;
1402/10/16 - 10:03

نحوه تنظیم قرارداد طراحی سایت

در این مقاله قصد داریم به بررسی قرارداد طراحی سایت و مهمترین نکات آن بپردازیم:

 این روزها کمتر می توانیم شرکتی را پیدا کنیم که در پی این نباشد که محصولات، کالاها و خدمات خود را با استفاده از داشتن سایت به کاربران خود ارائه کند؛ بنابراین طراحی سایت با استقبال چشمگیری، به ویژه از طرف صاحبین کسب و کار روبه رو شده است. بهتر است بدانید عدم وجود قرارداد استاندارد و دقیق میان کارفرما و پیمانکار (طراح) سبب ورود خسارات و آسیبهای زیادی خواهد شد. زیان های هنگفتی که فقط با وجود تدوین و نگارش قرارداد صحیح، به راحتی ممکن بود از وقوعشان جلوگیری نمود. از این رو در این مقاله وکیل‌باشی قصد داریم تمام نکاتی که می‌تواند به شما در تنظیم قرارداد طراحی سایت کمک کند را بیان داریم.

ضرورت وجود قرارداد طراحی سایت و اپلیکیشن:

می توان گفت که این روزها نیاز شرکت ها هر روز و هر روز به به بستر های روی وب که نام تخصصی شان سایت است، بیشتر و بیشتر می شود و عملاً باید اذعان داشت که بدون وجود این بسترها، این شرکت ها و کسب وکارها هم قادر نخواهند بود تا موجودیت خود را حفظ کنند. کسب و کارها میتوانند با استفاده از سایت ها، محصولات و کالا ها و خدمات خود را برای کاربران و طرفداران خود، در معرض نمایش قرار دهند. از این رو این نکته ی مهم نیز به میان می آید که شکل نمایش و ارائه ی این گونه از خدمات به کاربران و مشتریان این شرکت ها چگونه باشد. این گسترش نیاز در این زمینه سبب شده است که تنظیم قرارداد طراحی سایت ، به یکی از نیازهای رایج در دنیای مجازی بدل شود. دلیل آن را در ادامه توضیح خواهیم داد:

قرارداد طراحی سایت چیست؟

قرارداد طراحی سایت (web design) مابین طراح وب و کارفرما منعقد میگردد و بر اساس آن طرفین ملزم به انجام تعهداتی میشوند که در قرارداد قید شده است. قرارداد طراحی سایت به دسته بندی های متعدد نظیر قرارداد طراحی سایت وردپرسی، قرارداد طراحی سایت خبری، قرارداد سایت فروشگاهی و قرارداد سایت شرکتی همچنین قرارداد طراحی سایت خدمات و ... تقسیم میگردد. در متن قرارداد طراحی وب سایت که ممکن است سایت شخصی نیز باشد، میبایست علاوه بر مشخصات طرفین، مبلغ قرارداد و نحوه پرداخت آن، زمان تحویل پروژه و همچنین سایر شرایط و تعهدات طراح و مشتری به طور دقیق ثبت شود تا از ایجاد اختلافات احتمالی آینده جلوگیری شود؛ از این رو مجموعه وکیل‌باشی برای شما فرم قرارداد پیمانکاری طراحی سایت را آماده کرده است تا بتوانید به راحتی نسخه های wordوpdf قرارداد را دانلودکرده و ان را مورد استفاده قرار دهید. 

قرارداد طراحی سایت

چرا باید قرارداد طراحی سایت تنظیم کنیم؟ ضرورت تنظیم قرارداد طراحی سایت در چیست؟

همانطور که میدانید فقدان یک قرارداد کامل و دقیق، میتواند منشا بسیاری از اختلافات ایجاد شده بین طرفین شود؛ به همین دلیل بهتر است از عقد قرارداد و چالش‌های آن مطلع باشید تا بتوانید قراردادی استاندارد را تدوین کنید. وجود یک قرارداد طراحی وب سایت استاندارد که ممکن است wordpress نیز باشد، با روشن ساختن عملکرد طرفین به پیشبرد راحت امور کمک وافری خواهد کرد؛ همچنین یک قراردادی که به صورت فنی تنظیم شده باشد، میتواند از مسائلی که ممکن است در آینده در حین همکاری طراح و کارفرما به وجود آید به راحتی پیشگیری کند؛ مسائلی نظیر اختلافاتی که در مدت زمان تحویل پروژه، مبلغ قرارداد، مالکیت معنوی سایت، چگونگی اعمال اصلاحاتی که میبایست در سایت صورت گیرد و مواردی از این دست، ممکن است ایجاد شود.

