;
1402/10/16 - 10:22

نکات مهم قرارداد پیمانکاری برق ساختمان

در این مقاله قصد داریم به بررسی نکات مهم در تنظیم قرارداد پیمانکاری ساختمان بپردازیم:

یکی از مهمترین مراحل ساخت یک سازه در مرحله نازک کاری ساختمان، پیمانکاری برق ساختمان است. قرارداد برق‌ کشی ساختمان به صورت پیمانکاری یکی از پر چالش‌ ترین و حساس ترین اموری است که کوچکترین تقصیر و بی توجهی، می‌ تواند منجر به خسارات مالی فراوان گردد. به همین دلیل، در این مقاله قصد داریم تمام نکات مهمی در که در تنظیم قرارداد برق ساختمان باید رعایت شود را برای شما بیان کنیم. با ما تا انتهای این مقاله همراه بمانید.

معنا و مفهوم پیمانکاری برق ساختمان، پیمانکار برق ساختمان کیست؟

برق کشی ساختمان یا سیم کشی ساختمان شامل هر نوع فعالیت مرتبط با نصب تأسیسات برقی ملک نظیر: نصب جعبه فیوز، نصب جعبه تقسیم، سیم‌کشی ساختمان (توکار و یا روکار) و تنظیم سیستم روشنایی هوشمند است. مطابق ماده 7 قانون شرایط عمومی پیمان، پیمانکار نیز شخص حقوقی یا حقیقی است که امضاکننده پیمان است و اجرای موضوع پیمان را براساس استناد و مدارک، به عهده گرفته است. نمایندگان و جانشین‌های قانونی پیمانکار، در حکم پیمانکار می‌باشند؛ بنابراین، پیمانکار برق ساختمان ممکن است شخص حقیقی یا حقوقی باشد که وظیفه برق‌کشی ساختمان، نصب تآسیسات برقی آن را بر عهده دارد.

داشتن قرارداد دقیق و استاندارد میان طرفین، به پیشگیری از ایجاد چالش و اختلاف در آینده بسیار کمک خواهد کرد و سبب ایجاد اطمینان خاطر و آرامش در طرفین می‌گردد؛ بنابراین چه به عنوان کارفرما و چه به عنوان پیمانکار، به شما توصیه می‌کنیم همکاری خود را بدون داشتن فرم قرارداد پیمانکاری برق ساختمان آغاز نکنید.

مفاد قرارداد برق ساختمان چیست؟ نکات مهم و کلیدی قرارداد برق کشی ساختمان: 

هر قرارداد شامل مفاد و مندرجاتی است که سبب اعتبار قرارداد مزبور می‌باشد، موارد مهم و ضروری وجود دارد که می‌بایست در متن قرارداد برق ساختمان درج گردد و عدم قید این نکات، باعث بی‌اعتباری قرارداد خواهد شد؛ نکات و مواردی نظیر:

  1. مشخصات طرفین: 

الف) چنانچه یکی از طرفین شخص حقیقی باشد، مشخصات را به شکل زیر تکمیل نمایید:

نام .......... نام­ خانوادگی .......... فرزند .......... تاریخ تولد .......... به شماره شناسنامه .......... صادره از ......... و کد ملی ............ متولد ............ ساکن ................. با شماره تلفن ........

ب) چنانچه یکی از طرفین شخص حقوقی باشد، مشخصات را به شکل زیر تکمیل نمایید:

شرکت........... به شناسه ملی ............. و شماره ثبت ........... به نشانی ........... و شماره تلفن ..........

با نمایندگی خانم/آقای .......... فرزند ......... متولد ............ با کد ملی ......... و شماره شناسنامه .......... صادره از ............... به نشانی ............. و تلفن ................

ج) چنانچه یکی از طرفین نماینده (قانونی/قراردادی/قضایی) باشد، مشخصات را به شکل زیر تکمیل نمایید:

خانم/آقا ............ فرزند .......... شماره شناسنامه ......... کدملی ........ تاریخ تولد ............. با کد ملی .............. با شماره وکالت/قیمومت ............. صادره از ............. ساکن .............. تلفن ..........

