;
1402/10/16 - 10:16

تنظیم قرارداد کار

در این مقاله قصد داریم به بررسی قرارداد کار و نکات مهم در تنظیم قرارداد کار بپردازیم:

برای عده زیادی از افراد این سوال پیش می آید که بهترین قرارداد کاری چیست و راه تنظیم قرارداد کار، آن هم به بهترین روش چیست و چه ویژگی هایی را باید در آن رعایت کرد. حال به شما این وعده را می دهیم که اگر به دنبال دانستن این هستید که درباره ی این امور اطلاعات و آگاهی های لازم را کسب کنید، می توانید با مطالعه ی این مقاله، به خواسته خود دست پیدا کنید. شما می توانید با مطالعه ی این نوشتار به این آگاهی هم دست پیدا کنید که چطور می توانید اعتماد و انگیزه کارمند خود را نسبت به کاری که انجام آن را برای شما به عهده می گیرد، افزایش دهید.

مهم ترین نکته هایی که باید درباره تنظیم قرارداد کار بدانید چیست؟

همان طور که گفتیم در باره ی تنظیم قرارداد کار باید نکته های زیادی را بدانید تا بتوانید در هنگام تنظیم و امضای آن با موفقیت بیشتری اقدام نمایید و هیچ نکته حقوقی را برای خود به صورت مبهم باقی نگذارید. مطالعه این مقاله می تواند مهم ترین نکته هایی را که مربوط به تنظیم قرارداد کار می شود، به شما گوشزد کند و بینش شما را تا حدود بسیار زیادی ارتقا دهد. از این رو می توانیم به شما این قول را بدهیم که با مطالعه ی این مقاله و رعایت نکته های موجود در آن، می توانید خود را از مخاطرات مادی ومعنوی که امضای ناآگاهانه یک قرارداد می تواند به بار بیاورد، مصون نمایید. موضوعاتی که در این مقاله به آن ها اشاره شده است از قرار زیر است:

  1. تنظیم قرارداد کار به چه صورتی انجام می گیرد؟ نحوه تنظیم قرارداد به چه شکل است؟
  2. قرارداد کار چیست؟
  3. انواع قرارداد کار که مورد استفاده ی افراد واقع می شود کدام ها هستند؟
  4. بهترین قرارداد کار کدام است؟
  5. دلیل تنظیم قرارداد کار و استفاده از آن، برای هر فعالیت چیست؟

اگر به دنبال یافتن پاسخ برای پرسش‌های مطرح شده در بالا هستید، با ما تا پایان این مقاله همراه بمانید. همچنین اگر به دنبال تنظیم قرارداد کار به صورتی کاملاً بی دردسر و راحت هستید، می‌توانید از انواع قرارداد استخدام که توسط وکلای متخصص تیم وکیل‌باشی تهیه و تنظیم شده است، استفاده نمایید.

قرارداد کار چیست؟ به چه قراردادی قرارداد کار اطلاق می‌شود؟

اگر بخواهیم تعریفی از قراردادهای کار ارائه بدهیم می توانیم آن را این گونه به عرصه کلمه ها درآوریم: قرارداد کار قراردادی است که در آن، مانند بیشتر قراردادهای حقوقی و تجاری، دو طرف اصلی وجود دارد. یکی از طرفین قرارداد کار به عنوان پیمانکار یا کارگر شناخته می شود و طرف دوم این نوع قرارداد، کارفرماست که کاری را برای انجام ، به طرف اول می سپارد. کارگر یا همان پیمانکار که به عنوان طرف اول قرارداد شناخته می شود، باید شخص حقیقی یا به عبارت دیگر، انسان باشد. اما در آن سوی مطلب، یعنی طرف دوم قضیه، هم شخص حقوقی می تواند باشد و هم شخص حقیقی. قانون گذار در دومین ماده از قانون کار نیز به تعریف کارگر پرداخته است و گفته است که کارگر شخص یا انسانی است که بر اساس خواسته و دستور کارفرما به انجام کار یا فعالیت خاصی که از او خواسته شده است، می پردازد. کارگر می تواند در ازای این فعالیت و کار، دستمزد خود را دریافت کند. این دستمزد می تواند به صورت های گوناگون مانند ماهانه یا هفتگی و یا روزانه، از سوی کارفرما که شخصی حقیقی یا حقوقی است، پرداخت شود.

تنظیم قرارداد کار یعنی رسمیت یافتن رابطه کارفرما و پیمانکار و الزام به انجام تعهدات!

