;
1402/10/16 - 14:50

نحوه تنظیم قرارداد استخدام فروشنده

در این مقاله قصد داریم به بررسی نحوه تنظیم قرارداد استخدام فروشنده و نکات آن بپردازیم:

بهتر است بدانید قرارداد استخدام فروشنده، یکی از مهم‌ترین قراردادهایی است که شرکت‌ها و کسب‌وکارها با فروشندگان خود امضا می‌کنند. این قرارداد، شامل تفاهمات حقوقی و مالی بین کسب و کار و فروشنده است که به‌منظور برقراری ارتباط با مشتریان و انجام فعالیت‌های تجاری، فی‌مابین فروشنده (کارگر) و کارفرما تنظیم می‌گردد.

در این مقاله از وکیل‌باشی، ارکان و شرایط این قرارداد، نکات حقوقی مهم در استخدام فروشنده و نحوه تنظیم آن را توضیح می‌دهیم. پس، اگر در جایگاه یک فروشنده یا کارفرما قرار است به‌زودی چنین توافق‌نامه‌ای را امضا کنید، تا انتهای این مطلب همراه ما بمانید.

قرارداد استخدام فروشنده چیست؟ چطور نوشته می‌شود؟

"قرارداد استخدام فروشنده، سندی مکتوب است که میان فروشنده و کارفرما منعقد می‌شود. این تفاهم‌نامه که بر اساس مقررات قانون کار تنظیم می‌شود، شرایط و ضوابط استخدام شخص فروشنده را تعیین می‌کند. ازاین‌رو، مشخص کردن نوع قرارداد نظیر کار آزمایشی، کارآموزی، کار معین، موقت و دائمی در زمان نگارش این توافق ضروری است."

به بیان دقیق‌تر، قرارداد استخدام فروشنده یکی از انواع قرارداد کاری به شمار می‌آید که طرفین آن کارفرما و فروشنده هستند. از آنجایی که چنین توافقی تابع قواعد قانون کار است، فروشنده در این مورد "کارگر" محسوب می‌شود.

این قرارداد حاوی ارکان و شرایطی است که باید در هنگام استخدام فروشنده رعایت شود. بنابراین، نوشتن قرارداد استخدام فروشنده به صورت صحیح و مطابق با قوانین حقوقی، بسیار حائز اهمیت است. بر همین اساس، توصیه می‌کنیم از فرم قرارداد استخدام فروشنده که توسط وکلای متخصص در این زمینه تدوین و نگاشته شده است، بهره ببرید.

قرارداد استخدام فروشنده

ارکان و مواد تشکیل‌دهنده قرارداد استخدام فروشنده

همان‌طور که می‌دانید هر قرارداد کار یا استخدامی، شامل مواد، بندها و تبصره‌هایی است که کلیات و جزئیات توافقات طرفین را منعکس می‌کند. به بیان دیگر، در قرارداد استخدام فروشنده، مانند تمام قراردادهای کاری دیگر، باید از نام کارگر و کارفرما گرفته تا نحوه حل اختلافات احتمالی، درج شود.

باتوجه‌به این موضوع، می‌توانیم ارکان تشکیل‌دهنده همه قراردادهای استخدامی فروشندگان را شامل موارد زیر بدانیم:

ماده 1: عنوان قرارداد

عنوان، همان اسم قرارداد است که در اینجا می‌شود: "قرارداد استخدام فروشنده"

ماده 2: مشخصات طرفین

اطلاعات طرف‌های قرارداد شامل نام، آدرس محل سکونت، تلفن، کد ملی و سایر مشخصات هویتی فروشنده و کارفرما را در بر می‌گیرد.

ماده 3: موضوع قرارداد استخدام فروشنده

موضوع این قرارداد، استخدام فردی معین به عنوان فروشنده است. مثلاً استخدام یک ماهه آقای حسین عباسی برای فروش لباس‌های بچه‌گانه موجود در فروشگاه نی نی ناز.

