;
1402/03/29 - 17:37

نکات ضروری عقد قرارداد و چالش‌های آن

عقد قرارداد چه چالش هایی دارد؟ در هنگام تنظیم قرارداد چه نکاتی را باید رعایت نمود؟ 

همان طور که می‌دانیم تنظیم یک قرارداد تخصصی از آن کارهایی است که باید به صورت کاملاً حساب شده انجام بگیرد؛ زیرا اگر کوچکترین اشتباهی در تنظیم آن صورت بگیرد، می‌تواند منجر به ایجاد مشکلات بسیار اساسی شود؛ بنابراین بررسی قرارداد یکی از مهم ترین کارهایی است که باید پیش از تنظیم قرارداد صورت بگیرد و تمامی چند و چون آن مورد مداقه قرار گیرد تا مبادا یکی از دو طرف قرارداد احساس خطر نکنند و بعد از تنظیم قرارداد و امضای آن، با هیچ گونه مشکلی مواجه نشوند. انواع مختلفی از قرارداد وجود دارد و روزانه انواع گوناگونی از قرارداد با موضوع های مختلفی تنظیم می‌شود. از قرارداد استخدام موقت گرفته تا نمونه قرارداد فروش و نمونه قرارداد خرید و … . با توجه به این اوضاع، باید بدانید که در هنگام تنظیم قرارداد های حقوقی خود باید نهایت دقت را اعمال نمایید و بررسی قرارداد خود را به یک وکیل قرارداد که کاملا حرفه ای و متخصص است بسپارید. در این مقاله وکیل باشی قصد داریم از نکات ضروری و مهمی که باید هنگام تنظیم قرارداد به آن توجه کنید، سخن بگویم. با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

ضرورت استفاده از مشاوره حقوقی هنگام تنظیم قرارداد

اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که خیال می‌کنید بررسی قرارداد امر ضروری نیست و به هنگام تنظیم قرارداد خود نیازی ندارید که از خدمات مشاوره‌ی حقوقی بهره بگیرید، و بدون در نظر گرفتن این موارد اقدام به امضای یک نمونه قرارداد می‌نمایید، باید توجه شما را به آثار وعواقب قرارداد جلب نماییم. اینکه ممکن است در این گونه مواقع با مشکلات جبران ناپذیری مواجه شوید. برای این که این موضوع را بهتر درک کنید کافی است به راهروهای دادگاه های حقوقی و مراجع حقوقی و قضایی یک سر بزنید و کمی با افرادی که اوقات زیادی از زمان خود را صرف رفت و آمد به این گونه مکان های نامطلوب کرده اند، صحبت کنید.

اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که می‌خواهید یک نمونه قرارداد استخدام موقت یا هر نمونه قرارداد دیگری را با هر موضوعی منعقد نمایید، باید بدانید که اعمال دقت و توجه کافی به همین مسئله‌ی بسیار ساده و پیش پا افتاده که معمولا در هنگام تنظیم قرارداد از سوی دو طرف قرارداد نادیده گرفته می‌شود، می‌تواند منجر به تضمین زندگی آینده آن ها شود و روزهای آرام تری را برای آن ها به ارمغان بیاورد. قرار است که در ادامه‌ی این نوشتار، به برخی از بایدها و نبایدهای عقد قرارداد و چالش های پیش روی آن ها بپردازیم و جزییات مهمی را در این خصوص با یک دیگر بررسی کنیم. به شما توصیه می‌کنیم که برای بالا بردن میزان آگاهی خود در این زمینه، این موضوعات را از دست ندهید و با دقت به مطالعه‌ی این مطلب بپردازید.

