;
1402/03/18 - 11:46

پرکاربردترین قراردادهای تجاری بین المللی

همان طور که می‌دانید، افراد گوناگون از سراسر جهان و از میان کشورهای مختلف اقدام به انعقاد این گونه قراردادهایی می‌نمایند و از این رو باید یک زبان بین المللی را برای انعقاد این گونه قراردادها در نظر بگیریم.

 

همان طور که می‌دانیم طی سالیان پیش، بشر پیشرفت های بسیار زیادی را در زندگی خود تجربه کرده است. به حدی که دیگر حتی نمی‌توان مرزی برای کشورهای دنیا شناخت و دیگر این امکان وجود ندارد که شهروندان را محدود به مرزهای کشورها نمود.

به نظر می‌رسد که این کار دیگر بی معنی و تقریباق غیر ممکن است. این روزها وسیله های ارتباطی بسیار پیشرفت کرده است و گسترش زیادی را به خود دیده است و از این رو تمامی شهروندان کشورها می‌توانند بسیار راحت با هم وارد ارتباط شوند.

آن ها می‌توانند اطلاعات خود را در زمینه های تجاری انتقال دهند و از این طریق با شهروندان کشورهای دیگر معامله هایی را نیز انجام دهند. این امر در طی سال های مختلف و بسیار زیاد، موجب شده است که قراردادهای تجاری بین المللی به وجود بیایند و در سطح بین المللی و به شکلی بسیار وسیع، در میان جامعه‌ی بشری ایجاد شود.

قرارداد سفارشی در زمینه‌ی این نوع قرارداد نیز یک نوع از انواع قراردادهای پرکاربرد است.

تصمیم داریم که در این نوشتار به ذکر انواع قرارداد سفارشی که کاربرد بیاری زیادی که در تمامی کشورها و از جمله در ایران گسترش پید کرده است. اگر بخواهیم از یک نکته‌ی اساسی و مهم در این باره سخن بگوییم، باید به تنظیم قرارداد سفارشی به زبان انگلیسی اشاره کنیم.

همان طور که می‌دانید، افراد گوناگون از سراسر جهان و از میان کشورهای مختلف اقدام به انعقاد این گونه قراردادهایی می‌نمایند و از این رو باید یک زبان بین المللی را برای انعقاد این گونه قراردادها در نظر بگیریم.

دلیل استفاده از قراردادهای تجاری بین المللی چیست؟

همان طور که می‌دانید، در کشور ایران، نرخ ارز بسیار بالاست و از این رو می‌توان دریافت که این گونه قراردادها می‌تواند درآمدهای سرشاری را برای افراد به همراه داشته باشد. در این گونه مسایل‌، می‌توان به کرات و بی شمار، درباره‌ی سودهای میلیاردی که در پی تهیه‌ی محصولات به ظاهر کم اهمیت که در کشورهای دیگر تولید می‌شود و در بازار ایران به عرضه می‌رسد، سخن گفت.

یکی از مهم ترین مزایایی که در این گونه موارد وجود دارد این است که برای این گونه امور، حتی نیازی به ثبت شرکت نیست و از استخدام نیروهای کاری نیز بی‌نیاز هستید. شما می‌توانید بدون نیاز به هرگونه اسباب و لوازمی به ثبت قرارداد سفارشی در زمینه‌ی تجارت بین الملل اقدام نمایید و از فواید آن، به نفع خودتان استفاده کنید.

شاید در این گونه موارد و درباره‌ی این گونه تجارت ها آشنایی کافی را نداشته باشید و خیال کنید که انجام دادن این گونه تجارت ها کاری بسیار دشوار است و چیزی نیست که بتوانید از عهده‌ی آن بر آیید و در آن زمینه توفیقی حاصل نمایید، اما این گونه نیست.

شما کاملا اشتباه می‌کنید و اوضاع آن گونه که شما فکر می‌کنید دشوار نیست و حتی می‌توانید به راحتی از عهده‌ی آن برآیید. این روز ها در دنیای مدرن امروزی، خرید و فروش و تجارت در سطح جهانی به کار بسیار ساده ای بدل شده است.

