;
1402/10/16 - 10:27

نکات مهم قرارداد پیمانکاری ساختمان درصدی

در این مقاله قصد داریم به بررسی نکات مهم در قرارداد پیمانکاری ساختمان درصدی بپردازیم:

یکی از انواع قراردادهای پیمان مدیریت یا مقاطعه کاری، پیمانکاری ساختمان به صورت درصدی است که احکام و قوانین خاص خود را داراست، به همین دلیل نحوه تنظیم توافق پیمانکاری درصدی نقش بسیار مهمی دارد؛ زیرا می تواند از وقوع اختلاف و چالش های احتمالی آینده جلوگیری کند. از این رو در این مقاله وکیل‌ باشی قصد داریم به شرح و توضیح  قرارداد پیمانکاری درصدی و نکات مهم تنظیم این توافق بپردازیم. با ما تا انتهای این مقاله همراه بمانید.

تعریف پیمانکار و کارفرما:

برای این منظور بهتر است ابتدائاً به تعریف کلی و اجمالی از پیمانکار و کارفرما بپردازیم. ماده 6 قانون شرایط عمومی پیمان، در تعریف کارفرما آورده است: کارفرما، شخص حقوقی است که یک سوی امضا کننده پیمان می‌باشد و عملیات موضوع پیمان را بر اساس اسناد و مدارک پیمان، به پیمانکار {مقاطعه کار} واگذار کرده است؛ نمایندگان و جانشینهای قانونی کارفرما نیز در حکم کارفرما می باشند. در ماده 7 قانون مذکور درباره پیمانکار این چنین بیان داشته است که: پیمانکار، شخص حقوقی یا حقیقی است که سوی دیگر امضاکنندهً پیمان است و اجرای موضوع پیمان را براساس استناد و مدارک پیمان،به عهده گرفته است. نمایندگان و جانشین‌های قانونی پیمانکار، در حکم پیمانکار می‌باشند.

قرارداد پیمانکاری ساختمان درصدی به چه معناست؟

د رمورد معنا و مفهوم این توافق باید بیان داشت که، قرارداد پیمانکاری درصدی، قراردادی است که در آن فرد حقیقی یا حقوقی با دستمزدی مطابق با درصدی از هزینه‌ها با کارفرما قرارداد منعقد می‌کند و متعهد به انجام موضوع قرارداد می‌گردد. در این نوع قرارداد، تعیین کلیه روش‌های اجرایی پروژه و استخدام نیروها، بر عهده پیمانکار است و همچنین سود و مزایا متعلق نیز به هردو طرف قرارداد تعلق دارد. در نهایت باید اشاره کرد که تنظیم قرارداد مدیریت پیمان به صورت درصدی، امری مهم و نیازمند دقت و تخصص بسیار است. شما می‌توانید قبل از تنظیم قرارداد مورد نظر خود، از خدمات مشاوره حقوقی وکلای متخصص ما در این زمینه بهره مند شوید.

 

مشاوره حقوقی

در قرارداد پیمانکاری ساختمان به صورت درصدی چه مواردی باید درج شود؟

در متن قرارداد مقاطعه کاری به صورت درصدی، مواردی وجود دارد که می‌بایست حتماً درج گردد؛ از مهمترین ارکان این توافق می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  1. مشخصات طرفین قرارداد

  2. موضوع قرارداد و محل انجام آن

  3. مشخصات فنی پروژه

  4. هزینه قرارداد 

  5. شرایط پرداخت هزینه

  6. اسناد و مدارک پیمان

  7. مدت انجام موضوع قرارداد

  8. دیرکرد طرفین 

  9. نظارت در قرارداد پیمانکاری درصدی

  10. تجهیز محل پروژه

  11. تعهدات کارفرما

  12. تعهدات پیمانکار

  13. مالیات در قرارداد پیمانکاری درصدی

  14. موارد فسخ

  15. نسخ قرارداد

در قرارداد مدیریت پیمان، پیمانکار چه وظایف و تعهداتی دارد؟

در این نوع قرارداد مقاطعه کاری درصدی، پیمانکار یا همان مقاطعه کار یکسری وظایف و تعهداتی دارد. از وظایف پیمانکار در قرارداد پیمانکاری، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برنامه ریزی دقیق پیمانکار جهت پیشبرد پروژه 

  • استخدام و بکارگیری کارکنان مورد نیاز جهت تکمیل پروژه عمرانی و ساختمانی

  • طراحی و اجرای نقشه های فنی و اجرایی

  • مشورت با مشاوره پیمان و کارفرما

  • اجرای ساختمان در چارچوب قوانین و مقررات

  • نظارت و بررسی روند پیشرفت سازه و کیفیت کار صورت گرفته

  • رعایت نکات ایمنی، حفظ امنیت کارگاه و پیروی از دستورالعمل های قانونی

درج دقیق تعهداتی که پیمانکار در قرارداد خود بر عهده دارد، منجر به کاهش وقوع اختلاف میان طرفین اعم از کارفرما و پیمانکار خواهد شد. چراکه حجم بسیاری از چالش‌ها و مسائلی که گریبان‌گیر طرفین است، ناشی از عدم تصریح به الزامات و وظایف تعهدات می‌باشد.

قرارداد پیمانکاری درصدی ساختمان

در قرارداد مدیریت پیمان به صورت درصدی، کارفرما چه تعهداتی دارد؟

بهتر است بدانید کارفرما نیز در قرارداد پیمانکاری درصدی وظایفی برعهده دارد که باید آن را ایفا نماید. برخی از الزامات کارفرما در پروژه عبارتند از:

  1. کارفرما می‌تواند با مبلغ درخواست شده پیمانکار برای شروع کار موافقت یا مخالفت نماید.