مهم ترین بندهای یک قرارداد استاندارد

اگر تا کنون یک نمونه قرارداد را تنظیم کرده باشید، از این موضوع خبر دارید که هر قراردادی در بر دارنده‌ی بندهای گوناگونی است. باید این نکته را بدانید که هر کدام از این بندها نیازمند تهیه پیش نویس و بازنگری در قرارداد است. شما برای این که به درک درستی از این بندها برسید ناچار هستید که حتما از یک مشاوره حقوقی کمک بگیرید و بررسی قرارداد خود و بندهای آن را به عهده ی او بگذارید. برای این که اطلاعات کلی در این باره به دست بیاورید و آگاهی خود را نسبتاً در این باره افزایش دهید، می‌توانید به آموزش تصویری قرارداد نویسی نیز مراجعه نمایید و اطلاعات و آگاهی خود را در زمنیه تنظیم و انعقاد قرارداد، افزایش دهید.

مشخصات طرفین قرارداد

اولین و مهم ترین رکن هر نمونه قرارداد رکنی است که مرتبط است با مشخصات طرفین و بررسی آن‌ها. این رکن از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و در ابتدای قرارداد جای می‌گیرد. باید دقت کنید که در این بند به صورت کاملاً دقیق و واضح به بررسی و ثبت مشخصات مربوط به هر دو طرف قرارداد بپردازید. اطلاعات کاملی در باره‌ی شماره‌ی تماس و آدرس آن ها را در قرارداد خود به ثبت برسانید.

موضوع قرارداد

دومین رکن قرارداد که آن هم از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و هر قراردادی باید از آن بهره ببرد و نبود آن باعث اختلال در روند قرارداد می شود، بندی است که به موضوع قرارداد می پردازد. رکنی که به بررسی موضوع قرارداد می پردازد، بسیار مهم است تا حدی که می‌توان گفت این بند از قرارداد می‌تواند تا حدود بسیار زیادی شرایط بعد از عقد قرارداد را نیز تعیین کند و سرنوشت حقوقی طرفین آن را رقم بزند.

هزینه ها و مبلغ قرارداد

سومین رکن از ارکان ضروری هر نمونه قرارداد رکنی است که به موضوع مرتبط با هزینه های ضروری و همچنین مبالغ مهمی که هر کدام از دو طرف قرارداد آن را بر دوش می‌گیرند، صحبت می‌کند.

شروط ضمن عقد قرارداد

اما یکی از ضروری ترین ارکان هر قراردادی که می‌توان به آخرین بند ضروری از ارکان یک قرارداد از آن یاد کرد رکنی است که به شروط ضمن قرارداد می‌پردازد. باید بدانید که این بند از هر قرارداد حقوقی، از آن بندهایی است که سر درآوردن از آن کار ساده‌ای نیست و هر کسی نمی‌تواند از پس درک و تفسیر آن برآید. برای این که هر دو طرف قرارداد نسبت به این بند از قرارداد به آگاهی کامل و صد در صدی برسند، باید حتما از مشاوره و دانش افراد خبره و متخصص استفاده کنند. باید بدانید که بیشترین نیاز به مشاوره را در این بند مشاهده می‌کنید. یکی از مواردی که سبب می‌شود حساسیت این بند به میزان قابل توجهی افزایش پیدا کند این است که این بند از قرارداد، از این قابلیت برخوردار است که می‌توان بندهای جدیدی را بسته به توافق دو طرف قرارداد به آن اضافه کرد.

در این بند، کلمه‌ها و حروف به تعریف قانون می پردازند. باید بدانید که حساسیت موضوع تا حدی بالاست که اگر یک کلمه عوض شود، این امکان در آن وجود دارد که نوع جریمه عوض شود. همچنین تغییر کردن یک جمله می‌تواند منجر به این شود که طرح دعوای حقوقی به نفع یکی دیگر از دو طرف قرارداد عوض شود. همه‌ی این موضوعات سبب می شود که لزوم بررسی قرارداد به خصوص در این رکن از ارکان اساسی قرارداد، توسط یک مشاور حرفه‌ای متخصص بیشتر و بیشتر احساس شود. اگر قصد دارید که به تنظیم قرارداد بپردازید، بهتر است پیش از امضا و انعقاد قرارداد حتما از مشاوره‌ی حقوقی متخصصان ما که از طریق سامانه‌ی حقوقی وکیل باشی به کاربران ارائه می‌شود، استفاده کنید.