همان طور که پیش تر نیز به بیان این مطلب پرداختیم، تنظیم قرارداد کار می تواند منجر به رسمیت یافتن رابطه ی میان آن ها شود. در واقع اگر آن ها می خواهند که به رابطه ی خود رسمیت ببخشند و وجهه ی حقوقی برای آن ایجاد نمایند، ملزم هستند که حتماً به تنظیم قرارداد کار میان خود اقدام نمایند. البته لازم به ذکر است که قانون نیز تعریف مشخصی برای قرارداد کار با کارگر ارائه کرده است که از قرار زیر است:

قرارداد کار یک قرارداد است که می تواند هم به صورت شفاهی و هم به صورت کتبی منعقد شود. کارگر می تواند به موجب این قرارداد کار، در ازای دستمزدی که دریافت می کند، و حقوقی که می گیرد، برای کارفرما کاری انجام دهد. این انجام کار می تواند برای مدت زمانی موقت صورت بگیرد یا به صورت دائمی باشد و تاریخ انقضای خاصی نداشته باشد. از این رو می توان دریافت که قرارداد کار از نوع قراردادهای قانونی به شمار می رود و این به آن معنی است که در هنگام انعقاد قرارداد کار باید حتماً چارچوب ها و شرایط قانونی را در آن اعمال داشت و باید دانست که اگر چیز خارج از آن مطرح شود، قابل توجه نیست. به همین دلیل به شما توصیه میکنیم حتماً از مشاوره حقوقی متخصصین در این حوزه بهره‌مند شوید.

 

مشاوره حقوقی

انواع قرارداد کار: قرارداد کار به چند دسته تقسیم می‌شود؟

در حالت کل دو نوع قرارداد کار وجود دارد که در میان کسب و کارهای موجود در بازار از رواج بیشتری برخوردار هستند. این انواع از این قرار هستند:

  1. قرارداد کاری دولتی
  2. قرارداد کاری خصوصی

در ادامه به صورت مشروح به تفصیل این مدل های قرارداد کاری می پردازیم و جزییات لازم را در باره ی آن ها مطرح می کنیم.

قرارداد کاری دولتی:

قرارداد کاری دولتی به دو دسته تقسیم می شوند و انواع گوناگونی دارند که از این قرار هستند:

  1. قرارداد کاری دولتی از نوع رسمی
  2. قرارداد کاری دولتی از نوع پیمانی
  3. قرارداد کاری دولتی از نوع خدماتی

هر کدام از انواع بالا، جزییاتی دارند که خاص آن ها است. دسته ی اول یا همان قرارداد کاری دولتی رسمی مخصوص کارمندان رسمی دولت است که مشغول فعالیت در سازمان ها و ارگان های دولتی هستند. این افراد جزو آن دسته از کسانی هستند که مشمول قانون استخدام کشوری می شوند. همچنین آن ها در زمره ی مشمولان قانون مدیریت خدمات کشوری به شمار می روند و می توانند از امکانات صندوق بازنشستگی بهره مند گردند.

دسته ی دوم یا همان قرارداد کاری دولتی از نوع پیمانی مخصوص نیروهای پیمانکار و خدماتی می شوند که در دسته ی دوم از این جایگاه قراردادهای کاری دولتی به شمار می روند. این افراد و کارمندان پیمانی ، مشمول آیین نامه ی استخدام پیمانی محسوب می گردند. همه ی شرایطی که در این آیین نامه و قانون مخصوص به آن ذکر شده است برای این افراد صدق می کند. به طور مثال ممکن است افراد به صورت فریلنسری در کاری مشغول کردند که در این صورت، بهتر است نکات مهم در تنظیم قراردادهای فریلنسری رعایت گردد تا از بروز اختلافات آینده جلوگیری کند.

دسته ی سوم یعنی قرارداد کاری دولتی از نوع خدماتی مشمول کارمندانی می شود که قرارداد های کاری با آن ها منعقد می شود. اموری مانند فعالیت های خدماتی و پشتیبانی که در سازمان ها و نهادهای دولتی وجود دارد، کارهایی هستند که بر عهده ی این افراد قرار گرفته است.

