;
1402/10/16 - 14:46

همه چیز درباره قرارداد مشارکت در پخش مواد غذایی

در این مقاله قصد داریم کلیات و اصول قرارداد پخش مواد غذایی را به‌سادگی توضیح دهیم.

برای هر کدام از ما، یک دسته از مشاغل جذابیت بالایی دارند. حال اگر شغل مورد علاقه‌مان درآمد و حاشیه سود خوبی هم داشته باشد که دیگر جای هیچ شک و تردیدی برای نرفتن به سمت آن باقی نمی‌ماند.

در همین راستا، می‌‎توان گفت که صنعت تولید و توزیع مواد غذایی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، بازار مواد غذایی همواره پایدار بوده و نیاز به محصولات غذایی در جامعه همیشه وجود دارد. بنابراین، قرارداد مشارکت در پخش مواد غذایی یکی از راه‌های بهینه برای توسعه تجارت و کسب سود در این صنعت به شمار می‌‎رود.

اگر شما هم به این حوزه کاری علاقه دارید، تجهیزات لازم مثل خودروی یخچال‌دار در اختیار داشته یا با پس‌اندازهای خود تصمیم گرفته‌اید که  در عرصه مواد غذایی سرمایه‌گذاری کنید، تا انتها با وکیل‌باشی همراه شوید. در ادامه خواهیم گفت که قرارداد شراکت در توزیع محصولات غذایی یعنی چه؟ آیا برای شما مناسب است و چگونه می‌توانید آن را بنویسید.

تعریف قرارداد مشارکت در پخش مواد غذایی و ماهیت حقوقی آن

همین ابتدا باید بگوییم که قرارداد مشارکت در پخش مواد غذایی یکی از انواع قراردادهای مشارکت است که در مبحث مشارکت مدنی خصوصی، مورد بررسی قرار می‌گیرد.

"مطابق تصریحات مقنن در ماده 571 قانون مدنی و احکام عقد شرکت، قرارداد مشارکت در پخش مواد غذایی (Participation Contract for Distribution of Food Products) میان دو یا چند شخص حقیقی یا حقوقی برای شراکت در فرآیند پخش و توزیع محصولات غذایی تنظیم می‌شود. این گونه توافقات معمولاً به‌وسیله تولیدکنندگان محصولات غذایی و توزیع‌کنندگان آن امضا می‌‎شود تا محصول به دست مشتریان، فروشندگان یا کارخانه‌ها برسد. درآمد، سود و خسارات حاصل از مشارکت نیز منطبق با میزان سرمایه هر یک از شرکا تعیین می‌شود."

به‌عبارت‌دیگر، هر شریک بر اساس میزان سرمایه واریزی خود در قرارداد، حق اعلام درآمد، سود یا خسارت را دارد.

در این قرارداد، شرایطی مانند حجم و زمان تحویل محصولات، قیمت، شرایط پرداخت، نحوه انتقال محصولات، درآمد هر شریک و سایر جزئیات قرار داده می‌شود. در نهایت، قرارداد مشارکت در پخش مواد غذایی برای تضمین روابط تجاری قوی و پایدار بین شرکا و بهره‌مندی از مزایای مشارکت، باید به بهترین شکل ممکن نوشته شده و دقیق و جامع باشد. چگونه می‌‎توان این قرارداد را به خوبی تنظیم کرد؟ بدون تردید با بهره‌گرفتن از فرآیند مشاوره حقوقی تلفنی و مشورت با وکیل.

 

مشاوره حقوقی آنلاین

قرارداد مشارکت در پخش مواد غذایی برای چه کسانی کاربردی است؟

قرارداد مشارکت در پخش مواد غذایی برای افراد و شرکت‌هایی که در صنعت تولید و توزیع مواد غذایی فعالیت می‌کنند، کاربردی است. به عنوان مثال، تولیدکنندگان مواد غذایی مختلف مانند آجیل، میوه و سبزیجات، تنقلات، نوشیدنی‌ها و...، می‌توانند از قرارداد شراکت در توزیع مواد غذایی استفاده کنند تا محصولات خود را به بازار عرضه کنند.

به همین ترتیب، توزیع‌کنندگان محصولات غذایی مختلف نیز می‌توانند با امضای این نوع قرارداد، به صورت همکاری با تولیدکنندگان، محصولات را به دست مصرف‌کنندگان، فروشگاه‌ها یا کارخانجات تولیدی رسانده و به سود خود برسند.

با این تفاسیر، می‌توان توصیه کرد که برای همکاری و شراکت در توزیع محصولات غذایی 3 راهکار فوق‌العاده پیش رو دارید:

1.   شراکت با فروشندگان و بازاریابان: اگر خودتان تولیدکننده هستید، پس این امکان را دارید که با همکاری فروشندگان و بازاریابان مواد غذایی، محصولات خود را به بازار عرضه کنید. این روش، به شما کمک می‌کند تا به مشتریان جدید دسترسی پیدا کنید و فروش خود را افزایش دهید. البته، فراموش نکنید، که اگر می‌خواهید قرارداد مشارکت در پخش مواد غذایی را با بازاریابان یا فروشندگان منعقد کنید آن‌ها نیز در سود و زیان حاصل از شراکت، شریک هستند.

