;
1402/10/16 - 15:52

آشنایی با قرارداد استخدام آرایشگر و نحوه تنظیم آن

در این مقاله قصد داریم به بررسی قرارداد کار با آرایشگر و نحوه تنظیم آن بپردازیم:

این مطلب از وکیل‌باشی را به قرارداد استخدام آرایشگر در سالن زیبایی اختصاص داده‌ایم. علت توجه به این موضوع، افزایش نیاز افراد جامعه به‌ویژه بانوان به زمینه‌های مختلف آرایشگری است. در واقع با بالا رفتن میزان تقاضای خدمات آرایشگری از سوی مردم، آرایشگران زیادی نیز تمایل به کار و کسب درآمد دارند. اینجا است که داشتن یک قرارداد حرفه‌ای و اصولی در زمینه استخدام پرسنل بسیار اهمیت پیدا می‌کند.

در همین راستا، در ادامه خواهیم گفت که این قرارداد تابع کدام قوانین است و چگونه می‌توان آن را به‌صورت حرفه‌ای تدوین کرد.

قرارداد استخدام آرایشگر از نگاه قانون کار

همین ابتدا باید اشاره کنیم که قرارداد استخدام پرسنل آرایشگاه بر مبنای مقررات قانون کار شکل می‌گیرد. قانون کار، از جمله قوانین آمره و الزام‌آوری است که کلیات انواع قرارداد کار را مشخص نموده است؛ بنابراین، تبعیت از قانون کار برای همه کارفرماها و کارگران/ کارمندان الزامی است. 

آرایشگرانی که با مدیر سالن زیبایی قرارداد استخدام می‌بندند نیز از این قاعده مستثنی نبوده و ملزم به پیروی از آن هستند. با این مقدمه، می‌توان گفت که: "قرارداد استخدام آرایشگر، یک موافقت‌نامه شغلی است که میان مالک یا مدیر سالن زیبایی و شخص دارای مهارت در زمینه‌های مختلف آرایشگری امضا می‌شود."

این موافقت‌نامه، حاوی شرایط قرارداد اعم از مشخصات طرفین، تعهدات آرایشگر و کارفرما، مدت استخدام، نوع کار و مواردی ازاین‌قبیل است که در ادامه به هر یک از آن‌ها می‌پردازیم.بنابراین، بهتر است ریسک نکنید و تدوین قراردادتان را به وکلای تیم وکیل‌باشی بسپارید. مشاوران حقوقی و وکلای وکیل‌باشی ضمن بهره‌مندی از سال‌ها تجربه در امور حقوقی و قضایی، تنظیم قرارداد سفارشی اعم از قرارداد کار آرایشگر و... را با استفاده از آخرین قوانین مصوب، انجام می‌دهند. برای دریافت این قرارداد اختصاصی، کافی است درخواست خود را در لینک داده شده ثبت کنید. 

تنظیم قرارداد سفارشی

نحوه تنظیم قرارداد استخدام آرایشگر

همان‌طور که می‌دانید نوشتن قرارداد با آرایشگر، یک امر تخصصی و حقوقی است. به همین دلیل، توصیه می‌کنیم پیش از امضای هرگونه قرارداد کاری و استخدامی، ابتدا با جوانب مختلف آن آشنا شوید.

این موضوع زمانی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که بدون اطلاع از همه چیز درباره قراردادهای استخدامی، وارد رابطه کاری شوید. چرا که به‌خاطر عدم آگاهی از قوانین، ممکن است نتوانید حق و حقوقتان را مطالبه کنید. به‌این‌ترتیب، باید سال‌ها در پی احقاق حقوقتان باشید و در این میان، هزینه‌های زیادی را متحمل شوید. ازاین‌رو، در ادامه ارکان و بندهای یک قرارداد کار با آرایشگر را نام می‌بریم.

ارکان قرارداد کار با آرایشگر عبارت‌اند از:

1.     عنوان قرارداد

2.   مشخصات طرفین شامل همه اطلاعات کارفرما و آرایشگر

3.   موضوع قرارداد

4.   نوع قرارداد اعم از کار دائمی، کار موقت یا کار معین

5.   مدت قرارداد

6.   حق‌السعی/ حقوق/ پورسانت آرایشگر

7.   مزایا و سایر حقوق آرایشگر مانند بیمه، عیدی، سنوات، مرخصی و...

8.   تعهدات آرایشگر در قرارداد استخدام آرایشگر

9.   تعهدات کارفرما

10.  شرایط ضمن قرارداد

11.  نحوه فسخ قرارداد

12.  حل‌وفصل اختلافات طرفین

13.  امضا طرفین

درمورد هر یک از مواد و ارکان قراردادهای کاری، در مقاله نکات مهم قرارداد کار به‌صورت مفصل توضیحاتی ارائه کرده‌ایم؛ حتماً به آن نوشته نیز مراجعه کنید تا دید بازتری نسبت به قراردادتان به دست آورید.

