;
1402/10/16 - 10:30

وظایف پیمانکار در قرارداد گودبرداری ساختمان

در این مقاله قصد داریم به بررسی وظایف پیمانکار در قرارداد گود برداری ساختمان بپردازیم:

گود برداری یا به عبارتی دیگر خاکبرداری، یکی از مهم‌ترین و ابتدایی‌ترین مراحل ساخت یک سازه است که انجام آن نیازمند مهارت و تخصص فراوان است. این همکاری چنانچه بدون وجود قرارداد رخ دهد، خسارات و پیامدهای جبران ناپذیری را به دنبال خود خواهد داشت. جالب است بدانید عمده مسئله ای که میان طرفین قرارداد مذکور چالش ایجاد می‌کند، اختلاف بر سر تعهدات پیمانکار در این قرارداد و حیطه وظایف اوست. به همین دلیل، در این نوشتار قصد داریم شما را با قرارداد خاک برداری ساختمان و وظایف پیمانکار در این قرارداد که نام دیگر آن قرارداد گود برداری ساختمان است، آشنا کنیم. با ما تا انتهای این مقاله همراه بمانید.

قرارداد گودبرداری ساختمان به چه معناست و بین چه افرادی منعقد می‌گردد؟

گودبرداری ساختمان یا همان خاکبرداری ساختمان، یکی از مراحل مقدماتی ساخت یک سازه و جزء مراحل سفت کاری ساختمان می‌باشد. خاکبرداری به عملیات پی کنی و آماده سازی زمین جهت بهره‌برداری و ساخت می‌گویند که می‌تواند اهداف متعددی داشته باشد؛ از جمله: تخریب یک سازه فرسوده، احداث کانال، مخازن زیرزمینی و پل ها و یا سوله و مواردی از این دست. قرارداد گودبرداری میان کارفرما و طرف مقابل او یعنی پیمانکار منعقد شده و به موجب این قرارداد، پیمانکار متعهد به انجام عملیات پی کندن و خاکبرداری، در مقابل دستمزد و مزایا خواهد شد. قرارداد گودبرداری ساختمان از جمله قراردادهایی است که نیازمند تجربه و دانش در این زمینه است و باید با دقت تدوین گردد. مجموعه وکیل‌باشی برای شما فرم قرارداد گودبرداری ساختمان که توسط وکلای متخصص در امور ساختمانی تنظیم شده را فراهم نموده و شما می‌توانید با دانلود فرم، از قراردادی استاندارد و تخصصی بهره مند شوید.

گودبرداری ساختمان به چند شکل صورت می‌گیرد؟

همانگونه که اشاره شد، عملیات خاکبرداری ساختمان به نوعی توسعه زمین شهری است که تاثیر مثبتی بر عمر مفید ساختمان خواهد گذاشت. گود برداری ساختمان به دو شکل عمده صورت می‌گیرد:

الف) گودبرداری حفاظت شده یا مهاربندی شده: این روش برای زمانی است که بعد از حفاری ساختمان نیاز به پایدارسازی می‌باشد.

ب)گودبرداری حفاظت نشده یا مهاربندی نشده:این روش برای زمانی به کار می‌رود که به علل متعدد از قبیل جنس خاک، عدم وجود سربار بر گود، گودبرداری کم عمق نیاز به پایدارسازی گود وجود ندارد. 

 تنظیم قرارداد گودبرداری ساختمان امری حساس بوده و نیازمند دانش و تخصص پیرامون این مسئله است؛ بنابراین، به شما چه به عنوان کارفرما و چه به عنوان پیمانکار، پیشنهاد می‌کنیم قبل از هرگونه اقدامی، با ثبت درخواست مشاوره حقوقی از راهنمایی های وکیل متخصص در این زمینه بهره مند شوید.

