;
1402/10/16 - 16:21

با نحوه تنظیم قرارداد مشارکت در ماشین سنگین آشنا شوید

در این مقاله قصد داریم به بررسی قرارداد شراکت در ماشین سنگین و نکات مهم آن بپردازیم:

در حوزه‌ی صنعت، ساختمان، حمل و نقل، ماشین‌ آلات سنگین به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین ابزارها برای انجام کارهای سخت و پرکاربرد مورد استفاده قرار می‌گیرند. با توجه به هزینه‌ی بالای خرید و نگهداری ماشین‌های سنگین، مشارکت در خرید و بهره‌برداری از این وسایل نقلیه، به‌عنوان یکی از راهکارهای مدیریتی مطرح شده است. در این راستا، تنظیم قرارداد مشارکت در ماشین سنگین به‌عنوان یکی از ابتدائی ترین و مهمترین اقدامات طرفین جهت داشتن شراکتی مطمئن، کاملاً ضروری و لازم است.

در این مقاله از وکیل باشی، قصد داریم به بررسی قرارداد مشارکت در ماشین آلات سنگین و همچنین نحوه نوشتن این توافق بپردازیم. با ما تا انتهای این مقاله همراه ما بمانید.

قرارداد مشارکت در ماشین سنگین چیست و بین چه کسانی منعقد می شود؟

"قرارداد مشارکت در ماشین‌‌‌های سنگین {Machinery Participation contract}  یک شکل از توافق است که برای همکاری در مورد خرید، مالکیت، مدیریت و بهره‌برداری از ماشین سنگین اعم اتوبوس، کامیون، ترانزیت و ...بین دو یا چند شخص {حقوقی یا حقیقی} منعقد می‌شود. در این قرارداد مواردی نظیر مشخصات طرفین، موضوع قرارداد، آورده طرفین، تعهدات، نحوه تقسیم سهم و منافع و همچنین سایر شرایط مورد توافق درج خواهد شد. این قرارداد یکی از مهم‌ترین انواع قراردادهای مشارکت بوده و نقش مهمی در کاهش اختلافات میان شرکا دارد."

همانطور که گفتیم، طرفین قرارداد مشارکت در ماشین‌های سنگین می‌توانند اشخاص حقیقی (مثلاً دو یا چند فرد) یا اشخاص حقوقی (مانند شرکت‌ها) باشند. قرارداد مشارکت در ماشین‌آلات سنگین ممکن است شامل جزئیات مختلفی مانند تعهدات طرفین در مورد سرمایه گذاری، تقسیم سود و هزینه‌ها، مدت زمان مشارکت، حقوق و تعهدات مالکیت و نگهداری ماشین سنگین باشد که مفصل درباره آن صحبت خواهیم کرد.

به طور کلی، طریقه تنظیم قراردادهای مشارکت به ویژه قرارداد شراکت در ماشین‌های سنگین، بسیار حساس بوده و نیازمند دانش و آگاهی حقوقی در این زمینه است؛ بنابراین به شما توصیه می‌کنیم با ثبت درخواست تنظیم قرارداد سفارشی، نگارش و بررسی قرارداد مورد نظر خود را به وکلای متخصص تیم وکیل‌باشی بسپارید.

تنظیم قرارداد سفارشی

در زمان تنظیم قرارداد مشارکت در ماشین سنگین چه نکاتی باید درج گردد؟

تهیه و تنظیم صحیح قرارداد مشارکت در ماشین سنگین، برای جلوگیری از بروز ناهنجاری‌ها در آینده بسیار مهم است و باید با دقت صورت گیرد. برخی از نکات مهمی که در زمان تنظیم قرارداد شراکت در ماشین سنگین باید در نظر گرفته شود عبارتند از:

مشخصات طرفین:

در این ماده، مشخصات و اطلاعات شرکا درج می‌شود. مواردی نظیر نام، نام خانوادگی، کد ملی، شماره تلفن و محل اقامت و ...

