;
1402/10/16 - 10:30

آشنایی با انواع قرارداد لوله کشی ساختمان

در این مقاله قصد داریم به بررسی انواع قرارداد لوله کشی ساختمان شامل آب، فاضلاب و گاز بپردازیم:

 قراردادهای لوله کشی ساختمان از دسته قراردادهای پیمانکاری ساختمان هستند، طرف اول فرم قرارداد لوله کشی ساختمان کارفرما یا مالک ساختمان است و طرف دوم این نمونه قرارداد، پیمانکار یا مجری عملیات پیمانکاری لوله کشی ساختمان می‌باشد. تنظیم فرم قرارداد لوله کشی ساختمان چه در قالب رسمی و چه در قالب عادی به موجب ماده 10 قانون مدنی دارای رسمیت می‌باشد و تدوین آن از اهمیت بالایی برخوردار است؛ چرا که موجب می‌شود از اختلافات احتمالی آینده جلوگیری به عمل آید. به همین دلیل در این مقاله از وکیل‌باشی قصد داریم به بررسی انواع قراردادهای لوله کشی ساختمان و بیان نکات آن بپردازیم. با ما تا انتهای این مقاله همراه بمانید.

قرارداد پیمانکاری چیست؟

"پیمانکار شخصی است که خدمتی را در قبال مبلغی که کارفرما پرداخت می‌نماید و وظایفی عهده دارد. از وظایف پیمانکار در قراردادهای ساختمانی میتوان به انجام کار با کیفیت مقرر، تجهیز کارگاه و سایر امور این چنینی اشاره نمود. قرارداد پیمانکاری نیز عنوان توافقی است که میان کارفرما {employer} و پیمانکار {contractor} منعقد شده و مطابق آن پیمانکار متعهد و ملزم به تکمیل ساختمان با شرایط و ضوابط مندرج در قرارداد می‌باشد." قراردادهای پیمانکاری از اموری است که می‌بایست به نحوه تخصصی نگاشته شود. به همین منظور مجموعه وکیل‌باشی انواع فرم قراردادهای عمرانی و ساختمانی را که توسط وکلای متخصص در این زمینه تنظیم، فراهم کرده است تا بتوانید به راحتی فرم قرارداد مورد نظرتان را دانلود نموده و مورد استفاده قرار دهید.

قرارداد لوله‌کشی ساختمان به چه معناست؟

فرم قرارداد لوله کشی ساختمان یک قرارداد پیمانکاری می‌باشد. قراردادهای پیمانکاری زیر مجموعه قراردادهای خصوصی هستند که با توجه به قانون مدنی تنظیم می‌شوند و جز قراردادهای نامعین به شما می‌آیند، زیرا در متن قانون مدنی به طور صریح به آن‌ها اشاره نشده است. قانون مدنی برای عقود غیر معین قواعد خاصی را مطرح نکرده‌ است. از این رو لازم است که در زمان عقد قرارداد، شرایط و نحوه تعامل طرفین و چگونگی همکاری آن‌ها به دقت بیان گردد و قواعدی در نظر گرفته شده باشد. این شروط و مقررات باید براساس قانون، به خصوص قانون مدنی تنظیم شود. تا بتواند به خوبی از حقوق و منافع طرفین دفاع کند. از این رو، به شما توصیه می‌کنیم از فرم قرارداد لوله کشی ساختمان وکیل‌باشی که توسط وکلای متخصص نگاشته شده است، استفاده کرده و همکاری امن ومطمئنی را با طرف مقابل خود منعقد نمایید.

نمونه قرارداد لوله‌کشی ساختمان شامل چه مواردی می‌شود؟

هر قرارداد دارای اصولی می‌باشد که اگر این اصول و موارد رعایت نگردد، طرفین قرارداد متحمل تبعاتی می‌گردند که شاید جبران آنها بسیار زمان‌بر و پرهزینه باشد. درواقع،  نحوه تنظیم قراردادهای پیمانکاری نیازمند رعایت نکاتی است که دانستن آن برای نوشتن قراردادی کامل و صحیح الزامی است، به همین دلیل دانستن و اطلاع از مفاد قرارداد، ضروری و پر اهمیت است. ارکان تشکیل‌دهنده قرارداد لوله کشی ساختمان، شامل موارد زیر است:

مشخصات طرفین:

اولین بخش فرم قرارداد لوله کشی ساختمان را مشخصات طرفین قرارداد شکل می‌دهد. بدین نحو که هر یک از طرفین قرارداد، مشخصات حقیقی خود را باید در قرارداد قید نمایند. مشخصات ایشان شامل: نام و نام خانوادگی، کدملی یا شماره ثبت شرکت، محل اقامت و شماره تماس است.

