;
1402/11/16 - 12:32

آشنایی با قرارداد اجاره خودروی باری و نکات آن

در این مقاله قصد داریم به بررسی قرارداد اجاره خودروی باری و نحوه تنظیم آن بپردازیم:

همانطور که می دانید، اجاره خودروی باری یکی از رایج‌ ترین روش ‌های حمل و نقل برای کسب و کارهایی است که نیاز دارند کالاها و محصولات خود را از یک مکان به مکان دیگر منتقل کنند. اما در حین این همکاری ممکن است مسائل عدیده ای برای طرفین پدید آید؛ مواردی از قبیل اختلاف در مدت قرارداد، مبلغ آن یا نحوه پرداخت، مسئولیت پرداخت مالیات و ... . به همین دلیل، تنظیم قرارداد اجاره خودرو باری به عنوان یک اجاره نامه دقیق و اصولی نقش بسیار مهمی را در کاهش این چالش ها بر عهده خواهد داشت.

در این مقاله از وکیل باشی، قصد داریم به بررسی قرارداد اجاره خودرو باری و نحوه تنظیم این قرارداد پرداخته و در نهایت، تعهدات مالک و اجاره گیرنده را در این توافق مورد مطالعه قرار دهیم. با ما تا انتهای این مطلب همراه بمانید.

قرارداد اجاره خودرو باری چیست و بین چه کسانی منعقد می شود؟

در مواردی که نیاز به حمل کالا و بار بصورت موقت و یا در شرایط خاصی دارید، مانند حمل بار در مسافرت یا جابجایی، اجاره خودرو باری به شما کمک می‌کند تا کار خود را به راحتی و با کمترین هزینه انجام کنید.

قرارداد اجاره خودرو باری یکی از انواع قرارداد اجاره بوده که بین دو طرف، یعنی صاحب خودروی باری و مستأجر (شخص یا شرکتی که خودروی باری را اجاره می‌کند) منعقد می‌شود. در این قرارداد شرایط و مقررات اجاره خودرو، هزینه‌ی اجاره، محدودیت‌ها و شرایط استفاده، مسئولیت‌های هر طرف و سایر جزئیات مربوط به اجاره خودروی باری، تعیین و تشریح می‌شود.

"به طور کلی در قرارداد اجاره خودروی باری، مستأجر مالک خودروی باری مورد نظر خود اعم از کامیون، وانت باری، نیسان و .. شده و می‌تواند از منافع آن استفاده کند."

در واقع، اجاره خودرو باری برای افرادی که نیاز به حمل کالا و بار دارند، مفید است. با اجاره خودرو باری، می‌توانند بدون نیاز به سرمایه‌گذاری در خرید و نگهداری وسیله نقلیه، به راحتی کالا و بار خود را به مقصد منتقل کرده و هزینه‌ی اجاره را به مالک پرداخت نمایند.

اما باید بدانید که در صورت همکاری افراد بدون وجود قرارداد کامل و دقیق، ایجاد مسائل و مشکلات عدیده به دلیل اختلاف نظر، بسیار بدیهی به نظر می‌رسد؛ اجاره خودرو باری نیز از این قاعده مستثنی نخواهد بود؛ بنابراین چه اجاره دهنده و چه مستأجر هستید، به شما توصیه می‌کنیم همکاری خود را بدون فرم قرارداد اجاره خودرو باری باقی نگذارید. با استفاده از این قرارداد که توسط وکلای پایه یک تیم وکیل‌باشی نگاشته شده است می‌توانید به بهترین شکل از حقوق و منافع خود محافظت کرده و رابطه کاری امنی را برقرار کنید.

قرارداد اجاره خودرو باری

ارکان قرارداد اجاره خودرو باری شامل چه مواردی است؟

همکاری که موجر و مالک تحت عنوان اجاره خودروی باری با یکدیگر منعقد می‌کنند، تشکیل شده از ارکانی است که ساختار قرارداد را می‌سازد. از مهمترین ارکان قرارداد اجاره خودروی باری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

·        مشخصات طرفین قرارداد

·        مورد اجاره

·        مدت قرارداد

·        مبلغ قرارداد و نحوه پرداخت

·        تضمین انجام تعهدات

·        شرایط قرارداد

·        جریمه تأخیر

·        موارد فسخ قرارداد

·        فورس ماژور

·        حل و فصل اختلافات 

·        نسخ قرارداد

به طور کلی، ارکان قرارداد اجاره خودرو باری مانند سایر قراردادها باید شامل شرایطی باشند که به صورت دقیق و واضح مشخص کند هر یک از طرفین چه تعهداتی را در این قرارداد بر عهده دارد و چه شرایطی برای اجاره خودرو برای حمل بار باید رعایت شود.