با توجه به این توضیحات به شما توصیه می‌کنیم که در هنگام تنظیم قرارداد رودربایستی را کنار بگذارید و برای دریافت ضمانت اجرا از طرف مقابل خودتان، حتماً از او درخواست کنید. یکی از توصیه هایی که هنگام مشاوره حقوقی دریافت می‌کنید، این است که از شما می‌خواهد که در این زمینه هیچ کوتاهی نکنید و با توجه به نوع و موضوع قرارداد شما، ضمانت اجرای مناسبی را در نظر می‌گیرد؛ بنابراین پیش از تنظیم قرارداد، حتما این نکته را مد نظر خود قرار دهید و این موضوع را با طرف دیگر قرارداد خود در میان بگذارید.

 

ثبت درخواست مشاوره حقوقی

لزوم درج دقیق مبلغ و زمان قرارداد

باید بدانید که همیشه مبلغ و زمان درج شده در قراردادها به عنوان یکی از مهم ترین چالش های آن مطرح بوده است. تجربه نشان داده است که در جامعه‌ی ما بیشتر کاربران قرارداد، خیلی خوش بین هستند و این موضوع سبب شده است که آن ها به هنگام تنظیم قرارداد به این موضوع دقت و توجه کافی را در مورد نحوه محاسبه هزینه در قرارداد، اعمال نکنند و هیچ تلاشی نمی‌کنند تا جزییات مربوط به آن را بدانند و نکته های بیشتری را در باره‌ی آن به دست بیاورند. اما باید بدانید که این گونه بندها که خیلی مورد توجه و دقت برخی از کاربران قرار نمی‌گیرد می‌تواند در آینده اختلافات بسیار زیادی را در بین دو طرف قرارداد ایجاد کند و مشکلاتی را هم برای آن ها به وجود بیاورد. از این رو می‌توان گفت که اگر متن قرارداد از شفافیت و وضوح کافی برخوردار باشد و همه چیز از همان نخستین لحظه‌ی عقد قرارداد و در هنگام تنظیم قرارداد بهره‌مند باشد، در نهایت این امر باعث می‌شود که خیال هر دو طرف قرارداد به خاطر به وقوع نپیوستن چنین مشکلاتی راحت شود و هیچ نکته‌ی مبهمی درباره‌ی قرارداد در ذهن دو طرف باقی نماند.

معمولاً وقتی یکی از دو طرف قرارداد به تعهدات و مسئولیت‌هایی که بر عهده گرفته است، عمل نمی‌کند، زمینه را مهیا می‌کند که طرف دیگر قرارداد هم در این زمینه مقابله به مثل کند و از این طریق زمینه‌ای برای ایجاد اختلافات فراهم می‌شود که ممکن است تمامی نداشته باشد. اما اگر یک به یک بندهای قرارداد از شفافیت لازم برخوردار باشند، به خصوص درباره‌ی مبلغ و زمان مربوط به قرارداد، اطلاعات به صورتی کاملا شفاف و واضح مطرح شود، هر دو طرف قرارداد، این احتمال را از پیش پای یک دیگر بر می‌دارند که تفسیرهای گوناگونی داشته باشند و از متن قرارداد برداشت های مختلفی بگیرند. این کار سبب می‌شود که هر دو طرف قرارداد یک مضمون را برداشت کنند و استراتژی یکسانی را برای ادای مسئولیت‌هایی که بر دوش گرفته اند، در پیش روی خود قرار دهند.

اختصاص ضمانت اجرا برای تنظیم قرارداد

بهترین چیزی که می‌تواند به عنوان یک اهرم برای طرف دیگر قرارداد شما او را وادار کند که تعهداتی را که بر عهده گرفته است، اجرا کند، این است که در هنگام تنظیم قرارداد یک ضمانت اجرای معتبر و قابل توجه را برای آن در نظر بگیرید. اگر در قرارداد خود هیچ گونه ضمانت اجرایی را در نظر نگیرید و یا هیچ کار مشابهی را در این زمینه انجام ندهید، ممکن است طرف مقابل شما برای اجرای تعهدات خود شما را به سختی های زیادی بکشاند و کار را برای شما بسیار دشوار کند.

