;
1402/10/16 - 10:14

نحوه نوشتن قرارداد مشاوره حقوقی + نکات مهم

در این مقاله قصد داریم به بررسی قرارداد مشاره حقوقی و نکات مهم آن بپردازیم:

امروزه بسیاری از افراد با مشکلات و چالش‌های حقوقی دست و پنجه نرم می‌کنند و نیازمند مشاوره و راهبردهای حقوق و قضایی می‌باشند، از طرفی دیگر استفاده روز افزون کسب و کارها و شرکت های متعدد، ضرورت وجود مشاوره حقوقی را جهت حفظ برند وهمچنین امنیت حقوقی ایجاب می‌کند؛ به همین دلیل در این مقاله قصد داریم به بحث و بررسی پیرامون قرارداد مشاوره حقوقی، ارکان قرارداد مشاوره حقوقی پرداخته و نکات مهمی را برای شما بیان کنیم. با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

ضرورت وجود مشاور حقوقی در تنظیم قرارداد:

لازم به ذکر است که به دلیل بالا رفتن دانش عمومی جامعه، اطلاعات عمومی افراد در زمینه تنظیم قرارداد و نکات حقوقی مربوط به آن، نسبت به گذشته کمی افزایش یافته است. این امر می تواند به عنوان یک ویژگی خوب به یاری کاربران قراردادها بیاید؛ اما طبیعتاً این مقدار از اطلاعات برای بررسی و تنظیم قرارداد به صورت صد در صدی کافی نیست و هر فردی پیش از امضای و تنظیم قرارداد مد نظر خود باید این اطلاعات ناکافی را کنار بگذارد و تنها به آن اتکا نکند. دست یابی به همه ی زیر و بم نکات حقوقی که در این زمینه مطرح است از طریق مشاوره حقوقی  با متخصصانی که در این زمینه سال ها تجربه دارند می تواند ریسک‌های موجود را از جلوی پای شما بردارد. استفاده از راهنمایی های یک مشاور با تجربه ی حقوقی می تواند قدرت شما در زمینه ی بررسی و تنظیم قرارداد تان، چندین برابر کند. این گونه از مشاوره‌ها می تواند با گوشزد کردن خطرهایی که احتمالا در پیش رویتان قرار می گیرد، شما را از افتادن به چاه در امان نگاه دارد.

 

مشاوره حقوقی

اهمیت وجود قرارداد مشاوره حقوقی:

یکی از دلایلی که سبب می شود که عده ای از افراد در شغل های خود به درآمد بسیار بالایی برسند این است که آن ها اطلاعات کامل و جامعی نسبت به نکات حقوقی مرتبط با شغل خود دارند و درباره ی تمامی ریزه کاری ها و مسائل مرتبط با آن، دانش گسترده ای کسب کرده اند. شاید شما هم عده زیادی را بشناسید که بدون این که حتی کمی اطلاعات داشته باشند، کسب و کاری را راه اندازی کرده اند و در کار خود ناموفق بوده اند؛ یا برخی افراد را بشناسید که بدون این که از دانش لازم برخوردار باشند، وارد یک مبحث تخصصی شده اند و با شکست مواجه شده اند. این امور می توان به عنوان خاطره هایی تلخ همواره با افراد باقی بماند و شاید همچون یک مانع در ذهن آن ها باقی بماند و از پیشرفت آن ها جلوگیری به عمل بیاورد. شاید بتوان به جرأت گفت که در جامعه ی امروزی، ارزش اطلاعات بسیار بیشتر از وقت و پول است. بنابراین چیزی که می تواند شما را در کارتان موفق کند و به سوی پیشرفت سوق دهد ، بهره مندی از اطلاعات است. این اطلاعات است که می تواند شما را نسبت به دیگران، در چند قدم جلوتر قرار دهد. یکی از مهم ترین جلوه های این مورد بررسی و تنظیم قرارداد های حقوقی است. در این زمینه هم می توان گفت برگ برنده دست کسی است که به تمامی نکات حقوقی مرتبط با تنظیم قرارداد خود مشرف باشد. برای مثال اگر می خواهید یک خانه بخرید که از افزایش قیمت آن در آینده بی خبرید و این افزایش قیمت می تواند حسابی شما را متضرر نماید، این خود شما هستید که با عدم اگاهی مسبب متضرر شدن خود شده اید.