مطالعه بیشتر: نکات مهم درباره‌ی بیمه خودرو

قرارداد اجاره خودرو چیست و چه نکاتی دارد؟

در هنگام تنظیم قرارداد اجاره خودرو باری به چه نکاتی باید دقت کنیم؟

قبل از این که بخواهید دست به نگاشتن قرارداد مذکور کنید، بهتر است نکاتی را در نحوه تنظیم قرارداد اجاره خودرو در نظر داشته باشید تا بهترین نتیجه را از آن دریافت کنید، از نکات مهم در زمان نوشتن اجاره‌نامه وسیله نقلیه باری، می‌توان موارد زیر را نام برد:

1. شرایط و مقررات: شرایط و مقررات قرارداد اجاره خودرو باری باید به صورت دقیق و کافی تعریف شده باشند. این شرایط شامل هزینه‌های اجاره، محدودیت‌های استفاده از خودرو، مسئولیت‌ها، شرایط تحویل و تحویل وسیله نقلیه و سایر جزئیات مربوط به آن می‌شود.

2. مدت زمان اجاره: مدت زمان اجاره خودروی حمل بار نیز باید روشن باشد. همچنین، اگر قرار است مدت زمان اجاره تمدید شود، بهتر است این موضوع در قرارداد مشخص گردد.

3. مبلغ قرارداد اجاره خودروی باری: مبلغ اجاره در این بند از قرارداد تعریف خواهد شد. در واقع، در این قسمت مشخص می‌شود که هزینه‌ی اجاره چگونه پرداخت شده و مواعد پرداخت مال‌الاجاره چه زمانی است.

4. محدودیت‌های استفاده از خودروی باری: محدودیت‌های استفاده از خودروی باری شامل محدودیت در کیلومترهای طی شده، محدودیت در سرعت، محدودیت در نوع بار قابل حمل و غیره می‌شود. این محدودیت‌ها باید به صورت دقیق در قرارداد تعریف شوند چراکه در بیشتر مواقع سبب ایجاد اختلافات زیادی بین مالک و مستأجر می‌گردد.

5. مسئولیت‌ها و تعهدات: مسئولیت‌ها و تعهدات هر طرف در قرارداد اجاره خودروی باری می‌بایست معین باشد. به عنوان مثال، مسئولیت‌های مستأجر در صورت وقوع خسارت به خودروی باری و مسئولیت‌های صاحب خودرو در صورت تأخیر در تحویل ماشین باری به مستأجر و ... .

6. موارد فسخ قرارداد: قرارداد اجاره خودرو در زمره عقود لازم اند؛ به این معنا که جز موارد مصرح {انواع خیارات قانونی} قابل فسخ یک طرفه نخواهد بود. به همین دلیل، طرفین قرارداد برای خود مواردی را جهت داشتن حق فسخ در نظر می‌گیرند تا دچار آسیب و خسارت نگردند.

6. شرایط تحویل خودرو: شرایط دقیق در خصوص تحویل وسیله نقلیه باری نیز لازم است معلوم باشد. به عنوان مثال، تاریخ و زمان و آدرس تحویل به چه نحو قرار است باشد.

7. بیمه: باید به بیمه خودرو و شرایط آن توجه شود و در قرارداد مشخص باشد که بیمه توسط صاحب خودرو تأمین می‌شود یا مستأجر .

قرارداد اجاره خودرو باری باید حتماً به صورت کتبی و با امضای هر دو طرف تهیه شود. همچنین، قبل از امضای قرارداد، بهتر است شرایط و مقررات آن را به دقت مطالعه کرده و در صورت نیاز، از طریق مشاوره حقوقی آنلاین، ابهامات خود را برطرف نمایید.

 

مشاوره حقوقی تلفنی

در قرارداد اجاره خودرو باری چه تعهداتی برای طرفین در نظر گرفته شده است؟

در قرارداد اجاره خودرو باری، طرفین یعنی صاحب خودرو و مستأجر، به تعهدات زیر ملزم هستند:

تعهدات مستأجر:

1. استفاده مطابق با شرایط: مستأجر باید خودرو را مطابق با شرایط و مقررات قرارداد اجاره و محدودیت‌های استفاده از خودرو که در قرارداد مشخص شده است، استفاده کند.

2. پرداخت به موقع مبلغ قرارداد: مستأجر باید هزینه‌ی اجاره خودرو باری را به موقع و به صورت تعیین شده در قرارداد پرداخت کند.

3. نگهداری بهینه خودرو: اجاره‌گیرنده می‌بایست از خودرو به درستی نگهداری کرده و در صورت وقوع هرگونه خسارت یا عیوب، این خسارت را به مالک گزارش دهد.

4. عدم ایجاد تغییرات در ماشین حمل بار: مستأجر مجاز نیست هیچگونه تغییری در خودرو ایجاد کند و باید خودرو را در شرایط اولیه تحویل دهد.

تعهدات صاحب خودرو:

1. تحویل به موقع: صاحب خودرو باید آن را در زمان و محل تعیین شده در قرارداد به مستأجر تحویل دهد.