قراردادهای کاری خصوصی:

خب باید در همین ابتدا عرض کنیم که تنظیم قرارداد کاری مربوط به این حوزه ی کاری است. یعنی قرارداد کاری خصوصی نیازمند تنظیم قرارداد کاری است. بنابراین اگر شما تصمیم دارد که به عنوان کارفرما یا کارگر (پیمانکار) در بخش خصوصی به فعالیت بپردازید، باید حتما اقدام به تنظیم قرارداد کاری نمایید. افرادی که در حوزه ی قراردادهای کاری خصوصی اقدام به تنظیم قرارداد می نمایند ، تحت پوشش نظام استخدامی قانون کار در می آیند. البته طرف دوم این نوع از قراردادها ، یعنی همان پیمانکار، می تواند از امتیازات مربوط به بهره بری از صندوق تامین اجتماعی هم استفاده کند. قراردادهای کار که در بخش خصوصی منعقد می گردد، می تواند با توجه به نوع کاری که مد نظر کارفرما و پیمانکار است، از لحاظ مدت زمان به شیوه های گوناگون مانند موقت، ساعتی و یا هفتگی تنظیم شود. فسخ قرارداد کار در اینگونه قراردادها نیز تابع قوانین خاص خود است؛ به همین دلیل تحت شرایطی ممکن است فسخ قرارداد کار توسط کارفرما واقع گردد.

ضروت داشتن قرارداد کار در چیست؟

شاید شما هم مانند عده ی زیادی از افراد به دنبال این هستید که بدانید بهترین قرارداد کار چه نوع قراردادی است و چه ویژگی هایی دارد. اما لازم است که به شما بگوییم که اگر می خواهید به پاسخ این پرسش دست پیدا کنید، باید در ابتدا این را بدانید که « دلیل اتفاده از قرارداد کار برای انواع فعالیت های کاری چیست؟ » بهترین پاسخی که می توان برای این پرسش مطرح کرد این است: تنظیم یک قرارداد کاری به افراد (همان طرفین قرارداد) این امکان را می دهد که نسبت به مسئولیت ها و حقوقی که درباره ی طرف دیگر ، به عهده دارد، آگاهی لازم را کسب کند.

از این رو می توان گفت که هر دو طرف قرارداد، این امکان را دارند که با استفاده از روش های نوین، و بهره گیری مشاوره حقوقی و مشاوران و وکیل های پایه یک دادگستری، نسبت به مسئولیت های خود و طرف مقابلشان، اطلاع پیدا کنند و آن ها را کاملا به صورت دقیق معین نمایند. این امر به آن معنی است که افراد می توانند با تنظیم قرارداد کار خوب، مانع ایجاد چالش ها و درگیری هایی شوند که امکان دارد که در آینده برایشان ایجاد شود. از این رو ، با توسل به چنین قراردادی هر یک از آن ها می توانند در مواقع لزوم از قرارداد خود برای برخورداری از حقوقی مادی و معنوی شان استفاده کنند.

مهم ترین بندهای قرارداد کار چیست؟ ارکان قرارداد کار کدامند؟

فرقی ندارد که شما به عنوان یک کارفرما اقدام به تنظیم قرارداد کار می نمایید یا به عنوان کارگر و یا پیمانکار این موضوع قرارداد کاری. در هر صورت شما ملزم به این هستید که برای نگارش این قرارداد بندهای خاصی را در آن لحاظ کنید. هر یک از این بندها از ضروریات یک قرارداد صحیح و بی ایراد به شمار می آیند. در ادامه سعی می کنیم که به صورت مختصر و مفید به بیان این بندهای ضروری بپردازیم:

  1. مشخصات طرفین قرارداد
  2. تاریخ استخدام و تاریخ دقیق روز تنظیم قرارداد
  3. مدت زمان اعتبار قرارداد
  4. حقوقی و میزان دستمزد کارگر و فرمولی که برای محاسبه ی آن در نظر گرفته می شود.
  5. شرایط پرداخت حقوق کارگر و نحوه ی پرداخت آن
  6. قوانینی که به ساعت کار کارگر در ارتباط است
  7. شرایط مرتبط با تعطیلاتی که کارگر در اختیار دارد مانند تعطیلات رسمی ، تشریح وظیفه های کاری کارگر
  8. محل انجام کار؛ آدرس دقیق آن. ذکر تمام جاهایی که کارگر باید در آن ها به کار مشغول شود.
  9. تفصیل شرایط مرتبط با حفظ محرمانگی و عدم افشای اطلاعات مربوط به کار و قرارداد مدنظر
  10. توضیح امور مربوط به بیمه و شرایط خاص آن
  11. توضیحات ضروری در خصوص تمدید قرارداد و شرایط مخصوص مربوط به آن
  12. توضیحات ضروری در باره ی تسویه حساب کامل و … .

لازم به ذکر است که بندهایی که در بالا ذکر شد مهم ترین بندهایی هستند که باید در قرارداد کاری مد نظر قرار داد. اما باید بدانید که آن ها تمامی مطالب نیستند. بسته به شرایط ممکن است شما به بندهای دیگری هم احتیاج داشته باشید که با مشاوره با متخصص می توانید از آن ها آگاه شوید.

