;
1402/10/16 - 10:01

قرارداد نظافتچی ساختمان در قالب چه قوانینی باید تنظیم گردد

در این مقاله قصد داریم به بررسی قوانین و نکات قرارداد نظافتچی ساختمان بپردازیم:

 قطعاً می‌دانید که هر قرارداد باید در قالب قوانین و ضوابط خاص خود تنظیم گردد؛ در غیر این صورت، از نظر قانونی معتبر نخواهد بود و طرفین نمی‌توانند در مراجع ذی صلاح به آن استناد نمایند. قرارداد نظافتچی نیز از این قاعده مستثنی نخواهد بود و نیازمند رعایت موارد و نکات فنی و مهمی است؛ به همین دلیل، در این مقاله در تلاشیم تا به برسی و بحث پیرامون معنای قرارداد نظافتچی ساختمان، انواع قرارداد خدمات نظافتی و ارکان مهم در قرارداد نظافتچی بپردازیم و شما را با این موارد آشنا کنیم. با ما تا انتهای این مقاله همراه بمانید.

قرارداد نظافتچی ساختمان چیست و بین چه افرادی منعقد می‌گردد؟

"توافق نظافت ساختمان پیمانکاری، عنوان توافقی و قراردادی است که میان کارفرما (متقاضی) و نیروی خدماتی یا نظافتچی ساختمان بسته شده و به موجب آن، پیمانکار متعهد به نظافت شامل طبقات، راهروها، آسانسورها، زیرزمین، بوفه، گنجه،سالن اجتماعات، سرویس های بهداشتی، اتاق نگهبانی، محوطه و حیاط پشتی و جلو ساختمان درب ورودی، شیشه روی میزها و صندلی ها و همچنین دیگر قسمت های توافق شده است" و ...... قرارداد مذکور میان طرفین به دو شکل عمده منعقد می‌شود:

 1. در قالب قانون کار و به صورت استخدامی:

شکل نخست بکارگیری نیروی خدماتی، استخدام کردن وی در قالب قانون کار است یا به عبارت دیگر، سرایداری؛ در این نوع قرارداد، نیروی خدماتی موظف به رعایت تمام مواردی است که مورد توافق وی و کارفرما قرار گرفته است؛ من جمله: حضور در ساعات مشخص شده و همچنین حفظ نظافت محل تعیین شده. در قرارداد استخدام آبدارچی و نظافت، کارفرما نیز در مقابل خدمتکار تعهداتی دارد؛ نظیر: بیمه نمودن نیروی خدماتی، پرداخت به موقع حقوق و مزایا، پرداخت هزینه‌های اضافه‌ کاری و مواردی از این قبیل.

2. در قالب مدیریت پیمان و به شکل پیمانکاری:

شکل دوم قرارداد خدمات نظافتی، منعقد کردن آن در قالب پیمانکاری است؛ در قرارداد مذکور، مجری به استخدام کارفرما در نمی‌آید، بلکه وظیفه نظافت و تمیز کردن محل مشخص در بازه زمانی توافق شده را بر عهده گرفته و پس از اتمام کار، رابطه قرارداد میان طرفین قطع می‌گردد.

انواع قرارداد خدمات نظافتی:

قرارداد خدمات نظافت در قالب استخدام، به چند شکل مختلف واقع می‌گردد؛ به طور مثال:

  • قرارداد کار موقت: در این نوع قرارداد، خدمتکار برای مدت محدودی مثلاً شش ماه به استخدام کارفرما درمی‌آید.

  • قرارداد کار دائم: در این روش، نیروی خدماتی به صورت همیشگی و دائم به کار نظافت مشغول می‌شود. تنظیم قرارداد خدمات نظافتی در قالب قرارداد کار، تابع احکام تنظیم قراردادهای استخدامی است و رابطه کارگر و کارفرمایی میان طرفین قرارداد برقرار خواهد شد.

  • قرارداد کار پاره وقت: در قرارداد نظافتچی پاره وقت، نیروی خدماتی در روزهای مشخص به کار نظافت می‌پردازد.

  • قرارداد ساعتی: در قرارداد استخدام نیروی خدماتی نظافتی به شکل ساعتی، نیروی نظافتچی یا سرایدار فقط در ساعات مشخص شده متعهد به انجام وظیفه خواهد بود.

به طور کلی، تنظیم قرارداد نظافتچی ساختمان به اشکال متفاوتی ممکن است واقع گردد که هرکدام از آنها خصوصیات و ویژگی‌های خاص خود را دارد؛ بنابراین بسیار ضروری است که قرارداد شما با مشورت و راهنمایی وکیل متخصص در امور قراردادها منعقد گردد؛ از این رو، مجموعه وکیل‌باشی این امکان را برای شما فراهم نموده تا با ثبت درخواست مشاوره حقوقی آنلاین، تنظیم فرم موردنظرتان را به دست متخصصین این زمینه بسپارید تا با خیالی آسوده همکاری خود را آغاز نمایید.