نحوه تنظیم قرارداد مشاوره حقوقی چگونه است؟

 تنظیم قرارداد مشاوره حقوقی هم به صورت کتبی و هم صورت شفاهی قابل انجام است، با وجود  اینکه هردو شیوه صحیح می‌باشد؛ ولی توصیه وکیل باشی به شما این است که این  قرارداد را به صورت کتبی منعقد کنید تا در آینده دچار مشکل نشوید.  به صورت کلی، ارکان قرارداد مشاوره حقوقی به شرح زیر است:

طرفین قرارداد

در قرارداد مشاوره حقوقی مشخصات طرفین باید به دقت توصیف و ذکر شود. این مشخصات شامل نام و نشانی کامل هر یک از طرفین بوده و همچنین، اطلاعات تماس مانند شماره تلفن و ایمیل را نیز  در بر می‌گیرد.

موضوع قرارداد

در این توافق ، موضوع قرارداد می‌ بایست به طور دقیق و کامل تعیین گردد. تعیین دقیق موضوع قرارداد باعث روشن بودن جزئیات قرارداد شده و از بروز اختلافات احتمالی آینده جلوگیری خواهد کرد.

آورده هر یک از طرفین

 حق‌الزحمه یا مبلغی که در ازای کار به طرف دیگر باید داده شود،  بسته به نوع کار و توافقات میان طرفین این مبلغ  می‌تواند به صورت روزانه، هفتگی، ماهانه یا سالیانه تعیین و پرداخت شود. در برخی موارد، حق الزحمه به صورت ثابت و در دیگر موارد به صورت متغیر محاسبه می‌شود.

 مدت زمان قرارداد

ضرورت درج مدت زمان در قرارداد به معنای تعیین یک زمان مشخص برای انجام تعهدات و اجرای قرارداد است. این مدت زمانی که در قرارداد مشخص می‌شود، می‌توان به طرفین کمک ‌کند تا بهترین استفاده را از قرارداد خود ببرند. در صورتی که قرارداد دارای مدت مشخص باشد، طرفین ملزم به اجرای تعهدات خود در طول این مدت هستند و نمی‌توانند به طور خودسرانه قرارداد را لغو کنند.

 تعهدات طرفین

در اینجا  وظایف و تکالیف هردو طرف به صورت دقیق ذکر شده و همچنین تعهدات طرفین در قرارداد به دو صورت نوشته می‌شود: تعهدات مستقیم و تعهدات غیرمستقیم. تعهدات مستقیم به صورت صریح در قرارداد ذکر می‌شوند، در حالی که تعهدات غیرمستقیم به صورت صریح در قرارداد ذکر نمی‌شوند. در زمان ورود به قرارداد، باید به عوامل مختلفی مانند تفسیر قرارداد، نیت طرفین و شرایط حفظ محرمانگی توجه شود.

شرایط ضمن عقد

باید قرارداد تابع قوانین و مقررات زمان انعقاد باشد. همچنین  لازم است طرفین، قرارداد را با حسن نیت امضا نمایند.

فسخ قرارداد

فسخ قرارداد باید به صورت کتبی و با اطلاع رسانی به طرف دیگر صورت گیرد و طرف فسخ کننده حق دارد در صورت فسخ قرارداد، خسارت‌های ناشی از فسخ را از طرف متخلف خواستار گردد. همچنین، در صورت فسخ قرارداد، تمامی حقوق و تعهدات طرفین قبل از فسخ قرارداد حفظ خواهد شد.

