;
1402/10/16 - 10:27

نحوه تنظیم متن قراردادهای پیمانکاری ساختمان

در این مقاله قصد داریم به بررسی نحوه تنظیم متن قراردادهای پیمانکاری ساختمان بپردازیم:

مهمترین امری که کارفرما و پیمانکار قبل از آغاز پروژه های ساختمانی باید انجام دهند، انعقاد قرارداد پیمانکاری ساختمان می باشد. ممکن است شما به عنوان کارفرما و پیمانکار اطلاعات دقیقی از نحوه تنظیم قرارداد ساختمانی و پیمانکاری نداشته باشید؛ به همین دلیل در این مقاله وکیل باشی قصد داریم برای شما از انواع قراردادهای پیمانکاری و ساختمانی سخن گفته و نکات مهم در هنگام بستن قرارداد پیمانکاری ساختمان را بیان داریم. با ما تا انتهای این مقاله همراه بمانید.

قرارداد پیمانکاری ساختمان به چه معناست؟

در قرارداد پیمانکاری، کارفرما در مقابل پرداخت مبلغ مشخص و روشن، انجام کاری را از طرف مقابل خود یعنی پیمانکار تقاضا می‌کند؛ موضوع قرارداد پیمانکاری ممکن است در زمینه‌های متعددی از جمله تهیه کالا، ساخت سازه و یا طراحی سایت باشد. "قرارداد پیمانکاری ساختمانی نیز، عنوان توافقی است که میان کارفرما {employer} و پیمانکار {contractor} منعقد شده و مطابق آن پیمانکار متعهد و ملزم به تکمیل ساختمان با شرایط و ضوابط مندرج در قرارداد می‌باشد."

بدون شک یکی از بهترین و قطعی‌ترین راه‌های جلوگیری از ورود ضرر و خسارت به طرح و پروژه‌های عمرانی و ساختمانی، تنظیم یک قرارداد استاندارد و دقیق است، قراردادی که با دقت به جزئی ترین نکات مرتبط با ساختمان، نوشته شده باشد و بتواند از وقوع اختلاف نظر میان کارفرما و دیگر عوامل ایجاد یک سازه به راحتی جلوگیری کند. گروه وکیل‌باشی، در برگیرنده وکلای پایه یک دادگستری که تخصصشان تنظیم و انعقاد قراردادهای ساختمانی و عمرانی و همچنین پیمانکاری است، برای شما عزیزان بانک قراردادهای ساختمانی و عمرانی را آماده کرده تا بتوانید با استفاده از این قراردادهای آماده همکاری خود را از ریسک و خطراتی که ممکن است در طول همکاری به وجود آید، ایمن سازید. 

انواع قراردادهای پیمانکاری ساختمان:

حال در این بخش به بررسی انواع قراردادهای ساختمانی و پیمانکاری خواهیم پرداخت. قراردادهای ساختمان به صورت پیمانکاری به چندین نوع مختلف تقسیم می‌شود:

  1. قرارداد پیمانکاری ساختمان درصدی:

در این نوع قرارداد پیمانکار با دریافت مبلغ مشخصی بر مبنای درصد، اجرای پروژه را در دست می‌گیرد و در سود و زیان شریک می‌شود. از مزایای این قرارداد، انتخاب نهایی مصالح و پیمانکار است که بر عهده مالک است، همچنین این نوع فعالیت در بازه زمانی مشخص باید تکمیل گردد، اما به علت ابهام در مبلغ قرارداد و کاهش و یا افزایش ارزش پولی کشور، ممکن است میان کارفرما و پیمانکار اختلافات عدیده ایجاد گردد، اما اطلاع از نکات قرارداد پیمانکاری درصدی کمک شایانی به کاهش اختلافات خواهد کرد. از این رو، به شما توصیه می‌کنیم با استفاده از مشاوره حقوقی وکلای متخصص، آگاهی و دانش خود را در این زمینه افزایش داده تا بتوانید بهترین تصمیمات را پیرامون انعقاد قراردادتان اتخاذ کنید.