تعهدات طرفین در قرارداد استخدام آرایشگر

تفاوتی ندارد که آرایشگری تازه‌کار باشید یا مدیر مجموعه‌ای که به استخدام چند آرایشگر جدید نیاز دارید؛ در هر صورت باید تعهدات حقوقی خود را به‌خوبی بشناسید. البته، با خواندن یک یا چند مقاله حقوقی نمی‌توان بر این موضوع تسلط یافت؛ پس بهترین گزینه دریافت مشاوره حقوقی از وکلا و مشاوران حقوقی است.

تعهدات آرایشگر در قرارداد آرایشگر

در این قرارداد، عمده‌ترین تعهدات آرایشگر شامل موارد زیر است:

1.   ارائه خدمات آرایشگری باکیفیت و مطابق استانداردهای موجود

2.   رعایت نکات بهداشت و ایمنی در ارائه خدمات آرایشگری، از جمله استفاده از ابزارهای ضدعفونی شده، همچنین استفاده از دستکش و ماسک

3.   رعایت حریم خصوصی مشتریان و عدم افشای اطلاعات شخصی مشتریان

4.   ارائه مشاوره‌های لازم به مشتریان در خصوص نوع آرایش مناسب برای آن‌ها

5.   احترام به حقوق مشتریان و عدم استفاده از تصاویر آن‌ها بدون موافقت آنان

6.   حضور به‌موقع در سالن جهت ارائه خدمات آرایشگری و رعایت ساعات کاری معین شده توسط کارفرما.

7.   به‌روزرسانی مهارت‌های خود در زمینه آرایشگری

8.   رعایت اصول اخلاقی و حرفه‌ای در ارائه خدمات آرایشگری به مشتریان کارفرما

9.   انجام‌دادن سایر اموری که در عرف برعهده آرایشگر است نظیر تمیزکردن ابزارها و تجهیزات

از دیگر تعهدات پرسنل که پس از انعقاد قرارداد استخدام آرایشگر موظف به رعایت آن هستند، تبعیت از دستورالعمل‌های کاری است که توسط کارفرما تعیین می‌شوند. از سوی دیگر، عرفاً آرایشگر موظف است که درباره تعداد مشتریان، خدمات ارائه شده و درآمد به‌دست‌آمده نیز به کارفرما گزارش بدهد.

تعهدات مدیر یا مالک سالن زیبایی (کارفرما)

مهم‌ترین وظایف و مسئولیت‌های هر مدیر یا مالک سالن زیبایی عبارت‌اند از:

1.   پرداخت حقوق و مزایای تعیین شده به آرایشگر در موعد مقرر

2.   فراهم‌کردن امکانات و تجهیزات مورد نیاز برای ارائه خدمات آرایشگری به مشتریان، مانند ارائه تجهیزات، مواد و ابزارهای لازم به آرایشگر

3.   انجام امور مربوط به بیمه جهت حفاظت از آرایشگر در صورت وقوع حوادث ناگوار در محل کار

4.   اطمینان از اینکه محیط کاری ایمن، بهداشتی و مطلوب در اختیار آرایشگر قرار گرفته است

در انتها نیز باید به ارائه آموزش‌های لازم به آرایشگر در زمینه استفاده از تجهیزات و ابزارها و همین‌طور حمایت از آرایشگر برای بهبود کیفیت خدمات آرایشگری از سوی کارفرما اشاره کنیم.

مهم‌ترین نکات حقوقی قرارداد سالن زیبایی با پرسنل

بدون تردید هنگام نوشتن قرارداد استخدام آرایشگر، با مواردی مواجه می‌شوید که تردیدتان را چند برابر می‌کند. دانستن برخی نکات حقوقی به شما کمک می‌کند تا ضمن داشتن اطلاعات پایه، از بروز هرگونه اشتباه نیز جلوگیری کنید. مهم‌ترین نکاتی که در اینجا باید به آن اشاره کنیم، موارد زیر هستند:

تعیین نوع قرارداد:

هرچقدر جوانب مختلف یک قرارداد واضح‌تر باشد، احتمال بروز اختلاف در آینده میان طرفین کمتر است. به‌این‌ترتیب، نوشتن نوع قرارداد کار در قرارداد آرایشگر، اهمیت بسزایی دارد. برخی از رایج‌ترین اشکال قرارداد کار که عموم مردم جامعه از آن‌ها استفاده می‌کنند شامل قراردادهای زیر است:

·       قرارداد کار دائمی

·       قرارداد کار موقت

·       قرارداد کار معین

·       قرارداد کار پاره وقت

·       قرارداد کار تمام وقت

·       قرارداد ساعتی

·       قرارداد درصدی

·       قرارداد کار آزمایشی

·       قرارداد کارآموزی

در ضمن اگر به هر دلیلی نمی‌خواهید در استخدام یک سالن زیبایی درآیید، استفاده از توافقات کاری پرسودی مانند قرارداد اجاره لاین یا صندلی آرایشگاه را به شما توصیه می‌کنیم. همچنین اگر از سرمایه کافی برخوردارید می‌توانید با کمک فرد دیگر، اقدام به انعقاد قرارداد مشارکت در سالن زیبایی کنید.