نکات مهم در تنظیم پیش نویس قرارداد طراحی سایت:

یکی از مهم ترین موارد قانونی در تنظیم قرارداد طراحی سایت که حتما باید به آن توجه کنید و از سوی هر دو طرف قرارداد باید مورد توجه قرار بگیرد این است که باید به هنگام تنظیم قرارداد طراحی وب سایت، نیازهای هر دو طرف یعنی کارفرما یا همان سفارش دهنده ی کار، و طراح سایت که در اینجا در نقش مجری یا همان پیمانکار ایفای نقش می کند، مشخص شود. ضمناً تعیین مبلغ کار به صورت کلی و شیوه ی پرداخت این هزینه ها باید در هنگام تنظیم قرارداد طراحی سایت مد نظر قرار بگیرد و نکته های مربوط به آن ها کاملا رعایت شود، در اینجاست که اهمیت پیش‌نویس و بازنگری قرارداد خود را نشان می‌دهد؛ زیرا با تهیه پیش نویس قرارداد، شما می‌توانید قرارداد خود به وسیله وکیل متخصص قراردادها مورد بازنگری قرار دهید. 

لازم به ذکر است که تنظیم قرارداد طراحی سایت امری حساس است و نگارش قرارداد باید توسط وکلای متخصص صورت پذیرد؛ به همین منظور ، برای پیشبرد بهتر همکاری خود به عنوان کارفرما یا طراح، به شما توصیه می‌کنیم با ثبت درخواست مشاوره آنلاین، از راهنمایی و مشورت وکلای متخصص در این زمینه بهره مند شوید

 

مشاوره حقوقی.

نحوه انعقاد قرارداد طراحی وب سایت:

همان طور که پیش از این هم اشاره کرده ایم، بهترین راه برای این که یک صاحب کسب و کار و یا یک کارفرما در هر زمینه ای که هست، رونق تازه ای به امور و فعالیت های کاری خود بدهد، این است که خدمات خودش را در فضای مخصوص فروش خود، به موازات ذائقه و ذوق و قریحه ی مشتریان خود، به پیش ببرد و آن ها را علت و معلول یک دیگر بداند. در کنار طراحی سایت، برنامه نویسی نیز از جمله اموری است که ارتباط تنگاتنگی با طراحی وب سایت و اپلیکیشن دارد و پایه و اساس آن محسوب میگردد؛ به همین دلیل لزوم وجود قرارداد برنامه نویسی نیز، با افزایش چشمگیری روبه روست.

 برای این که بتوان در زمینه ی تنظیم قرارداد طراحی سایت ، با موفقیت عمل کرد و نگران کاستی های موجود در آن نبود، در ابتدا لازم است که ، علاوه بر موارد بالا، به چند نکته ی تخصصی در این زمینه دقت لازم را مبذول داشت و آن ها را مد نظر قرارداد.

ذکر جزئیات موضوع قرارداد طراحی سایت:

پیش از هر چیزی باید طرفین قرارداد تصور و درک روشنی از آن چه که از دیگری می خواهند ، در ذهن خود داشته باشند. اما یکی از عواملی که می‌تواند به این درک بیشتر کمک کند و طرفین را به سمت و سویی دلخواه سوق دهد این است که کارفرما کلیتی از آن چه در شرکت یا کسب و کار او می گذرد را در اختیار طراح سایت  قرار دهد؛ به طور مثال بیان دارد که موضوع قرارداد طراحی سایت، یک سایت وردپرس است یا سایت برای منظور فروش کالا و یا ارائه خدمات قرارداد استفاده گردد. این اطلاعات می تواند از طریق برخی از تصاویر یا طراحی های مخصوص که از قبل تهیه شده است، در اختیار طرف مقابل قرار بگیرد.

حفظ اسرار کارفرما از سوی طراح سایت:

ما نکته ای که در این جا از اهمیت زیادی برخوردار است این است که با توجه به رقابتی بودن فضای کسب و کار و وجود رقیبانی و کد نویسانی که حضورشان در بازار طبیعی است، کارفرما حتماً باید از طراحی سایت که در این قرارداد به عنوان پیمانکار شناخته می‌شود، بخواهد که این مطالب را به عنوان اسرار خود در نظر بگیرد و در حفظ آن ها تلاش کند؛ به همین منظور می تواند از قرارداد حفظ محرمانگی با طراح وب استفاده نماید، با وجود قرارداد مزبور کارفرما این امکان را دارد که در صورت عدم رعایت محرمانگی و افشای اسرار کارفرما، ضمانت اجرایی مشخص شده را بر او اعمال کند.