ماده 4: شرایط و نحوه انجام کار فروشنده

فروشنده روزی چند ساعت باید کار کند؟ محل کار او کجا است؟ باید کالای موردنظر را به صورت حضوری بفروشد یا اینترنتی؟ چه محصول یا خدماتی را باید بفروشد؟ پیگیری امور فروش مانند تماس با مشتریان و سایر موضوعاتی از این دست نیز باید در این قسمت مشخص شود.

ماده 5: حقوق و مزایای فروشنده

میزان دستمزد فرد کارگر، نحوه محاسبه ساعات اضافه کار، مزایای شغلی مثل پورسانت، بیمه، مرخصی و... در این بند نوشته می‌شود.

ماده 6: شرایط ارتقا و افزایش حقوق فروشنده

در چه صورتی فروشنده می‌تواند درخواست افزایش حقوق بدهد؟ ارتقاء شغلی شامل چه مواردی است؟

ماده 7: مدت قرارداد

 این ماده مربوط به زمان استخدام و همچنین زمان پایان کار است که شامل تاریخ شروع و پایان قرارداد خواهد بود. در اینجا نوع قرارداد نیز مشخص می‌شود. مثلاً نوشته می‌شود که این یک قرارداد کار آزمایشی و به مدت 3 ماه است. (برای تسلط بیشتر به این قسمت، بهتر است مطلب همه چیز درباره قراردادهای استخدامی را بخوانید.)

ماده 8: تعهدات و وظایف فروشنده

به عنوان مثال در مورد مسئولیت‌های فروشنده می‎توان این‌طور نوشت:

·       فروش محصولات و خدمات شرکت به مشتریان

·       ایجاد ارتباطات موثر با مشتریان

·       ثبت سفارشات و پیگیری تحویل محصولات به مشتریان

·       حضور در نمایشگاه‌ها و رویدادهای تجاری

ماده 9: تعهدات و وظایف کارفرما

 مانند پرداخت حقوق، بیمه تکمیلی، سرویس رفت و برگشت و...

ماده 10: شرایط قطع همکاری و فسخ قرارداد

این قسمت باید شامل شرایطی باشد که در صورت نقض تعهدات از سوی فروشنده یا کارفرما، قرارداد، قابل فسخ و برهم زدن است. به عنوان مثال، چنانچه کارفرما 2 ماه پرداخت حقوق فروشنده را به تعویق بیندازد، فروشنده حق فسخ قرارداد را خواهد داشت.

ماده 11: نحوه حل و فصل اختلافات

در رابطه با رسیدگی به منازعات ایجاد شده میان فروشنده و کارفرما، بهترین روش استفاده از داوری است. حال، ممکن است در همان قرارداد استخدام شرط داوری را بگنجانید یا در یک توافق جداگانه به نام قرارداد داوری، شرایط نصب داور را مشخص کنید.

مجدداً توصیه می‌کنیم که نوشتن قرارداد استخدام فروشنده بهتر است توسط یک وکیل صورت گیرد. با این حال، در صورتی که شما تمایل دارید تا خودتان قرارداد را بنویسید، باید به این نکته توجه کنید که قراردادتان باید بسیار دقیق و شفاف باشد تا مشکلات در آینده به وجود نیاید. بنابراین، بهتر است در نوشتن قرارداد با دقت و هوشمندی بالا عمل کنید.

نکات حقوقی حائز اهمیت در قرارداد استخدام فروشنده

در اینجا لازم دانستیم که بر اساس مواد قانون کار، چند نکته مهم در رابطه با قرارداد استخدام فروشنده را گوشزد کنیم. البته، ما در مطلب نکات مهم در قرارداد کار، این موضوع را به‌خوبی توضیح داده‌ایم. ازاین‌رو، در ادامه چند توصیه مهم برای شمایی که کارفرما یا فروشنده هستید، داریم.