شما می توانید بدون این که هیچ گونه سختی به خود بدهید و حتی از منزل خارج شوید، محصول مورد نظر خودتان را حتی از دورترین قسمت دنیا و از کشور های بسیار دور و دست نیافتنی، به کشور وارد نمایید و آن را در مدت بسیار اندکی، در هر کجا که اراده نمایید، تحویل بگیرید.

یکی از مهم ترین نکته هایی که در این گونه موارد مورد توجه قرار می‌گیرد این است که قرارداد سفارشی خود را به زبان انگلیسی تنظیم نمایید و از خدمات ترجمه ی قرارداد استفاده نمایید. این گونه به نظر می‌رسد که یکی از مهم ترین و پر تکرارترین دشواری هایی که در این زمینه وجود دارد این است که دو طرف، قرارداد خود را به زبان انگلیسی تنظیم نمایند.

مسئله های حقوقی بسیار زیادی در این گونه موارد وجود دارد که کار را از این لحاظ بسیار پیچیده می‌کنند و آن را چه در سطح داخلی و چه در سطح بین المللی، با دشواری های مخصوصی مواجه می‌نماید. از این رو می‌توان دریافت که این گونه قراردادها، برای این که به خوبی به پیش بروند، نیازمند تجربه و تخصص زیادی است و به عبارت دیگر، هر کسی نمی‌تواند چنین قراردادهایی را تنظیم نماید.

قراردادهای مرتبط با قرارداد تجاری بین المللی

برای این که بتوانید به عنوان یک تاجر بین المللی به خوبی اقدام به فعالیت های اقتصادی مد نظر خود بنمایید و از عهده‌ی آن‌ها برآیید، باید با چند نوع قرارداد دیگر آشنا باشید. این گونه قراردادهای جانبی به شما این امکان را می دهد که در زمینه ی تجارت خود و کسب و کاری که در پیش دارید بتوانید با موفقیت بیشتری عمل کنید و با مشکلات حقوقی کمتری مواجه شوید. در ادامه به ذکر این انواع قراردادها می پردازیم. برخی از این انواع قراردادهای مطرح شده از این قبیل هستند: قراداد فرانشیز، قرارداد سرمایه گذاری بین المللی، قرارداد جوینت ونچر، قرارداد لایسنس، قرارداد فروش کالا، قرارداد پیمانکاری، قرارداد نمایندگی انحصاری بین المللی، تفاهم نامه و … . در ادامه‌ی این نوشتار، به هر کدام از این عنوان‌ها به صورت جداگانه و کاملا مشروح و مفصل پرداخته شده است.

قرارداد فرانشیز چیست؟

برای این که موضوع به خوبی برای شما قابل درک باشد، یک مثال مطرح می‌کنیم و به این شیوه می‌کوشیم تا موضوع را برای شما بسط دهیم. فرض کنید که یک تولید کننده‌ی داخلی هستید و می‌خواهید که کالاها و محصولاتتان را در کشورهای دیگر ارائه نمایید. معمولا بازاریابی و فروش کالاها در دیگر کشورها، بدون این که در آنجا حضور داشته باشید، کاری بسیار دشوار است و می‌توان گفت که تقریبا این کار بدون حضور در آن کشورها غیر ممکن است.

شاید به این فکر کنید که می‌توانید با استخدام افراد و گماشتن آن ها در کشورهای مدنظرتان، برای انجام کارهای شما، می‌تواند هزینه های بسیار زیادی را به دوش شما بگذارد. در این گونه موارد، تنها راه حل این است که دست به دامن قرارداد فرانشیز شوید.

قرارداد سفارشی فرانشیز، در این گونه زمان ها می‌تواند به عنوان قراردادی مناسب برای فروش و توسعه‌ی محصولات شما در کشورهای دیگر، مد نظر قرار بگیرد. بر اساس قرارداد فرانشیز، شما از این امکان بهره مند می‌شوید که مجوز فروش محصولاتتان را به افراد دیگر و شرکت های دیگر بسپارید و به خاطر فروش محصولاتتان مبلغی را به عنوان پورسانت، به آن ها اختصاص دهید.