 

مشاوره حقوقی

وظایف طرفین قرارداد پیمانکاری خاکبرداری چیست؟

با امضای هر قراردادی طرفین، مفاد و متن قرارداد را می‌پذیرند و به آن متعهد می‌شوند؛ قرارداد گودبرداری ساختمان نیز از این قاعده مستثنی نیست و متعاملین در پیمانکاری خاکبرداری ساختمان نیز دارای وظایف و تعهداتی هستند.

  • وظایف و تعهدات پیمانکار: 

در قرارداد پیمانکاری خاکبرداری، وظایف و تعهدات بسیار زیادی بر عهده پیمانکار قرار می‌گیرد. از تعهدات پیمانکار در قرارداد پیمانکاری، می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  1. پیمانکار موظف است تجهیزات و ماشین آلات پروژه را تأمین نماید.

  2. پیمانکار می‌بایست در صورت تعدی و تفریط و یا وارد آسیب به ملک دیگران، خسارت زیان دیده را جبران کند.

  3. دریافت مجوزهای لازم از شهرداری بر عهده پیمانکار می‌باشد.

  4. پیمانکار موظف است به میزان عنوان شده در قرارداد، اقدام به استخراج خاک کند.

  5. پیمانکار گودبرداری، نمی‌تواند قرارداد خود را به دیگری انتقال دهد.

  6. پیمانکار می‌بایست کلیه نیروی انسانی مورد نیاز جهت انجام پروژه را تأمین نماید.

  7. پیمانکار باید در کلیه مراحل انجام پروژه، در محل انجام فعالیت حضور داشته باشد.

  8. پیمانکار متعهد است کلیه نکات ایمنی و دستورالعمل‌های لازم را رعایت کند.

  9. پیمانکار ملزم است فرایند پروژه را مطابق برنامه زمانی تعیین شده اجرا کند.

حال که با وظایف پیمانکار در قرارداد گودبرداری ساختمان آشنا شدیم، بهتر است به بحث و بررسی پیرامون تعهدات و وظایف کارفرما در این قرارداد نیز بپردازیم.

  • وظایف و تعهدات کارفرما:

در این بخش مقاله تلاشمان بر این است که به بررسی وظایف و تعهدات کارفرما در قرارداد گودبرداری ساختمان به صورت پیمانکاری بپردازیم:

  1. کارفرما موظف است هرگونه حق ایاب و ذهاب، غذا و اسکان کارکنان را تأمین کند.

  2. کارفرما بایستی پروژه ساختمانی خود و کارکنانش را بیمه حوادث کند.

  3. وظیفه تأمین آب شرب یا برق یا سایر امکانات مورد نیاز برای انجام پروژه و فعالیت را فراهم نماید.

  4. کارفرما نمی‌تواند مخارجی که برای انجام پروژه انجام داده را از پیمانکار مطالبه کند.

  5. کارفرما می‌بایست اسناد و مدارک مورد نیاز جهت گودبرداری نظیر: نقشه، جداول، مدارک و مشخصات فنی ساختمان را در اختیار پیمانکار بگذارد.

موارد گفته شده، بخشی از اموری است که پیمانکار کارفرما در قرارداد گودبرداری به انجام آنها ملزم هستند؛ البته مطابق اصل حاکمیت اراده، طرفین معامله یا قرارداد می‌توانند هر شرطی که مورد نظرشان است، چنانچه خلاف شرع و قوانین آمره (قوانینی که نمی‌توان برخلاف آنها توافق کرد) نباشد را در متن قرارداد قید کنند و به آن ملزم شوند؛ بنابراین متعاملین این امکان را دارند که شرط مورد نظر خود را در قرارداد خود تصریح کنند.

موارد ضروری در قرارداد گودبرداری ساختمان چیست؟

درمتن قرارداد گودبرداری ساختمان مواردی وجود دارد که می‌بایست تصریح شود. مواردی نظیر:

  • مشخصات طرفین

  • مبلغ قرارداد و نحوه پرداخت آن

  • مدت قرارداد

  • تعهدات کارفرما

  • تعهدات پیمانکار

  • اسناد و مدارک قرارداد

  • موارد فسخ قرارداد

  • تضمین 

  • سایر شرایط

  • تعداد نسخه‌های قرارداد

  • امضای طرفین

هر کدام از این موارد گفته شده، دارای توضیحات مفصلی است که در سابقاً در مقاله نحوه تنظیم قرارداد پیمانکاری به آن پرداخته شده است.