نکات مهم در تنظیم قرارداد طراحی سایت:

نکته دیگری ذکر آن که پیش از تنظیم قرارداد طراحی سایت ضروری به نظر می رسد این است که کارفرما باید ریز نکات را درباره ی ویژگی های فنی و ظاهری سایتی که مد نظر دارند، بیان کند تا پیمانکار تصور روشن تری از کار در ذهن خود داشته باشد. این نکته ها می تواند مواردی از قبیل قالب و باشد که بیان تمامی نکته های ضروری و مخصوص به آن، در بخشی کاملاً جدا در قرارداد طراحی سایت ضروری به نظر می رسد.

نحوه تنظیم قرارداد طراحی سایت

روشن بودن خدمات پشتیبانی سایت و نحوه اعمال تغییرات:

گاهی این نیاز پیش می آید که کارفرما شخصاً با توجه به نیازها و ضرورت های کاری خودش، در اثنای انجام امور مربوط به طراحی سایت، تغییراتی را در آن اعمال کند. در این صورت باید حتماً پیش بینی های لازم را انجام داد و شرط و شروط لازم را در این باره در قرارداد طراحی سایت خود اعمال کنید؛ بعضاً دیده شده به دلیل اهمیت خاص و ویژه پشتیبانی سایت، افراد به دنبال پشتیبان برای سایت خود هستند و برای استحکام روابط خود، قرارداد پشتیبانی سایت تنظیم می‌کنند. به بیان نکته ها و جزییات مربوط به این مورد. همچنین باید تمامی نکته های مربوط به هزینه های مربوط به این اعمال نیز در آن ذکر شود. در این مورد حتماً باید توضیحات ضروری را درباره ی این که کارفرما، تا چه میزانی مجاز است که تغییرات لازم را در این مواقع اعمال کند باید ذکر شود. آخرین نکته ی ضروری در این باره این است که کارفرما تا چه مدت بعد از آن که پروژه ی طراحی سایت را تحویل گرفت، حق دارد که خواهان اعمال تغییرات مد نظرش را در سایت مد نظر باشد.

نکته های ضروری درباره ی پشتیبانی از سایت در تنظیم قرارداد طراحی وب سایت:

با توجه به این که روز به روز صاحبان کسب و کار از قابلیت های دیجیتال استفاده های بیشتری می کنند و غالب مردم نیز میزان استفاده ی خود و رفع نیازهای خود را از طریق وب سایت ها برطرف می کنند، می توان گفت که نقش پشتیبانی سایت ها نقشی انکار ناپذیر دارد و اگر یک سایت از پشتیبانی مناسبی برخوردار باشد، عده ی بیشتری از مردم به استفاده از سایت مد نظر روی می آورند و نسبت به آن ترغیب بیشتری پیدا می کنند.

این امر منجر به این شده است که صاحبان کسب و کار و شرکت های کوچک و بزرگی که امور اقتصادی خود را از طریق وب سایت ها سازماندهی می‌کنند، به پشتیبانی سایت احتیاج بیشتری پیدا کنند و تمایل زیادی به این داشته باشند و از این رو می توان گفت که احتیاج آن ها به طراح سایت به این منظور افزایش پیدا می کند.

باید توجه داشته باشید که اگر قصد درخواست پشتیبانی سایت از یک طراح را دارید، لازم است که به موارد بسیار زیادی توجه و دقت کافی و لازم داشته باشید. اگر بخواهیم به چند مورد از این موارد اشاره کنیم ، باید نامی از این موارد ببریم:

  • به روز بودن و تازگی محتوایی که درون سایت
  • برخورداری سایت از امنیت بسیار بالا و مطلوب در برابر هکرها
  • برخورداری سایت از توانایی برای ذخیره کردن اطلاعاتی که از گذشته بر روی آن قرار گرفته است
  • برخورداری از قابلیت برقراری ارتباطی صحیح ، مطلوب و کاملاً راحت برای کارفرما و طراح سایت که از وب سایت مد نظر پشتیبانی به عمل می آورد
  • برخورداری سایت از قابلیت مناسب برای تحلیل مناسب اطلاعات و

در این جا کاملاً ضروری است این نکته را ذکر کنیم که وقتی که قرار است به تنظیم قرارداد طراحی سایت وردپرس بپردازید ، باید حتماً به این نکته تصریح کنید که مسئول پشتیبانی سایت دقیقا چه کسی است و قرار است که تا چه مدت این وظیفه را برای انجام پشتیبانی از سایت مد نظرتان انجام دهد.