 

مشاوره حقوقی

موارد ضروری که باید در متن قرارداد نظافتچی ساختمان ذکر گردد:

در متن قرارداد خدمات نظافتی آپارتمان و یا ساختمان، مواردی وجود دارد که می‌بایست ذکر گردد و در صورت عدم تصریح به این موارد، قرارداد چهره قانونی نخواهد داشت و نمی‌توان در مراجع اداری و قضایی به آن استناد نمود:

1. مشخصات طرفین:

 یکی از ارکان ثابت در هر قراردادی، بند مرتبط به مشخصات طرفین است. بند مشخصات طرفین عبارت است از: نام و نام خانوادگی، آدرس و شماره تلفن، محل اقامت و … .

2. موضوع و محل قرارداد:

یکی از مهمترین مواردی که باید در قرارداد نظافتچی ساختمان درج گردد، موضوع و محل نظافت و تعیین جزئیات آن است؛ به طور مثال: نظافت پارکینگ، راه پله، آسانسور و …

3. هزینه قرارداد نظافتچی ساختمان:

یکی از مواردی که در صورت عدم درج، اختلاف و چالش‌های زیادی را به وجود می‌آورد، هزینه قرارداد و نحوه پرداخت آن است؛ بنابراین بهتر است مبلغ قرارداد، حقوق و مزایا و چگونگی پرداخت به صورت دقیق روشن گردد.

4. تعهدات کارفرما و پیمانکار (نیروی خدماتی):

بخش مهم و ضروری قرارداد نیروی خدماتی و یا سرایدار، تصریح تعهدات و وظایف طرفین است؛ در صورت عدم تصریح به تعهدات طرفین یا وجود ابهام و اجمال در متن قرارداد، احتمال ایجاد چالش و اختلاف بین کارفرما و نظافتچی بسیار افزایش یافته و ممکن است به قطع همکاری دو طرف منجر گردد.

5. موارد فسخ قرارداد نظافت ساختمان:

در این بند، متعاملین یا طرفین معامله، موارد و اسبابی که باعث فسخ قرارداد است در متن قرارداد به صراحت درج می‌نمایند تا در صورت بروز مسئله بتوانند قرارداد را به راحتی برهم بزنند.

تعهدات کارفرما و نظافتچی در فرم قرارداد نظافتچی ساختمان شامل چه مواردی است؟

هر قراردادی که منعقد می‌شود به این معناست که طرفین آن متعهد شده اند وظایفی را انجام دهند و به آن ملزم شوند. قرارداد نظافت نیز، همانند سایر قرارداد ها از تعهدات کارفرما و متصدی نظافت تشکیل شده است؛ از تعهدات طرفین در این قرارداد می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • پیمانکار موظف به تهیه و تأمین کلیه ابزار و لوازم مورد نیاز اجرای موضوع قرارداد از جمله جارو، تی، مواد شوینده و .... می‌باشد.
  • پیمانکار مطابق قرارداد، متعهد می‌شود که کلیه قسمت‌های دارای کف پوش، سنگ، موزاییک می باشند را با دستگاه های مربوطه، به گونه ای که لطمه ای وارد نشود، نظافت نماید.
  • کارفرما ملزم است پس از انجام تعهدات توسط پیمانکار اسناد و مدارک تضمینی پیمانکار را به ایشان برگرداند.
  • کارفرما متعهد است محلی را جهت استراحت و غذاخوری کارکنان فراهم نماید.

موارد ذکر شده، بخشی از تعهداتی است که طرفین قرارداد، در مورد آن توافق می‌کنند. لازم به ذکر است که بدانید، با استناد به اصل آزادی اراده، طرفین قرارداد می‌توانند هر شرط و تعهدای که خلاف قوانین نباشد را، در متن قرارداد خود ذکر نمایند و به آن ملزم شوند.

قرارداد پیمانکاری نظافت ساختمان

سخن پایانی:

در این مقاله ازوکیل‌باشی، شما با قرارداد نظافت ساختمان، انواع آن و همچنین نکات ضروری قرارداد نظافتچی و نیروی خدماتی آشنا شدید. در نهایت باید گفت، وجود قرارداد و نقش آن در پیشگیری از بروز مشکل و چالش میان طرفین، بر هیچکس پوشیده نیست؛ اما مسئله مهم این است که تنظیم قرارداد نظافتچی، امری تخصصی بوده و نیازمند دانش و تجربه بالا دراین زمینه است. از این رو، به شما توصیه می‌کنیم با استفاده از فرم قرارداد خدمات نظافت ساختمان که توسط وکلای متخصص قرارداد تنظیم شده است، قراردادی امن و مطمئن با طرف مقابل خود منعقد نمایید.