نکات تنظیم قرارداد

اهمیت شرایط ضمن عقد در نمونه قراردادها

همان طور که پیش از این درباره‌ی قواعد و ارکان اصلی قرارداد و هر نوع قرارداد دیگری اشاره کردیم، هر کدام از بندهای مرتبط با شرایط ضمن عقد که در نمونه قراردادها هم مد نظر کارشناسان قرار گرفته است، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار هستند و همچنین دارای حساسیت های قابل توجهی هستند. باید بدانید که به وقوع پیوستن هر گونه اشتباهی درباره‌ی این مسائل سبب می‌شود که قرارداد شما چه به صورت سنتی تنظیم شده باشد و چه قرارداد آنلاین باشد، دچار مشکلات زیادی شود و شما را نیز به دردسر های قابل توجهی بیندازد که رفع و رجوع کردن بسیاری از آن ها کار آسانی نیست و ممکن است شما نتوانید دیگر از پس آن ها بر بیایید.

با توجه به این حساسیت بسیار زیاد، می‌توانیم در این جا لزوم بهره گیری از مشاوره های حقوقی را برای عقد قرارداد آنلاین و همچنین قراردادهای سنتی بیشتر و بهتر احساس کنیم. یکی از حساس ترین قسمت های این مورد مربوط می‌شود به ضمانت های اجرایی که در قرارداد آنلاین و هر نوع قرارداد دیگری مندرج می‌شود و باید با اعمال نهایت دقت به ثبت برسد. باید بدانید با توجه به این که گاهی پیش می‌آید که یک قرارداد آنلاین ضمانت اجرایی برای انجام دادن تعهد از سوی دو طرف قرارداد وجود ندارد، این امر در نهایت منجر به این می شود که فرد به مندرجات قرارداد خود متعهد نماند و در بسیاری از اوقات او از انجام تعهدات و وظایف خودش سر باز می‌زند و به قول معروف به راحتی زیر تعهدات خودش می‌زند و آن ها را انکار می‌کند. 

نکات حقوقی مورد توجه در متن قرارداد

یکی از اقدامات قبل از انعقاد قرارداد، دانستن موارد مهمی است که هنگام نگارش قرارداد باید مد نطر قرار گیرد. نکات حقوقی که این بخش را به بررسی آن ها خواهیم پرداخت، از میان صدها نکات حقوقی استخراج شده است که در جلسه های مشاوره‌ی حقوقی در باره‌ی قراردادها مطرح می‌شود. باید این توضیح را هم مطرح کنیم که این نکات حقوقی که در ادامه مطرح می شود، می‌تواند بسته به موضوع قرارداد شما و موضوع آن، متفاوت باشد و در واقع در هر قرارداد نسبت به قرارداد دیگر، اختلافاتی داشته باشد. در ادامه اشاره می کنیم که برای این که یک قراداد مناسب را منعقد کنید و بتوانید به سودهایی که مد نظر خود دارید دست پیدا کنید، باید کدام نکات حقوقی را مد نظر خود قرار دهید.

این نکات حقوقی از این قرار هستند:

