;
1402/10/16 - 14:53

مهم‌ترین نکات قرارداد استخدام مسئول فنی

در این مقاله قصد داریم به بررسی نکات قرارداد استخدام مسئول فنی بپردازیم:

صنایع مختلف حساسیت‌ها و ظرافت‌های خاص خود را دارند؛ اما در این میان صنایع غذایی و همین‌طور محصولات آرایشی بهداشتی، به دلیل ارتباط مستقیم با سلامتی افراد جامعه، از اهمیت فراوانی برخوردارند. در نهایت باید فردی در کارخانه تولید این‌گونه محصولات باشد که صفر تا صد تولید و عرضه محصول را زیر نظر بگیرد؛ این شخص مسئول فنی کارخانه است.

این فرد به‌واسطه امضای قرارداد استخدام مسئول فنی، در واحدهای تولیدی مشغول به کار می‌شود و مسئولیت تضمین کیفیت و ایمنی محصولات را برعهده دارد. مسئول فنی موظف است به‌خوبی با قوانین و مقررات بهداشتی آشنا باشد و از اجرای صحیح آن‌ها در تمام مراحل تولید، بسته‌بندی، نگهداری و حمل‌ونقل محصولات اطمینان حاصل کند.

توضیحات بیشتر این قرارداد و تعهدات مسئول فنی کارخانه را در ادامه با هم می‌خوانیم.

به چه کسی مسئول فنی صنایع غذایی و آرایشی بهداشتی گفته می‌شود؟

مسئول فنی، فردی است که در هر کارخانه یا کارگاه تولید مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی مستقر است. این شخص باید مجوزها و سایر الزامات فنی مورد تأیید کمیته فنی و قانونی را داشته باشد. اصلی‌ترین وظیفه هر مسئول فنی، نظارت بر روند تولید و بهره‌برداری محصولات است. این شخص باید علاوه بر داشتن حداقل مدرک کارشناسی در رشته تحصیلی مرتبط، پروانه مسئول فنی را نیز اخذ کرده باشد.

مسئولین فنی، به‌طورکلی وظایف زیر را برعهده دارند:

·       کنترل مواد خام اولیه و همین‌طور آب مصرفی برای تولید محصولات

·       نظارت بر بهداشت عمومی کارخانه اعم از بهداشت کارکنان، بهداشت خط تولید و بسته‌بندی، بهداشت محیط کارخانه و...

·       نظارت مستمر بر کلیه مراحل تولید تا عرضه محصول و گزارش‌دهی به کارفرما

·       ارزیابی عملکرد دستگاه‌ها

·       مانیتورینگ و کنترل کیفیت محصول نهایی

·       نمونه‌برداری از محصول تولیدشده جهت مطابقت با استانداردهای تعیین شده

·       نظارت بر صحت آزمایش‌ها انجام شده بر محصول نهایی (اگر کارگاه کوچک باشد و حجم محصول تولیدی هم کم باشد، خود مسئول فنی ملزم به انجام آزمایش‌ها است)

·       نظارت بر فرایند برچسب‌گذاری محصول

·       آموزش کارکنان

دقت کنید که در فرم قرارداد مسئول فنی، قسمتی به نام تعهدات مسئول فنی وجود دارد که باید در همان قسمت به طور دقیق، وظایف این فرد نوشته شود.

برای آشنایی بیشتر با اقسام استخدام، به‌ویژه استخدام قراردادی، حتماً مطلب همه چیز درباره قراردادهای استخدامی را بخوانید تا متوجه تفاوت استخدام دولتی و استخدام در کارخانه‌ها و شرکت‌ها شوید.

تعریف قرارداد استخدام مسئول فنی صنایع غذایی و آرایشی بهداشتی

"قرارداد استخدام مسئول فنی موافقت‌نامه مکتوبی است که میان مدیرعامل واحدهای تولیدی محصولات آرایشی‌بهداشتی، صنایع غذایی به‌عنوان کارفرما و شخص دارای صلاحیت‌های ذکر شده در تبصره ماده 7 قانون مواد خوردنی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی، مصوب سال 1346 (به‌عنوان کارگر) تنظیم می‌شود."

این قرارداد، علاوه بر اینکه تابع مقررات حاکم بر قانون کار است، یکی از انواع قرارداد کاری نیز محسوب می‌شود. ازاین‌رو، رابطه میان مدیرعامل و مسئول فنی، رابطه کارگر و کارفرما خواهد بود.

