;
1402/10/16 - 14:51

قرارداد مشارکت در نمایشگاه اتومبیل را حرفه‌ای بنویسید

در این مقاله قصد داریم به بررسی نحوه تنظیم قرارداد مشارکت در نمایشگاه اتومبیل بپردازیم:

در دنیای امروز، صنعت خودرو سهم عظیمی از اقتصاد کشورها را به خود اختصاص داده است. به نحوی‌که فعالیت در عرصه خرید، فروش و حتی اجاره اتومبیل، به یک فعالیت پولساز و پردرآمد تبدیل شده است. در این میان، تأسیس نمایشگاه اتومبیل، یک فرصت ویژه برای کسب درآمد محسوب می‌شود. فرصتی که نیازمند داشتن سرمایه فراوان است و بدون تردید هر کسی از عهده آن برنمی‌آید. قرارداد مشارکت در نمایشگاه اتومبیل، راه حلی مناسب، معتبر و قابل اطمینان برای دستیابی به همان فرصت مورداشاره است.

در واقع متصدیان نمایشگاه‌ها یا همان فروشگاه‌های عرضه خودرو، خدمات مختلفی همچون خرید، فروش و کرایه انواع اتومبیل‌ را به مشتریان ارائه می‌دهند. این در حالی است که به‌تازگی، مشاوره خرید و فروش ماشین نیز در همین نمایشگاه‌ها انجام می‌شود که موجب افزایش درآمد صاحبان این شغل، شده است.

حال، اگر شما هم قصد تأسیس نمایشگاه عرضه اتومبیل را دارید؛ اما از سرمایه یا دانش کافی برای فعالیت در این عرصه برخوردار نیستید؛ تا پایان این مقاله با وکیل‌باشی همراه شوید. ما در ادامه تمامی ابعاد حقوقی قرارداد مشارکت در نمایشگاه اتومبیل را توضیح داده و خواهیم گفت که بستن این قرارداد برای چه  اشخاصی مناسب است.

تعریف قرارداد مشارکت در نمایشگاه اتومبیل و بررسی ماهیت قانونی آن

"قرارداد مشارکت در نمایشگاه اتومبیل، میان دو یا چند شخص (حقیقی یا حقوقی) باهدف راه‌اندازی نمایشگاه خودرو منعقد می‌شود. آن‌گاه طرفین با تبعیت از ماده 571 قانون مدنی (عقد شرکت) آورده‌ مادی یا غیرمادی خود را با آورده دیگر شرکا تلفیق نموده و موافقت می‌کنند که علاوه‌بر درآمد حاصل از فعالیت نمایشگاه، به‌اندازه سهم‌الشرکه خود، در سود و زیان نیز سهیم شوند."

حال که با تعریف قرارداد شراکت در نمایشگاه خودرو آشنا شدید، باید بگوییم که این توافق، یکی از انواع قرارداد مشارکت است که مقررات آن در مواد 571 تا 606 ق.م آمده است. البته، به دلیل نامعین بودن عقد شرکت، تمامی قراردادهای مشارکت اعم از مشارکت مدنی، مشارکت در ساخت و مشارکت با بانک، بر اساس ماده 10 ق.م که به اصل آزادی قراردادها معروف است، منعقد می‌شوند.

از سوی دیگر، با رعایت نکات حقوقی ذکر شده در این مطلب، همه طرفین می‌توانند با همکاری و مشارکت یکدیگر، درآمد قابل‌توجهی را از نمایشگاه خودرو کسب کنند. چنانچه شما هم به  این قرارداد یا نمونه‌های دیگر قرارداد مشارکت مدنی نیاز دارید، می‌توانید از قراردادهای آماده و سفارشی وکیل‌باشی استفاده کنید. وکلای تیم حقوقی وکیل‌باشی، با سال‌ها تجربه در امور حقوقی و قراردادنویسی، مناسب‌ترین قرارداد موجود را برایتان تنظیم می‌کنند.

