;
1402/03/29 - 17:26

قرارداد پیمانکاری ساختمان و وظایف یک پیمانکار

در این قرارداد قصد داریم به بررسی قرارداد پیمانکاری ساختمان و وظایف یک پیمانکار می پردازیم:

هنگامی که دو نفر یا بیشتر قصد داشته باشند با یکدیگر قرارداد پیمانکاری منعقد نمایند، یکی از مهمترین مسائلی که باید در این باره بدانند اطلاع و آگاهی از وظایف پیمانکار است. دانستن اینکه پیمانکار یا به عبارت دیگراجراکننده چه وظایفی دارد و چه تعهداتی را باید ایفا نماید، به جلوگیری از بروز اختلاف میان کارفرما و پیمانکار کمک شایانی خواهد کرد؛ از این رو قصد داریم در این مقاله وکیل‌باشی، وظایف و تعهداتی که پیمانکار در قراردادهای پیمانکاری بر عهده دارد اشاره کرده و برای شما بازگو کنیم. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

قرارداد پیمانکاری ساختمان چیست؟

در قراردادهای پیمانکاری، کارفرما در مقابل پرداخت مبلغ مشخص، انجام کاری را از طرف مقابل خود یعنی پیمانکار تقاضا می‌کند؛ موضوع قرارداد پیمانکاری ممکن است در زمینه‌های متعددی از جمله تهیه کالا، ساخت سازه و یا حتی طراحی سایت و برنامه نویسی باشد. قرارداد پیمانکاری ساختمان عنوان قراردادی است که میان کارفرما (the employer) و پیمانکار (contractor) منعقد شده و به سبب آن، پیمانکار متعهد به ساخت ساختمان با شرایط و ضوابط مندرج در متن قرارداد پیمانکاری ساختمان می‌باشد. به طور کلی، اجرا کننده یا پیمانکار ساختمان، شخص حقیقی یا حقوقی است که متعهد به طراحی، تهیه و ساخت سازه یا ساختمان است. از جمله امور عمرانی و ساختمانی که اجراکننده انجام می‌دهد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: اجرای سقف کاذب پی وی سی ساختمان، اجرای سقف کاذب UPVC، اجرای سیمان‌کاری ساختمان، گچ کاری ساختمان، کناف کاری ساختمان، اجرای آجر نمای ساختمان، اجرای شیشه  ساختمان و … نام برد. نحوه تنظیم قراردادهای پیمانکاری ساختمان، نقش بسیاری در جلوگیری از ایجاد اختلاف در اثنای همکاری در میان طرفین خواهد داشت. به همین دلیل، گروه وکیل‌باشی برای راحتی شما عزیزان قراردادهای پیمانکاری ساختمان مورد نیازتان را فراهم نموده است؛ شما می‌توانید با استفاده از قراردادهای موجود روی سایت که توسط وکلای پایه یک دادگستری متخصص در این زمینه مهیا شده است، با خیالی امن و آسوده با طرف مقابل خود قرارداد منعقد کنید.

قرارداد پیمانکاری ساختمان به چند نوع تقسیم می شوند؟

فرم قراردادهای پیمانکاری یا به عبارتی دیگر، مقاطعه کاری ساختمان را می‌توان از طریق فاکتو‌رهای متعدد دسته بندی کرد؛ از مهمترین تقسیم بندی‌های قرارداد پیمانکاری ساختمان می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  1. دسته بندی بر اساس نحوه تفکیک وظایف طراحی و اجرا

  2. دسته بندی بر اساس نحوه انعقاد پیمان، جهت انجام مورد قرارداد

  3. دسته بندی بر اساس چگونگی و نحوه تامین مالی 

هر قرارداد ساختمانی پیمانکاری می‌بایست مطابق هدف پروژه و خواسته‌های طرفین معامله به صورت دقیق تعیین گردد؛ بنابراین شناخت هر کدام از این نوع قراردادها و شناخت تفاوت‌هایشان، کمک وافری به تنظیم قراردادی صحیح می‌کند؛ از این رو به شما پیشنهاد می‌کنیم چه به عنوان کارفرما و چه به عنوان پیمانکار قبل از انجام هرگونه اقدامی، از مشاوره حقوقی وکلای متخصص در این زمینه بهره مند شوید.