مدت زمان پشتیبانی از سایت توسط طراح سایت یا پیمانکار:

اگر بخواهیم از نرم بازار صحبت کنیم و بر اساس آن تصمیم گیری کنیم باید بدانیم که معمولا بعد از این که یک طراح سایت ، کار طراحی را انجام داد و آن را به پایان رساند، برای مدت معینی که در قرارداد نسبت به آن تصریح شده است، این وظیفه را به عهده می گیرد و از سایت کارفرما پشتیبانی به عمل می آورد.

البته گاهی اوقات نیز در ضمن تنظیم قرارداد طراحی وب، در این رابطه این گونه تصمیم گیری می شود که طراح سایت موظف است تا زمانی که سایت مد نظر به نتیجه ی دلخواه دست پیدا کند، به پشتیبانی از آن ادامه دهد و کار را به پیش ببرد. البته لازم و ضروری است که هر کدام از این موارد را که مد نظر شما قرار دارد ، حتما در قرارداد خود ذکر کنید و نسبت به آن ها جزییات لازم را مطرح نمایید.

سخن نهایی:

همانگونه که مطالعه نمودید، در این نوشتار تعریف قرارداد طراحی سایت، نکات مهم تنظیم قرارداد طراحی سایت و همچنین ارکانی که در قرارداد طراحی وب سایت باید رعایت گردد، را بیان کردیم.

title-bg

نظرات

پیام های کاربران را بخوانید

افزودن نظر
avatar

وکیل یعقوبی

با سلام آیا قرارداد برنامه نویسی و طراحی سایت یکیه؟

 

پاسخ وکیل باشی: با سلام ممنون از پیام شما.خیر اگر اطلاعات دقیقی در مورد تهیه قراردادتون ندارید می‌تونید از وکلای ما مشاوره حقوقی دریافت کنید

right-arrow left-arrow

FAQ

پرسش های متداول

اگر در شرایط قطعی اینترنت تحویل پروژه به تاخیر بی‍‌‌افتد چه اتفاقی در قرارداد رخ می‌دهد؟

در قرارداد، بندی به نام فورس ماژور پیش بینی می‌کنند که یک واژه فرانسوی است و با استناد به آن می‌توان از پرداخت از پرداخت جریمه یا خسارت، قانوناً امتناع نمود. فورس ماژور به معنای وقوع شرایطی خارج از اراده و اختیار طرفین است که سبب می شود، طرفین برای عدم انجام تعهدشان، نیاز به پرداخت خسارت نشوند. قطعی اینترنت نیز اگر در متن قرارداد طراحی سایت جز شرایط فورس ماژور ذکر شده باشد، انجام پروژه به تأخیر خواهد افتاد.

مهم ترین ارکان و بندها در قرارداد طراحی وب سایت شامل چه مواردی است؟

این قرارداد از 11 ماده اساسی تشکیل‌ شده که شامل موارد زیر می‌باشد:

ماده اول: مشخصات طرفین قرارداد

ماده دوم: موضوع قرارداد

ماده سوم: مدت قرارداد

ماده چهارم: مبلغ قرارداد و نحوه پرداخت

ماده پنجم: تعهدات پیمانکار

ماده ششم: تعهدات کارفرما

ماده هفتم: شروط قرارداد

ماده هشتم: فسخ قرارداد

ماده نهم: حل اختلاف

ماده دهم: فورس ماژور

ماده یازدهم: تضمین قرارداد (وجه التزام)

مرجع حل اختلاف در قرارداد طراحی وب سایت چگونه تعیین می شود؟

تعیین مرجع حل اختلاف برای این هدف است که رسیدگی به مشکلات و چالشها در سریعترین فرصت ممکن، رخ دهد. بسیاری از طراحان و کارفرمایان ممکن است شرط داوری را در متن قرارداد خود ذکر کنند. در این صورت اگر میان طرفین اختلافی رخ دهد، دعوا به داور ارجاع خواهد شد و داور در خصوص این مورد رأی صادر خواهد کرد.

طراح سایت عموماً چه تعهداتی را مورد پذیرش قرار می دهد؟

از وظایف و الزامات پیمانکار (طراح سایت) در این قرارداد، می توان موارد زیر را بیان داشت:

1- ارائه یک پروپوزال در مورد امکانات ، ویژگی‌های سایت و خدماتی که ارائه می‌شوند.

2-طراحی اولیه و نشان دادن آن به مشتری، تغییر طراحی در صورت درخواست کارفرما.

4- بارگذاری سایت روی هاست یا سرور و کانفیگ اولیه.

تماس
گفتگو

پشتیبانی و مشاوره وکیل باشی

ما در کوتاه‌ترین زمان پاسخگوی شما هستیم

صبور باشید ...

افزودن فایل