فورس ماژور

بند فورس ماژور در قرارداد مشاوره حقوقی یک ماده حیاتی است که در صورت وقوع شرایط استثنایی و غیرقابل کنترل، هر یک از طرفین قادر به تعلیق یا لغو قرارداد می‌باشند. در صورتی که یکی از طرفین به دلیل اتفاقات خارج از کنترل خود، از انجام تعهدات وظیفه‌ای خود معاف شود، طرف دیگر موظف است تا حقوق و تعهدات مالی مشاوره حقوقی را به طور کامل و بدون هیچگونه تأخیر یا ممانعتی، به طرف معاف شده پرداخت نماید.

مرجع حل اختلاف

جهت حل و فصل کلیه اختلافات و دعاوی ناشی از این قرارداد یا مرتبط به آن از جمله مذاکرات مقدماتی، انعقاد، اعتبار، فسخ، خاتمه و. تفسیر قرارداد به مرجع قضایی صالح مراجعه خواهد شد.

اگر طرفین قرارداد تصمیم به انعقاد قرارداد به صورت شفاهی دارند، لازم است در خصوص تمام موارد مذکور، به صورت شفاهی توافق و با میل و رضای قلبی  این قرارداد را تنظیم کرده و در صورت نیاز دو شاهد آن را امضا کنند.

تفسیر مواد قانونی، وظیفه اصلی مشاور حقوقی:

همان طور که می دانید در باره هر پرونده ی حقوقی، قوانین مکتوبی وجود دارد و این قوانین به راحتی در اختیار تمامی کاربران قرار می گیرد. تجربه نشان داده است که هیچ قانون، تبصره، ماده و بند قانونی ای وجود ندارد که به صورت پنهانی اعلام شود و یا به تصویب برسد. این گونه نیست که تنها متخصصان امور حقوقی مانند وکیل های پایه یک دادگستری یا قاضی ها بتوانند نسبت به آن ها اطلاعا کسب کنند و به آن ها دسترسی پیدا کنند. اتفاقا در هر جامعه ای، کاربران شخصی مورد خطاب هر قانونی هستند. این قوانین برای این افراد در کتاب های حقوقی درج می شود. اما نکته ای که در این زمینه مطرح می شود این است که هر یک از مواد قانونی که به تصویب می رسد، همیشه پیچیدگی هایی دارند که افراد و کاربران عادی نمی توانند به این راحتی ها از آن ها سر در بیاورند و یا ان ها را درک کنند.

اگر بخواهیم در این زمینه یک مثال عنوان کنیم می توانیم به آزمایش های پزشکی اشاره کنیم. شما وقتی یک چکاپ از بدن خود انجام می دهید و جواب آن آزمایشتان را دریافت می کنید، اگر سر رشته ای از امور پزشکی نداشته باشید، نمی توانید از عبارت هایی که در آن درج شده است، سر در بیاورید و برای کسب آگاهی از مطالب موجود در آن، همیشه نیازمند مراجعه به یک پزشک یا مسئول آزمایشگاه هستید. این امر می تواند در زمینه ی امور حقوقی و قانونی نیز صدق کند. شما برای فهم نکات حقوقی و کاربرد صحیح امور حقوقی نیازمند مراجعه به یک متخصص حقوقی هستید. برای این که بتوانید از کلمه ها و عبارت هایی که در کتاب قانون درج شده است، اطلاع پیدا کنید، باید حتما به کسی که سال های زیادی از زندگی خود را صرف این مساله کرده است، مراجعه نمایید.