2. وضعیت عالی خودرو: مالک باید خودرو را در وضعیت عالی و بهینه به مستأجر تحویل دهد.

3. تأمین بیمه: صاحب خودرو می‌بایست بیمه خودرو را تأمین کرده و اطمینان حاصل کند که بیمه‌ی در طول مدت اجاره به میزان کافی و مناسب پوشش داده شده است.

4. رفع مشکلات فنی: صاحب خودرو باید در صورت بروز هرگونه مشکل فنی در خودرو، آن را در اسرع وقت رفع کند و در صورت عدم توانایی در رفع مشکل، خودرو جایگزین مناسب را به مستأجر ارائه کند.

سخن پایانی:

مهم است که طرفین در قرارداد اجاره، تمام تعهدات و مسئولیت‌های خود را به دقت مشخص کنند. زیرا هرگونه ابهام و ناتوانی در رعایت این تعهدات ممکن است به مشکلاتی برای هر دو طرف منجر شود. در صورت نیاز به روشن شدن مسائل مرتبط با قرارداد، توصیه می‌کنیم با استفاده از سامانه پرسش و پاسخ حقوقی چراغ، سوالات و ابهامات خود را نزد وکلا و متخصصین این امر به رایگان مطرح کرده و پاسخ دریافت دارید.

 

بهناز صفاری_ کارشناس حقوقی وکیل‌باشی

title-bg

نظرات

پیام های کاربران را بخوانید

افزودن نظر

FAQ

پرسش های متداول

قرارداد اجاره خودرو باری چیست و بین چه کسانی منعقد می شود؟

قرارداد اجاره خودرو باری یک قرارداد حقوقی است که بین دو طرف، یعنی صاحب خودروی باری و مستأجر (شخص یا شرکتی که خودروی باری را اجاره می‌کند) منعقد می‌شود. در این قرارداد شرایط و مقررات اجاره خودرو، هزینه‌ی اجاره، محدودیت‌ها و شرایط استفاده، مسئولیت‌های هر طرف و سایر جزئیات مربوط به اجاره خودروی باری، تعیین و تشریح می‌شود. به طور کلی در قرارداد اجاره خودروی باری، مستأجر مالک خودروی باری مورد نظر خود اعم از کامیون، وانت باری، نیسان و .. شده و می‌تواند از منافع آن استفاده کند.

ارکان قرارداد اجاره خودرو باری شامل چه مواردی است؟

از مهمترین ارکان قرارداد اجاره خودروی باری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

·        مشخصات طرفین قرارداد

·        مورد اجاره

·        مدت قرارداد

·        مبلغ قرارداد و نحوه پرداخت

·        تضمین انجام تعهدات

·        شرایط قرارداد

·        جریمه تأخیر

·        موارد فسخ قرارداد

·        فورس ماژور

·        حل و فصل اختلافات 

·        نسخ قرارداد

به طور کلی، ارکان قرارداد اجاره خودرو باری مانند سایر قراردادها باید شامل شرایطی باشند که به صورت دقیق و واضح مشخص کند هر یک از طرفین چه تعهداتی را در این قرارداد بر عهده دارد و چه شرایطی برای اجاره خودرو برای حمل بار باید رعایت شود.

در هنگام تنظیم قرارداد اجاره خودرو باری به چه نکاتی باید دقت کنیم؟

از نکات مهمی که در هنگام نوشتن قرارداد اجاره خودروی باری باید به آن توجه کرد، می توان موارد زیر را نام برد:

1. مسئولیت‌ها و تعهدات: مسئولیت‌ها و تعهدات هر طرف در قرارداد اجاره خودروی باری می‌بایست معین باشد. به عنوان مثال، مسئولیت‌های مستأجر در صورت وقوع خسارت به خودروی باری و مسئولیت‌های صاحب خودرو در صورت تأخیر در تحویل ماشین باری به مستأجر و ... .

2. موارد فسخ قرارداد: قرارداد اجاره خودرو در زمره عقود لازم اند؛ به این معنا که جز موارد مصرح {انواع خیارات قانونی} قابل فسخ یک طرفه نخواهد بود. به همین دلیل، طرفین قرارداد برای خود مواردی را جهت داشتن حق فسخ در نظر می‌گیرند تا دچار آسیب و خسارت نگردند.

3. شرایط تحویل خودرو: شرایط دقیق در خصوص تحویل وسیله نقلیه باری نیز لازم است معلوم باشد. به عنوان مثال، تاریخ و زمان و آدرس تحویل به چه نحو قرار است باشد.

4. بیمه: باید به بیمه خودرو و شرایط آن توجه شود و در قرارداد مشخص باشد که بیمه توسط صاحب خودرو تأمین می‌شود یا مستأجر .

تماس
گفتگو

پشتیبانی و مشاوره وکیل باشی

ما در کوتاه‌ترین زمان پاسخگوی شما هستیم

صبور باشید ...

افزودن فایل