 

مشاوره حقوقی

پیمانکار چه کسی است؟ به چه فردی پیمانکار گفته می شود؟

پیمانکار، شخص حقیق یا حقوقی است که در طی امضای پیمان یا قرارداد با کارفرما، وظیفه طراحی، ساخت یا اجرای موضوع قرارداد را بر عهده می‌گیرد. پیمانکاران در زمینه های متفاوت فعالیت می‌کند؛ از جمله: ساختمان، کشاورزی، ارتباطات، صنعت، حمل و نقل و مواردی از این قبیل. به طور کلی پیمانکاران ساختمانی اشخاصی هستند که طبق نظر مالک یا کارفرما پروژه با نوشتن قرارداد، عملیات ساختمانی را بر عهده می‌گیرند. پیمانکاران ساختمان بر اساس نوع قرارداد و موارد آن وظایفی را بر عهده دارند؛ بنابراین ممکن است کل عملیات ساختمانی یا تنها بخشی از آن به عهده پیمانکار باشد.

کارفرما در قرارداد پیمانکاری ساختمان چه وظایفی را بر عهده دارد؟

لازم است بدانید که کارفرما نیز در این قرارداد وظایف و تعهداتی را بر عهده خواهد داشت. به طور مثال از وظایف کارفرما در قرارداد پیمانکاری ساختمان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱) کارفرما باید کارگاه یا زمین مورد نظر پروژه را در زمان مقرر به پیمانکار یا پیمانکاران تحویل دهد تا وی کار خود را آغاز کند.

۲) کارفرما باید نیازمندی‌ها و اهداف پروژه را به طور دقیق و صریح به پیمانکاران ارائه کند تا پیمانکار توجه کافی از پروژه داشته باشد و مطابق با انتظار کارفرما پروژه را به اتمام برساند.

۳) کارفرما باید هر تغییری در مراحل کار را که در نظر دارد به اطلاع پیمانکار یا پیمانکاران برساند.

کارفرما و پیمانکار می‌بایست به وظایف خود (چه مندرج در قرارداد باشد چه عرف رایج) عمل نمایند و همچنین می‌توانند از اختیاراتشان (چه مندرج در قرارداد باشد چه عرف رایج) حسن استفاد را بنمایند. حتی طرفین در قرارداد ساختمانی و عمرانی می‌تواند مطابق حاکمیت اراده در عقد قراردادها وفق ماده 10 قانون مدنی، هر آن چیزی که مخالفت صریح با قوانین را نداشته باشد توافق کنند.

                             

پیمانکار ساختمان چه وظایف و مسئولیت‌هایی دارد؟

طبیعتاً در هر قرارداد، طرفین با امضا و انعقاد قرارداد، وظایف و تعهداتی را بر عهده خواهند گرفت. وظایف پیمانکار در ماده 17 شرایط عمومی پیمان به این نحو آمده است:

الف) پیمانکار متعهد است که عملیات موضوع پیمان را به وسیله افرادی که در کار خود تخصص و تجربه کافی دارند، انجام دهد. کسانی که در اجرای این پیمان، خدماتی برای پیمانکار انجام می‌دهند، کارکنان پیمانکار شناخته می‌شوند. اگر در اسناد و مدارک پیمان، استفاده از متخصصان خارجی پیش بینی شده باشد، پیمانکار متعهد است قبلاً وضعیت استخدام، مانند میزان حقوق و مزایا، مدت استخدام و محل اقامت و مشخصات آنها را به وسیله مهندس مشاور به اطلاع کارفرما رساند و با رعایت مقررات ذیربط و تامین هزینه‌های مربوط، برای استخدام آنها اقدام کنند. کارفرما تسهیلات لازم را برای استخدام متخصصان یاد شده فراهم می‌نماید. تشخیص لزوم و حدود تسهیلات مزبور با کارفرماست و این مساعدت از مسئولیت پیمانکار نمی‌کاهد.

ب) تأمین نیروی انسانی مورد نیاز و محل سکونت مناسب، آب آشامیدنی و روشنایی کافی برای آنها به عهده پیمانکار است.

پیمانکار باید برای تدارک دائمی آذوقه کارگران، اقدامات لازم بعمل آورد، بدون آنکه این اقدام برای وی حق انحصاری ایجاد کند به آزادی کارگران در تامین مواد مورد نیاز آنها، از هر منبعی که مایل به تحصیل آن باشند، محدودیتی وارد سازد. بهای آذوقه که بدین ترتیب از طرف پیمانکار تهیه می‌شود، نباید بهای جنس مشابه در نزدیکترین شهر یا محل گرانتر باشد پیمانکار نمی‌تواند هزینه‌های دیگری،مانند هزینه حمل رابه قیمت های خرید اضافه کند.