1.    اولین گام در تنظیم قرارداد استخدام فروشنده، تعیین نوع قرارداد است. این قرارداد می‌تواند به صورت موقت یا دائمی باشد. در قرارداد استخدام فروشنده به صورت موقت، شرایط کاری و حقوقی فروشنده تا زمان پایان قرارداد تعیین می‌شود. این در حالی است که در قرارداد استخدام فروشنده به صورت دائمی، شرایط کاری و حقوقی برای مدت نامحدود تعیین می‌شود.

2. هرچند ماده 7 قرارداد کار، قراردادهای کاری را اعم از قرارداد کتبی یا شفاهی می‌داند و شما می‎توانید به صورت کلامی هم قرارداد کار را منعقد کنید؛ اما بهتر است این کار را انجام ندهید. چرا که قرارداد کتبی، بهترین شیوه برای تأمین منافع و مصلحت کارفرما و فروشنده است.

3.    به موجب ماده ‌ماده 9 قانون کار، به منظور صحت قرارداد کار در زمان انعقاد قرارداد، باید شرایط زیر وجود داشته باشد:

الف) مشروعیت مورد قرارداد ب) معین بودن موضوع قرارداد ج) عدم ممنوعیت قانونی و شرعی طرفین در تصرف اموال یا انجام کار مورد نظر.

یعنی کارفرما نمی‌تواند برای فروش محصولات غیرقانونی، فروشنده استخدام کند، از کودکان برای این کار بهره‎کشی کند یا افرادی که عقل معاش ندارند را بدون اجازه ولی یا قیم‌شان استخدام نماید.

 

https://vakilbashi.org/order-counseling/?utm_source=blog&utm_medium=link&utm_campaign=sale

 و اما جمع‌بندی مطلب

اگر فرآیند فروش محصول یا خدمات به‌خوبی و توسط یک فروشنده حرفه‌ای انجام نشود، بدن تردید کسب و کارها به سمت شکست سوق می‌دهد. به همین دلیل است که می‌گوییم قرارداد استخدام فروشنده یکی از مهم‌ترین قراردادهای حقوقی برای رشد و توسعه کسب و کارها است.

به این ترتیب، در این نوشته گفتیم که قرارداد مزبور شامل چه شرایط و ارکانی است و باید چگونه تنظیم شود تا یک قرارداد معتبر و قانونی به شمار آید. از این رو به شما توصیه می‌کنیم با ثبت درخواست مشاوره حقوقی آنلاین، به راحتی و با اطمینان خاطر روابط تجاری خود را تنظیم کنید. 

 

راضیه حبیبی_ کارشناس حقوقی وکیل‌باشی

title-bg

نظرات

پیام های کاربران را بخوانید

افزودن نظر

FAQ

پرسش های متداول

به طور کلی قرارداد استخدام فروشنده به چه معناست؟

قرارداد استخدام فروشنده، سندی مکتوب است که میان فروشنده و کارفرما منعقد می‌شود. این تفاهم‌نامه که بر اساس مقررات قانون کار تنظیم می‌شود، شرایط و ضوابط استخدام شخص فروشنده را تعیین می‌کند. ازاین‌رو، مشخص کردن نوع قرارداد نظیر کار آزمایشی، کارآموزی، کار معین، موقت و دائمی در زمان نگارش این توافق ضروری است.

قرارداد استخدام فروشنده از چه بند و موادی تشکیل می‌شود؟

این قرارداد از 13ماده تشکیل شده که شامل موارد زیر می‌باشد:

ماده اول: مشخصات طرفین قرارداد
ماده دوم: نوع قرارداد
ماده سوم: موضوع قرارداد
ماده چهارم: مدت قرارداد
ماده پنجم: محل خدمت
ماده ششم: حق السعی، حقوق و مزایا
ماده هفتم: تعطیلات و مرخصی

ماده هشتم: شرایط همکاری
ماده نهم: جبران خسارت
ماده دهم: خاتمه قرارداد کار استخدام فروشنده

ماده یازدهم: فورس ماژور

ماده دوازدهم: حل اختلاف

ماده سیزدهم: نسخ قرارداد