;
1402/10/16 - 10:03

نکات حقوقی و ضروری درباره‌ی بیمه خودرو

نکات حقوقی بیمه خودرو دارای ریزه‌ کاری های قابل توجهی است که باید درباره‌ی آن ها اطلاعات کافی به دست بیاورید:

 حوادث رانندگی نظیر تصادفات رانندگی، این روزها بسیار زیاد اتفاق می افتد و از این رو افراد دریافته اند که برخوردار بودن از مزایای بیمه ی خودرو یکی از مسایل بسیار مهم و حیاتی برای کسانی است که دارای خودرو هستند؛ از طرف دیگر، نکات حقوقی بیمه خودرو بسیار چالش برانگیز شده است و دریافت اطلاعات در خصوص آن از ضروریات مرتبط با این موضوع می باشد؛ از این رو در این مقاله وکیل‌باشی قصد داریم به بیان تمام نکات مهم در بیمه خودرو بپردازیم که دانستن آن برای هر فردی که صاحب اتومبیل است، ضروری می باشد. با ما تا انتهای این مطلب همراه بمانید.

بیمه خودرو چیست؟

شاید این سخن، تا حدود بسیار زیادی صحت داشته باشد که هر دارنده ی اتومبیل و ماشینی دست کم در طول دوران رانندگی اش، با یک مورد حادثه ی بد مواجه شده است. این موضوع سبب می شود که افراد متحمل هزینه های بسیار زیادی شوند و مبالغ زیادی را صرف تعمیر ماشین نمایند و از طرف دیگر، هزینه های سرسام آوری را برای بهبود خودرو خویش بپردازند. همین هزینه های غیر قابل تحمل و خسارت های سنگینی که افراد آن را به دوش می کشند، سبب شده است که صاحبان خودرو ها به دنبال این باشند که وسیله ی نقلیه شان را بیمه کنند و با پرداخت حق بیمه ی مد نظر، و رعایت نکات حقوقی مربوط به آن، به این مهم دست پیدا کنند.

از این رو، انواع بیمه خودرو، مانند بیمه ی بدنه و بیمه ی شخص ثالث برای بیمه کردن بدنه ی خودرو و همچنین بیمه کردن کسانی که به هر نحوی، از حادثه ی مربوط به خودروی بیمه شده ، دچار خسارت های جانی و مالی می شوند، تحت پوشش بیمه گذار قرار می گیرند؛ بنابراین بیمه اتومبیل، تمامی خسارت هایی را که در اثر حادثه های مختلف، با اتومبیل بیمه شده ، ایجاد می شود، در بر می گیرد و آن ها را تحت پوشش خود قرار می دهد.

انواع بیمه خودرو کدام اند؟

بیمه ماشین به چندین نوع تقسیم می‌گردد که هر کدام از این انواع، برای شرایط خاصی در نظر گرفته شده اند. از انواع بیمه اتومبیل می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

·  بیمه شخص ثالث اتومبیل:

مهمترین نوع بیمه اتومبیل، بیمه شخص ثالث است. همانگونه که بیان شد، بیمه شخص ثالث خودرو چندین سال است که به صورت اجباری درآمده و تمامی صاحبان خودرو، موظف هستند ماشین خود را تحت پوشش بیمه شخص ثالث درآورند. این بیمه برای جبران ضرر و آسیبی است که به شخص ثالث در حین رانندگی وارد می‌شود.

·  بیمه بدنه خودرو:

یکی دیگر از انواع بیمه خودرو که بسیار اهمیت ویژه ای دارد؛ بیمه بدنه ماشین است. در صورتی که اتومبیل شما دارای بیمه بدنه باشد، در صورتی که به ماشین شما آسیبی وارد شود یا به سرقت برود، بیمه مسئول پرداخت خسارت به شما خواهد شد.

·  بیمه حوادث رانندگی وسیله نقلیه:

یکی دیگر از انواع بیمه خودرو، بیمه حوادث است. در صورتی که تحت پوشش این انواع بیمه باشید، چنانچه در حین رانندگی، خسارت جانی به شما وارد گردد، بیمه مسئول جبران خسارت خواهد بود. در اینجا تفاوتی نمی‌کند که شما راننده مقصر بوده اید یا خیر.

