;
1402/03/29 - 17:41

پس از عقد قرارداد چه اقداماتی ضروریست

در این مقاله به این موضوع می پردازیم که پس از عقد قرارداد چه اموری مورد نیاز است:

این روزها انعقاد و تنظیم قرارداد، به یکی از مهم ترین ضرورت های جامعه ی مدرن تبدیل شده است. افراد برای این که معامه ها و داد و ستد ها و روابط خود را به صورت رسمی و قانونی در بین خود ثبت کنند اقدام به تنظیم قرارداد می کنند تا بتوانند به راحتی حق و حقوق خودشان را از طرف جانب دیگر قرارداد خود به دست بیاورند و در این زمینه با مشکلی مواجه نشوند. از این رو می توانیم دریابیم که عقد قرارداد برای کاربران و جامعه ی مدرن تا چه حدی ضروری است. اگر کسب و کار شما به گونه ای است که ملزم به عقد قرارداد هستید باید بدانید که وقتی یک نمونه قرارداد را به امضا می رسانید، به این معنی است که تازه کار خود را با آن آغاز کرده اید و وارد مرحله ی جدیدی از زندگی حقوقی خودتان شده‌اید. از این رو همه متخصصان حقوقی توصیه می کنند که پیش از امضای قراراداد سفارشی خود، حتماً درباره ی چند و چون مواردی که انجام آن را به عهده گرفته اید، برنامه ریزی های آن را انجام دهید تا بعد از آن دچار درگیری های حقوقی و دعاوی اینچنینی نشوید و دردسرهای جبران ناپذیر ناشی از امضای ناشیانه یک نمونه قرارداد نشوید. در این مقاله قرار است به بحث و بررسی پیرامون عواقب قرارداد، ضرورت استفاده از مشاوره حقوقی و همچنین اقدامات پیش از تنظیم قرارداد بپردازیم. با ما تا انتهای این مطلب همراه بمانید.

در هنگام عقد قرارداد به چه نکته ای باید دقت نمود؟

هر متخصص حقوقی همواره به این نکته اشاره کرده است که برای این که افراد بتوانند خود را از دردسرهای ناشی از امضای یک قرارداد سفارشی ناشیانه و پر از ایراد رهایی ببخشند و پس از امضای یک نمونه قرارداد با عواقب نامطلوبی مواجه نشوند و مجبور نباشند که مدت زیادی از زندگی و وقت خود را صرف برطرف کردن آثار ناطلوب آن در دادگاه ها و مراجعه دادگستری و قضایی نکنند، ملزم به این هستند که از خدمات مشاوره های حقوقی بهره مند شوند. شما باید بدانید که این کار می تواند به میزان بسیار زیادی اوضاع کسب و کار شما را از این وضعیت های نامطلوب دور نگاه دارد. اما نکته ی دیگر که می تواند موفقیت شما را در این زمینه تضمین نماید، این است که طرف دیگر قرارداد شما تا چه میزان به تعهد هایی که در نمونه قراردادتان ، انجام آن ها را به عهده گرفته است، پایبند بماند. همان طور که می دانید یک وکیل دادگستری که از همه ی امور حقوقی و زیر و بم های مربوط به آن مطلع است ، می تواند در مشاوره های حقوقی که ارائه می کند، تا حدود زیادی از اطلاعات و آگاهی شما را در باره تمامی بارهای حقوقی که قرارداد سفارشی پیش روی شما، به شما تحمیل می کند، بالا ببرد. یک وکیل که در زمینه ی تنظیم قرارداد از تبحر و تجربه ی کافی برخوردار است، از این قدرت برخوردار است که چشم شما را نسبت به تمامی عواقبی که آن نمونه قرارداد می تواند برای شما به بار باورد باز کند. این آگاهی ها سبب می شود که شما بتوانید با دقت بیشتری اقدام به تنظیم و امضای یک نمونه قرارداد بپردازید و عواقب ناشی از آن ها را به شدت کاهش دهید و از طرف دیگر، سودهایی را که از انعقاد آن نمونه قرارداد در نظر داشته اید را به نحو مطولب تری به خود جذب نمایید.