موضوع قرارداد لوله کشی ساختمان:

موضوع قرارداد پیمانکاری لوله کشی ساختمان، ارائه خدماتی می‌باشد که پیمانکار باید حین و پس از اتمام قرارداد انجام دهد. در این قسمت باید به تفصیل بیان شود که کارفرما از پیمانکار چه توقعاتی دارد و می خواهد پیمانکار چه خدماتی را به او ارائه نماید. در موضوع قرارداد پیمانکاری لوله کشی آب و فاضلاب باید نحوه تهیه مصالح، نحوه اجرای پروژه با جزئیات کامل شرح داده شود و یا به نقشه و یا پیوست خاصی اشاره شود.

 

مشاوره حقوقی

مشخصات فنی و محاسبات پروژه:

در فرم قرارداد پیمانکاری لوله کشی ساختمان بخشی از متن قرارداد (یا به صورت پیوست) به تشریح مشخصات فنی مواد و مصالح مورد استفاده اختصاص می یابد. ارائه دقیق مشخصات فنی از سو استفاده پیمانکار و بکارگیری مصالح بی کیفیت جلوگیری می‌کند. از طرف دیگر ممکن است کارفرما تقاضای بکارگیری مصالح بسیار گران یا خاص را داشته باشد که خصوصا در قراردادهایی که تامین مصالح با پیمانکار است (PC یا EPC) مشکلات عدیده ای برای پیمانکار ایجاد می‌کند.

مبلغ قرارداد:

مبلغ قرارداد پیمانکاری لوله کشی آب و فاضلاب که توسط کارفرما تعیین می‌شود و یا توسط پیمانکار پیشنهاد داده می‌شود و در نهایت بر روی مبلغ نهایی توافق صورت می‌گیرد. نحوه محاسبه مبلغ قرارداد بسته به نوع قرارداد متفاوت می‌باشد و در هرصورت باید هزینه تهیه مصالح و هزینه های بالاسری، سود پیمانکار، منابع انسانی و تجهیزات و … در نظر گرفته شود که می‌تواند به صورت کلی در متن قرارداد ذکر شود و جزئیات به قرارداد پیمانکاری لوله کشی آب و فاضلاب پیوست گردد و یا در متن به آن اشاره شود. اگر تغییراتی مدنظر کارفرما در مبلغ قرارداد در آینده باشد (برای بحث تورم و تعدیل) بهتر است نحوه محاسبه آن در تبصره‌ای اشاره شود.

نحوه پرداخت:

حق‌الزحمه پیمانکار به شیوه‌های متفاوتی پرداخت می‌شود. 

  • تمام مبلغ مشخص شده برای قرارداد را بعد از اتمام پروژه به پیمانکار پرداخت کنید.

  • مبلغ تعیین شده در قرارداد را به سه بخش تقسیم کرده، بخشی را در ابتدای کار، بخشی در میانه کار و بخشی را در انتها به پیمانکار پرداخت کنید.

  • می‌توانید همانطور که برای هر مرحله از کار زمانی را تعیین کرده‌اید، برای هر مرحله از کار، هزینه آن را پرداخت کنید.

  • یا انواع دیگری که به توافق کارفرما و پیمانکار بستگی دارد.

اسناد و مدارک:

در زمان عقد قرارداد پیمانکاری لوله کشی ساختمان مدارک و اسنادی از سوی کارفرما به پیمانکار تحویل داده می‌شود و یا زمان مشخصی برای تحویل آن‌ها تعیین می‌گردد. در شرایطی ممکن است مطالعاتی قبل از عقد قرارداد با پیمانکار حاضر در این قرارداد، توسط کارفرما (یا مشاورین وی) یا پیمانکار دیگری انجام شده باشد و یا کارفرما انجام آن‌ها را به عهده بگیرد که در این مرحله به پیمانکار تحویل داده می‌شود و در قرارداد ذکر می گردد.