در نهایت باید بیان کرد،  بیمه خودرو در هر کدام از انواع و تقسیم بندی هایش، به ضرورتی مهم تبدیل شده و بهتر است رانندگان و مالکین اتومبیل، جهت جلوگیری از ورود خسارت و آسیب به خود، شخص ثالث و همچنین بدنه اتومبیل،  وسیله نقلیه خود را اعم از خودرو و موتورسیکلت را تحت پوشش بیمه درآورند.

 

مشاوره حقوقی آنلاین

نکات حقوقی بیمه شخص ثالث خودرو:

همان طور که اشاره کردیم دانستن نکات بیمه خودرو نقش مهمی در افزایش آگاهی و اطلاعات ما از بیمه دارد، به همین دلیل شما می‌توانید برای افزایش اطلاعات خود پیرامون این موضوع، به آموزش تصویری دعاوی بیمه مراجعه نمایید. یکی از مهم ترین نکات حقوقی مربوط به بیمه، بیمه شخص ثالث خودرو است که باید مورد بررسی قرار بگیرد. بیمه ی شخص ثالث به عنوان مسئولیت مدنی در نظر می گیرد. این به آن معنی است که دارندگان این نوع بیمه و رانندگانی که خودروی آن ها بیمه شده است، وظیفه دارند که این نوع بیمه را برای آن دسته از اشخاص ثالث که در میان جامعه با آن ها به نحوی ارتباط دارند، دریافت کنند. اگر بخواهیم بیشتر توضیح دهیم باید به این نکته اشاره کنیم که بیمه شخص سوم (ثالث) می تواند جبران کننده دو نوع خسارت باشد. خسارت های مالی که به خاطر ایجاد حادثه، به یک شخص ثالث ضرر مالی وارد کرده است. خسارت هایی که برای این دسته به وقوع می پیوندد، می تواند به خاطر تصادف، آتش سوزی ، انفجار وسیله ی نقلیه، سقوط، و باشد. همین طور، اگر خسارتی که به شخص ثالث وارد شده باشد، به خاطر محموله هایی باشد که در وسیله ی نقلیه ی بیمه شده وجود داشته است، بیمه ی شخص ثالث آن ها را پرداخت خواهد کرد.

نوع دوم از انواع بیمه شخص ثالث، به آن دسته از خسارت های جانی اطلاق می شود که به خاطر زیان های وارد شده به شخص ثالث از طریق اتفاقات ذکر شده به او پرداخت می شود. این خسارت ها و زیان های جانی ممکن است به فوت یا قطع عضو شخص منجر شده باشد و یا او را ملزم به انجام جراحی های سنگین نماید و هزینه های زیادی را نیز برای او به وجود آورده باشد. در این صورت نیز بیمه ی شخص ثالث، شخص را تحت پوشش خود قرار می دهد و خسارت های او را در این زمینه ها به او پرداخت کرد.

نحوه و روش استعلام بیمه خودرو:

برای استعلام بیمه اتومبیل خود میتوانید از طریق یکی از روشهای زیر اقدام نمایید:

  • استعلام بیمه شخص ثالث با کد یکتا
  • استعلام از بیمه مرکزی با شماره یکتا یا کد ملی
  • استعلام اصالت بیمه شخص ثالث از بیمه مرکزی (سامانه سنهاب)
  • استعلام بیمه شخص ثالث

جهت استعلام بیمه ماشین خود از طریق سامانه سنهاب میتوانید وارد سایت بیمه مرکزی شده و گزینه سامانه استعلام بینمه نامه وسایل نقلیه موتوری را انتخاب کنید و از طریق شماره یکتا و همچنین کد vin از اصالت بیمه نامه مطمئن شوید.