تعیین موارد فسخ قرارداد استخدام آرایشگر:

به‌طورکلی، مالک آرایشگاه و آرایشگر استخدام شده می‌توانند شرط و شروطی را میان خود قرار دهند تا در صورت بروز تخلف، طرف دیگر حق فسخ یا خاتمه قرارداد را داشته باشد. مثلاً چنانچه آرایشگر به مدت یک ماه ساعات کاری منظمی نداشته باشد، کارفرما حق فسخ خواهد داشت. یا اینکه اگر مالک آرایشگاه از انجام تعهدات مالی خود امتناع ورزد، آرایشگر حق فسخ قرارداد را دارد.

درهرصورت، این طرفین قرارداد هستند که می‌توانند با مذاکره و گفتگو، از حقوق خود دفاع کنند و آن را در متن قرارداد بگنجانند. البته، قواعد الزام‌آور قانون کار را نباید فراموش کنید. چرا که برخی از مقررات این قانون‌مانند  ماده 25، احکام خاتمه موافقت‌نامه کاری، به شکلی دیگری بیان شده است. این ماده بیان می‌کند که: "هر گاه قرارداد کار برای مدت موقت و یا برای انجام کار معین، منعقد شده باشد هیچ یک از طرفین به‌تنهایی حق فسخ آن را ندارند"

اگر به اطلاعات بیشتری راجع به فسخ قرارداد کار چه از سوی آرایشگر و چه از سمت کارفرما نیاز دارید، به مقاله راهنمای جامع فسخ قرارداد کار مراجعه کنید. در آن نوشته، تمام جزئیات این موضوع را توضیح داده‌ایم.

 

مشاوره حقوقی تخصصی

و اما جمع‌بندی مطلب

نوشتن قرارداد کاری میان مدیر سالن زیبایی و پرسنل تازه‌وارد، در ظاهر کار ساده‌ای است؛ اما در باطن، پیچیدگی‌ها و نکات فراوانی دارد که هر کسی از پس آن برنمی‌آید. اینجا است که به تخصص وکلا احتیاج داریم و باید از آنان کمک بگیریم. از این رو به شما توصیه میکنیم با ثبت درخواست مشاوره حقوقی، از راهنمایی وکلای متخصص بهره مند شوید.

 

راضیه حبیبی_ کارشناس حقوقی وکیل‌باشی

title-bg

نظرات

پیام های کاربران را بخوانید

افزودن نظر

FAQ

پرسش های متداول

به طور کلی قرارداد استخدام آرایشگر به چه معناست؟

می‌توان گفت که: "قرارداد استخدام آرایشگر، یک موافقت‌نامه شغلی است که میان مالک یا مدیر سالن زیبایی و شخص دارای مهارت در زمینه‌های مختلف آرایشگری امضا می‌شود." این موافقت‌نامه، حاوی شرایط قرارداد اعم از مشخصات طرفین، تعهدات آرایشگر و کارفرما، مدت استخدام، نوع کار و مواردی ازاین‌قبیل است

ارکان قرارداد کار با آرایشگر شامل چه مواردی است؟

ارکان قرارداد کار با آرایشگر عبارت‌اند از:

1.     عنوان قرارداد

2.   مشخصات طرفین شامل همه اطلاعات کارفرما و آرایشگر

3.   موضوع قرارداد

4.   نوع قرارداد اعم از کار دائمی، کار موقت یا کار معین

5.   مدت قرارداد

6.   حق‌السعی/ حقوق/ پورسانت آرایشگر

7.   مزایا و سایر حقوق آرایشگر مانند بیمه، عیدی، سنوات، مرخصی و...

8.   تعهدات آرایشگر در قرارداد استخدام آرایشگر

9.   تعهدات کارفرما

10.                     شرایط ضمن قرارداد

11.                     نحوه فسخ قرارداد

12.                     حل‌وفصل اختلافات طرفین

13.                     امضا طرفین

چه تعهداتی برای آرایشگر در قرارداد همکاری با سالن زیبایی در نظر گرفته شده است؟

در این قرارداد، عمده‌ترین تعهدات آرایشگر شامل موارد زیر است:

1.   ارائه خدمات آرایشگری باکیفیت و مطابق استانداردهای موجود

2.   رعایت نکات بهداشت و ایمنی در ارائه خدمات آرایشگری، از جمله استفاده از ابزارهای ضدعفونی شده، همچنین استفاده از دستکش و ماسک

3.   رعایت حریم خصوصی مشتریان و عدم افشای اطلاعات شخصی مشتریان

4.   ارائه مشاوره‌های لازم به مشتریان در خصوص نوع آرایش مناسب برای آن‌ها

5.   احترام به حقوق مشتریان و عدم استفاده از تصاویر آن‌ها بدون موافقت آنان