 

مشاوره حقوقی

  1. قرارداد پیمانکاری ساختمان بدون مصالح:

در این نوع قرارداد، پیمانکار وظیفه تامین ماشین آلات و تجهیزات و ابزار کار و .. را بر عهده دارد اما تدارک مصالح مورد نیاز اجرای پروژه جز وظایف پیمانکار نخواهد بود.

  1. قرارداد پیمانکاری ساختمان با مصالح:

در این روش قراردادی، اجراکننده و یا همان پیمانکار ساختمان، علاوه بر تامین تجهیزات و ماشین آلات، مصالح مورد نیاز طرح و سازه را نیز باید مهیا کند.

  1. قرارداد پیمانکاری ساختمان امانی:

قرارداد پیمانکاری امانی که از آن به عنوان تک عاملی یا خود اجرا نیز یاد می‌کنند، یکی از رایج‌ترین انواع قراردادهای ساختمانی نیز است، در قرارداد اجرای ساختمان، کارفرما راساً وظیفه تامین مالی پروژه و سایر مراحل آن را از جمله طراحی، اجرا و پیاده سازی را بر عهده می‌گیرد؛ این نوع مدیریت اغلب در مورد پروژه های کوچک قابلیت اجرایی دارد و یکی از مزایای این نوع قرارداد، ارزانتر تمام شدن پروژه برای کارفرما است؛ اما از طرف دیگر، حجم و تراکم فعالیت های موضوع قرارداد من جمله: فعالیت طراحی، اجرا و مدیریت مراحل مختلف، بسیار افزایش می‌یابد.

  1. قرارداد پیمانکاری ساختمان دستمزدی:

در این نوع قرارداد، دستمزد مشخص در قرارداد در نظر گرفته می‌شود و مابقی هزینه‌ها مانند: دستمزد کارگران یا مصالح مورد نیاز و .. توسط کارفرما تأمین می‌گردد. هماهنگونه که گفته شد، هر کدام از انواع قرارداد پیمانکاری ساختمان دارای ویژگی‌ها و خصوصیات خاص خود است که دقت در این جزییات و تفاوت ها در تنظیم قراردادهای ساختمانی به صورت پیمانکاری اثر وافری در جلوگیری از وقوع اختلاف خواهد داشت، به همین سبب به شما توصیه می‌کنیم قبل از انعقاد قرارداد مورد نظر خود، از نکات مهم قرارداد پیمانکاری درصدی اطلاع یابید.

نحوه تنظیم قراردادهای ساختمانی

نکات ضروری که باید در تنظیم قراردادهای ساختمانی مورد توجه قرار بگیرند:

نقش یک قرارداد کامل و دقیق که به صورت فنی تنظیم شده باشد و در برگیرنده جزئی ترین موارد باشد، در پیشگیری از بروز اختلاف و قطع همکاری و ورود خسارات هنگفت به طرفین را نمی‌توان مورد اغماض قرارداد؛ این چنین قرارداد و توافقی به روشن بودن تعهدات و وظایف طرفین کمک کرده و سبب می‌گردد تا در صورت ایجاد تعارض و چالش در طول همکاری، طرفین بتوانند حقوق خود را به راحتی استیفاء کنند. در زمان تنظیم قرارداد پیمانکاری ساختمان، نکات و شرایطی را می‌بایست مورد توجه قرار گیرد.

  • شرایط عمومی تنظیم قرارداد:

شرایط عمومی تنظیم قرارداد ساختمانی به معنای شرایطی است که نه تنها در قرارداد پیمانکاری ساختمان، بلکه در تمام عقود و قراردادهای باید رعایت شود. مطابق ماده 190 قانون مدنی: برای صحت هر معامله شرایط ذیل اساسی است:

۱) قصد طرفین و رضای آنها

۲) اهلیت طرفین

۳) موضوع معین که مورد معامله باشد

۴) مشروعیت جهت معامله

فقدان هر کدام از شرایط گفته شده در ماده 190 قانون مدنی، سبب بطلان قرارداد و بی اعتباری آن خواهد شد.