سخن پایانی

در این مقاله تلاش کردیم شما را با وظایف پیمانکار در قرارداد پیمانکاری ساختمان و نکات مهم آن آشنا کنیم. در نهایت باید گفت تعیین حیطه دقیق و گسترده وظایف و تعهدات پیمانکار در این قرارداد به قدری ضروری است که کوچکترین اشتباه در جزئیات می‌تواند منجر به خسارات هنگفتی شود؛ بنابراین به شما توصیه می‌کنیم تنظیم قرارداد خود را به وکلای متخصص وکیل‌باشی بسپارید.

 

بهناز صفاری_ کارشناس حقوقی وکیل‌باشی

title-bg

نظرات

پیام های کاربران را بخوانید

افزودن نظر

FAQ

پرسش های متداول

وظایف کارفرما در قراردادهای پیمانکاری گودبرداری چه می‌باشد؟

 کارفرما که یکی از طرفین قراردادهای پیمانکاری است الزامات و وظایفی دارد؛ از جمله این وظایف می توان به موارد زیر اشاره نمود:

1. کارفرما موظف است هرگونه حق ایاب و ذهاب، غذا و اسکان کارکنان را تأمین کند.

2. کارفرما بایستی پروژه ساختمانی خود و کارکنانش را بیمه حوادث کند.

3. وظیفه تأمین آب شرب یا برق یا سایر امکانات مورد نیاز برای انجام پروژه و فعالیت را فراهم نماید.

4.کارفرما نمی‌تواند مخارجی که برای انجام پروژه انجام داده را از پیمانکار مطالبه کند.

قرارداد گودبرداری به صورت پیمانکاری درصدی چه مزایا و معایبی دارد؟

 مدیریت پیمان به صورت درصدی به مانند ایر قراردادهای مدیریت پیمان، دارای مزایا و معایبی است؛ از مزایای قرارداد پیمانکاری ساختمان به صورت درصد می‌توان گفت: انتخاب مواد و مصالح مصرفی در ساختمان به عهده پیمانکار است و با اینکه معرفی پیمانکاران جزء به عهده پیمانکار است اما در نهایت این کارفرما است که آنان را انتخاب می‌کند. از طرفی دیگر، به دلیل درگیری کارفرما در مسائل مالی پروژه، امکان درگیری و اختلاف بین وی و مدیر پیمان افزایش می‌یابد و همینطور باید این نکته را در نظر داشت که کارفرما ممکن است کنترلی بر بودجه و میزان هزینه مصرفی پروژه نداشته باشد.

مسئولیت بیمه در قرارداد گودبرداری پیمانکاری بر عهده چه کسی است؟

ماده ۳۸ قانون تامین اجتماعی بیان می دارد: مواردى که انجام کار به طور مقاطعه به اشخاص حقیقى یا حقوقى واگذار میشود کار فرما باید در قراردادى که منعقد مى کند مقاطعه کار را متقاعد نماید که کارکنان خود و همچنین کارکنان مقاطعه کاران فرعى را نزد سازمان بیمه نماید و کل حق بیمه را به ترتیب مقرر در ماده ۲۸ این قانون بپردازد. پرداخت پنج درصد بهاى کل کار مقاطعه کار از طرف کارفرما موکول به ارایه مفاصا حساب ازطرف سازمان خواهد بود. در مورد مقاطعه کارانى که صورت مزد و حق بیمه کارکنان خود در موعد مقرر به سازمان تسلیم و  پرداخت مى کنند. معادل حق بیمه پرداختی بنا به درخواست سازمان از مبلغ مذکور آزاد خواهد شد.