قرارداد مشارکت مدنی

تنظیم قرارداد مشارکت در نمایشگاه اتومبیل برای چه افرادی مناسب است؟

می‌دانیم که تا این قسمت از مقاله، هنوز هم راجع به قرارداد شراکت ابهامات زیادی دارید. به همین دلیل، این قسمت را به زبانی ساده و دور از اصطلاحات سنگین عالم حقوق، توضیح می‌دهیم.

به طور کلی در این قرارداد دو یا چند شخص که یا اشخاص حقیقی مثل آقای محسنی، خانم محمدی و... یا اشخاص حقوقی مثل شرکت‌ها، مؤسسات، شهرداری و امثال آن هستند، با یکدیگر شریک می‌شوند. به این ترتیب که یکی از طرفین ممکن است پول کافی برای خرید یا اجاره نمایشگاه داشته باشد، طرف دیگر چند ماشین لوکس در اختیار دارد و یکی دیگر از آن‌ها، در مدیریت و پیگیری امور مربوط به نمایشگاه خودرو تبحر دارد.

اگر با یک نگاه واقع‌بینانه بخواهیم به این ماجرا نگاه کنیم، هر کدام از این افراد  قادر نیستند که یک نمایشگاه عرضه ماشین را به‌تنهایی راه‌اندازی کنند. چراکه یک نفر پول ندارد و نفر بعدی از تخصص لازم برای اداره نمایشگاه برخوردار نیست!

این در حالی است که عقد شرکت و به‌ویژه قرارداد مشارکت در نمایشگاه اتومبیل به همه آن‌ها کمک می‌کند که طی شراکت با همدیگر، یک نمایشگاه خودروی تمام عیار را راه اندازی کنند. بنابراین، اگر شما دارای یک باب مغازه خالی در یکی از نقاط خوب شهر هستید، می‌توانید به افرادی که در حوزه مدیریت نمایشگاه اتومبیل فعال هستند پیشنهاد شراکت بدهید. از سوی دیگر، این امکان هم برایتان فراهم است که به شخص دارای چندین اتومبیل پیشنهاد شریک شدن بدهید.

در نهایت، شما و سایر طرفین قرارداد شراکت در نمایشگاه ماشین، شریک یکدیگر محسوب شده و بر اساس مقدار سرمایه (آورده) خودتان، از درآمد نمایشگاه و سود و زیان آن، سهم مشخصی به دست می‌آورید. مثلاً اگر شما مبلغ 200 میلیون تومان برای اجاره نمایشگاه اختصاص داده باشید، ممکن است 50 درصد درآمد سهم شما باشد. این 50 درصد در منفعت و ضررهای نمایشگاه نیز برایتان محاسبه خواهد شد.

مواد و ارکان تشکیل‌ دهنده قرارداد شراکت در نمایشگاه اتومبیل

نوشتن قرارداد، آن هم توافقات پیچیده‌ای مثل مشارکت مدنی، به‌هیچ‌وجه کار ساده‌ای نیست. پس اصل اول در قراردادنویسی، استفاده از مشاوره حقوقی و کمک گرفتن از وکلا است. در مرحله دوم، دقت در ارکان قرارداد است که در مقاله نحوه نوشتن قرارداد مشارکت مفصل راجع به آن صحبت کرده‌ایم. ازاین‌رو، در ادامه اشاره‌ای فهرست‌وار به مواد تشکیل‌دهنده و اجزا قرارداد مشارکت در نمایشگاه خودرو خواهیم داشت.

مواد و ارکان این قرارداد عبارت‌اند از:

1.   عنوان قرارداد

2.   مشخصات طرفین (شرکا)

3.   موضوع قرارداد

4.   مدت قرارداد

5.   سرمایه شرکا

6.   سهم‌الشرکه شرکا

7.   نحوه تقسیم سود و زیان

8.   تعهدات شرکا

9.   فسخ قرارداد و شرایط آن

10.  حفظ محرمانگی اطلاعات

11.  نحوه حل و فصل اختلافات شرکا

چند نکته حقوقی درباره قرارداد مشارکت در نمایشگاه اتومبیل

هنگام نوشتن قرارداد مزبور، حتماً نکات مهمی که در ادامه آورده‌ایم را مدنظر قرار دهید تا کمترین آسیب را در طول اجرای قرارداد متحمل شوید.