  • شرایط اختصاصی تنظیم قرارداد:

شامل شرایطی هستند که در قرارداد پیمانکاری ساختمانی و عمرانی حتما باید درج شوند و سبب اعتبار و صحت قرارداد است، در ادامه به بررسی هر کدام از این موارد خواهیم پرداخت:

  • مشخصات طرفین:

اولین موردی که حتما می‌بایست در متن قرارداد با موضوع ساختمان درج شود، مشخصات طرفین است؛ بنابراین باید نام و نام خانوادگی و سایر مشخصات کارفرما و پیمانکار و همچنین محل اقامت هر یک از ایشان به صورت دقیق، قید گردد؛ همچنین چنانچه هر دو طرف قرارداد یا یکی از آنها شخص حقوقی باشد، نوشتن آدرس شرکت، شماره ثبت آن و همچنین مشخصات نماینده قانونی وی ضروری است.

  • تعیین موضوع قرارداد ساختمانی:

به این معنا که در مفاد توافق، به صورت کتبی درج شود که این قرارداد جهت انجام چه کاری منعقد می‌گردد. نکته حائز اهمیت در این باره، روشن کردن جزئیات موضوع قرارداد است به گونه‌ای که ابهام و اجمالی را که زمینه ساز بروز هرگونه اختلاف نظر در آینده شود به وجود نیاورد.

  • مبلغ و نحوه پرداخت آن:

همانطور که پیشتر بیان شد، قراردادهای پیمانکاری از نظر پرداخت مبلغ و نوع تامین مالی انواع متفاوتی دارد؛ بنابراین ذکر مبلغ مورد توافق و مشخص کردن نوع آن (از جمله: مقطوع یا درصدی بودن و … ) همچنین شفاف سازی در زمینه نحوه و چگونگی پرداخت، زمان سررسید اقساط و میزان آن، سبب هرچه روشن تر شدن نوع همکاری و بالتبع پیشگیری از اختلاف خواهد شد.

  • مدت و فازبندی پروژه ساختمانی:

یکی از ارکان اصلی همکاری‌ها به ویژه همکاری‌هایی که به صورت پیمانکاری بنا است صورت پذیرد، مشخص کردن زمان تحویل پروژه است تا ازا این طریق به کاهش اختلاف پیش آمده، کمک شود.

  • نحوه فسخ قرارداد و شرایط انحلال قرارداد پیمانکاری ساختمان:

هر همکاری ممکن است به دلایل متعددی نظیر: عدم هماهنگی متعاملین در مسائل مختلف و یا مواردی از این دست، قطع شود. از آنجا که قراردادهای ساختمانی از جمله عقود لازم هستند و امکان فسخ یک طرفه آنها وجود ندارد، طرفین می‌توانند در قراردادشان موارد و شرایطی را جهت فسخ قرارداد پیمانکاری را ذکر کنند تا از این طریق برهم زدن قرارداد در صورت عدم همکاری، برایشان امکان پذیر باشد.

  • داوری:

مطابق ماده 455 قانون آیین دادرسی مدنی: متعاملین می‌توانند ضمن معامله ملزم شوند و یا به موجب قرارداد جداگانه تراضی نمایند که در صورت بروز اختلاف بین آنان به داوری مراجعه کنند و نیز می‌توانند داور یا داوران خود را قبل یا بعد از بروز اختلاف تعیین نمایند.

تبصره- در کلیه موارد رجوع به داور، طرفین می‌توانند انتخاب داور یا داوران را به شخص ثالث یا دادگاه واگذار کنند.

با استناد به این ماده قانونی، نهاد داوری در قرارداد از جمله نهادهای رفع اختلاف در نظر گرفته شده است؛ بنابراین طرفین می‌توانند جهت سریع تر و آسان تر شدن حل مشکلات و اختلافات خود، شرط داوری را در متن قرارداد ذکر کنند تا از طولانی شدن روند رسیدگی در مراجع قضایی، پیشگیری نمایند.