زمان انجام پروژه:

در قراردادها به خصوص قرارداد پیمانکاری، تعیین مدت قرارداد از موارد مهم قرارداد است. کارفرما برای انجام پروژه مدت زمانی را مشخص می‌کند. مدت زمان شامل تاریخ دقیق روز و ماه و سال شروع و پایان قرارداد است. در این بخش مشخص می‌کنید که توقع دارید در چه مدت زمانی کار لوله کشی به اتمام برسد.

مدت قرارداد را می‌توان به دو شیوه معین کرد:

  • برای هر مرحله از پروژه، مدت مشخص شده باشد و پیمانکار موظف باشد که در آن مدت مشخص شده، کار را به پایان برساند.

  • ممکن است که مدت به صورت کلی در نظر گرفته شود و فقط تاریخ شروع و پایان قرارداد مشخص شود.

آشنایی با انواع قرارداد لوله کشی ساختمان

پیش بینی خسارت دیرکرد:

دیرکرد از سمت هر یک از طرفین قرارداد باشد باید به نحوی برای طرف مقابل جبران شود، در حالت عمومی اگر دیرکرد از طرف کارفرما باشد، پیمانکار مجاز به تغییر برنامه زمانبندی قرارداد پیمانکاری لوله کشی ساختمان خواهد بود و اگر دیرکرد از طرف پیمانکار باشد به صورت جریمه ریالی تعیین و از صورت حساب وی کسر خواهد شد.

ناظر پروژه:

کارفرما در تمام پروژه ها بر عملکرد پیمانکار نظارت می‌کند و پس از تایید دستگاه نظارت کارفرما، صورت حساب پیمانکار لوله کشی ساختمان پرداخت خواهد شد. در پروژه های بزرگتر دستگاه نظارت به صورت مستقیم در محل پروژه از جانب کارفرما و یا مشاور کارفرما حضور خواهد داشت و پیمانکار موظف است که تمامی نکات پروژه را به صورت کتبی به اطلاع ایشان رسانده و تایید کتبی از ایشان اخذ نماید. در پروژه های کوچکتر نظارت ممکن است توسط خود کارفرما صورت گیرد.

تعهدات طرفین:

تعیین وظایف کارفرما و پیمانکار ساختمان در این بند صورت می‌گیرد. در این بند ‌باید تاکید شود که اجرای پروژه به نحوی که از لحاظ فنی و مالی مورد نظر کارفرما و پیمانکار بوده است. برای انجام پروژه باید پیمانکار متعهد باشد که کارگاه، تجهیزات و اجناس مورد نیاز را از کارفرما تحویل گرفته و در حفظ و نگهداری و جلوگیری از اتلاف و اسراف آن کوشش کند؛ بنابراین تعهدات پیمانکار باید دقیق قید شود تا سبب ایجاد اختلاف در آینده نشود.

فسخ:

موارد فسخ قرارداد پیمانکاری لوله کشی ساختمان معمولا از طرف پیمانکار یا کارفرما خواهد بود. قراردادها می توانند بنا به شرایط و خواست طرفین نوشته شده و پیمانکار نیز می‌تواند در شرایطی برای خود حق فسخ یا انصراف درخواست نماید. اما به صورت کلی مواردی مانند تاخیر در شروع پروژه، واگذاری پیمانکاری لوله کشی به شخصی دیگر به طور کلی، غیبت غیرموجه در حین عملیات و یا عدم اجرای دقیق تعهدات قراردادی و قانونی می‌تواند برای کارفرما حق فسخ ایجاد کند.

معمولا پیمانکار نیز می تواند مواردی مانند تاخیر در تحویل زمین یا کارگاه و یا هرگونه تجهیزاتی که جزو تعهدات کارفرما بوده است یا تاخیر در پرداخت ها را حقی برای فسخ قرارداد از جانب خود قرار دهد. در نگارش مفاد این بند باید هر دو طرف نهایت دقت و آینده نگری را داشته باشند چرا که در صورت عدم محاسبات درست مالی و زمانی از طرف پیمانکار و امضای این مفاد می‌تواند وی را به ورشکستگی و پرداخت خسارات سنگین برساند.

مرجع حل اختلاف:

طرفین قرارداد می‌توانند برای حل اختلافات خود داور تعیین نمایند یا حل اختلاف خود را در قرارداد مراجع رسمی صالح به رسیدگی در اختلافات تعیین نمایند. هرچند که انتخاب داور مرضی‌الطرفین و تعیین داوری در قرارداد به نفع آن‌ها می‌باشد؛ چرا که از دردسرهای محاکم و معطلی در آن‌ها به دور خواهند بود.