موضوع قرارداد:

توضیحات دقیق درباره ماشین سنگین در این بخش از قرارداد باید مشخص شود. به طور مثال، ماشین سنگین به چه منظور استفاده می‌شود و یا توضیحات دقیقی در مورد ویژگی‌ها، مدل و ساختار ماشین

تعهدات طرفین در قرارداد مشارکت در ماشین سنگین:

 تعهدات طرفین در قرارداد مذکور می‌بایست به دقت مشخص شود. اینکه هر شریک چه مقدار از سرمایه‌گذاری هزینه‌ها، نگهداری و تعمیرات و دیگر هزینه‌های مربوط به ماشین سنگین بیمه و مالیات را به عهده خواهد داشت.

تقسیم سود و زیان:

متن قرارداد باید شامل تفصیلاتی در مورد تقسیم سود و زیان بین شرکا باشد. این مورد شامل نحوه تقسیم سود حاصل از کاربرد ماشین، از جمله درآمد حاصل از استفاده از آن نیز می‌شود.

مدت قرارداد مشارکت در ماشین سنگین:

زمان مشارکت هر طرف در ماشین سنگین در متن قرارداد، قید می‌گردد. مانند تاریخ شروع و پایان قرارداد، مدت زمان بهره‌برداری از ماشین سنگین و تاریخ پایان مشارکت هر یک از طرفین.

شرایط پایان قرارداد شراکت در ماشین سنگین:

در قرارداد باید شرایط خاتمه آن به دقت تعیین شود، از جمله مواردی مانند فسخ توافق‌نامه، مدت اعتبار توافق‌نامه و شرایط فسخ آن. قرارداد مشارکت در ماشین‌های سنگین، عقدی لازم است. به این معنا که جز در موارد مصرح{انواع خیارات در قانون} قابل فسخ به صورت یک طرفه نخواهد بود؛ از این رو، شرکا این امکان را دارند که در ضمن قرارداد، مواردی را جهت داشتن حق فسخ برای خود درج کنند.

رعایت قوانین و مقررات:

 در قرارداد باید مشخص شود که هر طرف مشارکت کننده موظف است قوانین و مقررات مربوط به استفاده از ماشین سنگین و هرگونه فعالیت مربوط به آن را رعایت کند.

نحوه حل اختلافات:

در صورت بروز اختلافات بین شرکا، قرارداد باید نحوه حل اختلافات را به دقت تعیین کند. این شامل مواردی مانند تعیین داوری در قرارداد و یا ارجاع به مراجع قضایی می‌‎باشد.

فورس ماژور:

نحوه نوشتن قرارداد مشارکت در ماشین سنگین باید به گونه‌ای باشد که تکلیف تعهدات شرکا در صورت بروز وقایع پیش‌بینی نشده نظیر {سیل و آتش‌سوزی} را معین کند.

د رنهایت باید گفت که این قرارداد برای اطمینان از اینکه همه طرفین به دقت متعهد شده‌ و همه جزئیات مورد نیاز مشخص شده است، بسیار مهم می‌باشد. بهتر است قبل از امضای قرارداد، همه جزئیات آن به دقت بررسی شود و در صورت لزوم، از طریق مشاوره حقوقی آنلاین با وکلای متخصص، اطمینان کافی حاصل گردد.

 

درخواست مشاوره حقوقی آنلاین

تعهدات طرفین در قرارداد شراکت در ماشین سنگین شامل چه موارد است؟

در قرارداد مشارکت در ماشینهای سنگین معمولاً تعهدات زیر برای طرفین در نظر گرفته می‌شود:

1-    تعهدات مالی:

 هر شریک در خودروهای سنگین ممکن است به عنوان صاحب مالکیت خودرو یا به عنوان مشارکت کننده در هزینه‌های نگهداری و تعمیرات خودروها، مسئولیت پرداخت هزینه‌های مالیاتی و بیمه‌های مربوط به خودروهای سنگین را برعهده داشته باشد.