اما یکی از مهم ترین نکات حقوقی که در این زمینه وجود دارد این است که حتی در صورتی که اگر به توصیه های وکیل خود دقت نکنید و نیز اگر طرف مقابل قرارداد شما، به تعهدات خود پایبند نباشد و آن ها را به موقع انجام ندهد، قطعاً باز هم ممکن است عواقب نامطلوبی متوجه شما شود. نکته ی دیگری هم که ذکر آن در این جا کاملا ضروری به نظر می رسد این است که هر قراردادی در بر دارنده شرایط مخصوص به خود است و شما به هنگام تنظیم و امضای نمونه قرارداد خود باید حتماً به تمامی این موارد اشراف داشته باشید و بدون در نظر گرفتن این مطلب تن به امضای آن ندهید. زیرا عدم دقت در این زمینه نیز می تواند دردسرهای زیادی را برای شما به همراه داشته باشد.

ضرورت استفاده از مشاوره حقوقی و مشورت با وکیل متبحر در تنظیم قرارداد:

بارها و بارها گفته شده است که کاربران پیش از این که اقدام به تنظیم و انعقاد و در نهایت امضای قرارداد سفارشی خود، حتماً از خدمات مشاوره حقوقی استفاده کنید. اما بسیاری از افراد این کار را انجام نمی دهند. اگر جزو این دسته از افراد هستید، به شما توصیه می کنیم که هنوز که فرصت تمام نشده است، حتما برای دریافت خدمات مشاوره ی حقوقی به یک متخصص حرفه ای سر بزنید و با این کار حداقل در جریان این قرار بگیرید که آیا نمونه قراردادی که منعقد کرده اید می تواند برایتان عواقبی داشته باشد و در صورتی که پاسخ مثبت است، آن عواقب شامل چه مواردی می شود؟ به قول یک ضرب المثل معروف، ماهی را هر زمان که از آب بگیری تازه است. از این رو می توان گفت که استفاده از خدمات مشاوره ی حقوقی حتی بعد از انعقاد و امضای قرارداد می تواند شما را از در افتادن به دام مشکلات و ضرر های بیشتر در امان نگاه دارد. به عبارت دیگر می توان گفت که استفاده کردن از این خدمات حقوقی و مشاوره های تخصصی خیلی بهتر از این است که از آن استفاده نکنیم. در خیلی از مواقع حتی اگر کاربران تعهدات خود را به اجرا برسانند، باز هم هر دو طرف احتمالا با مشکلات و دردسرهایی مواجه خواهند شد. چنین دردسرهایی به این علت ایجاد می شود که هر کدام از آن ها احتمالاً به برخی از نکات حقوقی بی توجه بوده اند و خیلی از قواعد و مقررات ناظر به این امور را نادیده گرفته اند. مجموعه وکیلباشی این امکان را برای شما عزیزان فراهم نموده که با ثبت درخواست مشاوره آنلاین بتوانید از خدمات مشاوره حقوقی و راهنمایی های وکلای متخصص در زمینه تنظیم قرارداد بهره ببرید.

مشاوره حقوقی

آن دسته از کاربرانی که حتی از پس از آن که قراردادشان را منعقد کردند و کارهای مرتبط با آن را کامل کردند، باز هم استفاده از این خدمات مشاوره را به عدم استفاده از آن ترجیح می دهند، می توانند یک قدم از پیش تر از افرادی باشند که بدون استفاده از این گونه خدمات، نمونه قرارداد خود را امضا می کنند و به امور مربوط به آن می پردازند. هر دو طرف قرارداد باید نسبت به این موضوع آگاهی داشته باشند که نمی توانند در دادگاه و مراجع قضایی دیگر، عدم آگاهی شان را نسبت به موضوعی نادیده بگیرند و انتظار داشته باشند که با ایراد چنین بهانه ای، دادگاه حقوق آن ها را به آن ها برساند. باید در جریان این موضوع قرار بگیرید که وقتی قرارداد را به امضا می رسانید یعنی همه ی بندها و مفاد مندرج در آن قرارداد را قبول کرده اید و آن ها را پذیرفته اید.