  1. موضوع قرارداد:

در این بند، موضوع قرارداد پیمانکاری برق ساختمان، شامل تمام اموری که پیمانکار موظف به انجام آن می‌باشد، نوشته خواهد شد؛ از جمله: راه‌اندازی کلید و پریزها، راه‌اندازی چراغ‌های سقفی و هر چیز دیگری که پیمانکار و کارفرما در آن توافق کنند.

  1. مدت قرارداد:

در متن قرارداد برق ساختمان به صورت پیمانکاری، ذکر زمان توافق شده و موعد تحویل پروژه به پیمانکار ضروری است.

  1. محل پروژه:

بند محل پروژه در قرارداد، به معنای تعیین دقیق محلی که باید برق‌کشی صورت پذیرد و ذکر مشخصات فنی و مهندسی آن است.

  1. مبلغ قرارداد:

منظور از مبلغ قرارداد در پیمانکاری برق ساختمان، درج هزینه توافق شده میان پیمانکار و کارفرما و همچنین ذکر نحوه پرداخت آن است .

6. تعهدات پیمانکار:

تعیین وظایف دقیق تعهدات پیمانکار در قرارداد؛ نظیر: کیفیت تجهیزات استفاده شده، حفظ اسرار کارفرما و … است. در کل باید گفت وظایف پیمانکار در قرارداد پیمانکاری، طیف زیادی را در بر می‌گیرد؛ به همین دلیل لازم است که با جزئیات در قرارداد درج گردد تا مانع ایجاد اختلاف در آینده گردد.

7. تعهدات کارفرما:

روشن ساختن تعهداتی که کارفرما باید در این پروژه رعایت کند؛ نظیر: بیمه، پرداخت دستمزد، تهیه محل اسکان پیمانکار و … 

8. موارد فسخ قرارداد:

در مندرجات فرم، می‌بایست موارد فسخ قرارداد پیمانکاری را به صورت دقیق معین کرد؛ به طور مثال، در متن قرارداد ذکرمی‌گردد که در صورت عدم پرداخت دستمزد پیمانکار، او می‌تواند قرارداد را برهم زند.

قید هر کدام از موارد گفته شده در بالا، نقش زیادی در جلوگیری از وقوع اختلافات بین متعاملین خواهد داشت؛ اما باید دانست که تنظیم این قرارداد، امری فنی و نیازمند دقت بالا و تخصص است. از این رو، به شما توصیه می‌کنیم پیش از انعقاد قرارداد خود، از مشاوره حقوقی با وکلای متخصص غافل نشوید.

 

مشاوره حقوقی

شرایط و تعهدات کارفرما و پیمانکار در قرارداد برق‌کشی ساختمان:

در توافق مدیریت پیمان برق‌کشی و سیم‌کشی ساختمان نیز همانند سایر قراردادها، طرفین تعهدات و وظایفی را بر عهده دارند که در ادامه به آن خواهیم پرداخت: 

تعهدات کارفرما:

تعهدات کارفرما در قرارداد برق ساختمان شامل:

  •  پرداخت به موقع دستمزد پیمانکار؛

  •  تهیه محل اقامت وی و کارکنانش؛

  •  بیمه کردن پیمانکار در مقابل خطرات؛

  •  همچنین فراهم نمودن ابزار و وسایل و نیازهای پیمانکار.

در واقع بنا به اصل حاکمیت اراده، پیمانکار می‌تواند هر شرط دیگری را که برخلاف قوانین نباشد را نیز در صورت موافقت کارفرما به تعهدات وی اضافه کند؛ بنابراین وظایف کارفرما در قرارداد پیمانکاری، تابع اراده طرفین و توافق ایشان خواهد بود.

