;
1402/10/16 - 10:26

بررسی قرارداد اجرای ساختمان

در این مقاله قصد داریم به بررسی قرارداد اجرای ساختمان و نکات مهم آن بپردازیم:

اجرای پروژه‌های عمرانی و ساختمانی نیازمند یک اجرا کننده (پیمانکار) است تا با استفاده از مهارت و تجربیات خویش، اجرای ساختمان را بر عهده بگیرد. اما مشکلی که وجود دارد این است که در اغلب موارد، کارفرما و پیمانکار با یکدیگر به اختلاف خورده و رابطه همکاری ایشان قطع می‌گردد. اختلافاتی که از نبود قرارداد استاندارد و دقیق واقع شده و پیامدهای جبران ناپذیری را برای طرفین به دنبال دارد. از این رودر این مقاله از وکیل‌باشی، قصد داریم از قرارداد اجرای ساختمان و تمام نکاتی که هنگام تنظیم قرارداد اجرای ساختمان به آن احتیاج دارید، بپردازیم. تا انتهای این مطلب همراه ما باشید. 

معنی و مفهوم اجرای ساختمان:

اجرا کننده یا پیمانکار ساختمان، شخص حقیقی یا حقوقی است که متعهد به طراحی، تهیه و ساخت سازه یا ساختمان است. از جمله امور عمرانی و ساختمانی که اجراکننده انجام می‌دهد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: اجرای سقف کاذب پی وی سی ساختمان، اجرای سقف کاذب یو پی وی سی، اجرای سیمانکاری ساختمان، گچ کاری ساختمان، کناف کاری ساختمان، اجرای آجر نمای ساختمان، اجرای شیشه ساختمان و … نام برد.لازم به ذکر است که گروه وکیل‌باشی برای راحتی شما عزیزان تمام قراردادهای عمرانی و ساختمانی مورد نیازتان را فراهم نموده است؛ شما می‌توانید با استفاده از قراردادهای موجود روی سایت که توسط وکلای پایه یک دادگستری متخصص در این زمینه مهیا شده است، با خیالی امن و آسوده با طرف مقابل خود قرارداد منعقد کنید.

انواع قراردادهای اجرای ساختمان پیمانکاری:

نمونه قرارداد پیمانکاری ساختمانی را می‌توان از طریق فاکتو‌رهای متعدد دسته بندی کرد؛ از مهمترین تقسیم بندی های قرارداد پیمانکاری ساختمان می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  1. تقسیم بندی بر اساس نحوه تفکیک وظایف طراحی و اجرا (قرارداد اجرای ساختمان با مصالح _ قرارداد اجرای ساختمان بدون مصالح)

  2. تقسیم بندی بر اساس نحوه انعقاد پیمان، جهت انجام مورد قرارداد

  3. بر اساس چگونگی و نحوه تامین مالی 

نکات مهم در تنظیم قرارداد اجرای ساختمان:

مواردی وجود دارد که لازم است در قرارداد اجرای ساختمان رعایت شود. نظیر:

  • طرفین قرارداد

  • موضوع قرارداد

  • مبلغ قرارداد

  • محل و نحوه انجام تعهد

  • مرجع حل اختلاف

  • حوادث قهریه (فورس ماژور)

  • تعیین محل پروژه در قرارداد اجرای ساختمان

  • برآورد هزینه‌های پروژه

  • تعیین وظایف پیمانکار

  • تعیین وظایف کارفرما

  • تعیین مهندس ناظر

  • ضمائم قرارداد (نظیر: نقشه، مدارک و اسناد مرتبط)

دقت در نکات و موارد گفته شده سبب می‌گردد، بتوانید قراردادی مستحکم و کامل انعقاد کنید. به همین دلیل به شما توصیه می‌کنیم با بهره‌گیری از مشاوره حقوقی، بهترین تصمیمات را پیرامون تنظیم قرارداد خود گرفته و به بهترین شکل از حقوق و منافع خود دفاع کنید.

 

مشاوره حقوقی

ارکان و اصول قرارداد اجرای ساختمان:

قراردادهای اجرای سازه یا ساختمان همانند دیگر قرارداده اصول و ارکانی دارد که در نحوه تنظیم قراردادهای پیمانکاری، حتماً می‌بایست رعایت شوند؛ ارکان قرارداد پیمانکاری ساختمان شامل: کارفرما به عنوان مالک و سفارش دهنده پروژه و پیمانکار یا اجرا کننده پروژه است از طرف دیگر در برخی پروژه‌های کلان ما با مشاور نیز روبرو هستیم که عضوی از تیم کارفرماست و مدیریت بخشی از امور را بر عهده دارد. همچنین این نوع توافق دارای اصول و ضوابطی است که جهت انعقاد یک قرارداد پیمانکاری صحیح، در نظر گرفته شود؛ نظیر شرایط و اصول عمومی و اختصاصی، که در ادامه بیشتر به آن خواهیم پرداخت.

