;
1402/11/16 - 12:14

نحوه تنظیم قرارداد اجاره لاین یا صندلی آرایشگاه

در این مقاله قصد داریم به بررسی نحوه تنظیم قرارداد اجاره صندلی یا لاین در آرایشگاه بپردازیم:

آیا علاقه‌مند به اشتغال در آرایشگاه‌های زنانه یا مردانه هستید؛ اما بودجه کافی برای خرید تجهیزات و اجاره با خرید سالن را ندارید؟ قرارداد اجاره صندلی آرایشگاه این امکان را به شما می‌دهد که بدون احتیاج به فراهم کردن بودجه زیاد برای خرید امکانات اولیه، کسب‌وکار خود را آغاز کنید. علاوه بر این، اجاره نامه مذکور باعث می‌شود کار خود را نزد یک آرایشگر حرفه‌ای و باتجربه شروع کرده و از امکانات یک فضای مجهز، بهره ببرید.

این دو مورد، گوشه‌ای از مزیت‌های بستن قرارداد اجاره صندلی آرایشگاه هستند. با این شیوه شما روزانه ده‌ها مشتری را ملاقات می‌کنید و علی‌رغم کسب تجربه در کار، مشتریان ثابتی نیز برای خودتان خواهید داشت. در کل، اجاره صندلی یک راه ساده، کم‌هزینه و مؤثر برای شروع کسب‌وکار در حوزه زیبایی است.

در همین راستا و در ادامه این مقاله از وکیل‌باشی، تمام ابعاد حقوقی اجاره صندلی سالن زیبایی را توضیح می‌دهیم تا با آگاهی کافی چنین قراردادی را امضا کنید.

قرارداد اجاره صندلی آرایشگاه به چه معناست؟

ابتدا باید اشاره کنیم که قرارداد همکاری در آرایشگاه به دو صورت زیر قابل‌تنظیم است:

  1. قرارداد اجاره صندلی آرایشگاه

  2. قرارداد مشارکت در آرایشگاه

قواعد حاکم بر هر یک از این دو توافق تفاوت عمده‌ای با یکدیگر دارند. چرا که قرارداد شراکت در آرایشگاه بر مبنای مقررات عقد شرکت و ماده 10 قانونی تنظیم می‌شود. درحالی‌که اجاره صندلی آرایشگاه، تابع قواعد عقد اجاره است. در این مطلب، قرارداد اجاره صندلی آرایشگاه زنانه و مردانه را توضیح می‌دهیم. برای آشنایی بیشتر با شراکت کاری در آرایشگاه نیز به مقاله قرارداد مشارکت در سالن زیبایی مراجعه کنید.

"باید گفت که قرارداد اجاره صندلی آرایشگاه یک توافق‌نامه کتبی است که مطابق مقررات عقد اجاره در ماده 466 قانون مدنی و میان موجر و مستأجر منعقد می‌شود. موجر، مالک آرایشگاه است و شخصی که قصد اجاره صندلی یا قسمتی از فضای آرایشگاه را دارد مستأجر نامیده می‌شود. در اجاره‌نامه صندلی آرایشگاه شرایط و مقررات مرتبط با استفاده از صندلی، اجاره‌بها، شرایط پرداخت، نحوه فسخ، تعهدات طرفین و... تعیین می‌شود."

بنابراین، قرارداد اجاره صندلی به‌عنوان یک قرارداد حقوقی، شرایط و مقررات مربوط به اجاره صندلی را به شکل رسمی و قانونی تعیین می‌کند و به دو طرف اطمینان می‌دهد که شرایط اجاره به‌درستی رعایت می‌شود.

قرارداد اجاره صندلی در آرایشگاه

آیا قانون اجاره صندلی در آرایشگاه با اجاره لاین در سالن زیبایی تفاوت دارد؟

قانون حاکم بر قرارداد اجاره لاین در سالن زیبایی نیز درست مثل اجاره صندلی آرایشگاه، تابع عقد اجاره است. تنها تفاوتی که میان این دو قرارداد وجود دارد، فضای اجاره شده است. ممکن است شما در یک سالن زیبایی فقط یک صندلی مربوط به رنگ مو را اجاره کنید. درحالی‌که در یک سالن دیگر، مالک آرایشگاه فقط اتاق یا لاین مربوط به مو، ناخن، مراقبت از پوست و امثال آن را اجاره می‌دهد نه یک صندلی را. بر همین اساس باید کلیه شرایط و مقررات عقد اجاره را در هر دوی این قراردادها رعایت کرد.