2.   شراکت با شرکت‌های توزیع‌کننده: شما می‌توانید با شرکت‌های توزیع‌کننده مواد غذایی همکاری کنید و محصولات خود را از طریق آن‌ها به دست مصرف‌کنندگان رسانده و سود خود را با توزیع‌کننده طرف قرارداد به اشتراک بگذارید.

3.   در صورتی که خودتان تجهیزات و ابزار خاصی مثل ماشین‌های مخصوص حمل مواد غذایی، انبار یا سوله‌ای برای نگهداری محصولات در اختیار دارید؛ می‌توانید پیشنهاد یک مشارکت کاری در زمینه توزیع و پخش را به افراد فعال در عرصه تولید بدهید.

قرارداد مشارکت در پخش مواد غذایی

چگونه قرارداد مشارکت در پخش مواد غذایی را بنویسیم؟

نگارش توافقات به‌ویژه نحوه نوشتن قرارداد مشارکت باید به گونه‌ای باشد که تمامی شرایط و جزئیات این توافق را به صورت واضح و دقیق بیان کند. از سوی دیگر، طرفین این قرارداد باید قادر باشند که درک صحیحی از آن به دست آورده و در تفسیر مواد آن دچار ابهام و سردرگمی نشوند.

به این ترتیب، در ادامه، به ارکان و همین‌طور چند مورد حقوقی بسیار کلیدی برای نوشتن این توافق اشاره می‌کنیم.   

ارکان قرارداد مشارکت در پخش مواد غذایی

منظور از ارکان یک قرارداد، مواد، بندها و تبصره‌هایی است که در متن توافق‌نامه نوشته شده و بیانگر محتوای آن هستند. هر یک از ارکان، نقش بسیار مهمی در جلوگیری از اختلافات احتمالی طرفین بر عهده دارند. ازاین‌‎رو، درج کردن یا ذکر نکردن هر ماده، تبعات و آثار حقوقی متعددی را برایتان ایجاد خواهد کرد.

ارکان این قرارداد عبارت‌اند از:

عنوان قرارداد

نام یا عنوانی که برای قراردادها استفاده می‌شود، شناسه و هویت توافق را نمایش می‌دهد؛ پس در نوشتن عنوان دقیق بکوشید.

مشخصات شرکای قرارداد مشارکت در پخش مواد غذایی

در قراردادهای مشارکت کاری، طرفین، شریک یکدیگر هستند؛ لذا کلیه اطلاعات شخصی نظیر نام، آدرس، شماره تلفن، کدملی و... برای درج در متن، ضروری است.

موضوع قرارداد

موضوع قرارداد در اینجا، پخش یا توزیع مواد غذایی است. در زمان نوشتن این قسمت، به نوع محصول که مثلاً گوشت است یا میوه باید اشاره شود. مبدأ و مقصد توزیع نیز را بنویسید. (هر چه قرارداد شفاف‌تر باشد، منافع طرفین هم بیشتر تأمین می‎شود)

مدت قرارداد

قصد دارید از چه تاریخی شراکت خود را شروع کنید؟ در چه تاریخی این توافق به پایان می‌‎رسد؟ می‌دانید مشخص نکردن مدت توافق تا چه حد به قراردادتان صدمه می‌زند؟

میزان آورده طرفین

منظور از آورده، همان سرمایه‌ای است که برای ادغام با سایر سرمایه‌گذاران در نظر گرفته‌‎اید. سرمایه برای خرید تجهیزات، ماشین حمل مواد غذایی، مدیریت فرآیند توزیع و امثال این‎ها، نمونه‌های بارزی از آورده طرفین هستند که با هم ادغام شده و در نهایت سهم‌الشرکه هر فرد را مشخص می‌کنند.

نحوه تقسیم درآمد، سود و زیان

هر شریک بر اساس میزان سرمایه‌اش، سهمی از درآمد را خواهد داشت. در واقع آورده هر شریک، سهم‌الشرکه او را مشخص می‌کند. بر اساس همین موضوع، طرفین توافق در سود و زیان و درآمد با هم سهیم می‌شوند. البته، نحوه تعیین سهم‌الشرکه علاوه بر مقدار آورده هر طرف، به مذاکرات شرکا نیز بستگی دارد که به صورت درصدی هم باید محاسبه شود.

شرایط و نحوه توزیع مواد غذایی

این ماده شامل محل و زمان تحویل، هزینه حمل و نقل، مسئولیت‌ها، و شرایط خاص توزیع محصول، خواهد شد.