نحوه انتقال بیمه خودرو:

سوالی که ممکن است به ذهن شما خطور کرده باشد، این است که آیا می‌توان بیمه خودرو را به دیگری نظیر مالک جدید خودرو منتقل کرد؟ در پاسخ به این سوال باید اذعان داشت که نحوه و مراحل انتقال بیمه خودرو، با توجه به نوع بیمه ماشین متفاوت است. طریقه انتقال بیمه خودرو به دیگری به شرح زیر است:

1.    انتقال بیمه شخص ثالث خودرو:

درمورد انتقال بیمه شخص ثالث به دیگری باید گفت، فقط می‌توان تخفیف بیمه خودرو را به بستگان درجه یک منتقل کرد یا اینکه انتقال تخفیف بیمه ماشین، به ماشین دیگر همان راننده باشد.

2.   انتقال  بیمه بدنه خودرو و حوادث خودرو:

در صورتی که قصد داشته باشید، شرکت بیمه کننده را تغییر دهید و یا اینکه اتومبیل دیگری خریده اید و می‌خواهید تخفیف بیمه ماشین را به آن خودرو منتقل کنید، می‌توانید اقدام به انتقال بیمه بدنه و حوادث خودرو کنید. 

سخن نهایی:

در این مطلب با بیمه خودرو و انواع آن آشنا شدیم. در نهایت باید بگوییم اگر به دنبال این هستید که برای یک داشتن بیمه بی ایراد و کامل و جامع قدم بردارید، پیشنهاد میکنیم که حتماً سری به سامانه حقوقی وکیل‌باشی بزنید و درخواست مشاوره حقوقی ثبت نمایید تا از راهنمایی های وکلای متخصص در این زمینه بهره مند شوید.

title-bg

نظرات

پیام های کاربران را بخوانید

افزودن نظر
avatar

وکیل یعقوبی

سلام اگه کسی که برام بیمه رد میکنه قسطمو پرداخت نکرده باشه باید چیکار کنم؟ در صورتی که من بهش پول دادم

 

پاسخ وکیل باشی: با سلام ممنون از پیام شما باید مدارک و شواهدی که در مورد پرداخت از جانب شما است بررسی بشه. میتونید از مشاوران وکیل باشی  مشاوره حقوقی دریافت کنید

right-arrow left-arrow

FAQ

پرسش های متداول

بیمه شخص ثالث خودرو به طور کلی به چه معناست؟

در بیمه شخص ثالث، مالک وسیله نقلیه، شخص اول به شمار می‌آید.( بیمه‌گزار)، شخص دوم شرکت بیمه است که متعهد به جبران هزینه‌ها طبق بیمه‌نامه است، شرکت بیمه در بیمه‌نامه با عنوان بیمه‌گر درج می‌شود. در نهایت، شخص ثالث فرد زیان‌دیده در حوادث رانندگی است.

آیا در صورت تأخیر در بیمه خودرو، تخفیف بیمه از بین می‌رود؟

خودرویی که دارای تخفیف عدم خسارت است، در صورتی که در تمدید بیمه شخص ثالث تاخیر داشته باشد، تعداد سال‌های تخفیف آن از بین نمی‌رود و شرکت بیمه آن را در محاسبه بیمه اصلی لحاظ خواهد کرد. برای مثال، ماشینی که سه سال تخفیف دارد، مطابق با روزهای تاخیر در تمدید بیمه‌نامه جریمه خواهد شد. این دیرکرد را بدون هیچ گونه تخفیفی باید پرداخت کند. اما در محاسبه حق بیمه اصلی، تعداد سال‌های عدم خسارت و تخفیف شامل آن لحاظ می‌شود و در پرداخت حق بیمه اصلی از ۱۵% تخفیف برخوردار خواهد شد.

آیا می‌توان تخفیف بیمه خودرو را به دیگری انتقال داد؟

 با توجه به مستندات تبصره ۶ قانون بیمه شخص ثالث، در صورتی که خودرو را به اعضای خانواده خود فروخته باشید، میتوانید تخفیفهای عدم خسارت بیمهنامه را به خودروی همسر، والدین یا فرزندان منتقل نمایید.

تماس
گفتگو

پشتیبانی و مشاوره وکیل باشی

ما در کوتاه‌ترین زمان پاسخگوی شما هستیم

صبور باشید ...

افزودن فایل