·       درمورد نحوه فسخ قرارداد مشارکت، صحبت فراوان است؛ همین‌فدر بدانید که فسخ یکی از اسباب انحلال قراردادها است و شما این حق را دارید که در صورت پایبند نبودن سایر شرکا به تعهداتشان، قرارداد را خاتمه دهید. البته، این مسئله زمانی قانونی خواهد بود که شما کلیه تعهدات شرکا را به صورت شفاف در متن توافق نوشته باشید.

·       نکته بعدی، مربوط به اهمیت درج نحوه مشارکت طرف‌های قرارداد است. در واقع در متن قرارداد باید به‌خوبی درمورد چگونگی شراکت و همکاری شرکا توضیح دهید. اینکه هر شریک چه مسئولیت‌هایی دارد، چه میزان از سرمایه را باید تأمین کند، چگونه باید در فعالیت‌های نمایشگاه شرکت کند و مسائلی از این دست.

·       تلفیق منابع، نحوه برنامه‌ریزی و اجرای فعالیت‌های نمایشگاه و همچنین مسئولیت‌های هر شخص در این زمینه.

·       اگر قرارداد به شکل انحصاری تدوین شده باشد، طرفین باید تعهد بدهند که تا پایان مدت قرارداد، با شخص یا شرکت دیگری همکاری نمی‌کنند. این موضوع را در مبحث قرارداد حفظ محرمانگی اطلاعات نیز به نحوی دیگر بیان کرده‌ایم.

 برای رسیدگی به منازعات و اختلافات، ذکر شرط داوری، یک گزینه بسیار کارآمد و ایده‌آل است. برای آشنایی با نحوه انتخاب داور، مسئولیت‌ها و مزایای تعیین این شخص، مطلب داوری در قراردادها را بخوانید.

 

درخواست مشاوره حقوقی

و اما جمع‌بندی مطلب

در این نوشته از وکیل‌باشی، گفتیم که قرارداد مشارکت در نمایشگاه اتومبیل، یکی از انواع قراردادهای مشارکت مدنی است که با توجه به اصول و قوانین مربوط به عقد شرکت، تدوین می‌شود. همان‌طور که خواندید، در این قرارداد، باید به تمامی ارکان، شرایط مورد توافق طرفین، نحوه اجرای قرارداد و حل اختلافات دقت کرد. از این رو، به شما توصیه می‌کنیم با ثبت درخواست مشاوره حقوقی تلفنی، از راهنمایی وکلای متخصص در این زمینه بهره ببرید.

 

 

راضیه حبیبی_ کارشناس حقوقی وکیل‌باشی

title-bg

نظرات

پیام های کاربران را بخوانید

افزودن نظر

FAQ

پرسش های متداول

به طور کلی قرارداد مشارکت در نمایشگاه اتومبیل به چه معناست؟

"قرارداد مشارکت در نمایشگاه اتومبیل، میان دو یا چند شخص (حقیقی یا حقوقی) باهدف راه‌اندازی نمایشگاه خودرو منعقد می‌شود. آن‌گاه طرفین با تبعیت از ماده 571 قانون مدنی (عقد شرکت) آورده‌ مادی یا غیرمادی خود را با آورده دیگر شرکا تلفیق نموده و موافقت می‌کنند که علاوه‌بر درآمد حاصل از فعالیت نمایشگاه، به‌اندازه سهم‌الشرکه خود، در سود و زیان نیز سهیم شوند."

مواد و ارکان تشکیل دهنده قرارداد شراکت در برپایی نمایشگاه خودرو شامل چه مواردی است؟

مواد و ارکان این قرارداد عبارت‌اند از:

1.   عنوان قرارداد

2.   مشخصات طرفین (شرکا)

3.   موضوع قرارداد

4.   مدت قرارداد

5.   سرمایه شرکا

6.   سهم‌الشرکه شرکا

7.   نحوه تقسیم سود و زیان

8.   تعهدات شرکا

9.   فسخ قرارداد و شرایط آن

10.  حفظ محرمانگی اطلاعات

11.  نحوه حل و فصل اختلافات شرکا