  1. همیشه تلاش خود را انجام دهید که پیش از این که به قرارداد خود را منعقد نمایید و آن را امضا کنید، تک به تک بندهایی را که در آن مندرج شده است، با دقت زیادی مطالعه کنید و همه‌ی ابهام هایی را که در آن وجود دارد برطرف کنید.
  2. اگر در حین مطالعه و تفسیر بندهای مندرج در قرارداد آنلاین خود حس کردید که ابهاماتی وجود دارد که مانع درک دقیق و واضح شما از قراردادتان شود یا بندی از آن برای شما قابل درک نبود، سعی کنید که حتما از یک مشاوره‌ی حقوقی با یک متخصص استفاده کنید و از آن متخصص بخواهید که به خوبی قرارداد شما را بررسی کند.
  3. دقت داشته باشید که همه‌ی ارکان قرارداد شما باید به شکلی کامل و دقیق و با شفافیت و وضوح کامل در آن به ثبت رسیده باشد.
  4. در هر قرارداد آنلاین و غیر آنلاین، مواردی وجود دارد که برای این که رسمیت پیدا کند و هیچ کدام از دو طرف قرارداد را به دردسر نیندازد، باید حتما مورد توافق هر دو طرف واقع شود. این موارد اموری هستند، مانند الزامات، حق فسخ قرارداد، ضمانت اجرای مناسب برای انجام تعهدات و … حتما پش از ثبت کردن آن ها درباره ی آن ها صحبت کنید و سعی کنید و تا همه چیز را برای یک دیگر روشن کنید.
  5. در هنگام تایپ کردن قرارداد باید به این موضوع توجه داشته باشید که هیچ گونه غلط املایی یا تایپی در آن وجود نداشته باشد؛ زیرا هر کلمه می‌تواند بار معنایی متفاوتی به مفاد قرارداد شما بدهد؛ بنابراین حتما پیش از امضای قرارداد خود آن را به صورت کامل و دقیق مطالعه کنید.
  6. این مورد را هم در نظر بگیرید که بهتر است همه‌ی برگه های قرارداد شما مهر و امضای هر دو طرف قرارداد را داشته باشد که در مواقع خاص با مشکلی مواجه نشوید.

سخن پایانی

همانگونه که ملاحظه نمودید، در این مقاله با نکات ضروری و مهم در زمان تنظیم قرارداد، آشنا شدیم. در نهایت بهتراست بیان کنیم که تنظیم قرارداد جامع و استاندارد امری حساس بوده و نیازمند دانش و تبحر بالایی است؛ از این رو مجموعه وکیل‌باشی این امر را برای شما فراهم نموده تا با ثبت درخواست قرارداد سفارشی، بتوانید نگارش فرم قرارداد مورد نظر خود را به وکلای متخصص در این زمینه سپارده و با خاطری آسوده با طرف مقابل خود، قرارداد منعقد نمایید.

title-bg

نظرات

پیام های کاربران را بخوانید

افزودن نظر

FAQ

پرسش های متداول

در شرایطی که انجام تعهد از سوی هر یک از طرفین مقدور نبود چه عواقبی در انتظار طرفین می‌باشد؟

اگر توانایی انجام تعهد برای هر یک از طرفین از بین برود و در آن هیچ تعدی و تفریطی وجود نداشته باشد، همچنین حادثهای خارج از اراده طرفین باعث این مسئله شود (قوه قاهره)، مسئولیتی به عهده طرفین قرارداد نمیباشد چرا که این موضوع در قرارداد تحت عنوان فورس ماژور یا قوای قاهره پیشبینی شده است.

آیا در قراردادها می‌توان اخذ تضمین نمود؟

طرفین قرارداد میتوانند به جهت حسن انجام کار از طرف دیگر تضمین دریافت نمایند که بیشتر این تضمین از سمت طرف دوم ارائه میگردد و این تضمین سبب راحتی و آسودگی خیال طرفین قرارداد به ویژه متعهدله (کسی که به نفع او تعهد شده است) خواهد شد. 

چگونه می توان قراردادی اختصاصی سفارش داد؟

شما می‌توانید با ثبت درخواست سفارشی، درخواست تنظیم فرم قرارداد مورد نظر خود را به وکلای متخصص ما بسپارید و با خاطری آسوده با طرف مقابل خود همکاری جدید آغاز نمایید.

تماس
گفتگو

پشتیبانی و مشاوره وکیل باشی

ما در کوتاه‌ترین زمان پاسخگوی شما هستیم

صبور باشید ...

افزودن فایل