;
1402/12/26 - 13:33

همه چیز درباره قراردادهای استخدامی

در این مطلب قصد داریم به بررسی قراردادهای استخدامی و نکات مهم آن بپردازیم:

اولین قدم برای افراد جویای کار، امضای یک قرارداد کامل و جامع جهت انجام امر مورد نظر است؛ اما لازمه‌ امضای متن قراردادهای استخدامی، آشنایی با اصول این قراردادها و همچنین اطلاع از مفاد و بندهای مختلف آن می‌باشد تا با اطلاع و آگاهی کامل درباره این موضوع، از وقوع اختلافات احتمالی در آینده پیشگیری شود. در این مقاله تلاشمان را بر این گذاشته‌ایم تا هر آنچه که در تنظیم قرارداد استخدامی نیاز دارید، برای شما بیان داریم. پس باما تا انتهای این مقاله همراه بمانید.

تعریف قراردادهای استخدامی: 

استخدام در فرهنگ فارسی به معنای خدمت خواستن، کسی را برای خدمت خواستن، به خدمت واداشتن، به کار گماشتن، خادم خواستن آمده است؛ اما استخدام به تعریف ماده هفت قانون کار عبارت است از: قرارداد کتبی یا شفاهی که به موجب آن کارگر در قبال دریافت حق‌السعی کاری را برای مدت موقت یا مدت غیر‌موقت برای کارفرما انجام می‌دهد؛ بنابراین در قراردادهای استخدامی، در یک طرف کارفرما و در طرف مقابل، کارمند و یا کارگر قرارگرفته است. در قراردادهای کار، کارمند و یا کارگر در ازای دریافت حقوق و مزایای مشخص شده، متعهد به انجام امر مورد نظر کارفرما، مطابق شرایط توافق شده می‌گردد. تنظیم قرارداد استخدامی امری حساس بوده و کوچکترین بی توجهی به جزئیات ممکن است منجر به زایل شدن حقوق شما گردد. از این رو شما می‌توانید از قراردادهای استخدامی مجموعه وکیل‌باشی که توسط وکلای متخصص تنظیم شده است، استفاده کرده و بهره ببرید.

نمونه قرارداد کار

نکات مهم قرارداد استخدامی:

در متن قراردادهای استخدامی، اگر بعضی از نکات و موارد رعایت نگردد منجر به ایجاد اختلافات زیادی میان کارمند و کارفرما خواهد شد که این چالش ها و اختلافات احتمال قطع همکاری میان طرفین را افزایش می‌دهد و تبعاً برای دو طرف قرارداد ضرر و خسارات فراوان به وجود خواهد آورد. در ادامه این مطلب به برخی از این نکات اشاره خواهیم کرد:

  1. مشخصات طرفین

  2. موضوع قرارداد 

  3. حقوق و مزایا در قرارداد استخدامی

  4. نوع قرارداد

  5. ساعات کاری

  6. بیمه

  7. عیدی و سالانه

  8. حق سنوات و یا مزایای پایان کار

  9. تعهدات کارفرما در قرارداد استخدامی

  10. تعهدات کارگر/ کارفرما

  11. موارد فسخ قرارداد

  12. تعداد نسخ قرارداد استخدامی

  13. امضای طرفین

در این بخش دانستیم که هر قرارداد استخدامی برای اینکه از اعتبار و صحت بیشتری در مراجع اداری و قضایی برخوردار باشد، ناگزیر از داشتن بند و مواد فوق الذکر است. پس اگر به دنبال تنظیم قرارداد استخدامی هستید، حتماً به نحوه تنظیم این بندها و موارد دقت داشته باشید تا به گونه ای نگاشته نشود تا سبب ورود ضرر به شما گردد. از این رو شما می‌توانید با ثبت درخواست مشاوره حقوقی، از راهنمایی وکلای متخصص در این زمینه بهره مند شوید و گامی مستحکم در تنظیم قرارداد استخدام خود بردارید.

 

مشاوره حقوقی

انواع قراردادهای استخدامی:

 به طور کلی، تنظیم قراردادهای کار به دو بخش استخدام در ادارات و نهادهای دولتی و استخدام در شرکت‌های خصوصی صورت می‌گیرد. به موجب ماده 45 قانون مدیریت خدمات کشوری:

 ‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎از تاریخ تصویب این قانون استخدام در دستگاه های اجرایی به دو روش ذیل انجام می پذیرد.

الف - استخدام رسمی برای تصدی پست های ثابت در مشاغل حاکمیتی. 

ب - استخدام پیمانی برای تصدی پست های سازمانی و ‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎برای مدت معین.

تبصره 1- کارمندانی که به موجب قوانین مورد عمل به استخدام رسمی در آمده اند با رعایت مقررات این قانون به صورت استخدام رسمی ادامه خواهند داد.

تبصره 2- مشاغل موضوع بند (الف) این ماده با توجه به ویژگی های مذکور در ماده (8) این قانون بنا به پیشنهاد سازمان به تصویب هیات وزیران می رسد.

تبصره 3- سن کارمند پیمانی در انتهای مدت قرارداد استخدام نباید از شصت و پنج سال و برای مشاغل تخصصی از هفتاد سال تجاوز کند.

تبصره 4- تعیین محل خدمت و شغل مورد تصدی کارمندان پیمانی در پیمان نامه مشخص می‌گردد و در مورد کارمندان رسمی به عهده دستگاه اجرایی ذیربط می‌باشد.

بنابراین، استخدام در ادارات و ارگان‌های دولتی و همچنین شرکت‌های غیردولتی، ممکن است به سه صورت: رسمی، قراردادی و پیمانی واقع گردد که در ادامه مفصلاً به آن خواهیم پرداخت.