مدت قرارداد و تعییین زمان انجام موضوع تعهد در قرارداد:

یکی از مهم ترین نکات حقوقی که می توان در باره تنظیم قرارداد سفارشی متذکر شد این است که هر کدام از دو طرف قرارداد موظف اند که تعهدات خود را در زمان های مقرر و مندرج در قرارداد به انجام برسانند. بنابراین اولین اقدام عملی که باید پس از امضای قرارداد سفارشی خود به انجام برسانید، این است که باید خود را برای عملی کردن تعهداتی که برای انجام آن قول داده اید ، آماده کنید و بعد از تهیه ی مقدمات آن یک برنامه ریزی دقیق برای انجام آن ها انجام دهید. هر قراردادی در بر دارنده تعهداتی از سوی دو طرف آن قرارداد است. اموری مانند انجام کارهایی که بر عهده ی پیمانکار است یا اجاره نامه هایی که می تواند هرکدام از دو طرف قرارداد را متعهد به انجام اوری نماید. این که شما کدام یک از طرفین قرارداد هستید هیچ فرقی نمی کند، به هر حال، باید تعهدات خود را به انجام برسانید. اگر تعهدات مندرج در قرارداد از سوی هر کدام از طرفین قرارداد به انجام نرسد، می تواند زیان ها و ضررهایی را برای هرکدام از آن ها ایجاد کند و مشکلات حقوقی زیادی را نیز به همراه داشته باشد. به خاطر همین بعد از این که قرارداد خود را تنظیم نمودید، باید حتما برای اجرای آن ها، زمان بندی های لازم را انجام دهید و به این موضوع دقت کنید که اگر قرار است که در زمان مقرر کار خاصی را به انجام برسانید، از همان روز اول برنامه زمانی خود را در خصوص به انجام رساندن آن طرح ریزی نمایید.

دریافت رسید برای پرداختی‌ها:

با توجه به این که هدف بیشتر قراردادهای حقوقی این است که هر یک از طرفین قرارداد به سودها و مقاصد مالی خود دست پیدا کنند، رد و بدل کردن پول در بین دو طرف قرارداد یکی از اصول و شرایط یک نمونه قرارداد سفارشی است و نمی توان این موضوع را از قراردادها جدا کرد. در این زمینه باید این توضیح را ارائه دهیم که این است که به هیچ وجه نباید این موضوع را فراموش کنید که اگر هر کاری در زمینه رد و بدل کردن پول انجام دادید، حتماً باید آن را مکتوب نماید و رسید مربوط به آن را دریافت نمایید. اگر چه در ابتدای انعقاد هر قرارداد سفارشی ، همه چیز خیلی خوب به نظر می رسد و دو طرف قرارداد نسبت به یک دیگر از اطمینان بسیار زیادی برخوردار هستند اما باید بدانید که اوضاع همیشه این گونه به پیش نمی رود و ممکن است که در زمانی ، این رسیدها به عنوان یک سند معتبر و محکم به درد شما بخورد و شما را از دردسرهای زیادی نجات دهد.

با توجه به این توضیحات که در این جا مطرح شد باید بدانید که غفلت از این موضوع می تواند همه چیز را به ضرر شما تمام کند و شرایط سختی را برای شما ایجاد کند. حتی در مواردی که طرف مقابل شما در قرارداد پیش رویتان یکی از آشناها یا حتی یکی از اقوام شما است باید این موضوع را مد نظر قرار دهید و به هیچ وجه از دریافت رسید، چشم پوشی نکنید. بدانید که این موضوع یک رفتار روتین است و به هیچ وجه به عنوان یک رفتار زشت یا توهین در نظر گرفته نمی شود. با توجه به این توضیحات پیشنهاد می کنیم که رودربایستی را کنار بگذارید و اعمال لازم را در این زمینه به انجام برسانید. اگر در این زمینه دچار تردیدهای بیهوده هستید، می توانید با کمک گرفتن از مشاور و متخصص حقوقی این تردید ها و دو دلی ها را کنار بگذارید و به راحتی این درخواست را از طرف مقابل قراردادتان داشته باشید.