 

پرکاربردترین قراردادهای تجاری بین المللی

 

قرارداد سفارشی فرانشیز به عنوان یک ترفند برای کسب و کار شما به شمار می‌رود و سبب می‌شود که به کار و بار شما رونق قابل توجهی ببخشد و به شما این امکان را می دهد که بدون این که نیازی به خرج کردن پول زیادی داشته باشید، محصولات خود را در سطح بین المللی، عرضه نمایید و خود را از حضور در آن کشور و استخدام نیروهای کاری برای فروش محصولاتتان در آن جا بی نیاز نمایید.

البته در این باره، باید توضیحات ضروری را بدهیم که شما اگر می‌خواهید یک قرارداد فرانشیز موفق داشته باشید، باید نکات حقوقی مربوط به تنظیم این قرارداد به انگلیسی را مد نظر قرار بدهید و آن ها را به خوبی اجرا نمایید. همان طور که پیش از این هم اشاره کرده ایم، لازمه‌ی یک قرارداد مطلوب، در باره‌ی هر موضوعی که می‌خواهد باشد، این است که حتما باید از مشاوره های حقوقی موجود در این زمینه استفاده نمایید و ابهامات خود را از این طریق برطرف کنید؛ زیرا این گونه امور، مانند تنظیم قرارداد به انگلیسی، ریزه کاری های زیادی دارد و هر کاربر عادی قادر نخواهد بود که از پس تنظیم آن برآید.

قرارداد سرمایه گذاری بین المللی چیست؟

همان طور که میمی‌دانید در عصر حاضر، سرمایه گذاری به عنوان یک پدیده‌ی کاملا ضروری به شمار می‌رود و در این شرایط استفاده از آن برای کسب سود امری ناگزیر است. بدون این که سرمایه گذاری انجام شود، حتی ارگان های بزرگ دولتی هم از این امکان برخوردار نیستند که نیازهای مالی شان را برطرف کنند. تمامی شرکت ها و افراد با استفاده از قراردادهای سرمایه گذاری، در سطح بین المللی، در بخش های مختلف ، به همکاری با یک دیگر بپردازند و سودهای کلانی را متوجه خود و کسب و کارشان نمایند.

قرارداد جوینت ونچر چیست؟

یکی از مهم ترین انواع قراردادهای تجاری که کاربرد بسیار زیادی هم دارد قرارداد جوینت ونچر است.

شرکت های گوناگون در سطح بین المللی، برای این که بتوانند در بخش های گوناگون سرمایه گذاری انجام دهند، از این نوع از قراردادهای تجاری استفاده می کنند.

اگر قصد تنظیم قرارداد به انگلیسی را دارید و می‌خواهید یک نمونه قرارداد سفارشی جوینت ونچر را تنظیم نمایید باید حتما در جریان باشید که وظایف و حدود اختیارات طرفین این قرارداد به وضوح درج می‌شود و از این طریق میزان همکاری هر یک از طرفین در پروژه‌ی مد نظر مشخص می‌شود. استفاده از قرارداد جوینت ونچر در زمینه‌ی انجام مشارکت و همکاری در پروژه‌ی بین دو شرکت در سطح بین المللی صورت می‌گیرد.

قرارداد لایسنس چیست؟

قرارداد لایسنس نیز از جمله قرارداد های تجاری است که در میان افراد و شرکت های گوناگون، در سطح بین المللی بسیار پرکاربرد است. می‌توان گفت که قرارداد لایسنس به عنوان پروانه‌ی بهره برداری از محصولات انحصاری به شمار می‌رود. محصولاتی که در انحصار اختیار افراد یا شرکت های خاصی در بازار خاصی قرار دارد یا منحصر به محدوده‌ی جغرافیایی خاصی دارد، به وسیله‌ی قرارداد لایسنس مورد بهره برداری قرار می‌گیرد.

اگر بخواهیم موضوع را به صورت قابل درک تر توضیح دهیم، می‌توانیم با یک مثال ساده به شرح آن بپردازیم:

فرض کنید که شما یک محصول خاص را اختراع کرده‌اید و تولید کننده‌ی منحصر به فرد آن محصول به شمار می‌روید. از این رو می‌توانید قراردادهایی این چنینی مانند قرارداد لایسنس استفاده کنید تا محصول مد نظرتان را تجاری نمایید و در زمینه‌ی تولید و توزیع آن در کشورها و بازارهای گوناگون در سطح بین المللی به خوبی به موفقیت دست پیدا کنید.