سخن نهایی:

همان طور که پیش از این هم گفتیم در این مقاله با قرارداد کار، لزوم وجود قرارداد کاری، اهمیت قرارداد کار میان کارفرما و کارمند یا پیمانکار را توضیح دادیم. در نهایت باید گفت: ضروری است که پیش از اقدام به هر گونه فعالیت حقوقی، از مشاوره حقوقی آنلاین کارشناسان و متخصصان حقوقی بهره ببرید. زیرا این کار باعث می شود که چشم شما بازتر شده و آگاهی‌تان نسبت به اوضاع نیز چند برابر شود. فرقی ندارد که شما به عنوان یک کارفرما اقدام به تنظیم قرارداد کار می نمایید یا به عنوان کارگر و پیمانکار این موضوع، در هر صورت شما ملزم به این هستید که برای نگارش این قرارداد بندهای خاصی را در آن لحاظ کنید تا بهترین نتیجه را دریافت کنید.

title-bg

نظرات

پیام های کاربران را بخوانید

افزودن نظر
avatar

مریم سادات

اگر قرارداد کار تمدید نشود بازهم کارمند محسوب میشوم ؟

avatar

Parvin

سلام میخوام قراردادمو با کارفرمام فسخ کنم باید چیکارکنم؟

 

پاسخ وکیل باشی: با سلام، ممنون از پیام شما. برای شرایط فسخ باید مواد و بندهای قرارداد شما مورد بررسی قرار بگیرد. شما میتوانید برای دریافت راهنمایی در این زمینه، قرارداد و توضیحات خودتون رو برای کارشناسان ما ارسال کنید و مشاوره حقوقی دریافت کنید

right-arrow left-arrow

FAQ

پرسش های متداول

به طور کلی قرارداد کار به چه معناست؟

مطابق ماده 7 قانون کار: قرارداد کار عبارت است از قرارداد کتبی یا شفاهی که به موجب آن کارگر در قبال دریافت حق‌السعی کاری را برای مدت موقت یا مدت غیر‌موقت برای کارفرما انجام می‌دهد.

قرارداد کار شامل چه مواردی است؟

 قرارداد کار علاوه بر مشخصات دقیق طرفین، باید حاوی موارد ذیل باشد:
‌الف - نوع کار یا حرفه یا وظیفه‌ای که کارگر باید به آن اشتغال یابد
ب - حقوق یا مزد مبنا و لواحق آن
ج - ساعات کار، تعطیلات و مرخصیها
‌د - محل انجام کار
ه - تاریخ انعقاد قرارداد
‌و - مدت قرارداد، چنانچه کار برای مدت معین باشد
‌ز - موارد دیگری که عرف و عادت شغل یا محل، ایجاب نماید.
‌تبصره - در مواردی که قرارداد کار کتبی باشد قرارداد در چهار نسخه تنظیم می‌گردد که یک نسخه از آن به اداره کار محل و یک نسخه نزد کارگر و‌یک نسخه نزد کارفرما و نسخه دیگر در اختیار شورای اسلامی کار و در کارگاه‌های فاقد شورا در اختیار نماینده کارگر قرار می‌گیرد.

قرارداد کار در چه صورتی تمام می‌شود؟

ماده 21 - قرارداد کار به یکی از طرق زیر خاتمه می‌یابد:
‌الف - فوت کارگر
ب - بازنشستگی کارگر
ج - ازکارافتادگی کلی کارگر
‌د - انقضاء مدت در قراردادهای کار با مدت موقت و عدم تجدید صریح یا ضمنی آن
ه - پایان کار در قراردادهایی که مربوط به کار معین است
‌و - استعفای کارگر.
‌تبصره - کارگری که استعفا می‌کند موظف است یک ماه به کار خود ادامه داده و بدواً استعفای خود را کتباً به کارفرما اطلاع دهد و در صورتی که‌حداکثر ظرف مدت 15 روز انصراف خود را کتباً به کارفرما اعلام نماید استعفای وی منتفی تلقی می‌شود و کارگر موظف است رونوشت استعفا و‌انصراف از آن را به شورای اسلامی کارگاه و یا انجمن صنفی و یا نماینده کارگران تحویل دهد.

تماس
گفتگو

پشتیبانی و مشاوره وکیل باشی

ما در کوتاه‌ترین زمان پاسخگوی شما هستیم

صبور باشید ...

افزودن فایل