سخن پایانی:

همانگونه که پیشتر گفته شد، شما در این مقاله با انواع قرارداد پیمانکاری ساختمان و همچنین تمام موارد و نکاتی که رعایت آنها در مفاد و متن قرارداد ضروری است، آشنا شدید. همانگونه که مشاهده کردید، عدم رعایت کوچکترین و جزیی ترین نکات در قرارداد، ممکن است سب ورود خسارات هنگفت به شما گردد؛ بنابراین بسیار مهم است که قرارداد شما تحت نظر متخصص در این زمینه تنظیم گردد، گروه وکیل‌باشی، این امکان را برای شما عزیزان مهیا کرده تا بتوانید با ثبت درخواست قرارداد سفارشی، تنظیم فرم قرارداد ساختمانی مورد نظر خود را به  وکلای پایه یک دادگستری متخصص بسپارید تا بتوانید با خیالی آسوده و ایمن همکاری جدیدی را چه به عنوان کارفرما و چه به عنوان پیمانکاری آغاز کنید.

 

بهناز صفاری_ کارشناس حقوقی وکیل‌باشی

title-bg

نظرات

پیام های کاربران را بخوانید

افزودن نظر
avatar

سمانه.کاف

سلام بانک قراردادهای ساختمانیتون واقعا ایده جذاب و جالبی بود برام ممنون از تیم خوبتون

 

پاسخ وکیل باشی: با سلام ممنون از ثبت رضایتتون دوست عزیز.خوشحالیم که براتون مفید بوده.

right-arrow left-arrow

FAQ

پرسش های متداول

در قراردادهای پیمانکاری حق بیمه به چه نحو است؟

مطابق ماده 38 قانون تامین اجتماعی، در مواردی که انجام کار به طور مقاطعه به اشخاص حقیقی یا حقوقی واگذار میشود کارفرما باید در قراردادیکه منعقد میکند مقاطعهکار را متعهد نماید کل حق بیمه را به ترتیب مقرر در قانون بپردازد. منظر احتساب حق بیمه در قراردادهای پیمانکاری، این نوع قرارداد به سه نوع قابل تقسیم است. مقدمه فصل دوم بخشنامه شماره 14 جدید سازمان تامین اجتماعی، پیمانکاری ها را به قراردادهای مشمول ضوابط طرح های عمرانی، قراردادهای غیرعمرانی و موارد خاص قراردادهای .غیرعمرانی تقسیم کرده است

قرارداد پیمانکاری درصدی ساختمان چه مزایا و معایبی دارد؟

 مدیریت پیمان به صورت درصدی به مانند ایر قراردادهای مدیریت پیمان، دارای مزایا و معایبی است؛ از مزایای قرارداد پیمانکاری ساختمان به صورت درصد می‌توان گفت: انتخاب مواد و مصالح مصرفی در ساختمان به عهده پیمانکار است و با اینکه معرفی پیمانکاران جزء به عهده پیمانکار است اما در نهایت این کارفرما است که آنان را انتخاب می‌کند. از طرفی دیگر، به دلیل درگیری کارفرما در مسائل مالی پروژه، امکان درگیری و اختلاف بین وی و مدیر پیمان افزایش می‌یابد و همینطور باید این نکته را در نظر داشت که کارفرما ممکن است کنترلی بر بودجه و میزان هزینه مصرفی پروژه نداشته باشد.

قراردادهای پیمانکاری ساختمان به چه دلایلی خاتمه می‌یابند؟

اعمال حق فسخ قانونی یکی از طرفین قراردادهای پیمانکاری و یا ابطال قرارداد بر اثر مواردی نظیر فورس ماژور، قوه قاهره یا غیرقانونی بودن موضوع قرارداد.

تماس
گفتگو

پشتیبانی و مشاوره وکیل باشی

ما در کوتاه‌ترین زمان پاسخگوی شما هستیم

صبور باشید ...

افزودن فایل