به عبارت دیگر، شما می‌توانید با استفاده از این قرارداد سفارشی، محصول انحصاری خود را به افراد و شرکت های بومی منطقه های مورد نظر خود بسپارید. اگر شما هم در نظر دارید که از یک نمونه قرارداد لایسنس استفاده کنید، باید حتما دانش خود را در زمینه‌ی این نوع از قرارداد سفارشی افزایش دهید و از این طریق خیالتان را بابت اتفاقات ناگواری که ممکن است در نتیجه‌ی انعقاد یک قرارداد مشکل دار به سراغ شما بیاید، راحت نمایید.

قرارداد فروش کالا چیست؟

همان طور که می‌دانید شرایط موجود جهان، پیشرفت تکنولوژی و گسترش آن در میان عموم مردم سبب شده است که افراد بتوانند به راحتی بدون در نظر گرفتن حدود و مرزهای موجود در میان کشورهای گوناگون، اقدام به خرید و فروش کالاهای خود در بین کشورهای گوناگون بپردازند.

برای این موضوع می‌توانیم از پلتفرم های بسیار پیشرفته مثل فروشگاه های اینترنتی علی بابا و آمازون نام ببریم.

شما شهروند هر کجا از این دنیا که باشید مجاز خواهید بود که شخصا به خرید و فروش محصولی که مدنظر دارید نمایید و این درخواست خرید و فروش را در هر گوشه از دنیا انجام دهید و در ظرف مدت کوتاهی محصولتان را درب منزل دریافت نمایید.

شاید محصول خاصی را بخواهید که فقط در یکی از خیابان های گم نام در کشور ژاپن تولید می‌شود شما می‌توانید با استفاده از این تکنولوژی های موجود مانند پلتفرم هایی که ذکر آن گذشت، آن را در شهرتان دریافت نمایید.

سخن پایانی

شما می‌توانید به عنوان هریک از طرفین قراردادها از طریق مجموعه وکیل‌باشی و وکلای پایه یک دادگستری مجرب حاضر در این مجموعه، به آنچه نیاز دارید برسید. مجموعه وکیل‌باشی با ارائه خدماتی نظیر تدوین فرم‌های قضایی سفارشی و ارائه راهکار و آموزش‌های تصویری مختلف در زمینه‌های حقوقی کنار شما است. شما میتوانید هر فرم قضایی یا قراردادی را که میخواهید به صورت سفارشی همراه با مشاوره رایگان دریافت نمایید.

title-bg

نظرات

پیام های کاربران را بخوانید

افزودن نظر
avatar

سارا منفرد

با سلام و خسته نباشید.شما تنظیم قرارداد سفارشی به زبان انگلیسی هم انجام میدید؟

 

پاسخ وکیل باشی:با سلام ممنون از پیام شما. بله شما میتونید با خیال راحت و آسوده از کارشناسان ما در این زمینه مشاوره حقوقی دریافت کنید.

right-arrow left-arrow

FAQ

پرسش های متداول

قراردادهای تجاری بین الملل به چه معناست؟

قرارداد بین‌المللی قراردادی است که حداقل یک عنصر خارجی در آن وجود داشته باشد، مانند: تابعیت طرفین، محل انعقاد قرارداد، محل اجرای قرارداد و غیره.

قراردادهای تجاری بین الملل چه ارکانی دارد؟

  1. طرفین قرارداد
  2. موضوع قرارداد
  3. تعهدات طرفین 
  4. مدت زمان
  5. هزینه طرفین
  6. تضمین قرارداد
  7. موارد فسخ
  8. فورس ماژور

قراردادهای بین الملل در چند دسته قرار می‌گیرند؟

قراردادهای بین الملل در سه دسته قرار می‌گیرند:

1-قراردادهای بین المللی فروش

2-قراردادهای بین المللی خدمات

3-قراردادهای بین المللی خدمات و فروش