اصول و شرایط قرارداد پیمانکاری ساختمان:

در این بخش، یکسری اصول و شرایطی که باید در قرارداد اجرای سازه در نظر گرفته شود را مورد بررسی قرار می‌دهیم.برخی از این اصول و شرایط عمومی و برخی اختصاصی هستند. شرایط عمومی به این معناست که برخلاف آنها نمیتوان توافق کرد و این شرایط در تمام قراردادهای پیمانکاری حاکم است به طور مثال در قانون شرایط پیمان، در مورد تعهدات پیمانکار آمده است:

الف) پیمانکار متعهد است که عملیات موضوع پیمان را به وسیله افرادی که در کار خود تخصص و تجربه کافی دارند، انجام دهد. کسانی که در اجرای این پیمان،خدماتی برای پیمانکار انجام می دهند، کارکنان پیمانکار شناخته می‌شوند.اگر در اسناد و مدارک پیمان، استفاده از متخصصان خارجی پیش بینی شده باشد، پیمانکار متعهد است وضعیت استخدام مانند میزان حقوق و مزایا ، مدت استخدام و محل اقامت و مشخصات آنها را به وسیله مهندس مشاور به اطلاع کارفرما برساند. با رعایت مقررات ذیربط و تامین هزینه های مربوط، برای استخدام آنها اقدام کنند.کارفرما تسهیلات لازم را برای استخدام متخصصان یاد شده فراهم می‌نماید. تشخیص لزوم و حدود تسهیلات مزبور با کارفرماست واین مساعدت مسئولیت پیمانکار نمی‌کاهد.

ب) تامین نیروی انسانی مورد نیاز و محل سکونت مناسب، آب آشامیدنی و روشنایی کافی برای آنها به عهده پیمانکار است.

ج) پیمانکار موظف است که برای کارگران کارنامه کارکرد روزانه صادر کند در اختیار آنان قرار دهد.مهند ناظر می تواند از ادامه کار کارگران بدون کارنامه جلوگیری نماید.

و مواردی از این دست.

شرایط اختصاصی شامل موارد و مسائلی است که طرفین قرارداد اجرای ساختمان با یکدیگر توافق نموده اند، نظیر: برنامه زمانبندی و … لازم به ذکر است که عدم رعایت این موارد به راحتی می تواند فسخ قرارداد پیمانکاری ساختمان را در پی داشته باشد.

سخن آخر:

همانگونه که در این نوشتار ملاحظه نمودید، با قرارداد اجرای ساختمان، معنی و مفهوم آن، اصول و شرایط قرارداد پیمانکاری ساختمان و موارد و نکات مهمی که ذکر آنها در متن قرارداد ضرورت دارد آشنا شدیم. به طور کلی، مطابق اصل حاکمیت اراده و مستند به ماده ده قانون مدنی که بیان می‌دارد: قراردادهای خصوصی نسبت به کسانی که آن را منعقد نموده‌اند در صورتی که مخالف صریح قانون نباشد نافذ است. در قراردادها در مورد هر چیزی می‌توان توافق نمود مگر اینکه مخالف مفاد قانونی باشد؛ اما از آنجا که انعقاد قرارداد پیمانکاری ساختمان کاری بسیار دقیق و فنی می‌باشد، شما می‌توانید با ثبت درخواست سفارشی، تنظیم متن قرارداد اجرای ساختمان را به متخصصین وکیل‌باشی بسپارید و با خاطری آسوده با طرف مقابل خود قرارداد منعقد نمایید.

 

بهناز صفاری_ کارشناس حقوقی وکیل‌باشی

title-bg

نظرات

پیام های کاربران را بخوانید

افزودن نظر
avatar

Fazel

سلام من میخوام گچ کاری ساختمون رو به نمایندگی از اهالی ساختمان و مالکین دیگه بدیم به پیمانکار باید چه قراردادی باهاشون ببندم؟

 

پاسخ وکیل باشی :با سلام ممنون از پیام شما.میتونید قرارداد گچ کاری ساختمان وکیل باشی رو تهیه کنید و همچنین با ثبت درخواست قرارداد سفارشی قرارداد مد نظرتون رو شخص سازی کنید

right-arrow left-arrow

FAQ

پرسش های متداول

در شرایطی که انجام تعهد از سوی هر یک از طرفین مقدور نبود چه عواقبی در انتظار طرفین میباشد؟

اگر توانایی انجام تعهد برای هر یک از طرفین از بین برود و در آن هیچ تعدی و تفریطی وجود نداشته باشد، همچنین حادثهای خارج از اراده طرفین باعث این مسئله شود (قوه قاهره)، مسئولیتی به عهده طرفین قرارداد نمیباشد چرا که این موضوع در قرارداد تحت عنوان فورس ماژور یا قوای قاهره پیشبینی شده است.

برای آنکه هنگام بروز اختلاف زود تر به نتیجه برسیم چه راهکاری وجود دارد؟

سعی کنید در قراردادها مرجع حل اختلافات خود را داور مرضیالطرفین معرفی نمایید. چراکه هم در هزینه و هم در وقت شما صرفه جویی خواهد شد. حکم داور مانند حکم قضات لازم الاتباع است.

اگر یکی از طرفین قرارداد اطلاعاتی غیرواقعی در قسمت مشخصات وارد نمود چه راهکاری را باید پیش برد؟

زمانی که این اتفاق رخ میدهد راهکار ثابتی وجود ندارد و باید آن را با وکلای مجرب مطرح نمایید.

در نتیجه بهتر است همیشه بیشتر به دنبال پیشگیری باشیم. برای پیشگیری از این موضوع همیشه در هنگام عقد قرارداد مدارک شناسایی را بررسی کنید تا احراز هویت انجام شود. حتی میتوان کپی این مدارک را پیوست به قرارداد نمود.

تماس
گفتگو

پشتیبانی و مشاوره وکیل باشی

ما در کوتاه‌ترین زمان پاسخگوی شما هستیم

صبور باشید ...

افزودن فایل