تعهدات طرفین

در اینجا، وظایف هر کدام از شرکا مشخص می‌شود. این موضوع نیز به مذاکرات طرفین بستگی دارد. به‌عنوان‌مثال می‌توان به شرایط ارائه محصول مانند: حداقل تعداد محصولاتی که باید به صورت دوره‌ای تحویل داده شود، قیمت و شرایط پرداخت، شرایط ارسال و تحویل مواد غذایی اشاره کرد.

تعهد به تحویل به‌‎موقع محصولات، رعایت استانداردهای بهداشتی لازم و تضمین کیفیت محصول نیز از جمله مهم‌‎ترین وظایف شرکا هستند که باتوجه‌به نوع وظیفه هر فرد، مشخص می‌شوند.

فسخ قرارداد

فسخ یا برهم زدن قرارداد مشارکت در پخش مواد غذایی باید با رعایت شرایط و ضوابط قرارداد انجام شود. در بسیاری از این نوع توافقات، شرایطی برای فسخ قرارداد در نظر گرفته می‌شود که اگر یکی از طرفین تعهدات خود را نقض کرد؛ طرف دیگر می‌تواند به دلایل مختلفی مانند عدم انجام تعهدات یا عدم پرداخت هزینه‌ها قرارداد را بر هم بزند.  به طور کلی، نحوه فسخ قرارداد مشارکت و نگارش این قسمت، کار بسیار دشواری است که وکلا وحقوق‌دانان نیز با مطالعه فراوان می‌توانند از پس آن بربیایند.

نحوه حل اختلافات

در صورت وقوع مشکل، ابتدا باید سعی شود مسئله موجود ضمن گفتگو با سایر شرکا حل شود؛ اگر که این امکان وجود نداشته باشد، می‌توان به مراجع قضایی مراجعه کرد. قرار دادن شرط داوری یا نوشتن یک قرارداد داوری مجزا، شما را از اتلاف وقت در راهروهای دادگاه‌‎ها تا حد زیادی نجات می‌‎دهد؛ به این شرط که داور یا داوران مناسبی را انتخاب کرده و تعهدات آن‌ها را نیز در متن توافق لحاظ کنید.

تنظیم قرارداد سفارشی

و اما جمع‌بندی مطلب 

در این مطلب از مجموعه مقالات حقوقی وکیل‌باشی توضیح دادیم که در قرارداد مشارکت در پخش مواد غذایی، دو یا چند طرف با همکاری و هماهنگی در پخش یا توزیع محصولات غذایی مشارکت می‌کنند. این قرارداد شامل جزئیاتی در مورد شرایط پخش و نحوه تقسیم سود و زیان است.

با استفاده ازتنظیم قرارداد سفارشی مشارکت در پخش مواد غذایی از وکیل باشی که توسط وکلای متبحر در امور قراردادها نوشته شده است، می‌توانید از ارتقاء کسب و کار و کسب سود بالا در عرصه توزیع محصولات غذایی اطمینان پیدا کنید. برای این منظور کافی است درخواست خود را با ما مشاوران تیم در میان بگذارید.

 

راضیه حبیبی- کارشناس حقوقی وکیل‌باشی   

 

title-bg

نظرات

پیام های کاربران را بخوانید

افزودن نظر

FAQ

پرسش های متداول

قرارداد مشارکت در پخش مواد غذایی چطور قراردادی است؟

مطابق تصریحات مقنن در ماده 571 قانون مدنی و احکام عقد شرکت، قرارداد مشارکت در پخش مواد غذایی (Participation Contract for Distribution of Food Products) میان دو یا چند شخص حقیقی یا حقوقی برای شراکت در فرآیند پخش و توزیع محصولات غذایی تنظیم می‌شود. این گونه توافقات معمولاً به‌وسیله تولیدکنندگان محصولات غذایی و توزیع‌کنندگان آن امضا می‎شود تا محصول به دست مشتریان، فروشندگان یا کارخانه‎جات برسد. درآمد، سود و خسارات حاصل از مشارکت نیز منطبق با میزان سرمایه هر یک از شرکا تعیین می‌شود. 

 

قرارداد مشارکت در پخش مواد غذایی برای چه کسانی کاربرد دارد؟

این قرارداد برای افرادی که درعرصه تولید موادغذایی فعال هستند، دارندگان تجهیزات مربوط به پخش محصولات غذایی و افرادی که در این حوزه تجربه و مهارت دارند، گزینه بسیار خوبی است. 

چطور قرارداد مشارکت در پخش مواد غذایی را خودمان بنویسیم؟

نگارش قراردادها یک امر تخصصی است و به‌هیچ‌عنوان نباید به‌تنهایی و بدون مشورت با وکیل این کار را انجام داد. بریا شناخت بیشتر مواد این قرارداد، به قسمت ارکان قرارداد مراجعه کنید.