نحوه تنظیم قرارداد اجاره صندلی آرایشگاه چگونه است؟

هرچند بهترین راه برای نوشتن متن قرارداد اجاره صندلی آرایشگاه زنانه یا مردانه، مراجعه به وکیل و دریافت مشاوره حقوقی است؛ بااین‌حال در ادامه ارکان و اجزای اصلی این قرارداد را آورده‌ایم تا بهتر بتوانید

مهم‌ترین مواد مندرج در نمونه قرارداد اجاره صندلی یا لاین سالن زیبایی عبارت‌اند از:

ماده یک) مشخصات طرفین (موجر و مستأجر)

ماده دو) موضوع قرارداد: اجاره صندلی/ اتاق/ لاین آرایشگاه

ماده سه) مدت اجاره

ماده چهار) مبلغ اجاره (اجاره‌بها)

ماده پنج) ساعات حضور مستأجر در سالن

ماده شش) تعهدات مستأجر

ماده هفت) نحوه استفاده از امکانات و تجهیزات سالن

ماده هشت) تعهدات موجر

ماده نه) ضوابط آرایشگاه

ماده ده) شرایط ضمن قرارداد

ماده یازده) نحوه فسخ قرارداد

ماده دوازده) حل اختلافات طرفین

ماده سیزده) نسخه‌های قرارداد

به یاد داشته باشید که قرارداد اجاره صندلی آرایشگاه ممکن است برای هر آرایشگر یا برای اجاره هر سالن زیبایی متفاوت باشد. ازاین‌رو، این قرارداد باید بر اساس نیازها و شرایط خاص مالک آرایشگاه و آرایشگر تنظیم شود. به‌عنوان‌مثال، ممکن است مالک سالن، برای یک دوره کوتاه، محدودیت زمانی در نظر بگیرد. این اعمال محدودیت به‌خاطر آشنایی بیشتر آرایشگر تازه‌کار با مشتریان و قوانین داخلی سالن است که اتفاقاً تدبیر خوبی برای همکاری محسوب می‌شود.

 

مشاوره حقوقی تخصصی

توصیه می‌کنیم پیش از خواندن نکات حقوقی اجاره‌نامه صندلی آرایشگاه به مطلب آشنایی با انواع قرارداد اجاره مراجعه کنید تا با کلیات این عقد پرکاربرد آشنا شوید.

تعهدات طرفین در قرارداد اجاره صندلی آرایشگاه شامل چه مواردی است؟ 

در این قسمت، تعهدات موجر و مستأجر را به‌صورت جداگانه توضیح می‌دهیم.

تعهدات مالک آرایشگاه در قرارداد اجاره صندلی آرایشگاه

مالک آرایشگاه که در اینجا موجر نامیده می‌شود، مسئولیت‌های مختلفی از جمله موارد زیر را برعهده دارد:

تحویل عین مستأجره در موعد مشخص در متن قرارداد (منظور از عین مستأجره همان صندلی یا اتاقی است که آرایشگر اجاره کرده)

فراهم کردن صندلی و کلیه تجهیزات لازم برای کار آرایشگر

انجام کلیه تعمیرات اساسی مرتبط با عین مستأجره

بهتر است بدانید که موجر می‌تواند محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های مختلفی را برای مستأجر در نظر بگیرد. چنانچه آرایشگر با این محدودیت‌ها موافق باشد و اجاره‌نامه را امضا کند، دیگر نمی‌تواند مدعی خلاف آن باشد.

تعهدات آرایشگر در قرارداد اجاره صندلی آرایشگاه

مستأجر صندلی آرایشگاه یا لاین سالن زیبایی نیز متقابلاً تعهداتی دارد که شامل موارد زیر است:

·   پرداخت به‌موقع اجاره‌بها

·   پرداخت کلیه هزینه‌های مرتبط با سالن مانند قبض آب، برق و... درصورتی‌که طرفین بر سر این مسئله توافق کرده باشند

·   رعایت تمام مقررات داخلی آرایشگاه و آیین‌نامه‌های انضباطی تعیین شده از سوی اتحادیه آرایشگران

·   رعایت مسائل ایمنی و بهداشتی در سالن

· حفظ کاربری سالن زیبایی (آرایشگر نمی‌تواند فعالیتی جز آنچه در اجاره‌نامه مشخص شده انجام دهد. مثلاً در سالن اقدام به فروش مواد غذایی کند)

·   تعدی و تفریط نداشتن در زمان استفاده از تجهیزات سالن

بر اساس مواد 951 و 952 قانون مدنی، آرایشگر نباید در نگهداری از تجهیزات سالن دچار تعدی و تفریط شود؛ یعنی آرایشگر نمی‌تواند خارج از حدود متعارف از وسایل و تجهیزات استفاده کند (تعدی) یا اینکه مراقبت لازم از وسایل را نداشته باشد (تفریط) نتیجه این تعدی و تفریط، ورود خسارت به تجهیزات است.