بیشتر بخوانید: نحوه تنظیم قراردادهای دورکاری

  • قراردادهای استخدامی رسمی:

استخدام در دستگاههای اجرایی به صورت رسمی به دلیل مراحل سخت و آزمایشات متفاوت و خاص هر سازمان، به ندرت رخ می‌دهد؛ در این نوع قرارداد، کارمند به صورت دائم و همیشگی به خدمت اداره و یا سازمان مربوطه درآمده و مشغول خدمت می‌گردد و اخراج یا استعفای وی تحت شرایط خاص باید به عمل آید. از مزایا این روش استخدام می‌توان به امنیت شغلی بالا و پوشش بیمه و حق سنوات و بازنشستگی اشاره نمود.

  • قراردادهای استخدامی قراردادی:

در قرارداد استخدام قراردادی، کارمند یا کارگر با توجه به مفاد و مندرجات در متن قرارداد، به استخدام اداره یا سازمان مربوط درآمده و در پایان مدت قرارداد، رابطه کاری میان وی و کارفرما قطع می‌گردد؛ این دسته از قراردادهای نسبت به نوع اول، امنیت شغلی پایین و حقوق و مزایای آن کمتر خواهد داشت. شرایط فسخ قرارداد کار توسط کارفرما نیز در این نوع قرارداد با قراردادهای پیمانکاری متفاوت است.

نحوه تنظیم قرارداد استخدامی

  • قراردادهای استخدامی پیمانی:

معمولاً این نوع قراردادهای زمانی رخ میدهد که ارگان یا سازمان مربوطه برای انجام مورد مشخص نیاز به جذب یک نیروی موقت داشته باشد که بعد از اتمام کار مورد نظر، رابطه کاری آنها قطع گردد. در این نوع قرارداد طرفین اعم از کارفرما و پیمانکار وظایف و تعهدات خاص خود را خواهند داشت.

سخن پایانی

در این مقاله تلاش کردیم از قراردادهای استخدامی و نکات مهمی که در انعقاد و تنظیم اینگونه قراردادها احتیاج است را برای شما بیان داریم. در نهایت باید گفت نحوه تنظیم قرارداد کار و استخدام نقش مهمی در محافظت از حقوق شما دارد به همین دلیل بهتر است توسط متخصصین این امر نگاشته شود. به همین منظور شما می‌توانید با ثبت درخواست قرارداد سفارشی، تنظیم فرم استخدامی مورد نظر خود را به وکلای متخصص مجموعه وکیل‌باشی بسپارید و با خاطری آسوده همکاری جدیدی را آغاز نمایید.

 

بهناز صفاری_ کارشناس حقوقی وکیل‌باشی

title-bg

نظرات

پیام های کاربران را بخوانید

افزودن نظر
avatar

Selllmaa

سلام .من یک قرارداد استخدامی با شرکت پخش دارم میخوام قبل از این که قراردادم رو امضا کنم یک وکیل هم اونو بخونه تا خیالم راحت بشه باید چیکارکنم؟

 

پاسخ وکیل باشی: با سلام، ممنون از پیام شما. میتوید از مشاوران حقوقی ما در زمینه‌ی قرارداد استخدامتون راهنمایی دریافت کنید تا با خیال آسوده همکاری خودتون رو شروع کنید

right-arrow left-arrow

FAQ

پرسش های متداول

به طور کلی قرارداد کار به چه معناست؟

مطابق ماده 7 قانون کار: قرارداد کار عبارت است از قرارداد کتبی یا شفاهی که به موجب آن کارگر در قبال دریافت حق‌السعی کاری را برای مدت موقت یا مدت غیر‌موقت برای کارفرما انجام می‌دهد.

قرارداد کار شامل چه مواردی است؟

 قرارداد کار علاوه بر مشخصات دقیق طرفین، باید حاوی موارد ذیل باشد:
‌الف - نوع کار یا حرفه یا وظیفه‌ای که کارگر باید به آن اشتغال یابد
ب - حقوق یا مزد مبنا و لواحق آن
ج - ساعات کار، تعطیلات و مرخصیها
‌د - محل انجام کار
ه - تاریخ انعقاد قرارداد
‌و - مدت قرارداد، چنانچه کار برای مدت معین باشد
‌ز - موارد دیگری که عرف و عادت شغل یا محل، ایجاب نماید.
‌تبصره - در مواردی که قرارداد کار کتبی باشد قرارداد در چهار نسخه تنظیم می‌گردد
که یک نسخه از آن به اداره کار محل و یک نسخه نزد کارگر و‌یک نسخه نزد کارفرما و نسخه دیگر در اختیار شورای اسلامی کار و در کارگاه‌های فاقد شورا در اختیار نماینده کارگر قرار می‌گیرد.

موارد خاتمه قرارداد کار کدامند؟

ماده 21 - قرارداد کار به یکی از طرق زیر خاتمه می‌یابد:
‌الف - فوت کارگر
ب - بازنشستگی کارگر
ج - ازکارافتادگی کلی کارگر
‌د - انقضاء مدت در قراردادهای کار با مدت موقت و عدم تجدید صریح یا ضمنی آن
ه - پایان کار در قراردادهایی که مربوط به کار معین است
‌و - استعفای کارگر.
‌تبصره - کارگری که استعفا می‌کند موظف است یک ماه به کار خود ادامه داده و بدواً استعفای خود را کتباً به کارفرما اطلاع دهد و در صورتی که‌حداکثر ظرف مدت 15 روز انصراف خود را کتباً به کارفرما اعلام نماید استعفای وی منتفی تلقی می‌شود و کارگر موظف است رونوشت استعفا و‌انصراف از آن را به شورای اسلامی کارگاه و یا انجمن صنفی و یا نماینده کارگران تحویل دهد.