یا طرفین یک قرارداد چه خواسته هایی دارند تعیین می‌شود، شما میتوانید با ثبت درخواست سفارشی، تنظیم قرارداد مورد نظر خود را به وکلای متخصص مجموعه وکیل‌باشی بسپارید.

برای آنکه هنگام بروز اختلاف در قرارداد زود تر به نتیجه برسیم چه راهکاری وجود دارد؟

سعی کنید در قراردادها مرجع حل اختلافات خود را داور مرضیالطرفین معرفی نمایید. چراکه هم در هزینه و هم در وقت شما صرفه جویی خواهد شد. حکم داور مانند حکم قضات لازم الاتباع است.

یک قرارداد استاندارد چه ویژگی هایی دارد؟

قرارداد ها باید توسط یک فرد متخصص و با تجربه تنظیم گردند، نمیتوان گفت قراردادی که طویل باشد بینقص تر یا کامل تر است. یک قرارداد عالی و استاندارد بسته به نیاز طرفین آن کامل میشود.