نکات مهم در تنظیم قرارداد اجاره صندلی آرایشگاه

پس از بررسی ارکان قرارداد اجاره صندلی آرایشگاه و آشنایی با تعهدات طرفین این توافق، باید چند نکته حقوقی کمتر گفته شده در این باره را بدانید. پس همچنان بادقت به خواندن ادامه مطلب بپردازید.

نحوه فسخ قرارداد اجاره صندلی یا لاین در سالن زیبایی

اصولاً فسخ قرارداد اجاره صندلی آرایشگاه، مبحث بسیار مفصلی است که در اینجا فقط به برخی از موارد آن می‌پردازیم. قاعده کلی این است که در عقود لازم، هیچ یک از طرفین نمی‌توانند به‌راحتی و بدون دلیل قرارداد را خاتمه دهند. اجاره نیز جزء عقود لازم است؛ پس:

1. موجر و مستأجر اگر از شرایط مندرج در اجاره‌نامه عدول کنند برای طرف دیگر حق فسخ وجود دارد.

2.برخی از شرایط ایجاد حق فسخ نیز در قوانین مختلف آمده است. مثلاً در قانون مدنی بیان شده عیبی که موجب عدم استفاده از عین مستأجره باشد، برای مستأجر حق فسخ ایجاد می‌کند. یعنی اگر تجهیزاتی که در اختیار آرایشگر قرار می‌گیرد خراب و غیرقابل‌استفاده باشد و او نتواند کار کند؛ حق فسخ قرارداد برای او محفوظ است.

در ماده 487 قانون مدنی نیز آمده است که "هر گاه مستأجر نسبت به عین مستأجره تعدی یا تفریط نماید و موجر قادر بر منع آن نباشد موجر حق فسخ دارد." به‌عبارت‌دیگر، چنانچه آرایشگر در مراقبت از امکانات آرایشگاه جانب احتیاط را رعایت نکند و علی‌رغم هشدارهای موجر همچنان تغییر رویه ندهد، موجر حق فسخ اجاره‌نامه را دارد.

مطالعه بیشتر: آشنایی با انواع خیارات قانونی

جبران خسارت در قرارداد اجاره صندلی آرایشگاه

همان گونه که قبل‌تر توضیح دادیم، مستأجر نباید در زمان حضور در سالن و استفاده از تجهیزات زیاده‌روی یا اهمال کند. اگر چنین اتفاقی رخ دهد، موجر حق دارد که خسارات وارده را جبران کند. حال ممکن است مالک سالن از آرایشگر ضمانتی مانند سفته یا چک گرفته باشد؛ در اینجا موجر حق جبران خسارت از محل ضمانت را خواهد داشت.

به تفاوت‌های میان اجاره املاک و اجاره اشیا دقت کنید

افراد باتجربه در حوزه آرایش و پیرایش خوب می‌دانند که اجاره صندلی به آرایشگران دیگر گاهی از اوقات ممکن است به اعتبار و شهرت آن‌ها صدمه بزند. به همین منظور، محدودیت‌هایی را برای نحوه فعالیت در آرایشگاه تعیین می‌کنند تا مستأجر نتواند آزادانه برخی از کارها را انجام دهد. درهرصورت، کلیات عقد اجاره املاک و اشیا یکی است؛ اما در جزئیات، مسئله فرق می‌کند. اگر قصد اجاره فضایی برای راه‌اندازی سالن زیبایی دارید؛ مقاله نحوه تنظیم قرارداد اجاره ملک تا حد زیادی برایتان کارگشا است.

اجاره صندلی آرایشگاه بهتر است یا کار درصدی

اینکه یک صندلی یا لاین را در یکی از آرایشگاه‌های معتبر شهر اجاره کنید یا با مالک آنجا قرارداد کار درصدی ببندید، به اهداف و انتظارات خودتان بستگی دارد. در نهایت این شما هستید که می‌توانید تشخیص دهید اجاره برایتان سودآورتر است یا قراردادهای کاری همچون کار درصدی. منتها دقت کنید که در کار درصدی، رابطه میان شما و مالک آرایشگاه، رابطه کارگر و کارفرمایی است. یعنی تمام قوانین حاکم بر قانون کار را برای تنظیم قرارداد باید رعایت کنید. از سوی دیگر، شما تا مدتی معین، نیروی کار صاحب سالن خواهید بود که به‌جای مزد، درصدی از درآمد آنجا را به دست می‌آورید.