ج)کارکنان ایرانی کارگاه باید دارای شناسنامه، و کارکنان بیگانه کارگاه باید دارای پروانه اقامت و اجازه کار باشند. 

د)پیمانکار نباید کارکنان شاغل کارفرما، وزارتخانه ها، سازمانها و شرکتهای دولتی و شهرداریها را بدون اجازه مسئولین ذیربط استخدام نمایید. همچنین پیمانکارباید از به گماشتن اشخاصی که استخدام آنها نظر وظیفه عمومی مجاز نیست، خودداری کند.

ه)پیمانکار موظف است که برای کارگران کارنامه کارکرد روزانه صادر کند و در اختیار آنان قرار دهد. مهندس ناظر می‌تواند از ادامه کار کارگران بدون کارنامه جلوگیری نماید.

و)پیمانکار متعهد است که دستمزد کارگران خود را طبق قانون کار مرتباً پرداخت کند. در صورتی که در پرداخت دستمزد کارگران تاخیری پیش آید، مهندس مشاور به پیمانکار اخطار می کند که طلب کارگران را پرداخت نمایند. در صورت استنکاف پیمانکار، کارفرما می‌تواند دستمزد کارگران را برای ماه یا ماه هایی کته صورت وضعیت آن به پیمانکار پرداخت شده است، طبق کارنامه های کارگری که در دست کارگران و دارای امضای رئیس کارگاه است، با توجه به پرداختهای علی الحساب که به آنها شده است، با حضور نماینده مهند مشاور و پیمانکار،از محل مطالبات پیمانکارپرداخت کندو مبلغ پرداختی را به اضافه 15 درصد،به حساب بدهی پیمانکار منظور نماید اگر مطالبات پیمانکار کافی نباشد، از محل تضمینهای پیمانکار تامین کند. در صورتی که نماینده پیمانکار، با وجود اخطار مهندس مشاور، از حضور برای پرداختها خودداری کند، کارفرما پرداخت مزبور را انجام می‌دهد، بدون اینکه پیمانکاری حق اعتراضی براین عمل و مبلغ پرداختی و تعداد کارگران و میزان استحقاقی آنتن نداشته باشد. در صورت تکرار تاخیردرپرداخت دستمزد کارگران به مدت پیش از یک ماه، برای ماهی که صورت وضعیت آن پرداخت شده است، کارفرما می‌تواند پیمان را فسخ نماید.

ز)پیمانکار می‌کوشد تا حد ممکن،کارگران مورد نیاز خود را از بین ساکنان مناطق اجرای کار، که صلاحیت انجام کارهای موضوع پیمان را داشته باشند انتخاب کند به کار گمارد.

و) پیمانکار موظف به اجرای مقررات بیمه های درمانی واجتماعی، مقررات ودستورالعملهای حفاظت فنی و بهداشت کار است.

ط)در اجرای این پیمان، پیمانکار در مقابل کارفرما مسئول اعمال کارکنان خود است، هرگاه کارکنان و کارگران پیمانکار و پیمانکاران جزء، صلاحیت لازم برای انجام کار مربوط را نداشته باشند یا باعث اختلال نظام کارگاه شوند، مهندس مشاور یا مهندس ناظر، مراتب را برای باران به رئیس کارگاه تذکر می‌دهد، در صورت تکرار، می‌تواند از پیمانکار بخواهد که متخلفان را از کار برکنار کند. در این صورت پیمانکار مکلف به اجرای این دستور است و حق ندارد برکنارشدگان را بار دیگر در همان کارگاه به کار گمارد. اجرای این دستور از مسئولیتهای پیمانکار نمی‌کاهد و ایجاد حقی برای او نمی‌کند. در کل باید اشاره کرد که پیمانکار مسئولیت های گوناگونی دارد. اطلاع از حدود مسئولیت ها و وظایف پیمانکار می‌تواند به شما کمک شایانی در احقاق حقوق‌تان کند، بدین منظور شما می‌توانید با استفاده از آموزش تصویری مسئولیت پیمانکار، آگاهی خود را در این باره افزایش دهید.

در نظر داشته باشید، چنانچه پیمانکار به وظایف و تعهدات خود عمل نکند، کارفرما می‌تواند از این طریق، قرارداد خود را به صورت یکطرفه فسخ نماید؛ بنابراین عدم اجرای تعهدات پیمانکار، یکی از موارد فسخ قرارداد پیمانکاری خواهد بود.