موارد متفرقه:

این بند برای کاهش مفاد قرارداد و گنجاندن مواردی که احتمال وقوع آن ها کمتر است به صورت موارد متفرقه می تواند در متن قرارداد پیمانکاری لوله کشی ساختمان گنجانده شود. دقت شود که هرچه متن قرارداد با جزئیات بیشتری نگارش شود در آینده از اختلافات کاسته خواهد شد.

نسخ قرارداد:

هر قراردادی اعم از قراردادهای پیمانکاری باید حداقل به تعداد طرفین در نسخه های متحدالشکل تنظیم گردد. در این بند از قرارداد پیمانکاری لوله کشی آب و فاضلاب معمولا به تعداد مفاد و بندهای قرارداد، تعداد پیوست ها (اگر وجود داشته باشد)، زبان قرارداد و تعداد نسخ اشاره می‌شود.

سخن پایانی:

همانگونه که ملاحظه نمودید، در این مقاله تلاش کردیم شما را با مفهوم قرارداد لوله کشی ساختمان و ارکان آن آشنا سازیم. در نهایت باید گفت که تنظیم متن انواع قرارداد لوله کشی ساختمان اعم از گاز، آب و ... امری تخصصی بوده و نیازمند دانش و تجربه در زمینه قرارداد نویسی است. به همین دلیل مجموعه وکیل‌باشی این امکان را برای شما فراهم آورده است تا با ثبت درخواست سفارشی، تنظیم قرارداد مورد نظر خود را به وکلای متخصص در این زمینه بسپارید تا با خاطری آسوده با طرف مقابل خود همکاری جدیدی آغاز نمایید.

title-bg

نظرات

پیام های کاربران را بخوانید

افزودن نظر

FAQ

پرسش های متداول

مسئولیت بیمه در قرارداد های پیمانکاری بر عهده چه کسی است؟

ماده ۳۸ قانون تامین اجتماعی نیز بیان می دارد: مواردى که انجام کار به طور مقاطعه به اشخاص حقیقى یا حقوقى واگذار میشود کار فرما باید در قراردادى که منعقد مى کند مقاطعه کار را متقاعد نماید که کارکنان خود و همچنین کارکنان مقاطعه کاران فرعى را نزد سازمان بیمه نماید و کل حق بیمه را به ترتیب مقرر در ماده ۲۸ این قانون بپردازد. پرداخت پنج درصد بهاى کل کار مقاطعه کار از طرف کارفرما موکول به ارایه مفاصا حساب ازطرف سازمان خواهد بود. در مورد مقاطعه کارانى که صورت مزد و حق بیمه کارکنان خود در موعد مقرر به سازمان تسلیم و  پرداخت مى کنند. معادل حق بیمه پرداختی بنا به درخواست سازمان از مبلغ مذکور آزاد خواهد شد.

در شرایطی که انجام تعهد از سوی هر یک از طرفین مقدور نبود چه عواقبی در انتظار طرفین میباشد؟

اگر توانایی انجام تعهد برای هر یک از طرفین از بین برود و در آن هیچ تعدی و تفریطی وجود نداشته باشد، همچنین حادثهای خارج از اراده طرفین باعث این مسئله شود (قوه قاهره)، مسئولیتی به عهده طرفین قرارداد نمیباشد چرا که این موضوع در قرارداد تحت عنوان فورس ماژور یا قوای قاهره پیشبینی شده است.

مرجع حل اختلاف در انواع قراردادهای لوله کشی چگونه تعیین می شود؟

حل و فصل کلیه اختلافات و دعاوی ناشی از این قرارداد و یا مرتبط به آن از جمله مذاکرات مقدماتی، انعقاد، اعتبار، فسخ قرارداد و تفسیر آن به عهده مقام صالح قضایی است. البته در صورت تمایل شما میتوانید در این بند به جای دادگاه صالح، رسیدگی و حل و فصل اختلافات احتمالی خود را به داور مرضی الطرفین ارجاع دهید.

تماس
گفتگو

پشتیبانی و مشاوره وکیل باشی

ما در کوتاه‌ترین زمان پاسخگوی شما هستیم

صبور باشید ...

افزودن فایل