 

بهناز صفاری_ کارشناس حقوقی وکیل‌باشی

title-bg

نظرات

پیام های کاربران را بخوانید

افزودن نظر
avatar

حمیده امیری

توی قرارداد نظافتچی پیمانکاری متراژ بنا باید نوشته شه یا نمیخواد

 

پاسخ وکیل باشی: با سلام. در متن قراردادهای پیمانکار نظافت، اصولاً مکان هایی که ضروری است نوشته می‌شود، نظیر بالکن و حیاط؛ اما بهتر است جهت اطمینان، در قرارداد نظافتچی میان شما، متراژ نیز قید گردد.

avatar

مینا کریمی

من با یک شرکتی قرارداد نظافتچی بستم حالا متوجه شدم بدون رضایت من رفتن قرارداد رو به یکی دیگه منتقل کردن و قراره یکی دیگه و بفرستن از یک شرکت نظافتی دیگه. شرایط فسخ قرارداد نظافتچی چجوریه؟

 

پاسخ وکیل باشی: با سلام. برای صحبت درباره شرایط فسخ قرارداد نظافتچی و به طور کلی انحلال این قرارداد، باید متن قراردادی که با شرکت خدمات نظافتی بسته شده است مورد بررسی قرار گیرد. به شما توصیه می کنیم با ثبت درخواست مشاوره آنلاین، از متخصصین مجموعه ما بهره مند شوید.

avatar

شمس الدینی

با سلام.شرکت خدماتی در قبال کارهای خدمتکار میتونه بگه مسئولیتی نداره؟ من از خونم وسیله کم شده و تقریبا مطمئنم کار نظافتکاره ولی به شرکت خدمات نظافتی که فرستاده بودنش گفتم زیربار نرفتن. الان من باید چیکار کنم

 

پاسخ وکیل باشی: با سلام. متاسفیم از اتفاقی که براتون رخ داده. برای اطلاع پیدا کردن از نحوه شکایت از سرقت و اقداماتی که باید انجام شود، میتوانید از طریق مشاوره حقوقی، راهنمایی های لازم را دریافت کنید.

avatar

ندا روستا

وقت بخیر.ببخشید میخواستم یک خانوم رو استخدام کنم تا هم مراقبت کنه از مادرم و هم اینکه کارهای نظافتی منزل ایشون رو انجام بده این قرارداد نظافت به دردم میخوره؟

 

پاسخ وکیل باشی: باسلام ممنون از پیام شما برای شرایطی که خاص هست و ممکنه محتوای دو قرارداد رو همزمان بخواید با هم ادغام کنید بهتر است از وکلای مجموعه وکیل باشی مشاوره حقوقی دریافت کنید

right-arrow left-arrow

FAQ

پرسش های متداول

متن قرارداد نظافتچی بر اساس چه قانونی تنظیم می‌گردد و در قالب چه قراردادی منعقد می شود؟

این قرارداد از دسته عقود نامعین محسوب می‌گردد و مطابق ماده 10 قانون مدنی دارای اعتبار است. قرارداد نظافتچی ممکن است در قالب قرارداد کار منعقد شود، یا در قالب قرارداد پیمانکاری و پروژه ای. چنانچه قرارداد نظافتچی در قالب قرارداد کار و استخدام بسته شود، شرایط و تعهدات طرفین قرارداد، در مقایسه با زمانی که در قالب قرارداد پیمانکاری منعقد شده است، متفاوت است.

مرخصی متصدی نظافت در قرارداد نظافتچی به چه نحو محاسبه می‌شود؟

در مورد نحوه محاسبه مرخصی در قرارداد با نظافتچی باید گفت، اگر قرارداد در قالب قرارداد استخدامی باشد، مطابق با قانون کار مرخصی‌ها محاسبه خواهند شد؛ در غیر این صورت، آنچه مهم است زمان خاتمه و انجام وظیفه نظافتچی می‌باشد.

شرایط پرداخت در قرارداد نظافت ساختمان چگونه معین می‌گردد؟

شرایط و میزان پرداخت اصولاً در قرارداد تعیین می‌گردد، بهتر است پرداخت ها بصورت واریزی انجام شود، تا مستندی در دست کارفرما باشد. اگر پرداخت به صورت نقدی است، می‌بایست از کارمند یا پیمانکار رسید دریافت شود و یا اینکه در حضور حداقل دو شاهد، پرداخت مبلغ صورت گیرد.