سخن آخر:

همانگونه که ملاحظه نمودید، در این نوشتار با پیمانکاری و انواع آن آشنا شدیم و باهم به بررسی وظایف و تعهدات یک پیمانکار پرداختیم. به طور کلی تنظیم قراردادهای پیمانکاری ساختمان، یکی از اموری است که به تجربه و تبحر بسیار بالایی نیاز دارد و در صورت عدم دقت در درج مفاد و موارد آن، منجر به بروز خسارات بسیار زیادی خواهد شد. بسیاری از کارفرمایان و پیمانکاران در اثنای همکاری بایکدیگر بر سر مسائل متعدد و گوناگون به مشکل و اختلافاتی مواجه می شوند که می توانست به آسانی با وجود قرارداد استاندارد و دقیق قابل پیشگیری باشد؛ بنابراین به شما توصیه می‌کنیم چه به عنوان کارفرما و چه به عنوان پیمانکار، حتماً تنظیم قرارداد خود را به متخصص بسپارید. شما می‌توانید با ثبت درخواست قرارداد سفارشی مورد نظر خود را به وکلای پایه یک دادگستری بسپارید و با اطمینان خاطر و خیالی آسوده همکاری جدیدی را آغاز نمایید. 

 

بهناز صفاری_ کارشناس حقوقی وکیل‌باشی

title-bg

نظرات

پیام های کاربران را بخوانید

افزودن نظر

FAQ

پرسش های متداول

وظایف کارفرما در قراردادهای پیمانکاری چه می‌باشد؟

 کارفرما که یکی از طرفین قراردادهای پیمانکاری است الزامات و وظایفی دارد؛ از جمله این وظایف می توان به موارد زیر اشاره نمود:

1. کارفرما موظف است هرگونه حق ایاب و ذهاب، غذا و اسکان کارکنان را تأمین کند.

2. کارفرما بایستی پروژه ساختمانی خود و کارکنانش را بیمه حوادث کند.

3. وظیفه تأمین آب شرب یا برق یا سایر امکانات مورد نیاز برای انجام پروژه و فعالیت را فراهم نماید.

4.کارفرما نمی‌تواند مخارجی که برای انجام پروژه انجام داده را از پیمانکار مطالبه کند.

قرارداد پیمانکاری درصدی چه مزایا و معایبی دارد؟

 مدیریت پیمان به صورت درصدی به مانند ایر قراردادهای مدیریت پیمان، دارای مزایا و معایبی است؛ از مزایای قرارداد پیمانکاری ساختمان به صورت درصد می‌توان گفت: انتخاب مواد و مصالح مصرفی در ساختمان به عهده پیمانکار است و با اینکه معرفی پیمانکاران جزء به عهده پیمانکار است اما در نهایت این کارفرما است که آنان را انتخاب می‌کند. از طرفی دیگر، به دلیل درگیری کارفرما در مسائل مالی پروژه، امکان درگیری و اختلاف بین وی و مدیر پیمان افزایش می‌یابد و همینطور باید این نکته را در نظر داشت که کارفرما ممکن است کنترلی بر بودجه و میزان هزینه مصرفی پروژه نداشته باشد.

در قراردادهای پیمانکاری حق بیمه به چه نحو است؟

مطابق ماده 38 قانون تامین اجتماعی، در مواردی که انجام کار به طور مقاطعه به اشخاص حقیقی یا حقوقی واگذار میشود کارفرما باید در قراردادیکه منعقد میکند مقاطعهکار را متعهد نماید کل حق بیمه را به ترتیب مقرر در قانون بپردازد. منظر احتساب حق بیمه در قراردادهای پیمانکاری، این نوع قرارداد به سه نوع قابل تقسیم است. مقدمه فصل دوم بخشنامه شماره 14 جدید سازمان تامین اجتماعی، پیمانکاری ها را به قراردادهای مشمول ضوابط طرح های عمرانی، قراردادهای غیرعمرانی و موارد خاص قراردادهای .غیرعمرانی تقسیم کرده است

قراردادهای پیمانکاری به چه دلایلی خاتمه می‌یابند؟

خاتمه قراردادهای پیمانکاری به دلایل مختلفی رخ می‌دهد، اعمال حق فسخ قانونی یکی از طرفین قراردادهای پیمانکاری و یا ابطال قرارداد بر اثر مواردی نظیر فورس ماژور، قوه قاهره یا غیرقانونی بودن موضوع قرارداد از جمله اسبابی هستند که به ختم توافق میان کارفرما و پیمانکار منجر خواهند شد.

تماس
گفتگو

پشتیبانی و مشاوره وکیل باشی

ما در کوتاه‌ترین زمان پاسخگوی شما هستیم

صبور باشید ...

افزودن فایل