  2.   کارفرما می‌تواند که در هر مرحله از کار با رعایت حقوق مالی پیمانکار مراحل جدیدی را به کار وارد نماید که باید به سمع و نظر پیمانکار برسد. 

  3.  پیمانکار می‌تواند در تغییر زمان بندی انجام کار در هر مرحله‌ای که کار در آن قرار گرفته است تجدید نظر نماید. 

  4.  کارفرمایان این اختیار را خواهند داشت که موقتاً و حداکثر تا 3 ماه پروژه را معلق کنند. 

  5.  کارفرما این اختیار را دارد که هر زمان بخواهد می‌تواند (با هر میزان پیشرفت کار)، خاتمه پروژه را اعلام کرده و با پیمانکار تسویه حساب نماید. 

  6.  کارفرما این حق را دارد که در شرایط زیر قرارداد خود را فسخ کند: 

  •  تاخیر غیر منطقی پیمانکار در انجام کار پروژه

  •  رها کردن کار بدون علت و هماهنگی قبلی (بیش از 15 روز) 

  •  انتقال کار به شخص ثالث بدون اجازه و هماهنگی کارفرما

  •  عدم توانایی فنی و کافی در انجام کار یک طرفه قرارداد پروژه خود را فسخ نماید.

لازم به ذکر است که اشاره کنیم وظایف کارفرما در قرارداد پیمانکاری کاملاً تابع اراده و توافق طرفین است؛ بنابراین هر دو طرف توافق مقاطعه کاری می توانند به این الزامات اضافه کرده یا از آن کم کنند.

نکات مهم قرارداد پیمانکاری درصدی ساختمان

 مدیریت پیمان به صورت درصدی به مانند سایر قراردادهای مدیریت پیمان، دارای مزایا و معایبی است؛ از مزایای قرارداد پیمانکاری ساختمان به صورت درصد می‌توان گفت: انتخاب مواد و مصالح مصرفی در ساختمان به عهده پیمانکار است و با اینکه معرفی پیمانکاران جزء به عهده پیمانکار است اما در نهایت این کارفرما است که آنان را انتخاب می‌کند.

از طرفی دیگر، به دلیل درگیری کارفرما در مسائل مالی پروژه، امکان درگیری و اختلاف بین وی و مدیر پیمان افزایش می‌یابد و همینطور باید این نکته را در نظر داشت که کارفرما ممکن است کنترلی بر بودجه و میزان هزینه مصرفی پروژه نداشته باشد.

بیشتر بخوانید: قرارداد مدیریت پیمان درصدی چه تفاوتی با سایر قراردادهای پیمانکاری دارد؟

سخن آخر:

در این مقاله با معنی و مفهوم قرارداد پیمانکاری ساختمان به صورت درصدی، شرایط عمومی و اختصاصی مورد نیاز در قرارداد ساختمان به صورت پیمانکاری درصدی آشنا شدید. لازم به ذکر است که تنظیم قرارداد پیمانکاری ساختمان، کاری بسیار دقیق و فنی است و تبحر و تجربه بالایی را می‌طلبد؛ از این رو شما می‌توانید به عنوان هریک از طرفین قراردادها از طریق ثبت درخواست قرارداد سفارشی، تنظیم فرم قرارداد مورد نظر خود را به وکلای متخصص وکیل‌باشی سپارده تا با خاطری آسوده با طرف مقابل خود قرارداد منعقد نمایید.

 

بهناز صفاری_ کارشناس حقوقی وکیل‌باشی

title-bg

نظرات

پیام های کاربران را بخوانید

افزودن نظر
avatar

Mohammad ali

سلام قرارداد کار درصدی رو چجوری میتونم دانلود کنم؟

 

پاسخ وکیل باشی: با سلام ممنون از پیام شما.شما میتونید با مرجعه به لینک قرارداد کار درصدی با خیال آسوده خرید خودتون رو انجام بدید

right-arrow left-arrow

FAQ

پرسش های متداول

یک قرارداد پیمانکاری استاندارد چه ویژگی هایی دارد؟

قرارداد ها باید توسط یک فرد متخصص و با تجربه تنظیم گردند، نمیتوان گفت قراردادی که طویل باشد بینقص تر یا کامل تر است. یک قرارداد عالی و استاندارد بسته به نیاز طرفین آن کامل میشود.

برای آنکه هنگام بروز اختلاف زود تر به نتیجه برسیم چه راهکاری وجود دارد؟

سعی کنید در قراردادها مرجع حل اختلافات خود را داور مرضیالطرفین معرفی نمایید. چراکه هم در هزینه و هم در وقت شما صرفه جویی خواهد شد. حکم داور مانند حکم قضات لازم الاتباع است.

در شرایطی که انجام تعهد از سوی هر یک از طرفین مقدور نبود چه عواقبی در انتظار طرفین میباشد؟

اگر توانایی انجام تعهد برای هر یک از طرفین از بین برود و در آن هیچ تعدی و تفریطی وجود نداشته باشد، همچنین حادثهای خارج از اراده طرفین باعث این مسئله شود (قوه قاهره)، مسئولیتی به عهده طرفین قرارداد نمیباشد چرا که این موضوع در قرارداد تحت عنوان فورس ماژور یا قوای قاهره پیشبینی شده است.