برای اطلاع دقیق از صلاحیت‌های موردنظر قانون‌گذار دررابطه‌با شخص مسئول فنی، تبصره ماده 7 قانون مواد خوردنی و آشامیدنی و آرایشی و بهداشتی را در زیر آورده‌ایم:

"مسئولیت فنی کارخانه‌های مواد خوردنی - آشامیدنی - آرایشی و بهداشتی به عهده افرادی خواهد بود که در فنون پزشکی - داروسازی - دامپزشکی - رشته‌های تغذیه - شیمی و علوم‌تجربی دارای درجه تحصیلی دانشگاهی لیسانس به بالا باشند و باتوجه‌به رشته‌های مربوط (مواد خوردنی - آشامیدنی - آرایشی و بهداشتی) درجه تحصیلی، رشته، تخصص و میزان تجربه لازم برای مسئولیت فنی مؤسسات فوق‌الذکر که به‌موجب آئین‌نامه‌ای که به‌وسیله وزارت بهداری (وزارت بهداشت فعلی) تهیه می‌شود تعیین خواهد شد."

در همین راستا، وکلای تیم حقوقی وکیل‌باشی ضمن تنظیم حرفه‌ای فرم قرارداد مسئول فنی کارخانه، تلاش کرده‌اند که گام مثبتی برای افزایش امنیت خاطر شما بردارند. 

دانلود قرارداد مسئول فنی کارخانه

نحوه تنظیم قرارداد استخدام مسئول فنی صنایع غذایی و آرایشی بهداشتی

هنگام تنظیم فرم قرارداد مسئول فنی، باید توجه داشته باشید که هر کلمه و جمله، بار حقوقی فراوانی دارد؛ بنابراین، بهتر است پیش از امضای این موافقت‌نامه حتماً با یک حقوق‌دان باتجربه و آگاه مشورت کنید.

در مقاله نکات مهم در قرارداد کار، بسیاری از جنبه‌های یک قرارداد کاری اعم از موقت، دائمی، کار معین، کار آزمایشی و سایر انواع آن را توضیح داده‌ایم. توصیه می‌کنیم برای افزایش دانش حقوقی‌تان، پیش از ادامه این نوشته به آن مطلب هم مراجعه کنید.

و اما نحوه تنظیم قرارداد مسئول فنی صنایع غذایی و آرایشی بهداشتی که شامل نکات حقوقی و ارکان زیر است:

مشخصات طرفین

منظور از طرفین، مدیرعامل یا نماینده قانونی واحد تولیدی موردنظر به‌عنوان کارفرما و شخص مسئول فنی به‌عنوان کارگر، است. در این قسمت، کلیه اطلاعات طرفین درج می‌شود.

موضوع قرارداد استخدام مسئول فنی

موضوع قرارداد مذکور عبارت است از نظارت همه‌جانبه و پذیرفت مسئولیت شغلی مسئول فنی کارخانه/ کارگاه تولیدی... باهدف ایجاد ایمنی و نظارت بر سلامت محصولات تولید شده.

نحوه تنظیم قرارداد استخدام مسئول فنی

مدت قرارداد

علی‌رغم اینکه تاریخ تنظیم موافقت‌نامه باید در بالای آن درج شود، تاریخ شروع به کار مسئول فنی و تاریخ پایان مدت قرارداد نیز باید ذکر شود. فراموش نکنید که اگر مدت در قرارداد نوشته نشود، ممکن است، یک قرارداد کار غیرموقت (دائمی) محسوب شود. (این موضوع برای کارفرما اهمیت فراوانی دارد)

محل انجام کار

در این قسمت، باید نشانی دقیق کارخانه یا شرکت تولیدی نوشته شود. چرا که محل کار مسئول فنی در محیط کارخانه یا کارگاه خواهد بود.

شرح وظایف و تعهدات مسئول فنی

در ابتدای مقاله، راجع به وظایف شغلی مسئول فنی صحبت کردیم. چنانچه تعهدی خارج از حیطه وظایف شغلی برای این شخص در نظر دارید، آن را به همراه ضمانت اجرای عدم پایبندی به تعهد مورد اشاره در همین قسمت بنویسید.

اگر مسئول فنی هستید، حتماً این موضوع را تصریح کنید که:

·       امور اداری داخل و خارج از واحد تولیدی برعهده شما نیست.

·       اخذ مجوزهای بهداشتی و کیفی که خارج از قوانین اداره نظارت بر مواد غذایی باشد، برعهده شما نخواهد بود.

ساعات کاری مسئول فنی

اصولاً تمام مسئولین فنی، به‌صورت تمام‌وقت در کارخانه‌ها مشغول به کار هستند یعنی بر اساس موظفی قانون کار، 44 ساعت در هفته.