تعهدات برق کار (پیمانکار):

برق کار ساختمان نیز در انجام پروژه، وظایفی دارد که باید با آن عمل نماید؛ از جمله:

  • انجام پروژه در چارچوب قوانین و مقررات؛

  • رعایت نکات ایمنی؛

  • مسئولیت کامل ناشی از استخدام کارکنان غیر مجاز نظیر افراد مشمول نظام وظیفه و یا اتباع غیرقانونی؛

  •  حفظ اسرار مادی و یا معنوی کارفرما.

همچنین هر تعهدی دیگری که کارفرما لازم بداند و پیمانکار نیز موافقت نماید.

سخن آخر:

همانگونه که ملاحظه نمودید، در این نوشتار با هم به بررسی پیمانکاری برق ساختمان و موارد و نکات ضروری که باید در متن قرارداد برق کشی ملک نوشته شود، پرداختیم. به طور کلی، به شما پیشنهاد می‌کنیم تنظیم این قرارداد مهم و حساس را به وکلای متخصص تیم وکیل‌باشی بسپارید تا همکاری خود را از بروز اختلافات آینده، در امان نگه دارید.

 

بهناز صفاری_ کارشناس حقوقی وکیل‌باشی

title-bg

نظرات

پیام های کاربران را بخوانید

افزودن نظر
avatar

زهره نقوی زاده

عالی بود ممنون از مطالب مفیدتون این که بعضی از نکات قرارداد رو گذاشتید خیلی کمک کننده بود.

 

پاسخ وکیل باشی: با سلام، ممنون از این که نظر مثبت خودتون رو برای ما ثبت کردید.

right-arrow left-arrow

FAQ

پرسش های متداول

قرارداد پیمانکاری برق ساختمان درصدی چه مزایا و معایبی دارد؟

 مدیریت پیمان به صورت درصدی به مانند ایر قراردادهای مدیریت پیمان، دارای مزایا و معایبی است؛ از مزایای قرارداد پیمانکاری ساختمان به صورت درصد می‌توان گفت: انتخاب مواد و مصالح مصرفی در ساختمان به عهده پیمانکار است و با اینکه معرفی پیمانکاران جزء به عهده پیمانکار است اما در نهایت این کارفرما است که آنان را انتخاب می‌کند. از طرفی دیگر، به دلیل درگیری کارفرما در مسائل مالی پروژه، امکان درگیری و اختلاف بین وی و مدیر پیمان افزایش می‌یابد و همینطور باید این نکته را در نظر داشت که کارفرما ممکن است کنترلی بر بودجه و میزان هزینه مصرفی پروژه نداشته باشد.

در قرارداد پیمانکاری برق حق بیمه به چه نحو است؟

مطابق ماده 38 قانون تامین اجتماعی، در مواردی که انجام کار به طور مقاطعه به اشخاص حقیقی یا حقوقی واگذار میشود کارفرما باید در قراردادیکه منعقد میکند مقاطعهکار را متعهد نماید کل حق بیمه را به ترتیب مقرر در قانون بپردازد. منظر احتساب حق بیمه در قراردادهای پیمانکاری، این نوع قرارداد به سه نوع قابل تقسیم است. مقدمه فصل دوم بخشنامه شماره 14 جدید سازمان تامین اجتماعی، پیمانکاری ها را به قراردادهای مشمول ضوابط طرح های عمرانی، قراردادهای غیرعمرانی و موارد خاص قراردادهای .غیرعمرانی تقسیم کرده است

قرارداد پیمانکاری برق ساختمان به چه دلایلی خاتمه می‌یابند؟

از موارد انحلال قرارداد پیمانکاری برق ساختمان، اعمال حق فسخ قانونی یکی از طرفین قراردادهای پیمانکاری و یا ابطال قرارداد بر اثر مواردی نظیر فورس ماژور، قوه قاهره یا غیرقانونی بودن موضوع قرارداد را می توان نام برد.

تماس
گفتگو

پشتیبانی و مشاوره وکیل باشی

ما در کوتاه‌ترین زمان پاسخگوی شما هستیم

صبور باشید ...

افزودن فایل