گزارش مرحله به مرحله فرایند کار به صورت کتبی:

در برخی از قراردادها این نیاز وجود دارد که از پیشرفت کار گزارش کاملی تهیه کنید و آن ها را به صورت قدم به قدم در هر مرحله به ثبت و ضبط برسانید. شما می توانید گزارش این امور را به شیوه های گوناگونی از جمله ارسال ایمیل و یا راه های ارتباطی دیگر به طرف مقابل قرارداد خود ارائه بدهید. باید بدانید که هدفی که از این کار مد نظر افراد قرار می گیرد این است که امور و کارهایی که توسط دو طرف قرارداد به انجام می رسد، به صورت کاملا شفاف و مشخص عنوان شود. از طرف دیگر می توان گفت که چنین اقدامی می تواند به عنوان یک نوع اعتماد سازی در بین دو طرف قرارداد به شمار برود و طرفین در مواقع ضروری به آن ها استناد کنند و از این طریق به احقاق حقوق خود و طرف دیگر قرارداد سفارشی کمک کنند.

سخن نهایی:

همانگونه که مطالعه کردید، در این مقاله به بحث و بررسی پیرامون عواقب قرارداد، ضرورت استفاده از مشاوره حقوقی و همچنین اقدامات پیش از تنظیم قرارداد پرداختیم. به طور کلی باید اشاره کرد که شما می‌توانید به عنوان هریک از طرفین قرارداد از طریق مجموعه وکیل‌باشی و وکلای پایه یک دادگستری مجرب حاضر در این تیم، به آنچه نیاز دارید برسید. مجموعه وکیل‌باشی با ارائه خدماتی نظیر تدوین فرم‌های قضایی سفارشی و ارائه راهکار و آموزش‌های تصویری مختلف در زمینه‌های حقوقی کنار شما است و همچنین شما می‌توانید هر فرم قضایی یا قراردادی را که می‌خواهید به صورت سفارشی همراه با مشاوره رایگان دریافت نمایید تا با خاطری آسوده با طرف مقابل خود قرارداد منعقد سازید.

title-bg

نظرات

پیام های کاربران را بخوانید

افزودن نظر

FAQ

پرسش های متداول

تعهدات طرفین قرارداد چه تضمینی دارد؟

هر قراردادی چه مطابق قانون، معین باشد یا نا معین، در صورتی که خلاف شرع و قانون نباشد معتبر است. در نتیجه هر قرارداد معتبری که در آن تعهدی بر عهده طرفین باشد باید ایفای تعهد گردد. در غیر این صورت هم حق فسخ و هم حق مطالبه خسارت ناشی از عدم انجام تعهد ایجاد میگردد.

برای آنکه هنگام بروز اختلاف سریعتر به نتیجه برسیم چه راهکاری وجود دارد؟

سعی کنید در قراردادها مرجع حل اختلافات خود را داور مرضیالطرفین معرفی نمایید. چراکه هم در هزینه و هم در وقت شما صرفه جویی خواهد شد. حکم داور مانند حکم قضات لازم الاتباع است.

در شرایطی که انجام تعهد از سوی هر یک از طرفین مقدور نبود چه عواقبی در انتظار طرفین می‌باشد؟

اگر توانایی انجام تعهد برای هر یک از طرفین از بین برود و در آن هیچ تعدی و تفریطی وجود نداشته باشد، همچنین حادثهای خارج از اراده طرفین باعث این مسئله شود (قوه قاهره)، مسئولیتی به عهده طرفین قرارداد نمیباشد چرا که این موضوع در قرارداد تحت عنوان فورس ماژور یا قوای قاهره پیشبینی شده است.