دانلود قرارداد استخدام مشاور حقوقی

مزایای بهره مندی از مشاوره حقوقی:

قطعاً هم اکنون این سوال برای شما پیش آمده است که یک نفر تا چه حد می تواند تمام اطلاعات را در باره همه چیز به دست بیاورد که برگ برنده را به دست بگیرد؟ یک نفر چگونه می تواند در هر زمینه ای تخصص کسب کند؟ قطعاً شما حق دارید که به این سوال برسید؛ زیرا امکان ندارد که یک نفر بتواند در همه ی موضوع های عالم، تخصص کسب کند و همه چیز را در باره ی همه ی امور بداند. در این زمینه، اما راهکاری وجود دارد که گویی شما را همچون یک متخصص در یک زمینه می پرورد؛ آن هم استفاده از خدمات مشاوره حقوقی است. بهره مندی از این مشاوره ها در هنگام هر کار حقوقی از جمله بررسی و تنظیم قرارداد می تواند اشراف شما را نسبت به همه ی نکات حقوقی موضوع مد نظرتان کامل کند. مشاوران حقوقی مانند تمامی متخصصان دیگر، بسیاری از سال های زندگی خود را صرف افزایش دادن اطلاعات خود در زمینه ی مسائل گوناگون حقوقی کرده اند. آن ها تجربه ی زیادی در زمینه ی بررسی و تنظیم قرارداد های گوناگون کرده اند. در واقع می توان گفت که این متخصصان می توانند مانند یک آمپول عمل کنند و تمامی نکات حقوقی لازم را که خود سال ها وقت را صرف آموختنشان کرده اند، در یک ساعت به مغز شما تزریق کنند و تجربه ای که به دست آوردنش، به اندازه ی سال های زیاد وقت می برد، با یک گفت و گوی اده در اختیار شما قرار دهند. اگر بخواهید از اهمیت بسیار بالای این مشاوره های حقوقی بیشتر بدانید، بهتر است در باره ی سرنوشت تلخ کسانی که بدون آگاهی اقدام به عمل های گوناگون حقوقی مانند تنظیم قرارداد های مختلف، اطلاع به دست بیاورید. بعد از آن به ارزش مشاوره ی حقوقی پی خواهید برد.

 نیاز به داشتن مشاور حقوقی یا وکیل:

یکی از مهم ترین دلایلی که هر کاربری پیش از تنظیم قرارداد خود به یک وکیل مراجعه می کند و جویای نکات حقوقی مرتبط با آن می شود، این است که از عواقب نامطلوب و ویران کننده ناشی از بی اطلاعی از این موضوع فرار کنند. چه بسیار افرادی که به خاطر بی اطلاعی از نکات حقوقی مرتبط، اقدام به بررسی و تنظیم قراردادی کرده اند و بعد از آن مشکلات مادی و معنوی زیادی، گریبان آن ها را گرفته است و آن ها را با ضررهای جبران ناپذیری مواجه کرده است. افرادی که نمی خواهند با ضرر های وحشتناک دست و پنجه نرم کنند، معمولا پیش از بررسی و تنظیم قرارداد خود به یک وکیل خبره مراجعه می کنند و از چند و چون کار آگاهی لازم را کسب می کنند.

هر قرارداد حقوقی در بر دارنده ی چندین ماده و بند و تبصره است که هر کدام از آن ها می تواند اطلاعات بسیار مهمی را به هر دو طرف قرارداد برساند. این بندها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و تک به تک عبارت ها و کلمه هایی که در آن ها درج شده است می تواند آینده ی شما را تحت تاثیر خود قرار بدهد ؛ می تواند آن را آباد کند و یا ویران سازد. بنا بر این توضیحات می توان دریافت که عدم آگاهی از مباحث مطرح شده در هر کدام از این بندها چه عواقب وحشتناکی می تواند به دنبال خود داشته باشد. در این صورت این وعید را به شما می دهیم که ضرر های هنگف مادی و روانی انتظار شما را خواهد کشید.