بنابراین، شیفت صبح، ظهر و شب و میزان ساعات کاری در هر شیفت را به‌دقت قید کنید.

حقوق ماهانه، مرخصی و سایر مزایای کاری

میزان حقوق پرداختی و نحوه پرداخت، مرخصی ماهانه، تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرارگرفتن، هزینه ایاب‌وذهاب، سرویس رفت‌وبرگشت، اضافه‌کاری، افزایش حقوق و مواردی ازاین‌دست نیز باید به طور کاملاً شفاف در متن قرارداد نوشته شوند.

شرایط فسخ قرارداد استخدام مسئول فنی صنایع غذایی و آرایشی بهداشتی

فسخ یعنی خاتمه‌دادن به قرارداد توسط یکی از طرفین. پس در اینجا هرگونه شرطی که موافق قانون باشد را می‌توانید برای طرف مقابل در نظر بگیرید. ضمانت اجرای عدم تعهد به شروط مذکور چیست؟ حق فسخ قرارداد برای طرف مقابل.

مثلاً می‌توانید بنویسید اگر مسئول فنی به دلیل نامعلومی محل کار را ترک کند، کارفرما پس از اعلام به مراجع ذی‌صلاح، حق فسخ قرارداد را خواهد داشت.

نحوه حل‌وفصل اختلاف در قرارداد استخدام مسئول فنی

در این بند تعیین می‌کنید که در صورت بروز هرگونه اختلاف میان کارفرما و مسئول فنی، پیگیری منازعه از چه طریقی انجام می‌شود؟ از طریق سازش میان طرفین؟ تعیین داور یا مراجعه به محاکم دادگستری؟

احتمالاً تا این قسمت از مقاله متوجه سختی تدوین قرارداد و اهمیت بهره‌گیری از مشاوره حقوقی شده‌اید!

 

مشاوره حقوقی

و اما جمع‌بندی مطلب

همان‌طور که در این مقاله خواندید، قرارداد استخدام مسئول فنی در صنایع غذایی و آرایشی بهداشتی از اهمیت فوق‌العاده زیادی برخوردار است. چرا که برای اطمینان از اینکه تمامی محصولات تولید شده، با استفاده از فناوری‌های مدرن و با رعایت استانداردهای مربوط به‌ سلامت و ایمنی، به مشتریان عرضه می‌شوند، حضور مسئول فنی در کارخانه الزامی است.

 

راضیه حبیبی_ کارشناس حقوقی وکیل‌باشی

title-bg

نظرات

پیام های کاربران را بخوانید

افزودن نظر

FAQ

پرسش های متداول

به چه کسی مسئول فنی صنایع غذایی و آرایشی بهداشتی گفته می‌شود؟

مسئول فنی، فردی است که در هر کارخانه یا کارگاه تولید مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی مستقر است. این شخص باید مجوزها و سایر الزامات فنی مورد تأیید کمیته فنی و قانونی را داشته باشد. اصلی‌ترین وظیفه هر مسئول فنی، نظارت بر روند تولید و بهره‌برداری محصولات است. این شخص باید علاوه بر داشتن حداقل مدرک کارشناسی در رشته تحصیلی مرتبط، پروانه مسئول فنی را نیز اخذ کرده باشد.

مسئولین فنی، به‌طورکلی وظایف زیر را برعهده دارند:

·       کنترل مواد خام اولیه و همین‌طور آب مصرفی برای تولید محصولات

·       نظارت بر بهداشت عمومی کارخانه اعم از بهداشت کارکنان، بهداشت خط تولید و بسته‌بندی، بهداشت محیط کارخانه و...

قرارداد استخدام مسئول فنی صنایع غذایی و آرایشی بهداشتی به چه معناست؟

"مسئولیت فنی کارخانه‌های مواد خوردنی - آشامیدنی - آرایشی و بهداشتی به عهده افرادی خواهد بود که در فنون پزشکی - داروسازی - دامپزشکی - رشته‌های تغذیه - شیمی و علوم‌تجربی دارای درجه تحصیلی دانشگاهی لیسانس به بالا باشند و باتوجه‌به رشته‌های مربوط (مواد خوردنی - آشامیدنی - آرایشی و بهداشتی) درجه تحصیلی، رشته، تخصص و میزان تجربه لازم برای مسئولیت فنی مؤسسات فوق‌الذکر که به‌موجب آئین‌نامه‌ای که به‌وسیله وزارت بهداری (وزارت بهداشت فعلی) تهیه می‌شود تعیین خواهد شد. "