آخرین نکته اینکه برای نوشتن متن اجاره‌نامه صندلی آرایشگاه، بهتر است از یک وکیل متبحر راهنمایی بگیرید یا از او درخواست کنید که این موافقت‌نامه را برایتان بنویسد. چرا که قراردادنویسی یک موضوع تخصصی است و نباید در این زمینه ریسک کرد. بر همین اساس، وکلای باتجربه وکیل‌باشی قرارداد سفارشی اجاره صندلی یا اجاره لاین در سالن زیبایی را به‌صورت کاملاً حرفه‌ای و مطاق نیازهای مخاطبان تنظیم می‌کنند.

و اما جمع‌بندی

در این مطلب از مجموعه مقالات مجله حقوقی وکیل‌باشی، نمونه دیگری از انواع قرارداد اجاره را مورد بررسی قرار دادیم. ابتدا قرارداد اجاره صندلی آرایشگاه یا اجاره لاین در سالن زیبایی که این روزها طرف‌داران زیادی پیدا کرده است را توضیح دادیم. در مراحل بعدی، تعهدات موجر و مستأجر، نحوه تنظیم اجاره‌نامه و نکات حقوقی مرتبط با قرارداد مزبور را بازگو کردیم. چناچه در این رابطه سؤال یا ابهامی دارید آن را با در قسمت نظرات بنویسید. مشاوران حقوقی تیم پاسخگو و همراه همیشگی شما هستند.

 

راضیه حبیبی_ کارشناس حقوقی وکیل‌باشی

title-bg

نظرات

پیام های کاربران را بخوانید

افزودن نظر

FAQ

پرسش های متداول

قرارداد اجاره صندلی آرایشگاه به چه معناست؟

"باید گفت که قرارداد اجاره صندلی آرایشگاه یک توافق‌نامه کتبی است که مطابق مقررات عقد اجاره در ماده 466 قانون مدنی و میان موجر و مستأجر منعقد می‌شود. موجر، مالک آرایشگاه است و شخصی که قصد اجاره صندلی یا قسمتی از فضای آرایشگاه را دارد مستأجر نامیده می‌شود. در اجاره‌نامه صندلی آرایشگاه شرایط و مقررات مرتبط با استفاده از صندلی، اجاره‌بها، شرایط پرداخت، نحوه فسخ، تعهدات طرفین و... تعیین می‌شود."

نحوه تنظیم قرارداد اجاره صندلی آرایشگاه چگونه است؟

مهم‌ترین مواد مندرج در نمونه قرارداد اجاره صندلی یا لاین سالن زیبایی عبارت‌اند از:

ماده یک) مشخصات طرفین (موجر و مستأجر)

ماده دو) موضوع قرارداد: اجاره صندلی/ اتاق/ لاین آرایشگاه

ماده سه) مدت اجاره

ماده چهار) مبلغ اجاره (اجاره‌بها)

ماده پنج) ساعات حضور مستأجر در سالن

ماده شش) تعهدات مستأجر

ماده هفت) نحوه استفاده از امکانات و تجهیزات سالن

ماده هشت) تعهدات موجر

ماده نه) ضوابط آرایشگاه

ماده ده) شرایط ضمن قرارداد

ماده یازده) نحوه فسخ قرارداد

ماده دوازده) حل اختلافات طرفین

ماده سیزده) نسخه‌های قرارداد

نحوه فسخ قرارداد اجاره صندلی یا لاین در سالن زیبایی چگونه است؟

قاعده کلی این است که در عقود لازم، هیچ یک از طرفین نمی‌توانند به‌راحتی و بدون دلیل قرارداد را خاتمه دهند. اجاره نیز جزء عقود لازم است؛ پس:

1. موجر و مستأجر اگر از شرایط مندرج در اجاره‌نامه عدول کنند برای طرف دیگر حق فسخ وجود دارد.

2.برخی از شرایط ایجاد حق فسخ نیز در قوانین مختلف آمده است. مثلاً در قانون مدنی بیان شده عیبی که موجب عدم استفاده از عین مستأجره باشد، برای مستأجر حق فسخ ایجاد می‌کند. یعنی اگر تجهیزاتی که در اختیار آرایشگر قرار می‌گیرد خراب و غیرقابل‌استفاده باشد و او نتواند کار کند؛ حق فسخ قرارداد برای او محفوظ است.

در ماده 487 قانون مدنی نیز آمده است که "هر گاه مستأجر نسبت به عین مستأجره تعدی یا تفریط نماید و موجر قادر بر منع آن نباشد موجر حق فسخ دارد." به‌عبارت‌دیگر، چنانچه آرایشگر در مراقبت از امکانات آرایشگاه جانب احتیاط را رعایت نکند و علی‌رغم هشدارهای موجر همچنان تغییر رویه ندهد، موجر حق فسخ اجاره‌نامه را دار