برای این که به راحتی از دردسر های اینچنین که از ناآگاهی شما در باره ی امور حقوقی که در پیش رو دارید نشات می گیرد، رهایی پیدا کنید، به شما پیشنهاد می کنیم که حتما از مشاوره ی حقوقی پیش از تنظیم قرارداد استفاده کنید و این کار را در اولویت تمامی کارهای حقوقی خود قرار دهید تا خورد را از درگیری ا دردسرهای بی پایان حقوقی رهایی دهید و از این خطرات مصون بمانید. در صورتی که شما به یک وکیل متخصص پایه یک دادگستری که متخصص امور حقوقی است و سال ها تجربه دارد، مشورت کنید ، تنظیم قرارداد مشاوره حقوقی هیچ ترسی ندارد و نه تنها هیچ خطری را برای شما به دنبال خود ندارد، بلکه می تواند زمینه ساز سود های سرشار نیز برای شما باشد.

سخن پایانی:

این روزها متاسفانه به وفور شاهد این موضوع هستیم که در بنگاه های معاملاتی، کاربران بدون این که هیچ گونه شناختی نسبت به یک دیگر داشته باشند و حتی بدون این که هیچ گونه اعتمادی نسبت به طرف مقابل خود کسب کنند، قراردادهای گوناگون را امضا می‌کنند. این امر می‌تواند زمینه ساز ایجاد مشکلات جدی برای آن ها در آینده شود. از این رو به شما توصیه می کنیم چه به عنوان کارفرما چه به عنوان مشاوره حقوقی، همکاری خود را بدون وجود قرارداد مشاوره حقوقی باقی نگذارید، تا امکان بروز اختلاف میان شما و طرف مقابلتان به حداقل خود برسد. شما می‌توانید تنظیم قرارداد سفارشی، نگارش قرارداد موردنظر خود را به وکلای متخصص در مجموعه وکیل‌باشی بسپارید تا با خیالی آسوده با طرف مقابل خود، قرارداد منعقد نمایید.

title-bg

نظرات

پیام های کاربران را بخوانید

افزودن نظر
avatar

Ash-Miri

برای مشاوره حقوقی حتما باید طرف مدرک وکالت داشته باشه ؟

 

پاسخ وکیل باشی:با سلام ممنون از پیام شما. خیر نیازی نیست، اما شما باید حتما از زنگ خطرهای احتمالی این کار باخبر باشید، بنابراین به شما توصیه میشود برای دریافت راهکار قانونی و حقوقی از مشاوره متخصصین وکیل باشی استفاده کنید.

avatar

Maryam Ehsan

ممنونم بابت مطلب کامل و جامعتون

 

پاسخ وکیل باشی: سلام. ممنون از همراهی شما

right-arrow left-arrow

FAQ

پرسش های متداول

مشاوره حقوقی به چه معناست؟

قرارداد مشاوره حقوقی، توافق نامه ای بین وکیل و موکل وی، براساس یک موضوع حقوقی خاص که موکل در حال تجربه آن است، ایجاد می‌شود و مشاور حقوقی در مورد موضوع مورد نظر کارفرما، به وی مشاوره می‌دهد.

وظایف مشاوره حقوقی شامل چه مواردی است؟

انجام تجزیه و تحلیل حقوقی و تحقیق در مورد مسائل حقوقی.

ارائه مشاوره در امور حقوقی.

تهیه نظرات حقوقی ، تفاهم نامه ها و اسناد توجیهی.

تشریفات مربوط به حل و فصل اختلافات.

نظارت بر اجرای بندهای قانونی

انواع مشاوره حقوقی کدامند؟

مشاوره حقوقی دارای چندین نوع است که در ادامه به بیان آن می‌پردازیم:

  • خانواده
  • مدنی
  • کیفری
  • تجاری
  • مالیات
  • ارث
  • اداری
تماس
گفتگو

پشتیبانی و مشاوره وکیل باشی

ما در کوتاه‌ترین زمان پاسخگوی شما هستیم

صبور باشید ...

افزودن فایل