2-     تعهدات نگهداری و تعمیرات:

 هر یک از شرکا در خودروهای سنگین مسئولیت نگهداری و تعمیرات منظم ماشین را دارد. این شامل نگهداری از سیستم‌های مختلف ماشین سنگین مانند موتور، ترمز، گیربکس و سایر اجزای خودرو است.

3-     تعهدات بهره‌برداری:

هر شریک، مسئولیت بهره‌برداری مناسب از خودروهای سنگین را دارد. رعایت سرعت مجاز، رعایت قوانین رانندگی و توجه به شرایط جاده و محیط زیست از جمله این تعهدات خواهد بود.

4-    تعهدات اطلاع‌رسانی:

 هر یک از شرکا باید اطلاعات لازم در مورد وضعیت ماشین را به طرف دیگر ارائه دهد. اطلاعاتی مانند زمان تعمیرات، هزینه‌های پیش‌بینی‌شده برای تعمیرات و تغییرات، میزان سوخت مصرفی و هرگونه مشکل فنی یا عملکردی خودرو؛ در غیر این صورت مسئول جبران خسارات پیش آمده خواهد بود.

همچنین، در قرارداد مشارکت در ماشین‌های سنگین، باید مواردی مانند مسئولیت‌های قراردادی، تعهدات طرفین، تعهدات مالی و شرایط پایان به‌طور دقیق و شفاف تعریف شده و در قالب یک قرارداد قابل فهم و قابل اجرا قرار گیرند.

سخن پایانی:

همانطور که در این مقاله از وکیل‌باشی مطالعه نمودید، تلاش کردیم شما را با نحوه تنظیم قرارداد مشارکت در ماشین سنگین و تمام نکات مهم آن آشنا کنیم. در نهایت بهتر است یادآور شویم که می‌توانید با استفاده از سامانه پرسش و پاسخ حقوقی چراغ، سوالات و ابهات خود پیرامون این قرارداد را به طور رایگان، نزد وکلای متخصص مطرح کرده و پاسخ دریافت دارید.

 

 

بهناز صفاری_ کارشناس حقوقی وکیل‌باشی

title-bg

نظرات

پیام های کاربران را بخوانید

افزودن نظر

FAQ

پرسش های متداول

قرارداد مشارکت در ماشین سنگین چیست و بین چه کسانی منعقد می شود؟

"قرارداد مشارکت در ماشین‌‌‌های سنگین {Machinery Participation contract}  یک شکل از توافق است که برای همکاری در مورد خرید، مالکیت، مدیریت و بهره‌برداری از ماشین سنگین اعم اتوبوس، کامیون، ترانزیت و ...بین دو یا چند شخص {حقوقی یا حقیقی} منعقد می‌شود. در این قرارداد مواردی نظیر مشخصات طرفین، موضوع قرارداد، آورده طرفین، تعهدات، نحوه تقسیم سهم و منافع و همچنین سایر شرایط مورد توافق درج خواهد شد. این قرارداد یکی از مهم‌ترین انواع قراردادهای مشارکت بوده و نقش مهمی در کاهش اختلافات میان شرکا دارد."

ارکان قرارداد مشارکت در ماشین سنگین شامل چه مواردی است؟

از ارکان این قرارداد، می‌توان به این موارد اشاره نمود:

مشخصات طرفین

موضوع قرارداد

تعهدات طرفین در قرارداد مشارکت در ماشین سنگین

تقسیم سود و زیان

مدت قرارداد مشارکت در ماشین سنگین

شرایط پایان قرارداد شراکت در ماشین سنگین

رعایت قوانین و مقررات

نحوه حل اختلافات

فورس ماژور

تعهدات طرفین در قرارداد شراکت در ماشین سنگین شامل چه موارد است؟

از تعهدات شرکا در این قرارداد، می‌توان موارد زیر را نام برد:

1-    تعهدات مالی

2-     تعهدات نگهداری و تعمیرات

3-     تعهدات بهره‌برداری

4-    تعهدات اطلاع‌رسانی